ΡΙΖΟΣΠΑΣΤΗΣ
ΡΙΖΟΣΠΑΣΤΗΣ
Παρασκευή 8 Φλεβάρη 2019
Σελ. /24
ΠΟΛΙΤΙΚΗ
ΕΥΡΩΠΑΪΚΗ ΕΠΙΤΡΟΠΗ - «ΧΕΙΜΕΡΙΝΕΣ ΠΡΟΒΛΕΨΕΙΣ 2019»
Σημαντική επιβράδυνση με πολλαπλούς παράγοντες «κινδύνων»

Eurokinissi

Τάσεις συγχρονισμένης επιβράδυνσης στις οικονομίες της Ευρωζώνης όσο και συνολικά στην ΕΕ καταγράφονται στην έκθεση της Ευρωπαϊκής Επιτροπής με τις «Χειμερινές Προβλέψεις 2019», ως αποτέλεσμα της αβεβαιότητας και των «κινδύνων» που εκδηλώνονται στην παγκόσμια οικονομία με φόντο και τους οξυμένους γεωπολιτικούς ανταγωνισμούς.

Παρουσιάζοντας την έκθεση, ο αντιπρόεδρος της Ευρωπαϊκής Επιτροπής Β. Ντομπρόβσκις χαρακτηριστικά τόνισε: «Οι προβλέψεις μας αναθεωρούνται προς τα κάτω, ιδίως για τις μεγαλύτερες οικονομίες της ζώνης του ευρώ. Η εν λόγω αναθεώρηση αντικατοπτρίζει εξωτερικούς παράγοντες, όπως είναι οι εμπορικές εντάσεις και η επιβράδυνση στις αναδυόμενες αγορές, ιδίως στην Κίνα».

Την ίδια ώρα, στους «εξωτερικούς παράγοντες» έρχονται να προστεθούν και οι κίνδυνοι από τυχόν νέο κύκλο κλυδωνισμών στο εσωτερικό της ΕΕ και της Ευρωζώνης.

Μεταξύ αυτών η έκθεση σημειώνει:

-- «Οι ανησυχίες σχετικά με το δίπολο "τραπεζών - κρατών" και τη βιωσιμότητα του χρέους κάνουν πάλι την εμφάνισή τους σε ορισμένες χώρες της ζώνης του ευρώ», που εντοπίζει η Ευρωπαϊκή Επιτροπή. Ουσιαστικά, γίνεται λόγος για το ενδεχόμενο νέου κύκλου κλυδωνισμών στις τράπεζες καθώς και στα κρατικά χρέη, με ό,τι αυτό συνεπάγεται για τα επόμενα πακέτα διασώσεων. Στην περίπτωση της ελληνικής οικονομίας, είναι φανερό ότι η αντιλαϊκή πολιτική θα προσλάβει επιθετικότερους ρυθμούς σε ό,τι αφορά τη διαχείριση των «κόκκινων» δανείων.

-- «Η αβεβαιότητα έκαμψε την εμπιστοσύνη και η παραγωγή σε ορισμένα κράτη - μέλη επηρεάστηκε αρνητικά από προσωρινούς εγχώριους παράγοντες». Οπως σημειώνει η Κομισιόν, οι «αρνητικοί», «συγκυριακοί παράγοντες» αφορούν κατά κύριο λόγο την Ευρωζώνη. Μεταξύ αυτών περιλαμβάνονται οι διαταραχές στην παραγωγή αυτοκινήτων, οι κοινωνικές εντάσεις και η αβεβαιότητα σχετικά με τη δημοσιονομική πολιτική, δείχνοντας με σαφή τρόπο τις περιπτώσεις της Γερμανίας (αυτοκινητοβιομηχανία), της Γαλλίας και της Ιταλίας αντίστοιχα.

-- Η πιθανότητα ενός «μη ομαλού Brexit», που δημιουργεί «πρόσθετη αβεβαιότητα».

