ΡΙΖΟΣΠΑΣΤΗΣ
ΡΙΖΟΣΠΑΣΤΗΣ
Παρασκευή 8 Γενάρη 2016
Σελ. /24
ΠΟΛΙΤΙΣΜΟΣ
«Εφυγε» από τη ζωή η Αννα Συνοδινού

Σε ηλικία 89 ετών «έφυγε» από τη ζωή η μεγάλη ηθοποιός του θεάτρου και του κινηματογράφου, Αννα Συνοδινού. Η υγεία της είχε επιδεινωθεί πολύ τα τελευταία χρόνια, ενώ το καλοκαίρι του 2014 είχε νοσηλευτεί στο νοσοκομείο «Σωτηρία» με λοίμωξη του αναπνευστικού. Η κηδεία της θα πραγματοποιηθεί τη Δευτέρα από το Α' Νεκροταφείο Αθηνών, δημοσία δαπάνη.

Ηθοποιός με σπάνιο μέταλλο φωνής, άνθρωπος σοβαρός, υπεύθυνος και συγκροτημένος, η Αννα Συνοδινού κατέθεσε ανεπανάληπτες ερμηνείες, ασχολήθηκε με την πολιτική, ως βουλευτής της ΝΔ, και διετέλεσε υφυπουργός Κοινωνικών Υπηρεσιών (1977 - 1981), ενώ πάντα αναλάμβανε ευθύνες πλατύτερες, χωρίς όμως ποτέ να ταυτίσει την ανθρώπινη και καλλιτεχνική της ύπαρξη με κατασκευασμένους μύθους.

Η Αννα Συνοδινού γεννήθηκε στο Λουτράκι το 1927 και ήταν το όγδοο παιδί της οικογένειας. Σπούδασε στην Αθήνα έως το γυμνάσιο και στην Ανώτερη Σχολή Δραματικής Τέχνης του Εθνικού Θεάτρου. Αρίστευσε. Σπούδασε μπαλέτο και μουσική. Είχε διδασκάλους τους Ροντήρη, Τερζάκη, Μελά, Καρθαίο, Μυράτ, Χορν, Μαρίκα Κοτοπούλη.

Παιδί του Εθνικού Θεάτρου, κάνει την πρώτη της θεατρική εμφάνιση στο θίασο Κοτοπούλη το 1950, με «Τα παιδιά του Εδουάρδου» του Μαρκ - Ζιλμπέρ Σοβαζόν. Το 1954 με τον Μήτσο Λυγίζο δημιουργούν το πρώτο κυκλικό θέατρο «Αρένα», όπου παίζει στο έργο «Ε, εσείς οι απ' έξω» του Ουίλιαμ Σαρογιάν και μετά από δύο χρόνια στο νεοσύστατο Θέατρο Εθνικού Κήπου στο «Ρωμαίος και Ιουλιέτα». Μετά συνεχίζει στο Εθνικό απ' όπου φεύγει το 1965 και ιδρύει την «Ελληνική Σκηνή», εγκαινιάζοντας το Θέατρο Λυκαβηττού.

Διέπρεψε τόσο στο κλασικό όσο και στο σύγχρονο δραματολόγιο, ερμηνεύοντας 17 ηρωίδες σε τραγωδίες, κωμωδίες και απειράριθμους χαρακτήρες σε δράματα και κωμωδίες Ελλήνων και ξένων συγγραφέων. Ελαβε μέρος σε περιοδείες στο εξωτερικό, ενώ συμμετείχε σε πρωτοποριακά γεγονότα: Στην ίδρυση του πρώτου θεάτρου κήπου, στο πρώτο κυκλικό θέατρο στην Ελλάδα και δημιούργησε το πρώτο θέατρο βράχων: Το Θέατρο Λυκαβηττού.

Δίδαξε στις Σχολές του Εθνικού Θεάτρου, του Πέλου Κατσέλη και στην Καλλιτεχνική Εταιρεία Αθηνών. Ελαβε μέρος σε ξένες και ελληνικές ταινίες και σειρές, καθώς και σε θεατρικές παραγωγές τηλεόρασης και ραδιοφώνου. Τιμήθηκε με παράσημα Ευποιίας και τον Ταξιάρχη του Φοίνικος της Ελληνικής Πολιτείας. Παράσημα Ιπποτών Δανίας, Ιταλίας, Γαλλίας, Λιβάνου, Επαθλο Πιραντέλλο και δύο φορές το Επαθλο Μαρίκας Κοτοπούλη και το μετάλλιο της πόλεως των Αθηνών.

