ΡΙΖΟΣΠΑΣΤΗΣ
ΡΙΖΟΣΠΑΣΤΗΣ
Σάββατο 8 Δεκέμβρη 2018 - Κυριακή 9 Δεκέμβρη 2018
Σελ. /40
ΚΝΕ: Σχολείο διαπαιδαγώγησης νέων κομμουνιστών

Στη θέση 30 του κειμένου των Θέσεων του ΚΣ για το 12ο Συνέδριο της ΚΝΕ, αναφέρεται ο στόχος για «Οργανώσεις Βάσης (ΟΒ), που αγκαλιάζουν με φροντίδα και σχέδιο τα μέλη τους, από τα πρώτα τους βήματα στην οργανωμένη ζωή, ώστε όλοι και όλες περνώντας από το επαναστατικό σχολείο να γίνουν μέλη του Κόμματος της εργατικής τάξης, να έχουν σταθερή πορεία στη μακρά διαδρομή της ταξικής πάλης».

Αυτό το καθήκον είναι άρρηκτα δεμένο με αυτό που τίθεται ως κεντρικό θέμα συζήτησης στις Θέσεις του ΚΣ, να συναντηθούμε και να συνεπάρουμε χιλιάδες νέους και νέες, περισσότερους απ' ό,τι έχουμε καταφέρει έως τώρα, με όπλα τις πρωτοπόρες ιδέες και θέσεις μας, την πρωτοπόρα δράση για την οργάνωση της πάλης σε ό,τι αφορά τη νέα γενιά.

Είναι πολύ σημαντικό σε αυτές τις συνθήκες να καταφέρνουμε, στο πλευρό του Κόμματος, να κρατάμε τη «φλόγα» των επαναστατικών ιδεών «αναμμένη», να επιδρούμε και να κερδίζουμε δυνάμεις παρά τις αντιξοότητες που υπάρχουν λόγω αρνητικού συσχετισμού, να διευρύνουμε τους δεσμούς μας με τη νεολαία, να οικοδομούμε νέες ΟΒ αλλά και να διαμορφώνουμε προϋποθέσεις ανάπτυξης αγώνων, κόντρα στην πολιτική του κεφαλαίου, των κυβερνήσεων και των ενώσεών του.

Η επιτυχία σε αυτόν το σκοπό εξαρτάται από το αν κάθε μέλος και στέλεχος της ΚΝΕ καταξιώνεται στο χώρο του όχι μόνο ως προπαγανδιστής αλλά και ως πόλος συσπείρωσης, οργάνωσης, με ικανότητα να συνδέεται με άλλους νέους. Σε αυτήν τη βάση, το ατομικό κύρος συμβάλλει στην άνοδο του κύρους και της επιρροής του Κόμματος και της ΚΝΕ.

Να αναβαθμίζεται συνεχώς η κομμουνιστική διαπαιδαγώγηση

Η πορεία της κομμουνιστικής διαπαιδαγώγησης ενός νέου μέσα από τις γραμμές της ΚΝΕ είναι μια διαδικασία πολύπλευρη και ζωντανή. Αφορά το πώς γίνεται σταθερά πεποίθηση στον καθέναν μας, σε κάθε μέλος της ΚΝΕ, μέσα από τη συμμετοχή στη δράση, στη λειτουργία και τη ζωή της ΟΒ μας, ότι ο σκοπός για τον οποίο παλεύουμε, η υπόθεση της ανατροπής του καπιταλισμού και της οικοδόμησης της νέας σοσιαλιστικής - κομμουνιστικής κοινωνίας είναι μια υπόθεση δίκαιη, ρεαλιστική, αναγκαία για να ζήσουν η εργατική τάξη, ο λαός και τα παιδιά του καλύτερες μέρες, χωρίς φτώχεια, κρίσεις, πολέμους, εκμετάλλευση.

Ομως, το να γίνεται αυτή η πεποίθηση στέρεο κτήμα για κάθε μέλος της ΚΝΕ απαιτεί να αναβαθμίζεται συνεχώς η αγωνιστική και πάνω από όλα κομμουνιστική διαπαιδαγώγηση των μελών της ΚΝΕ με τη συμμετοχή τους στην ταξική αναμέτρηση, στην ιδεολογική και πολιτική σύγκρουση, στη μάχη για το κέρδισμα νεανικών συνειδήσεων από τον αντίπαλο. Απαιτεί συνεχώς να αφομοιώνεται η στρατηγική του Κόμματος από όλα τα μέλη της ΚΝΕ, κάτι που βεβαίως αφορά τις διαλέξεις στις ΟΒ για το Πρόγραμμα του Κόμματος, για τις θέσεις της ΚΝΕ κ.λπ., αλλά αφορά το πώς θα κατακτούμε σταθερά, μέσα από το σχέδιο που βάζουμε και υλοποιούμε, να ανεβάζουμε την ικανότητα προβολής της, δηλαδή να αναδεικνύουμε πώς τα προβλήματα που βιώνει η νεολαία των εργατικών - λαϊκών στρωμάτων έχουν ως αιτία το σύστημα της εκμετάλλευσης αλλά έχουν και διέξοδο, που βρίσκεται στην ανατροπή του.

