ΡΙΖΟΣΠΑΣΤΗΣ
ΡΙΖΟΣΠΑΣΤΗΣ
Πέμπτη 7 Σεπτέμβρη 2017
Σελ. /24
ΠΟΛΙΤΙΚΗ
ΑΚΤΟΠΛΟΪΑ
Δύο «ατυχήματα» μέσα σε λίγες μέρες...

Δύο ελαφρά τραυματισμένοι επιβάτες και ρήγμα στην πλώρη ο απολογισμός από την πρόσκρουση του «SEA JET 2» στο λιμάνι της Σίφνου

Τη ζοφερή κατάσταση στην ακτοπλοΐα επιβεβαιώνει το νέο ναυτικό ατύχημα που συνέβη χτες, με την πρόσκρουση του ταχύπλοου ακτοπλοϊκού «SEA JET 2» στην προβλήτα του λιμανιού της Σίφνου. Λόγω της πρόσκρουσης τραυματίστηκαν ευτυχώς ελαφρά δύο επιβάτες, ενώ το πλοίο υπέστη μικρό ρήγμα πάνω από την ίσαλο γραμμή στη δεξιά πλευρά της πλώρης. Στο πλοίο επέβαιναν 129 επιβάτες και 12 ναυτεργάτες πλήρωμα.

Το νέο ναυτικό ατύχημα έρχεται να καταγραφεί μόλις μια βδομάδα μετά την πρόσκρουση σε ξέρα του πλοίου «ΜΠΛΟΥ ΣΤΑΡ ΠΑΤΜΟΣ». Θυμίζουμε ότι το ατύχημα συνέβη καθώς έμπαινε στο λιμάνι της Ιου, με ταχύτητα, όπως υπολογίζεται, 15 έως 17 κόμβους και καθώς πραγματοποιούσε αριστερή στροφή, τρομοκρατώντας 205 επιβάτες και 87 ναυτεργάτες του πληρώματος, ενώ την τελευταία στιγμή, όπως φαίνεται, αποφεύχθηκε κάτι χειρότερο. Το πλοίο αποκολλήθηκε τελικά χτες το απόγευμα, έχοντας υποστεί πολλαπλά ρήγματα από την πλώρη έως το μέσο του και κυρίως στη δεξαμενή έρματος (ζυγοστάθμισης), η οποία από μέσα παραμένει στεγανή. Να σημειωθεί ότι στις 15 Αυγούστου το «ΜΠΛΟΥ ΣΤΑΡ ΠΑΤΜΟΣ» είχε «μείνει» και από καταπέλτη κατά τη διάρκεια κατάπλου του στο λιμάνι της Πάρου.

Τα παραπάνω περιστατικά και γενικότερα οι μηχανικές βλάβες στα ακτοπλοϊκά πλοία κρούουν τον κώδωνα του κινδύνου για την επικίνδυνη κατάσταση που έχει διαμορφωθεί σε βάρος της προστασίας της ανθρώπινης ζωής στη θάλασσα, με ευθύνη κυβέρνησης και εφοπλιστών. Αναδεικνύουν ότι η συνεχής μείωση του ακτοπλοϊκού στόλου από τους εφοπλιστές, προκειμένου να θωρακίσουν την κερδοφορία τους (μόνο την τελευταία 4ετία έχουν ακινητοποιήσει 44 πλοία), σε συνδυασμό με τις μειώσεις των οργανικών συνθέσεων (αριθμό και ειδικότητες πληρώματος), τις οποίες υπογράφει και η σημερινή κυβέρνηση, τα ατέλειωτα και απανωτά δρομολόγια για να καλυφθούν «κενά», έχουν φέρει στα όριά τους ναυτεργάτες και πλοία, μετατρέποντας τα ταξίδια σε «οδύσσειες», εξαντλώντας πληρώματα αλλά και επιβάτες.

