ΡΙΖΟΣΠΑΣΤΗΣ
ΡΙΖΟΣΠΑΣΤΗΣ
Κυριακή 8 Οχτώβρη 2000
Σελ. /32
ΑΝΑΣΚΟΠΗΣΗ
Η επιδρομή στη Γιουγκοσλαβία συνεχίζεται

Associated Press

Οι εξελίξεις στη Γιουγκοσλαβία επιβεβαιώνουν ότι η επιδρομή του ΝΑΤΟ δεν τελείωσε με τη συμφωνία του Κουμάνοβο. Μπορεί να σταμάτησαν οι αεροπορικοί βομβαρδισμοί και οι πυραυλικές επιθέσεις, αλλά η επιδρομή συνεχίζεται τώρα με άλλα μέσα. Ηδη, είκοσι τέσσερις ώρες μετά τα γεγονότα της Πέμπτης, την ώρα που γράφονται αυτές οι γραμμές, η κατάσταση παραμένει σε πολλά σημεία συγκεχυμένη. Ο Βόιτσλαβ Κοστούνιτσα αυτοανακηρύχτηκε Πρόεδρος και αναγνωρίστηκε αμέσως από τους σφαγείς του γιουγκοσλαβικού λαού και τη Ρωσία. Ομως, η μετάβαση σε μια άλλη πολιτική πραγματικότητα φαίνεται πως ακροβατεί σε τεντωμένο σκοινί. Το Μαυροβούνιο, το Κόσσοβο, η Βοϊβοντίνα είναι μια σειρά προβλημάτων, που απειλούν με νέους διαμελισμούς την ήδη διαμελισμένη Γιουγκοσλαβία. Η εκπλήρωση των σχεδίων της «νέας τάξης», αν εξυπηρετείται καλύτερα από τη νέα πραγματικότητα που διαμορφώνεται στο Βελιγράδι, τότε σύντομα θα φέρει νέα δεινά, όχι μόνο στο λαό της Γιουγκοσλαβίας, αλλά και σ' όλα τα Βαλκάνια.

Η ελληνική κυβέρνηση, με πάγιο αίτημα προς τις ΗΠΑ για να παίξει το ρόλο του χωροφύλακα στην ευρύτερη περιοχή, έσπευσε να πανηγυρίσει για τις εξελίξεις, για τις οποίες και η ίδια έκανε ό,τι μπορούσε. Με επίσημες και ανεπίσημες αποστολές στη Γιουγκοσλαβία, το υπουργείο Εξωτερικών συνέβαλε τα μέγιστα στην αποσταθεροποίηση της κατάστασης, επεμβαίνοντας ωμά και απροκάλυπτα στα εσωτερικά μιας γειτονικής ανεξάρτητης και κυρίαρχης χώρας.

Προσβολή του ελληνικού λαού από τον κ. Σημίτη

Ομολογία ενοχής συνιστά η εμφάνιση και η ομιλία του πρωθυπουργού στη Βουλή την περασμένη Τετάρτη για την υπόθεση του εγκλήματος του «Εξπρές Σαμίνα». Ο κ. Σημίτης, με ατυχέστατους παραλληλισμούς και παρομοιώσεις, αλλά και με ένα ιδιαίτερα αλαζονικό ύφος, επιχείρησε να αποσείσει τις ευθύνες που βαρύνουν τον ίδιο και την κυβέρνησή του για την άθλια κατάσταση των πλοίων της ακτοπλοΐας, αλλά και για τη σκανδαλώδη εξυπηρέτηση των εφοπλιστικών συμφερόντων. Βεβαίως, η αναφορά του πρωθυπουργού στους «αερόσακους» ανήκει στην ανεκδοτολογική σφαίρα, δείχνει, όμως, μια βαθύτατη υποτίμηση της νοημοσύνης του ελληνικού λαού.