Η αναβάθμιση της λειτουργίας των Οργανώσεων Βάσης είναι, με αυτήν την έννοια, καθοριστική, αφού αποτελούν το κύτταρο της ΚΝΕ, εκεί όπου συλλογικά σχεδιάζεται, αποτιμάται και βελτιώνεται η ικανότητα του κάθε μέλους της ΚΝΕ, και της κάθε ΟΒ συνολικά, ώστε να αντεπεξέρχεται ως πρωτοπόρος αγωνιστής και οργανωτής της πολιτικής μάχης με το σύστημα και τις δυνάμεις που το απαρτίζουν στο χώρο του. Να είναι μαχητής του χώρου δουλειάς, του αμφιθέατρου, της τάξης του σχολείου, με συνεχή προσπάθεια να κατακτά τη γνώση μέσα από τη μελέτη του μαρξιστικού - λενινιστικού βιβλίου, την προοδευτική και ριζοσπαστική τέχνη, με σταθερό μέλημα να εξοπλίζεται για τις εξελίξεις από τον «Ριζοσπάστη» και τον «Οδηγητή».

Για την ευθύνη των καθοδηγητικών οργάνων και τη λειτουργία των ΟΒ

Η κατάκτηση αυτής της ικανότητας προϋποθέτει να βελτιώσουμε πλευρές που εντοπίζουν οι Θέσεις του ΚΣ και αφορούν πρώτα και κύρια την ευθύνη των καθοδηγητικών οργάνων στη στήριξη και τη βοήθεια που δίνουν στις ΟΒ μέσα στις συνεχώς αυξανόμενες απαιτήσεις που δημιουργεί η ίδια η εξέλιξη της πάλης αλλά και τα βήματα που μετράμε στη δράση μας. Ενώ δηλαδή έχει γίνει βήμα στη συνεδρίαση των ΟΒ ώστε να συζητάνε τις πολιτικές εξελίξεις και τα καθήκοντα που απορρέουν από αυτές, πλέον απαιτείται να κάνουμε ένα ακόμα βήμα ώστε να αντιστοιχηθούμε με τις σημερινές απαιτήσεις για έναν πλούσιο σχεδιασμό της αυτοτελούς παρέμβασης της ΚΝΕ αλλά και της παρέμβασης των μελών και στελεχών της στις μαζικές οργανώσεις που ο καθένας συμμετέχει.

Για να επιτευχθεί αυτό χρειάζεται να απασχολήσει πιο πολύ πώς η κάθε ΟΒ συζητά, σχεδιάζει, παρεμβαίνει και εν τέλει επιδρά. Παίρνοντας υπόψη τις συγκεκριμένες δυνάμεις που έχει στη δύναμή της - όσον αφορά την ηλικία, την πολιτική πείρα που αντικειμενικά έχει ο καθένας και κατ' επέκταση την αντίστοιχη βοήθεια που πρέπει να λάβει με βάση τις συγκεκριμένες ανάγκες. Αλλά και παίρνοντας υπόψη τον συγκεκριμένο χώρο που έχει στην ευθύνη της, με τη συγκεκριμένη σύνθεση (ηλικιακή, κοινωνική), στη συγκεκριμένη βαθμίδα της Εκπαίδευσης ή τον κλάδο και χώρο δουλειάς ή τη γειτονιά, την πόλη, το χωριό. Οπου δρουν συγκεκριμένες πολιτικές οργανώσεις, θεσμοί και μηχανισμοί του αστικού κράτους και της εργοδοσίας, που εξειδικεύουν με επιχειρήματα τη γενική πολιτική γραμμή της αστικής τάξης και του κράτους της, των κυβερνήσεων και των ενώσεών της. Σε κάθε χώρο όπου μπορεί να έχουν διαμορφωθεί διαφορετικές προϋποθέσεις από τη συνολική δράση του Κόμματος, τη δράση της ΚΝΕ, τους δεσμούς που έχουν αναπτυχθεί με την εργατική τάξη και το λαό, ακόμα και ιστορικά, το συσχετισμό και τη διαπάλη που υπάρχει στο εργατικό κίνημα και επιδρά και στη νεολαία, την κατάσταση στις μαζικές οργανώσεις - τα σωματεία, τους φοιτητικούς συλλόγους, τη μαθητική κοινότητα. Ακόμα εκεί όπου μπορεί να υπάρχει μια πιο ειδική εξέλιξη, που είναι αποτέλεσμα της συνολικής πολιτικής αλλά που επιδρά με συγκεκριμένο τρόπο σε μια περιοχή, σε σχολεία - σχολές, σε χώρους δουλειάς.

