ΡΙΖΟΣΠΑΣΤΗΣ
ΡΙΖΟΣΠΑΣΤΗΣ
Τετάρτη 8 Φλεβάρη 2017
Σελ. /24
Τα οφέλη της Φυσικής Αγωγής και του Αθλητισμού για τους μαθητές

Η σημερινή κατάσταση, εμπόδιο στις πραγματικές ανάγκες

Το υπουργείο Παιδείας έχει εξαγγείλει τη διεξαγωγή μιας Θεματικής Βδομάδας στα Γυμνάσια της χώρας με τίτλο «Σώμα και ταυτότητα» και θεματικές ενότητες «διατροφή και ποιότητα ζωής», «εθισμός και εξαρτήσεις», «έμφυλες ταυτότητες». Κατά τη βδομάδα αυτή (που κάθε σχολείο θα επιλέξει πότε ακριβώς θα την κάνει), εντός του σχολικού χρόνου, οι περίπου 300.000 μαθητές των Γυμνασίων θα αποτελέσουν το «κοινό» μιας μεγάλης σε έκταση και περιεχόμενο ιδεολογικής παρέμβασης της αστικής τάξης, του κράτους της και των διάφορων μηχανισμών της (ΜΚΟ) γύρω από σύγχρονα και επίκαιρα θέματα που προβληματίζουν, αγγίζουν τους νέους σε αυτές τις ηλικίες.

Το γεγονός, όμως, ότι το σχολείο αποτελεί όργανο της κυριαρχίας της αστικής τάξης, είναι ένα το κρατούμενο. Το ζητούμενο για τους κομμουνιστές, τους προοδευτικούς ανθρώπους που «πονάνε» για την αγωνιστική διαπαιδαγώγηση της νεολαίας, για την αντιμετώπιση ανορθολογικών απόψεων, για τους όρους διαμόρφωσης συνείδησης της αυριανής βάρδιας της εργατικής τάξης, είναι να αξιοποιήσουν, με επεξεργασμένο, πολύμορφο και πολυθεματικό σχέδιο, αυτή την υπόθεση.

Στο πλαίσιο αυτό, ο «Ριζοσπάστης» έχει ήδη ξεκινήσει - και θα συνεχίσει - σειρά δημοσιευμάτων γύρω από τις ενότητες της «θεματικής βδομάδας» και σήμερα επικεντρώνει στο θέμα της Φυσικής Αγωγής.

Ποια είναι τα οφέλη της Φυσικής Αγωγής

Η σωματική κίνηση είναι αναπόσπαστο στοιχείο της ζωής του ανθρώπου. H Φυσική Αγωγή είναι ο οργανωμένος τρόπος ενασχόλησης με τη σωματική κίνηση μέσα από τη συστηματική άσκηση, τα αθλήματα. Η Φυσική Αγωγή βάζει τις βάσεις για τη θωράκιση της υγείας, είναι παράγοντας πρόληψης ασθενειών. Ο νέος και η νέα που μαθαίνει να γυμνάζεται σωστά, έχει περισσότερες πιθανότητες να συνεχίσει να γυμνάζεται και μετά το σχολείο. Τα οφέλη δεν είναι μόνο σωματικά. Βοηθά τη διαμόρφωση της προσωπικότητας του νέου ανθρώπου. Ο άνθρωπος μαθαίνει να αγωνίζεται, δηλαδή να βάζει στόχους και να τους κατακτά. Γίνεται ενεργητικός και δραστήριος. Ο αθλητισμός ακονίζει τη σκέψη, ευνοεί τη διάθεση και τη βούληση. Ο νέος άνθρωπος μπορεί να δει, από πρώτο χέρι, τα αποτελέσματα της συλλογικής και οργανωμένης δουλειάς, την ανάπτυξη των ατομικών του ικανοτήτων και την προσφορά τους στη συλλογική προσπάθεια.