Ομως, η προσπάθεια του κ. Σημίτη, να μοιράσει σ' ολόκληρη την ελληνική κοινωνία τις ευθύνες, που ανήκουν αποκλειστικά στον ίδιο και την κυβέρνηση, προκάλεσε αντιδράσεις και στο ίδιο το κυβερνητικό κόμμα, μια και αποτελούν ωμή προσβολή του λαού.

Κατά τα άλλα, ο πρωθυπουργός υπεραμύνθηκε της κυβερνητικής πολιτικής στη ναυτιλία και στο χώρο της ακτοπλοΐας ειδικότερα, επαναλαμβάνοντας ότι οι έρευνες για το έγκλημα του «Εξπρές Σαμίνα» θα προχωρήσουν και οι ευθύνες θα αποδοθούν όσο υψηλά και αν βρίσκονται αυτοί που τις έχουν. Οταν, όμως, ο ίδιος έχει φροντίσει να εξαιρέσει τον εαυτό του και την κυβέρνησή του από τον κύκλο των υπευθύνων, οι διαβεβαιώσεις του μοιάζουν κοροϊδία.

«Θα παλέψουμε για να σπάσει το απόστημα και να δικαιωθούν τα θύματα και όλος ο ελληνικός λαός», επισήμανε στην παρέμβασή της η ΓΓ της ΚΕ του ΚΚΕ, Αλέκα Παπαρήγα. «Αποδείχτηκε ότι τα μέσα μαζικής μεταφοράς δεν μπορούν να ανήκουν σε εκείνους που τα χρησιμοποιούν για να βγάλουν κέρδη», τόνισε. Από αυτήν την άποψη, στο ψεύτικο δίλημμα που προκύπτει, αν θα έχουμε μονοπώλιο ή πολλούς επιχειρηματικούς ομίλους, το ΚΚΕ λέει: Είτε έναν, δύο, τρεις ή τέσσερις επιχειρηματικούς ομίλους έχουμε, όλοι αυτοί θα δουλεύουν για το κέρδος.Το ΚΚΕ έχει καθαρή άποψη: Τα μέσα μαζικής μεταφοράς δεν μπορεί να ανήκουν στους ιδιώτες.

ΣΕΛΙΔΟΡΑΜΑ

Είναι δεδομένη η μεγάλη σημασία του 16ου Συνεδρίου του ΚΚΕ και οι κομμουνιστές και οι κομμουνίστριες έχουν μπει ήδη «στα γεμάτα», στις προσυνεδριακές διαδικασίες, οργανώνοντας μεγάλο άνοιγμα στο λαό για τη διάδοση των Θέσεων και την οικονομική ενίσχυση του Κόμματος (σελίδα 6)

Το πέρασμα του καπιταλισμού στη νεοφιλελεύθερη διαχείριση έχει τις ρίζες του στην ανάπτυξη των εγγενών αντιφάσεων του συστήματος και την αφετηρία του στη δεκαετία του '70, γεγονός που εντείνει την επιθετικότητά του(σελίδα 7)

Πραγματοποιείται η 4η Πανελλαδική Συνδιάσκεψη της ΔΗΚΕΒΕ σε μια περίοδο που εντείνεται η ολομέτωπη επίθεση του μεγάλου κεφαλαίου, των μονοπωλίων και των πολιτικών τους εκφραστών ενάντια στα λαϊκά στρώματα (σελίδα 12)

Ξαφνικά, όλοι μιλούν για τα μονοπώλια. Στελέχη του κυβερνώντος κόμματος, εκπρόσωποι της αξιωματικής αντιπολίτευσης, Μέσα Ενημέρωσης, δημοσιογράφοι και όποιον μπορεί να φανταστεί κανείς, άρχισαν να εκτοξεύουν κατάρες και να αναθεματίζουν την πορεία μονοπώλησης των ακτοπλοϊκών συγκοινωνιών (σελίδα 13)