-- Η οικονομική δραστηριότητα μετριάστηκε το δεύτερο εξάμηνο του προηγούμενου έτους. Το γεγονός αυτό αποδίδεται στην επιβράδυνση του παγκόσμιου εμπορίου.

-- Η οικονομία της Κίνας ενδέχεται να επιβραδύνεται με ταχύτερους ρυθμούς από ό,τι αναμενόταν.

-- Οι παγκόσμιες χρηματοπιστωτικές αγορές και πολλές «αναδυόμενες αγορές» είναι «ευάλωτες σε απότομες αλλαγές».

Σε κάθε περίπτωση, η αντιλαϊκή επίθεση θα κλιμακωθεί, προκειμένου να στηριχτεί η ανταγωνιστικότητα των ευρωπαϊκών μονοπωλίων και του κεφαλαίου. Με βάση και τα παραπάνω, η Ευρωπαϊκή Επιτροπή ως κεντρική κατεύθυνση δείχνει την επιλογή του «σωστού μείγματος πολιτικής», και ειδικότερα τη «διευκόλυνση των επενδύσεων», τον «διπλασιασμό των προσπαθειών για την υλοποίηση διαρθρωτικών μεταρρυθμίσεων» και την εφαρμογή «συνετών δημοσιονομικών πολιτικών».

Κατεβαίνει ο πήχης

Υποβάθμιση για το 2019 σε σχέση με τις προηγούμενες «Φθινοπωρινές Προβλέψεις 2018» καταγράφεται στις οικονομίες της Γερμανίας, της Ιταλίας και της Ολλανδίας, ενώ βέβαια, στον ένα ή στον άλλο βαθμό, οι ρυθμοί κόπωσης και επιβράδυνσης προσλαμβάνουν γενικευμένο χαρακτήρα.

Μεταξύ αυτών:

Ευρωζώνη. 2019: 1,3% (από 1,9%). 2020: 1,6% (από 1,7%)

Γερμανία. 2019: 1,1% (από 1,8%). 2020: 1,7% (αμετάβλητο)

Ιταλία. 2019: 0,2% (από 1,2%). 2020: 0,8% (από 1,3%)

Γαλλία. 2019: 1,3% (από 1,6%). 2020: 1,5% (από 1,6%)

Ολλανδία. 2019: 1,7% (από 2,4%). 2020: 1,7% (από 1,8%)

Ισπανία. 2019: 2,1% (από 2,2%). 2020: 1,9% (από 2%)

Συνολικά, στην ΕΕ των «27» ο πήχης κατεβαίνει στο 1,5% (από 2%) και 1,8% (από 1,9%).

Την ίδια ώρα, σύμφωνα με τα στοιχεία που παραθέτει η Κομισιόν, η μεγέθυνση του ΑΕΠ στην Ευρωζώνη έπιασε «ταβάνι» το 2017 με ρυθμό 2,4%, που αποτέλεσε και ρεκόρ της τελευταίας δεκαετίας.

Η ελληνική οικονομία

Την ίδια ώρα, η έκθεση της Ευρωπαϊκής Επιτροπής αναφορικά με την ελληνική οικονομία συσχετίζει τους αναμενόμενους ρυθμούς ανάκαμψης του ΑΕΠ με τη συνέχιση και την κλιμάκωση των αντιλαϊκών μεταρρυθμίσεων, όπως για παράδειγμα το σφίξιμο της θηλιάς των πλειστηριασμών για τα «κόκκινα» δάνεια και γύρω από την πρώτη κατοικία.

Σε αυτό το φόντο και με δεδομένες τις συνέπειες από τις γενικότερες εξελίξεις, επισημαίνεται πως «η ανάκαμψη της οικονομίας παραμένει σε μεγάλο βαθμό εξαρτημένη από την εφαρμογή των μεταρρυθμίσεων».