ΚΙΝΗΜΑΤΟΓΡΑΦΟΣ
Ποδαρικό με Ταραντίνο
ΚΟΥΕΝΤΙΝ ΤΑΡΑΝΤΙΝΟ
Οι μισητοί 8

Ο Ταραντίνο, μέγας σκηνοθέτης, μέγας κινηματογραφόφιλος, σύνθεσε την όγδοη καλλιτεχνική του κατασκευή σύμφωνα με «το λιγότερο συνιστά περισσότερο», σε 65mm αντί 35, σε αποσταγμένο «ταραντινικό» πνεύμα. Ενα τρίωρο γουέστερν χωρίς ήρωες, χωρίς πρωταγωνιστές, με πρωτότυπο σενάριο δομημένο σε κεφάλαια, με δράση που διεξάγεται σε χώρο αλά «θέατρο δωματίου», με μακρόσυρτες λήψεις, καλογυαλισμένο αιχμηρό διάλογο που ξεδιπλώνει την ιστορία, άριστες ερμηνείες, ανατροπές, απρόσμενα συμβάντα, σουσπάνς, ειρωνεία, αργή ανάπτυξη και πηχτό αίμα που αναβλύζει, ρέει και καλύπτει τα πάντα... Βέβαια, μόνιμα συστατικά του δημιουργού το πολύ «μπλα μπλα» και η ωμή βία, στοιχεία που κάνουν τις ταινίες του Ταραντίνο να μην αρμόζουν σε όλους. Κατανοητό. Στην τελευταία, ιδιαίτερη, από τις καλύτερες ταινίες του καινοτόμου δημιουργού, με δομή και διαχείριση υλικού εξαιρετική, γεμάτη εκπλήξεις, σουσπάνς και διασκέδαση, νιώθεις μια παγωνιά να διαπερνά την οθόνη όπου αποκαλύπτονται 8 ακραία αντιπαθητικοί, μισητοί χαρακτήρες που δεν μπορείς να εμπιστεύεσαι... και δεν ξέρεις ποιανού το μέρος να πάρεις. Η ιστορία ξετυλίγεται στα ερημικά, χειμωνιάτικα παγωμένα τοπία του Γουόμινγκ, αμέσως μετά τον Αμερικάνικο Εμφύλιο και φτάνει στη γλυκιά εκδίκηση του θριάμβου μέσα από τη μουσική του βετεράνου Μορικόνε που στιγματίζει την ατμόσφαιρα, ενώ το χρώμα σ' αυτόν το ζωγραφικό πίνακα προστίθεται λίγο - λίγο, εδώ κι εκεί, δίνοντας στην ταινία χαρακτήρα...

Με τους: Σάμιουελ Λ.Τζάκσον, Κερτ Ράσελ, Τζένιφερ Τζέισον Λι, Ουόλτον Γκόγκινς, Ντέμιαν Μπισίρ, Τιμ Ροθ, Οσβάλντο Μομπρέι, Μάικλ Μάντσεν, Μπρους Ντερν, Τσάνινγκ Τέιτουμ κ.ά.

Παραγωγή: «The Hateful Eight», ΗΠΑ (2015)

