Με αφορμή τη δημοσιοποίηση της ετήσιας έκθεσης της Ενωσής τους για το 2018
Σύμφωνα, λοιπόν, με την ετήσια έκθεση της Ενωσης Ελλήνων Εφοπλιστών (ΕΕΕ) για το 2018:
Το στίγμα της κρατικής πολιτικής στήριξης της ναυτιλίας, ανεξάρτητα από κυβερνήσεις, δίνει ο πρόεδρος της Ενωσης Ελλήνων Εφοπλιστών, Θ. Βενιάμης, στο εισαγωγικό σημείωμα της ετήσιας έκθεσης της ΕΕΕ, όπου γράφει ανάμεσα σε άλλα:
«Σε εθνικό επίπεδο, η ελληνόκτητη ναυτιλία αυταπόδεικτα έχει αναγορευθεί σε εθνικό κεφάλαιο υπερκομματικού χαρακτήρα για τη χώρα μας και παραμένει κοινός στόχος πολιτείας και εφοπλισμού να διατηρηθούν οι στενοί δεσμοί της με τον τόπο. Η προϋπόθεση είναι μία: Πρέπει να παραμείνει διεθνώς ανταγωνιστική και άρα βιώσιμη.
Επιπλέον, η πολιτεία δύναται να εκμεταλλευτεί τη δυναμική της ποντοπόρου ναυτιλίας και του ευρύτερου ναυτιλιακού πλέγματος καθώς και τις οικονομικές και πολιτικές συγκυρίες στην Ευρώπη, για να δημιουργήσει μία ευρύτερη, αναπτυξιακή πλατφόρμα, επιχειρηματικά ελκυστική, η οποία θα ισχυροποιήσει σημαντικά τη θέση της Ελλάδας ως διεθνούς ναυτιλιακού κόμβου, με δυνατές προοπτικές ενίσχυσης της προστιθέμενης αξίας για την οικονομία».
Είναι φανερό ότι οι εφοπλιστές πιέζουν για τη διατήρηση και τη διεύρυνση των προνομίων τους, τονίζοντας τη γεωπολιτική διάσταση στην ανάπτυξη της ναυτιλίας, συνδεδεμένη με το στόχο της αστικής τάξης για ανάδειξη της χώρας σε διεθνές κόμβο της Ενέργειας και των συνδυασμένων μεταφορών.
Προϋπόθεση για να γίνει αυτό, σύμφωνα με τον Θ. Βενιάμη, είναι μεταξύ άλλων «να λάβουν υπόψη τους η ελληνική ναυτεργασία και οι εκπρόσωποί της τον παγκοσμιοποιημένο χαρακτήρα της διεθνούς ναυτιλίας και των αρχών της ανταγωνιστικότητας που ισχύουν και για τη ναυτεργασία διεθνώς, ώστε να δημιουργηθούν νέες θέσεις εργασίας και να δοθεί στους νέους της πατρίδας μας η επαγγελματική διέξοδος του ναυτικού επαγγέλματος».
Αναδεικνύει, δηλαδή, την ανταπόκριση στο διεθνή ανταγωνισμό ως κριτήριο που επιβάλλει τη θεσμοθέτηση επιπλέον κινήτρων για την παραμονή και την προσέλκυση νέων πλοίων στην ελληνική σημαία. Αυτό δεν μεταφράζεται μόνο σε νέα προνόμια, φοροαπαλλαγές, επιδοτήσεις και διευκολύνσεις από το κράτος, αλλά απαιτεί και νέο χτύπημα στα δικαιώματα των ναυτεργατών, με πλήρη προσαρμογή της ελληνικής νομοθεσίας σε όσα ισχύουν διεθνώς.
Καθόλου τυχαία, μάλιστα, ο πρόεδρος των εφοπλιστών ξεχωρίζει την εξής πρόταση από το «ολιστικό πρόγραμμα δράσης της ΕΕ» που θέτει «στη διάθεση της πολιτείας»: «Να δοθεί το δικαίωμα στους παλιούς ναυτικούς να μπορέσουν να πάνε στα πλοία με ατομικές συμβάσεις, όπως και το δικαίωμα στον οποιονδήποτε νέο να επιλέξει την εργασία και τους όρους εργασίας και το δικαίωμα της κυβέρνησης να πιστοποιήσει ότι δεν ισχύει πλέον η συλλογική σύμβαση»!