Ο ρυθμός ανάκαμψης για το 2019 αναμένεται στο 2,2%, οριακά χαμηλότερα από το 2,3% στην πρώτη έκθεση «μεταμνημονιακής αξιολόγησης» το Νοέμβρη και στο 2,3% για το 2020.

Ως «αδύναμα» σημεία στην προοπτική τόνωσης των εγχώριων επιχειρηματικών ομίλων αναφέρονται οι υποτονικές επενδύσεις, η διαφαινόμενη επιβράδυνση της τουριστικής κίνησης, λόγω του «ανταγωνισμού» από την Τουρκία, καθώς και η επιβράδυνση των εξαγωγών, που με τη σειρά της επίσης συνδέεται με τις γενικότερες εξελίξεις.

ΝΟΜΟΣΧΕΔΙΟ ΤΟΥ ΥΠΟΥΡΓΕΙΟΥ ΟΙΚΟΝΟΜΙΚΩΝ
Παρατείνεται η σύμβαση παραχώρησης του διεθνούς αεροδρομίου για άλλα 20 χρόνια

Η παράταση της παραχώρησης του διεθνούς αερολιμένα της Αθήνας «Ελ. Βενιζέλος» για άλλα 20 χρόνια στα μονοπώλια, όπως προβλέπει σχετικό νομοσχέδιο του υπουργείου Οικονομικών, επικυρώθηκε χτες από την αρμόδια Επιτροπή της Βουλής, στο πλαίσιο της πολιτικής των ιδιωτικοποιήσεων που ακολουθεί η κυβέρνηση του ΣΥΡΙΖΑ, συνεχίζοντας να προωθεί τους στόχους και τις επιδιώξεις του κεφαλαίου από εκεί που σταμάτησαν οι προηγούμενες αντιλαϊκές κυβερνήσεις.

Το νομοσχέδιο έχει τίτλο «Κύρωση της από 24 Ιανουαρίου 2019 Σύμβασης Παράτασης της "Σύμβασης Ανάπτυξης Αεροδρομίου" που υπογράφηκε στην Αθήνα στις 31 Ιουλίου 1995 και κυρώθηκε με το ν. 2338/1995» και επεκτείνει την πρώτη σύμβαση, που λήγει στις 11 Ιούνη του 2026, έως το 2046.

ΝΔ και ΠΑΣΟΚ σήκωσαν και εδώ τους τόνους και τον κουρνιαχτό της σκανδαλολογίας, επικεντρώνοντας αποκλειστικά και μόνο στο τίμημα, για να κρύψουν την ταύτισή τους με τις ιδιωτικοποιήσεις, τις οποίες άλλωστε υπηρέτησαν τα προηγούμενα χρόνια από κυβερνητικές θέσεις. Ως πάτημα χρησιμοποίησαν την αρχική τιμή των περίπου 600 εκατ. ευρώ την οποία είχε δεχτεί η κυβέρνηση από το καναδέζικο fund PSP, τίμημα που - στο πλαίσιο και των ανταγωνισμών - με παρέμβαση της Ευρωπαϊκής Επιτροπής ανέβηκε στα 1,115 δισ. ευρώ.

«Υπόδειγμα» συνέχισης της αντιλαϊκής πολιτικής στη «μεταμνημονιακή» εποχή

Η ειδική αγορήτρια του ΚΚΕ, Διαμάντω Μανωλάκου, επισήμανε ότι «η κύρωση αυτή της σύμβασης είναι υπόδειγμα συνέπειας της αντιλαϊκής και βάρβαρης πολιτικής όλων των τελευταίων κυβερνήσεων, και στην "απελευθέρωση" των αερομεταφορών». Η δε κυβέρνηση του ΣΥΡΙΖΑ, «μετά τη συνάντηση, τέλη Γενάρη, με το κουαρτέτο της "μεταμνημονιακής" εποχής, μία από τις παρατηρήσεις που δέχτηκε ήταν η υλοποίηση των μνημονιακών δεσμεύσεων και υποχρεώσεων, όπως η επιτάχυνση του προγράμματος των ιδιωτικοποιήσεων. Και μετά λέτε, τα μνημόνια τελείωσαν».