Είναι χαρακτηριστικό ότι το «SEA JET 2», σύμφωνα με ανακοίνωση της εταιρείας, εκτελούσε το δρομολόγιο Πειραιά - Σέριφο - Σίφνο - Μήλο - Φολέγανδρο - Σαντορίνη - Αμοργό - Κουφονήσια - Νάξο - Μύκονο - Νάξο - Σαντορίνη - Φολέγανδρο - Μήλο - Σίφνο - Σέριφο - Πειραιά! Δηλαδή, σύνολο 16 λιμάνια, που σημαίνει πρακτικά για τους 12 ναυτεργάτες που αποτελούν το πλήρωμα δουλειά μέχρι εξάντλησης. Από την άλλη, το «ΜΠΛΟΥ ΣΤΑΡ ΠΑΤΜΟΣ» επίσης πηγαινοερχόταν χωρίς σταματημό. Για παράδειγμα, κάθε Τετάρτη, απέπλεε στις 5.30 μ.μ. από Πειραιά για Πάρο, Νάξο, Δονούσα, Αιγιάλη και Αστυπάλαια, όπου έφτανε στις 3 τα ξημερώματα της Πέμπτης. Αμεση επιστροφή από τα ίδια λιμάνια και την ίδια μέρα, δηλαδή Πέμπτη απόγευμα (5.30 μ.μ.), απόπλου για νέο δρομολόγιο.

Σε ανακοίνωση που εξέδωσε χτες η πλοιοκτήτρια εταιρεία «SEA JETS», θυγατρική της ναυτιλιακής εταιρείας Ηλιόπουλου, σημειώνει ότι το πλοίο «θα παραμείνει εκτός δρομολογίων μέχρι και την Παρασκευή 8/9». Για την εξυπηρέτηση των επιβατών της γραμμής, για τις δύο επόμενες μέρες θα αντικατασταθεί το «SEA JET 2» από το αδελφό του πλοίο «SUPER JET» στα δρομολόγια της γραμμής Πειραιάς - Σέριφος - Σίφνος - Μήλος - Φολέγανδρος - Σαντορίνη - Ιος, το οποίο με τη σειρά του θα αντικατασταθεί από το Ε/Γ - Ο/Γ ταχύπλοο «PAROS JET». Ενώ οι επιβάτες του «PAROS JET» στη γραμμή της Ραφήνας θα εξυπηρετηθούν από το E/Γ - O/Γ ταχύπλοο πλοίο της εταιρείας «TERA JET». Ενας μύλος, δηλαδή, που τον πληρώνουν οι επιβάτες αλλά και οι κάτοικοι των νησιών.


ΑΠΟΚΑΛΥΠΤΙΚΑ...
Η επίσκεψη Μακρόν...

«Η Γαλλία συγκαταλέγεται παραδοσιακά μεταξύ των χωρών που επιδεικνύουν έντονο επενδυτικό ενδιαφέρον για την ελληνική αγορά», τονίζεται στο κεφάλαιο «Γαλλικές επενδύσεις στην Ελλάδα», της ετήσιας έκθεσης που συνέταξε η ελληνική πρεσβεία στο Παρίσι σχετικά με τις διμερείς οικονομικές και επιχειρηματικές σχέσεις, και πώς διαμορφώθηκαν το 2016, δίνοντας τις σχετικές κατευθύνσεις για το 2017 και παραπέρα. Η Εκθεση αυτή γίνεται επίκαιρη με την επίσκεψη σήμερα και αύριο στην Ελλάδα του Γάλλου Προέδρου Εμ. Μακρόν, τον οποίο συνοδεύει μια κουστωδία μεγαλοεπιχειρηματιών. Πρόκειται για επιχειρηματικούς ομίλους που δραστηριοποιούνται ήδη και θέλουν να επεκτείνουν τις επενδύσεις τους στην Ελλάδα, είτε αναζητούν επενδυτικές ευκαιρίες στο τραπέζι με το «ψητό», όπως απλώνεται σε μια σειρά τομείς και κλάδους της εγχώριας καπιταλιστικής οικονομίας. Σε κάθε περίπτωση, το ενδιαφέρον τους για την Ελλάδα συνδέεται άμεσα με τις αντιλαϊκές αναδιαρθρώσεις που έγιναν την περίοδο της καπιταλιστικής κρίσης και κυρίως αυτές που αφορούν την παραπέρα μείωση της τιμής της εργατικής δύναμης και την «απελευθέρωση» τομέων της οικονομίας. Σημαντικό κίνητρο είναι επίσης τα πλεονεκτήματα που συνεπάγονται για τα μονοπώλια η γεωστρατηγική θέση της χώρας και η βαθύτερη εμπλοκή της στους ιμπεριαλιστικούς ανταγωνισμούς, με στόχο την αναβάθμιση του ρόλου της στα ενεργειακά και άλλα σχέδια στην περιοχή.