Με τις νέες προκλητικές αξιώσεις τους, οι εφοπλιστές χτυπάνε ανοιχτές πόρτες, αφού όλες οι ελληνικές κυβερνήσεις υπήρξαν διαχρονικά γαλαντόμες απέναντί τους.
Τελευταία στη σειρά η σημερινή κυβέρνηση της ΝΔ, η οποία δεσμεύτηκε από την πρώτη ώρα για «ουσιαστική αναβάθμιση του ελληνικού νηολογίου με βάση τα διεθνή πρότυπα οργάνωσης και λειτουργίας των κυριότερων ανταγωνιστών του», «χρηματοδότηση για τον εκσυγχρονισμό του στόλου» και ιδιωτικοποίηση της Ναυτικής Εκπαίδευσης, προφανώς για την παραγωγή φτηνών, ευέλικτων και πειθήνιων ναυτεργατών.
Θυμίζουμε ότι οι ποντοπόροι εφοπλιστές αρνούνται από το 2010 να υπογράψουν ΣΣΕ. Ταυτόχρονα, με το θεσμικό πλαίσιο που τους έχουν εξασφαλίσει και εμπλουτίζουν συνεχώς όλες οι κυβερνήσεις (το έχουν μάλιστα κατοχυρώσει και συνταγματικά!), έχουν τα εξής προνόμια:
Από την «τρελή» ανάπτυξη των εφοπλιστών και τα αμύθητα κέρδη τους, οι ναυτεργάτες και συνολικά ο λαός δεν έχουν τίποτα να περιμένουν. Αντίθετα, η εφοπλιστική κερδοφορία και συνολικά η κερδοφορία του κεφαλαίου προϋποθέτει ξεζούμισμα των εργαζομένων στο διηνεκές, διαρκή ανανέωση και επέκταση των προνομίων από το κράτος, που πληρώνει ο λαός.
Απάντηση σ' αυτήν την αντιλαϊκή πολιτική, που επιβάλλει θυσίες δίχως τέλος, μπορεί να δώσει μόνο η οργανωμένη πάλη των ναυτεργατών για σύγχρονους όρους δουλειάς και ζωής, με κριτήριο τις ανάγκες τους. Από τις ίδιες τις εξελίξεις επιβεβαιώνεται ότι είναι ασυμβίβαστα το καπιταλιστικό κέρδος και η ευημερία των εργαζομένων και του λαού.
Γι' αυτό πραγματική διέξοδο από τη σκοπιά των εργατικών - λαϊκών συμφερόντων μπορεί να δώσει μόνο η πρόταση του ΚΚΕ, που αναδεικνύει ότι οι θαλάσσιες μεταφορές, τα λιμάνια, τα καράβια μπορούν να γίνουν μοχλός πραγματικής ανάπτυξης και ευημερίας για τους εργάτες και τις λαϊκές οικογένειες, όταν περάσουν στα χέρια του λαού και γίνουν κοινωνική περιουσία. Οταν η εργατική τάξη, ο ελληνικός λαός πάρουν την εξουσία στα δικά τους χέρια και βάλουν σε κίνηση όλες τις παραγωγικές δυνάμεις με κεντρικό, επιστημονικό σχεδιασμό στην υπηρεσία της ικανοποίησης των κοινωνικών αναγκών.
Στο πλαίσιο μιας τέτοιας εξουσίας μπορούν να υλοποιηθούν οι απαραίτητοι κρατικοί φορείς μεταφορών που θα εξασφαλίσουν την ικανοποίηση των λαϊκών αναγκών, σταθερή δουλειά με δικαιώματα στους ναυτεργάτες, προστατεύοντας την ανθρώπινη ζωή, την ασφάλεια της ναυσιπλοΐας και του περιβάλλοντος, συμβάλλοντας στην κοινωνική και οικονομική ανάπτυξη όλου του λαού.