ΙΝΤΑ ΠΑΝΑΧΑΝΤΕΧ
Η ιστορία της Ναχίντ

Ομορφο, δυνατό γυναικείο πορτρέτο, το ερμηνεύει με φινέτσα κι εκφραστικότητα η πρωταγωνίστρια του «Ενας χωρισμός» (2011), υποστηριζόμενη από γκαλερί καλών δεύτερων ρόλων και λειτουργική σκηνογραφία, με κεντρική θέση στην ίντριγκα. Η ρεαλιστική, πρώτη ταινία της Ιντα Παναχαντέχ, επιτρέπει με νηφαλιότητα και απλότητα, διείσδυση στην κωδικοποιημένη ιρανική κοινωνία, μέσα από το πορτρέτο μιας χειραφετημένης γυναίκας που παλεύει ολομόναχη εναντίον όλων να κερδίσει τη ζωή που θέλει. Η διαζευγμένη Ναχίντ ζει με τον 10χρονο γιο της. Κατά την ιρανική παράδοση τα παιδιά των χωρισμένων ζουν με τον πατέρα. Ο εδώ πατέρας, δέχτηκε να δώσει την επιμέλεια στη μητέρα, με τον όρο ότι αυτή δεν θα ξαναπαντρευτεί. Η συνάντηση της Ναχίντ με έναν καινούργιο άνδρα που θέλει να την παντρευτεί, θα φέρει τα πάνω κάτω στη ζωή της ως γυναίκας και μητέρας. Οι τρεις άνδρες που την περιβάλλουν, ο πρώην σύζυγος, ο γιος και ο εραστής, συνιστούν τρία άκρα μιας πολυεπίπεδης ζωής, που εκείνη καλείται να αντιμετωπίσει με διπλωματία που ενεργοποιεί την εμπάθεια αλλά ποτέ τη λύπηση, για να κρατήσει τις ισορροπίες...

Στο αγώνα για θεμελιώδη δικαιώματα σε μια άκαμπτη κοινωνία, η Ναχίντ βρίσκεται μπροστά σε ένα δίλημμα: Εάν παντρευτεί αυτόν που θέλει, ρισκάρει να χάσει την επιμέλεια του παιδιού της. Αποφασίζει να πολεμήσει, να μην παραιτηθεί ούτε από το γιο, ούτε από τον εραστή της και αναπόφευκτα ξεσπά οικογενειακή κρίση. Ο πρώην σύζυγος επιμένει στην αποκλειστικότητα, οι οικείοι της αρνούνται ένα νέο ξεκίνημα, ο εραστής απαιτεί γάμο και ένα παιδί τραβιέται ανάμεσα σε δυο γονείς. Η ηρωίδα ενσαρκώνει τη σύγχρονη γυναίκα, ο περίγυρός της, όμως, παραμένει εγκλωβισμένος σε παραδόσεις και κανόνες διαγωγής τόσο αυστηρούς που δεν αφήνουν χώρο σε συναισθήματα. Η σκηνοθέτης μοιάζει να θέλει να δείξει τα πάντα χωρίς εκλείψεις, ώστε ο θεατής να έχει χρόνο να κατανοήσει σε βάθος τη σύνθετη ψυχολογία του γυναικείου ρόλου. Οι σκηνές στους ρυθμούς της καθημερινότητας επαναλαμβάνονται, ενδυναμώνοντας έτσι τη ρεαλιστική προσέγγιση που όμως δεν πέφτει στον υπερθεματισμό...

Με τους: Σαρέχ Μπαγιάτ, Πεζμάν Μπαζεγκί, Ναβίντ Μοχάμεντ Ζαντέχ, κ.ά.

Παραγωγή: «Nahid», Ιράν (2015)

ΑΝΤΑΜ ΜΑΚ ΚΕΪ
Το μεγάλο σορτάρισμα

Το 2005 «ο κόσμος ξεφάντωνε» κι η αμερικανική αγορά ακινήτων φαινόταν σταθερή και ανθούσα όσο ποτέ. Ο επενδυτής Μάικλ Μπάρι είχε δει αυτό που τράπεζες, μίντια και κυβέρνηση δεν έβλεπαν ακόμα: την επικίνδυνα αυξανόμενη αστάθεια του συστήματος, λόγω πώλησης υπερβολικού αριθμού μετοχικών πακέτων χωρίς καμιά αξία. Πρώτος εμφανίστηκε σε τράπεζες να στοιχηματίσει ενάντια στην πορεία της αγοράς, να ποντάρει εναντίον των τραπεζών. Τότε ουδείς του αρνήθηκε τη δυνατότητα να το κάνει κι ας γελούσαν πίσω από την πλάτη του...