Εξάλλου, επισήμανε, η σύμβαση παράτασης «εντάσσεται στο στόχο και το πρόγραμμα που έχει το ΤΑΙΠΕΔ προκειμένου να επισπεύσει τη διαδικασία πώλησης του 30% του αεροδρομίου».

Αυτή η πολιτική, συνέχισε, έχει οδηγήσει τόσο το διεθνές αεροδρόμιο όσο και τα περιφερειακά να ανήκουν στα μονοπώλια, στην προκειμένη περίπτωση καναδέζικα και γερμανικά, αυτό δε που κρύβουν κυβέρνηση, ΝΔ και ΠΑΣΟΚ με τους καβγάδες τους είναι ότι «όλοι σας εκχωρήσατε την αεροπορική αγορά», που είναι και η ουσία. «Αυτό σημαίνει ότι ο επιχειρηματικός όμιλος μπορεί να ελέγχει ποιος και πότε πετάει, τι τιμές διαμορφώνονται και να ελέγχει στην κυριολεξία την αεροπορική αγορά στη χώρα. Και μετά ανταλλάσσετε κατηγορίες ποιος είναι περισσότερο ή λιγότερο πατριώτης. Κοροϊδεύετε όλοι μαζί».

Πρόσθεσε πως την ώρα που τα κέρδη των επιχειρηματικών ομίλων που έχουν τα αεροδρόμια καταγράφουν τεράστια αύξηση, λόγω και της αύξησης της τουριστικής κίνησης, «οι εργαζόμενοι αντιμετωπίζουν - ως αποτέλεσμα της "ανάπτυξης" - αυξημένη εντατικοποίηση, εξαντλητικές βάρδιες, "ευέλικτα" ωράρια και μισθούς πείνας. Βιώνουν δηλαδή, μαζί με τα ρεκόρ στους αριθμούς των πτήσεων και των επιβατών, να "απογειώνονται" τα ωράρια, η εντατικοποίηση και η καταπόνησή τους».

Αναδεικνύοντας το ότι αυτό που ενδιαφέρει την κυβέρνηση είναι η απρόσκοπτη κερδοφορία των μονοπωλίων, η Δ. Μανωλάκου αναφέρθηκε χαρακτηριστικά στο άρθρο 6 του παραρτήματος της σύμβασης, το οποίο μάλιστα έχει τροποποιηθεί ώστε να εξασφαλίζεται ότι η σύμβαση αυτή «θα υπερισχύσει παντός ελληνικού νόμου», ακόμα και στην περίπτωση έκτακτων καταστάσεων, μέχρι και εμπόλεμων! «Καταψηφίσαμε τη σύμβαση παραχώρησης της κρατικής περιουσίας, καταψηφίζουμε και την παράταση», κατέληξε.

Συνεχίζονται τα παζάρια

Στο φόντο του άθλιου σκηνικού των μεταγραφών, αλληλοεκβιασμών και παζαριών που είναι σε εξέλιξη ανάμεσα στα αστικά κόμματα, χτες το Επιστημονικό Συμβούλιο της Βουλής αποφάνθηκε ότι ο Αρ. Φωκάς, που μετακινήθηκε από την Ενωση Κεντρώων στους ΑΝΕΛ, σε περίπτωση που το δεύτερο κόμμα μείνει με 5 βουλευτές, δεν μπορεί να προσμετρηθεί στην κοινοβουλευτική του ομάδα.