Ποια είναι η κατάσταση σήμερα
  • Η παχυσαρκία των παιδιών αυξήθηκε από 7,2% και 8,1% αντιστοίχως για τα κορίτσια και τα αγόρια το 1997 σε 11,2% και 12,2% το 2007. Στον ίδιο ανησυχητικό αριθμό παρατηρείται αύξηση των υπέρβαρων παιδιών από το 19,5% στο 26,5% για την ίδια περίοδο (Tambalis κ.ά. 2010).
  • Υπέρβαρα ή παχύσαρκα είναι τουλάχιστον τρία στα δέκα παιδιά (το στοιχείο αυτό έχει ανέβει απότομα την περίοδο της κρίσης).
  • Η φυσική κατάσταση μειώθηκε πάνω από 5% την τελευταία 10ετία, γεγονός που αυξάνει κατά 150% τον κίνδυνο ανάπτυξης καρδιαγγειακών παθήσεων.
  • Η φυσική και κινητική δραστηριότητα των παιδιών σχολικής ηλικίας έχει μειωθεί σημαντικά (10%-15%) την τελευταία δεκαετία.
  • Οι φυσικές ικανότητες παιδιών σχολικής ηλικίας και γενικώς η ευρωστία των παιδιών βρίσκεται σε ανησυχητικά χαμηλό επίπεδο. Σε μελέτες που έχουν γίνει, μόνο ένα 3% με 4% κατάφερε να επιδείξει ικανοποιητικό επίπεδο αντοχής, ισχύος και μυϊκής δύναμης.
  • Η πλειοψηφία των παιδιών δεν ασκείται έξω από το σχολείο. Το μάθημα της Φυσικής Αγωγής δεν καλύπτει ούτε στο ελάχιστο το μεγάλο κενό άσκησης που επιβάλλεται να καλύψουν τα παιδιά για τη διατήρηση της υγείας τους.
  • Η Φυσική Αγωγή είναι ουσιαστικά ανύπαρκτη για τα παιδιά με αναπηρίες και μαθησιακές δυσκολίες και αυτό γιατί η Ειδική Αγωγή είναι υποβαθμισμένη και χιλιάδες παιδιά με ειδικές ανάγκες βρίσκονται εντελώς εκτός Ειδικής Αγωγής.

Ο τρόπος ζωής, ιδιαίτερα σε χώρες όπως η Ελλάδα (έλλειψη ελεύθερου χρόνου, εξαντλητικά ωράρια, ελαστικές σχέσεις εργασίας, εξαφάνιση της σταθερής δουλειάς και ωραρίου, ακρίβεια), δημιουργεί σοβαρές ασθένειες του σύγχρονου κόσμου (καρδιαγγειακά νοσήματα, διαβήτης τύπου 2, εγκεφαλικά, μορφές καρκίνου, μυοσκελετικές διαταραχές, ψυχικές παθήσεις), που σε συνδυασμό με την κακή διατροφή εμφανίζονται πολύ νωρίς και χτυπάνε κυρίως τις παραγωγικές ηλικίες. Κυβέρνηση και ΕΕ φαίνεται να ανησυχούν από τις εξελίξεις, καθώς η πρόωρη ασθένεια σημαίνει αύξηση του κόστους για περίθαλψη και αποκατάσταση.

Δεν μπορούν, όμως, να δώσουν λύση στο πρόβλημα, γιατί αντιμετωπίζουν τη Φυσική Αγωγή σαν εμπόρευμα. Δηλαδή πρέπει να πληρώσεις για να έχεις πρόσβαση. Μάλιστα, οι αλλαγές που προωθούν τα τελευταία χρόνια χειροτερεύουν ακόμη περισσότερο την κατάσταση. Μειώνουν τη χρηματοδότηση κάθε χρόνο για τη Φυσική Αγωγή και τον Αθλητισμό, αφήνουν τους λίγους χώρους άθλησης που υπάρχουν να ρημάζουν. Επιβαρύνουν οικονομικά τα αθλητικά σωματεία, που σήμερα παρέχουν σε μεγάλο βαθμό τη Φυσική Αγωγή και καλύπτουν το κενό του σχολείου. Το κόστος αυτό πηγαίνει στο λαό μέσω της αύξησης της συνδρομής. Εχουν μειώσει τις ώρες διδασκαλίας της Φυσικής Αγωγής στο ωρολόγιο πρόγραμμα όλων των εκπαιδευτικών βαθμίδων, καθώς και τους καθηγητές Φυσικής Αγωγής. Στην ουσία, το μάθημα της Φυσικής Αγωγής στα σχολεία παίζει το ρόλο της ανάπαυλας του μαθητή από το φόρτο εργασίας.

Τι πρέπει να γίνει ώστε να έχουμε υψηλού επιπέδου Φυσική Αγωγή και Αθλητισμό

Σίγουρα η ατομική στάση απέναντι στην άθληση είναι ζήτημα. Ομως το βασικό είναι πώς αντιμετωπίζει το σύστημα που ζούμε τη Φυσική Αγωγή και τον Αθλητισμό. Σήμερα η Φυσική Αγωγή είναι εμπόρευμα. Οσο και αν θέλεις, αν δεν μπορείς να πληρώσεις για να το αποκτήσεις δεν μπορείς να αθληθείς. Δεν μπορείς να έχεις πρόσβαση σε χώρους άθλησης, σε οργανωμένη καθοδήγηση από γυμναστή. Η πραγματικότητα που ζούμε το επιβεβαιώνει.