***

Ετσι, η Εκθεση παρατηρεί ότι «κατά την πενταετία 2011 - 2015 και ιδιαίτερα το 2014 σημειώνεται μείωση των επιχειρηματικών πρωτοβουλιών των Γάλλων, που θα μπορούσε να αποδοθεί στη βαθιά ύφεση, αλλά και την ανησυχία για τις προοπτικές της ελληνικής οικονομίας και το σχετιζόμενο επιχειρηματικό κίνδυνο. Εντούτοις, αρκετές γαλλικές επιχειρήσεις συνέχισαν να προωθούν επιχειρηματικά σχέδια σε διάφορους τομείς της ελληνικής οικονομίας». Αλλωστε, σύμφωνα και με πρόσφατα στοιχεία της Κεντρικής Τράπεζας της Ελλάδας, που επικαλείται η πρεσβεία, «παρά τη σημαντική πτώση των γαλλικών επενδύσεων προς τη χώρα μας, η Γαλλία ευρίσκετο το έτος 2015 στην 4η θέση των ξένων άμεσων επενδύσεων στην Ελλάδα, όπως και το 2014, με περίπου 1,9 δισ. ευρώ επενδύσεις παγίου κεφαλαίου, μετά τη Γερμανία (4,9 δισ. ευρώ), το Λουξεμβούργο (4,5 δισ. ευρώ) και την Ολλανδία (4,4 δισ. ευρώ)». Κάνοντας μια χαρτογράφηση των γαλλικών κεφαλαίων που έχουν τοποθετηθεί στην εγχώρια καπιταλιστική οικονομία, στην Εκθεση τονίζεται: «Στην Ελλάδα δραστηριοποιούνται σήμερα περίπου 120 θυγατρικές εταιρείες γαλλικών ομίλων και επιχειρήσεων, μεικτές επιχειρήσεις ή κοινοπραξίες με αντίστοιχες ελληνικές». Οσο για τις προτεραιότητες των γαλλικών επιχειρήσεων, αυτές εντοπίζονται στην Ενέργεια, στον Τουρισμό, στις βασικές υποδομές (δημόσια έργα - αυτοκινητόδρομοι), υπηρεσίες κοινής ωφέλειας - ύδρευση (ΕΥΔΑΠ, ΕΥΑΘ), τις Μεταφορές (ειδικότερα τους σιδηροδρόμους) και τον τομέα της Υγείας.