Τέσσερις συνολικά επενδυτές προέβλεψαν την επικείμενη κατάρρευση της παγκόσμιας οικονομίας, γιατί ολόκληρη η κτηματομεσιτική αγορά βασιζόταν σε επισφαλή δάνεια. Αποκαλυπτική ομολογία στριπτιζέζ: «Εχω πολλά δάνεια γιατί έχω 5 σπίτια κι ένα διαμέρισμα». Κι εκεί λοιπόν «μαζί τα έτρωγαν»... Οι επενδυτές που προείδαν την κατάρρευση πριν τη χρηματιστική πτώση του 2008, εκμεταλλεύτηκαν την ιδέα του «μεγάλου σορταρίσματος», σπρώχνοντας τα γεγονότα... Κι αυτή η ταινία μιλά για την κρίση από την οπτική των επενδυτών...

Επιβεβαίωση της ρήσης του Μπρεχτ «μεγαλύτερο αδίκημα από τη ληστεία μιας τράπεζας είναι η ίδρυσή της» η φλύαρη και νευρωτική ταινία, διάσπαρτη μεγαλόστομες διαπιστώσεις «οι Αμερικανοί εξαπατώνται από τις μεγάλες τράπεζες» ή «οι τράπεζες έγιναν άπληστες»... Το φιλμ στηρίζεται σε στέρεη αφηγηματική αρχιτεκτονική, συγκροτημένα πορτρέτα χαρακτήρων, παρότι οι κύριοι πρωταγωνιστές του κραχ ονομάζονται CDO και AAA. Η ταινία - ομότιτλη κινηματογραφική μεταφορά του βιβλίου «The Big Short: Inside The Doomsday Machine» του Μάικλ Λιούις - πηγαίνει ενάντια σε κανόνες της «mainstream» κινηματογραφικής αφήγησης, παρά τις δυσκολίες των τεχνικών εξηγήσεων, αλλά δεν ξεφεύγει από την κριτική εντός των τειχών του συστήματος...

Με τους: Μπραντ Πιτ, Κρίστιαν Μπέιλ, Ράιαν Γκόσλινγκ, Μαρίσα Τομέι, Στιβ Καρέλ κ.ά.

Παραγωγή: «The big short», ΗΠΑ (2015)

Το ΚΚΕ για το θάνατο της Αννας Συνοδινού

Το Γραφείο Τύπου της ΚΕ του ΚΚΕ, σε ανακοίνωσή του για το θάνατο της Αν. Συνοδινού, αναφέρει:

«Το ΚΚΕ εκφράζει τα θερμά του συλλυπητήρια για το θάνατο της σπουδαίας ηθοποιού Αννας Συνοδινού, που "έφυγε" σήμερα από τη ζωή. Εξαιρετική ηθοποιός που βάθαινε στους ρόλους της, άνθρωπος τίμιος και καθαρός στις σχέσεις με τους συναδέλφους της.

Οι πρωταγωνιστικοί της ρόλοι σε αρχαίες τραγωδίες, αλλά και σε κλασικά και σύγχρονα έργα του ελληνικού και διεθνούς ρεπερτορίου, την καθιέρωσαν και της επιφύλαξαν σημαντικά βραβεία στην Ελλάδα και το εξωτερικό.

Συνεργάστηκε με θρυλικές μορφές του ελληνικού θεάτρου, όπως η Μ. Κοτοπούλη, η Κ. Παξινού, ο Αλ. Μινωτής, ο Δ. Ροντήρης, ο Δ. Μυράτ και πολλοί άλλοι. Με την επιβολή της δικτατορίας το 1967, διέκοψε τη θεατρική της δραστηριότητα, καθώς η Χούντα ανακάλεσε την άδεια λειτουργίας του Θεάτρου του Λυκαβηττού, ενώ της αφαίρεσε και το διαβατήριο, ματαιώνοντας περιοδεία της στο εξωτερικό. Το ίδιο διάστημα, η Αννα Συνοδινού βοήθησε με τη στάση της έμπρακτα συναδέλφους της από τον καλλιτεχνικό χώρο, που διώκονταν από τη Χούντα.

Συμμετείχε στους αγώνες των εργαζομένων του κλάδου της, με χαρακτηριστικό παράδειγμα τη στάση που κράτησε και τη συμμετοχή της στις κινητοποιήσεις των εργαζομένων στο Εθνικό Θέατρο, ενάντια στην ιδιωτικοποίησή του το '93 - '94».



Μνημεία & Μουσεία Αγώνων του Λαού
Ο καθημερινός ΡΙΖΟΣΠΑΣΤΗΣ 1 ευρώ