Το παράδειγμα της δουλειάς στους μαθητές

Ενα παράδειγμα αποτελεί η προσπάθεια των καθοδηγητικών οργάνων, ιδιαίτερα των Τομεακών Γραφείων ή Συμβουλίων, να στηρίξουν και να ενισχύσουν τη δράση των μελών της ΚΝΕ στα σχολεία για την ανάπτυξη του μαθητικού κινήματος, την οργάνωση αγωνιστικών κινητοποιήσεων και διεργασιών από την αρχή της χρονιάς, αλλά και η αντιπαράθεση που άνοιξε με τις άλλες δυνάμεις μέσα στα σχολεία και με τις οποίες τα μέλη της ΚΝΕ αντιπαρατέθηκαν ιδεολογικά και πολιτικά γύρω από κεντρικά πολιτικά ζητήματα, όπως ο χαρακτήρας των εξελίξεων στην περιοχή με την εμπλοκή της Ελλάδας στους σχεδιασμούς ΗΠΑ - ΝΑΤΟ - ΕΕ, την εναντίωση στη συμφωνία των Πρεσπών και το να γίνει σύνθημα των μαθητών το «Εξω το ΝΑΤΟ από τα Βαλκάνια» παράλληλα με την αντιμετώπιση προσπάθειας εθνικιστικών και φασιστικών δυνάμεων να προβάλουν αλυτρωτικά και εθνικιστικά συνθήματα. Αυτή η προσπάθεια απαιτούσε επεξεργασία και τροφοδότηση με τα κατάλληλα επιχειρήματα σε κάθε ΟΒ και συγκεκριμένο σχέδιο που να παίρνει υπόψη τις δυνάμεις που έχουμε σε κάθε σχολείο (αν έχουμε ΟΒ ή μέλος της ΚΝΕ, αν υπάρχουν δυνάμεις στους καθηγητές και στο γονεϊκό κίνημα που μπορούν να συμβάλουν) αλλά και τις δυνάμεις που έχουν οι άλλες πολιτικές οργανώσεις, αν δραστηριοποιείται πυρήνας φασιστοειδών, αν παρεμβαίνουν γονείς και καθηγητές που πρόσκεινται στη ΝΔ ή άλλη αστική δύναμη και πώς θα αντιμετωπιστούν. Τέτοιου είδους δουλειά είχε θετικά αποτελέσματα στη συντριπτική πλειοψηφία των σχολείων όπου οι φασίστες «έφαγαν πόρτα» από τους μαθητές.

Με βάση τα παραπάνω είναι σημαντικό το πώς η κάθε ΟΒ σταθερά αποκτά τέτοια πλούσια εσωοργανωτική ζωή και πλούσια δράση στη νεολαία ώστε συνεχώς να εμπνέει για δράση το σύνολο των μελών που την απαρτίζουν, να ανεβαίνουν μέσα από τη βοήθεια που δίνουν τα καθοδηγητικά όργανα η μαχητικότητα, η ανιδιοτέλεια, η προσφορά του κάθε μέλους της ΚΝΕ. Πώς καλλιεργούνται η συντροφικότητα, η αλληλεγγύη, η κριτική και αυτοκριτική εκτίμηση της δράσης μας ώστε να βελτιωνόμαστε συνεχώς για το σκοπό που παλεύουμε. Και αυτή η λειτουργία να διαμορφώνει όρους ώστε και τα μέλη της ΚΝΕ να εμπνέουν με το παράδειγμα, τη μαχητική στάση, τη δράση, την προσπάθεια για κατάκτηση της γνώσης και εκατοντάδες ακόμα νέους και νέες που μας παρακολουθούν και εκτιμούν το Κόμμα και την ΚΝΕ, ώστε να αποφασίζουν να κάνουν το βήμα και να ενταχθούν στην οργάνωση επαναστατικής νεολαίας του ΚΚΕ, την ΚΝΕ.

Βαδίζουμε με αισιοδοξία και στέρεα πάνω στα βήματα που έχουμε μετρήσει αλλά και κοιτώντας κατάματα τις καθυστερήσεις που έχουμε, ότι θα καταφέρουμε να φανούμε αντάξιοι του δρόμου που έχουμε επιλέξει, να γίνουμε πιο πολλοί και πιο ικανοί για την πάλη για το σοσιαλισμό!


Του
Μανώλη ΡΑΠΑΝΑΚΗ*
*Ο Μανώλης Ραπανάκης είναι μέλος του Γραφείου του ΚΣ της ΚΝΕ



Ο καθημερινός ΡΙΖΟΣΠΑΣΤΗΣ 1 ευρώ