Αρα, το πρώτο και πιο βασικό είναι το κράτος να αντιμετωπίζει τη Φυσική Αγωγή ως καθολικό δικαίωμα που το απολαμβάνουν όλοι, ανεξάρτητα από το αν είναι φτωχοί ή πλούσιοι. Για να γίνει αυτό, πρέπει να παρθούν συγκεκριμένα μέτρα:

  • Το κράτος να χορηγεί δωρεάν όλα όσα χρειάζονται για τη Φυσική Αγωγή και την άθληση της νεολαίας. Υλικοτεχνική υποδομή, επιστημονική στήριξη, επαρκή χρηματοδότηση.
  • Να δοθούν κονδύλια από το κράτος για την επιμόρφωση των καθηγητών Φυσικής Αγωγής και την αναβάθμιση των Σχολών Φυσικής Αγωγής και Αθλητισμού, που αφορούν την επιστημονική εξέλιξη της Φυσικής Αγωγής.
  • Να δοθούν κονδύλια από τον κρατικό προϋπολογισμό για την ανανέωση και συντήρηση του εξοπλισμού σε όλες τις βαθμίδες της Εκπαίδευσης και στους δήμους.
  • Να αξιοποιηθούν όλες οι υπάρχουσες εγκαταστάσεις (Εθνικά Αθλητικά Κέντρα, Δημοτικά Αθλητικά Κέντρα) από τα σχολεία της κάθε περιοχής και η μετακίνηση σ' αυτά να είναι δωρεάν.
  • Να αξιοποιηθούν οι χώροι του σχολείου για δραστηριότητες σε απογευματινή ζώνη με αξιοποίηση καθηγητών Φυσικής Αγωγής με πλήρη εργασιακά και ασφαλιστικά δικαιώματα.
  • Να διοριστούν καθηγητές Φυσικής Αγωγής, να φτιαχτούν αίθουσες γυμναστικής, προαύλιου χώροι, γήπεδα κ.λπ.

Πρέπει να αλλάξει συνολικά το πώς διδάσκεται η Φυσική Αγωγή, να είναι προσανατολισμένη στα εξής:

  • Τα παιδιά της πρώτης σχολικής ηλικίας πρέπει να πραγματοποιούν αθροιστικά τουλάχιστον 30-60 λεπτά ποικίλων, κινητικών δραστηριοτήτων (χορός, αθλήματα, στοχευμένες ασκήσεις), όλες ή τις περισσότερες μέρες της βδομάδας (6-8 cal/kg βάρους/ημέρα).
  • Ολα τα παιδιά και οι έφηβοι πρέπει να συμμετέχουν 30 λεπτά κάθε μέρα στο σχολείο σε έντονη - μέτρια κινητική δραστηριότητα (αθλήματα, στοχευμένες ασκήσεις) και συνολικά 60 λεπτά στη διάρκεια ενός εικοσιτετραώρου.
  • Σε όλα τα παιδιά πρέπει να δίνεται η δυνατότητα να συμμετέχουν σε συναγωνιστικές εκδηλώσεις και σχολικά πρωταθλήματα, ημερίδες, αθλητικές βδομάδες με σύγχρονες μεθόδους γύμνασης, τα οποία θα εντάσσονται στο πρόγραμμα των σχολείων και θα πραγματοποιούνται σε όλη την περιφέρεια.
  • Πρέπει οι γυμναστές να συνεργάζονται με άλλες ειδικότητες επιστημόνων π.χ. γιατροί, διατροφολόγοι κ.ά., έτσι ώστε να υπάρχει συστηματική παρακολούθηση με δείκτες για την πορεία του κάθε παιδιού, μέσα από μετρήσεις και ελέγχους που θα πραγματοποιούνται σε κάθε ηλικιακή κατηγορία.
  • Ιδιαίτερο βάρος να δοθεί στην υγεία των μαθητών - αθλητών με την καθιέρωση ανά τρίμηνο δωρεάν προληπτικών και εξειδικευμένων εξετάσεων για όλους τους μαθητές, με ευθύνη του κράτους και με την εξασφάλιση της παρουσίας αθλητιάτρου σε όλες τις αθλητικές δραστηριότητες και τους αγώνες.
  • Πρέπει να φτιαχτούν κρατικά κέντρα διάγνωσης - αξιολόγησης - στήριξης και αντιμετώπισης των ΑμΕΑ, με ειδικά προγράμματα ανά κατηγορία προβλήματος, με λήψη όλων των απαραίτητων μέτρων, ώστε οι οικογένειες των ΑμΕΑ και των παιδιών με ειδικές ανάγκες να μη χρειάζεται να καταβάλουν ούτε ευρώ για τη διάγνωση, αξιολόγηση και αντιμετώπιση των προβλημάτων των παιδιών τους.
  • Να δημιουργηθούν δημόσιες και δωρεάν παιδικές και νεανικές κατασκηνώσεις, που θα λειτουργούν την περίοδο των διακοπών. Να αξιοποιηθούν οι χώροι που δημιουργήθηκαν στους Ολυμπιακούς Αγώνες του 2004. Σε όλους αυτούς τους χώρους να υπάρχουν υποδομές και επιστημονικό δυναμικό, για την οργάνωση αθλητικών και άλλων κινητικών δραστηριοτήτων.

Δ. Β.



Μνημεία & Μουσεία Αγώνων του Λαού
Ο καθημερινός ΡΙΖΟΣΠΑΣΤΗΣ 1 ευρώ