Ιδιαίτερη έμφαση δίνει τον τελευταίο καιρό η κυβέρνηση στον αγροτοτουρισμό και ιδιαίτερα στη δημιουργία γυναικείων συνεταιρισμών με επιδοτούμενα προγράμματα, χωρίς πραγματικό αντίκρισμα για τις αγρότισσες (σελίδα 14)

Ξεκινώντας από το πρόβλημα της στέγασης, που είναι το πρώτο που καλείται ένας φοιτητής να αντιμετωπίσει όταν η σχολή του είναι μακριά από τον τόπο κατοικίας του, της σίτισης, την αγορά ορισμένων συγγραμμάτων και πολλών σημειώσεων, το οικονομικό βάρος των πανεπιστημιακών σπουδών πέφτει στις πλάτες της οικογένειας (σελίδα 15)

Διακόσιοι και πλέον συνδικαλιστές από 16 χώρες κατέκλυσαν την αίθουσα «Αλεμπρός» στην πόλη Ανεσί της Γαλλίας και εξέφρασαν την αποφασιστικότητα της τάξης τους ν' αγωνιστούν κατά της καπιταλιστικής εξαθλίωσης και της ιμπεριαλιστικής επιθετικότητας, να παλέψουν, ο καθένας στη χώρα του, αλλά και σε διεθνές επίπεδο, για την υπεράσπιση των κοινωνικών και εργατικών κατακτήσεων, τα δικαιώματα των ανέργων και τις συνδικαλιστικές ελευθερίες (σελίδες 16-17)

Αλλοθι για την άρση του καμποτάζ

Με καταιγιστικό ρυθμό συνεχίστηκαν και αυτή τη βδομάδα οι καταγγελίες για την κατάσταση που επικρατεί στην ελληνική ακτοπλοΐα, τα σαπιοκάραβα που συνεχίζουν να ταξιδεύουν, τις ευθύνες των εφοπλιστών και του υπουργείου Εμπορικής Ναυτιλίας, με αφορμή το ναυάγιο - έγκλημα του «Εξπρές Σαμίνα». Η απόφαση της ανακρίτριας να κληθούν οι υπεύθυνοι της εταιρίας «Μίνοαν Φλάινγκ Ντόλφινς» ήταν, ουσιαστικά, η έμπρακτη αποδοχή των καταγγελιών, που από χρόνια έκαναν τα ναυτεργατικά σωματεία για την εφοπλιστική ασυδοσία ως παράγοντα των ναυαγίων.

Ομως, η κυβέρνηση και οι εφοπλιστές, βουλιάζοντας στον ωκεανό των ευθυνών τους, προσπαθούν να σωθούν με την άρση του καμποτάζ. Αφού με δική τους ευθύνη δημιουργήθηκε και γιγαντώθηκε το μονοπωλιακό καθεστώς στην ακτοπλοΐα, τώρα δηλώνουν ότι ο ανταγωνισμός θα δώσει τη λύση και στο γενικότερα θέματα του κλάδου και στο θέμα της ασφάλειας ειδικότερα.

Η πλήρης απελευθέρωση της ναυτιλιακής αγοράς, όχι μόνο δεν πρόκειται να λύσει τα χρόνια προβλήματα, αλλά, αντίθετα, θα ενισχύσει όλους εκείνους τους παράγοντες που οδήγησαν και στο ναυάγιο του «Εξπρές Σαμίνα». Ο ανταγωνισμός μεταξύ εταιριών που έχουν τα κέρδη πάνω από τις ανθρώπινες ζωές θα οδηγήσει μοιραία σε εκπτώσεις, για τη μείωση του κόστους λειτουργίας και οι συνθήκες ασφαλείας θα είναι από τους τομείς που θα πληγούν περισσότερο. Ομως, οι άλλοι δυο μεγάλοι χαμένοι από την άρση του καμποτάζ θα είναι οι μόνιμοι κάτοικοι των νησιών και οι εργαζόμενοι στη ναυτιλία.



Ο καθημερινός ΡΙΖΟΣΠΑΣΤΗΣ 1 ευρώ