Η απόφαση αυτή που ήρθε μετά τη συνεδρίαση της ΚΟ των ΑΝΕΛ χτες το πρωί - όπου ο Π. Καμμένος ανακοίνωσε την απόφασή του να διαγράψει τον Θ. Παπαχριστόπουλο αν μέχρι σήμερα το πρωί και πριν από την έναρξη της συζήτησης στην Ολομέλεια της Βουλής για την κύρωση του πρωτοκόλλου προσχώρησης της ΠΓΔΜ στο ΝΑΤΟ, δεν παραδώσει την έδρα του - πρακτικά σημαίνει ότι αν τελικά διαγραφεί ή παραιτηθεί ο Θ. Παπαχριστόπουλος από τους ΑΝΕΛ, τότε διαλύεται η κοινοβουλευτική τους ομάδα.

Η τελική απόφαση - καθώς το Επιστημονικό Συμβούλιο απλώς εκφέρει γνώμη - αναμένεται να ληφθεί σήμερα το πρωί, οπότε και συγκαλείται εκτάκτως η Διάσκεψη των προέδρων της Βουλής, με τον Ν. Βούτση πάντως να σημειώνει χτες με νόημα ότι έχει αφήσει χρόνο «για να διευθετηθούν τα πράγματα πριν τη διάλυση».

  • Στο μεταξύ, στην Αθήνα συνεδριάζει από χτες το προεδρείο του Ευρωπαϊκού Λαϊκού Κόμματος. Στο περιθώριο της συνεδρίασης, ο πρόεδρος της ΝΔ, Κυρ. Μητσοτάκης, σε κοινή συνέντευξή του με τον επικεφαλής του ΕΛΚ, Μ. Βέμπερ, που είναι υποψήφιος πρόεδρος της Ευρωπαϊκής Επιτροπής, παρουσίασε εκ νέου τις αντιδραστικές προτάσεις της ΝΔ για τη στήριξη της κερδοφορίας του κεφαλαίου, με επιπλέον φοροαπαλλαγές και ένα ακόμα ευνοϊκότερο πλαίσιο για τους επιχειρηματικούς ομίλους, ενώ προσπάθησε να καλλιεργήσει προσδοκίες στο λαό λέγοντας πως «είμαι σίγουρος ότι η ΕΕ τότε θα είναι ανοιχτή για να συζητήσουμε». Ο Μάνφρεντ Βέμπερ δήλωσε ότι «χρειαζόμαστε μια νέα κυβέρνηση στην Ελλάδα», ενώ κατέστησε σαφές ότι ζητούμενο είναι η συνέχιση των αντιλαϊκών πολιτικών, λέγοντας πως «πολλά έχουν επιτευχθεί στην Ελλάδα, αλλά πολλά μένουν να γίνουν».
Εκδηλώσεις Επιτροπών Ειρήνης

-- Η Επιτροπή Ειρήνης Ιλίου διοργανώνει εκδήλωση παρουσίασης της ειδικής έκδοσης της ΕΕΔΥΕ με θέμα: «ΝΑΤΟ και ΕΕ - εργαλεία του κεφαλαίου κατά των λαών», σήμερα Παρασκευή, στο Πολιτιστικό Καφενείο Δήμου Ιλίου «Μελίνα Μερκούρη», στις 7 μ.μ. Θα μιλήσει ο Νίκος Παπαναστάσης, αντισυνταγματάρχης ε.α., μέλος του Εθνικού Συμβουλίου της ΕΕΔΥΕ.

-- Εκδήλωση για τον ποιητή της Ειρήνης Στέφανο Τηλικίδη διοργανώνουν η Επιτροπή για τη Διεθνή Υφεση και Ειρήνη Θεσσαλονίκης και η Ομάδα Γυναικών Ωραιοκάστρου, αύριο, Σάββατο 9 Φλεβάρη, στις 7 μ.μ. στο ΚΑΠΗ Παλαιοκάστρου.



Ο καθημερινός ΡΙΖΟΣΠΑΣΤΗΣ 1 ευρώ