***

«Την τελευταία δεκαετία οι γαλλικές επενδύσεις στην Ελλάδα κατευθύνονται κυρίως στην Ενέργεια (ηλεκτρισμός και Ανανεώσιμες Πηγές Ενέργειας)», σημειώνει η έκθεση και προσθέτει: «Ομως η δραστηριοποίηση των γαλλικών εταιρειών επεκτείνεται και σε άλλους τομείς - κλάδος τροφίμων και ποτών, τομέας παροχής υπηρεσιών (ασφαλιστικές εταιρείες, δίκτυα διανομής, τουριστικές επιχειρήσεις) κ.α.». Σε μια πιο λεπτομερή καταγραφή, αναλύεται η μέχρι τώρα δραστηριότητα γαλλικών μονοπωλιακών ομίλων σε κλάδους όπως η Βιομηχανία («Lafarge» - τσιμέντο, «Michelin» - ελαστικά, «S&B» - ορυκτά, «Nexans» - καλώδια, «Safran» και «Thales» - αεροναυπηγική, αμυντικά συστήματα, «Schneider» - ηλεκτρολογικό υλικό), τα Οχήματα («PSA Peugeot» και «Renault»), η Ενέργεια («Ηρων ENGIE» - μακροχρόνια διαχείριση τεχνικών εγκαταστάσεων, ενεργειακή διαχείριση και διαχείριση τεχνικών εγκαταστάσεων, «Schneider Electric», DCNS και «Total»), οι Υποδομές και οι Μεταφορές («Vinci», CMA-CGM - θαλάσσιες μεταφορές, «Geodis», «Alstom»), τα καταναλωτικά προϊόντα («Baccarat», BIC, «L'Oreal», «Hermes», «Seb», «Dior»), η Φαρμακοβιομηχανία («Sanofi - Aventis», «Pierre Fabre Farmaka», «Biomerieux»), τα Δίκτυα διανομής («Leroy Merlin»), τα Τρόφιμα («Danone», «Delifrance», «Groupe - Bel»), οι Ασφάλειες (AXA, «Groupama», CNP, «Credit Agricole Life», «Bureau Veritas Greece») και ο Τουρισμός («Accor», «Club Med»).

***

Στις φίρμες που αναφέρονται στο σκέλος αυτό της Εκθεσης, θα αναγνωρίσει κανείς πολλές από τις εταιρείες που συνοδεύουν τον Μακρόν στην Ελλάδα. Θα αναγνωρίσει όμως και μεγαθήρια που έχουν κατά καιρούς απασχολήσει την επικαιρότητα για την εφαρμογή σκληρών αντεργατικών μέτρων και πρακτικών, πάντα εντός του πλαισίου που διαμορφώνει η νομοθεσία της σημερινής και των προηγούμενων κυβερνήσεων. Χαρακτηριστικό παράδειγμα είναι οι μεταλλευτικές δραστηριότητες γαλλικού μονοπωλίου στη Φωκίδα, όπου οι αντεργατικές ανατροπές, τα «ατυχήματα» και η περιστολή της συνδικαλιστικής δράσης είναι στην «ημερήσια διάταξη», σύμφωνα με καταγγελίες των εργαζομένων και του σωματείου τους. Σε κάθε περίπτωση, ο Μακρόν και η κουστωδία του που φτάνουν σήμερα στην Ελλάδα, δεν είναι οι «Μάγοι με τα δώρα», όπως προσπαθεί να τους παρουσιάσει η κυβέρνηση για να καλλιεργήσει προσδοκίες στο λαό. Το επενδυτικό τους ενδιαφέρον ξεκινάει από την προσδοκία να επεκτείνουν τα κέρδη τους, αξιοποιώντας τα αντεργατικά - αντιλαϊκά πλεονεκτήματα που τους προσφέρει η ελληνική οικονομία, μετά από οχτώ σχεδόν χρόνια κρίσης. Επομένως, κανένα ενδιαφέρον δεν πρέπει να δείξει ο λαός για το πόσα και ποια μονοπώλια θα επενδύσουν κεφάλαια, ανταγωνιστικά προς άλλα ιμπεριαλιστικά κέντρα και κράτη, που επίσης ενδιαφέρονται να κάνουν δουλειές στην Ελλάδα. Δική του έγνοια πρέπει να είναι η οργάνωση της πάλης και το δυνάμωμα των ταξικών αγώνων, για ανάκτηση των απωλειών και σύγχρονα δικαιώματα, για αυξήσεις σε μισθούς και συντάξεις, κατάργηση των αντεργατικών - αντιλαϊκών νόμων και των μνημονίων, ικανοποίηση των σύγχρονων λαϊκών αναγκών. Αυτή την προοπτική σηματοδοτεί και το συλλαλητήριο του ΠΑΜΕ το Σάββατο στη Θεσσαλονίκη.


Θ. Μπ.



Ο καθημερινός ΡΙΖΟΣΠΑΣΤΗΣ 1 ευρώ