ΡΙΖΟΣΠΑΣΤΗΣ
ΡΙΖΟΣΠΑΣΤΗΣ
Πέμπτη 7 Ιούλη 2022
Σελ. /24
ΡΕΠΟΡΤΑΖ
ΦΩΚΙΔΑ
Στο πλευρό των πυρόπληκτων κλιμάκιο του ΚΚΕ

Ο Κ. Μπασδέκης στην περιοδεία στην Αμφισσα
Ο Κ. Μπασδέκης στην περιοδεία στην Αμφισσα
Περιοδεία στη νοτιοανατολική Φωκίδα, που τις προηγούμενες μέρες δοκιμάστηκε από την πυρκαγιά, πραγματοποίησε κλιμάκιο του ΚΚΕ με επικεφαλής τον Κώστα Μπασδέκη, μέλος της ΚΕ του Κόμματος και περιφερειακό σύμβουλο Στερεάς Ελλάδας με τη «Λαϊκή Συσπείρωση».

Το κλιμάκιο του Κόμματος αντίκρισε από κοντά το μέγεθος της καταστροφής, με τα χιλιάδες καμένα ελαιόδεντρα στον παραδοσιακό και ιστορικό ελαιώνα της Αμφισσας, τις ζημιές σε εγκαταστάσεις και ποιμνιοστάσια, αλλά και χαμένα βοσκοτόπια και τα κοπάδια των κτηνοτρόφων της περιοχής. Συνομίλησε με βιοπαλαιστές αγρότες και κτηνοτρόφους που είδαν το βιος τους να καταστρέφεται, με πυροσβέστες που έδωσαν τη μάχη χωρίς μέσα και εξοπλισμό, αλλά και με κατοίκους της περιοχής που είδαν τις φλόγες να πλησιάζουν τα σπίτια τους.

Συγκεκριμένα, το κλιμάκιο του ΚΚΕ βρέθηκε στο χωριό Σερνικάκι, εκεί όπου ξεκίνησε η φωτιά που έκαψε πάνω από 15.000 στρέμματα, ενώ επισκέφτηκε καμένες καλλιέργειες στον ελαιώνα. Επίσης, βρέθηκε στη βόρεια πλευρά της Ιτέας, εκεί όπου οι κάτοικοι μαζί με λιγοστούς πυροσβέστες κατάφεραν να σταματήσουν τη φωτιά πριν μπει στις εργατικές κατοικίες και άλλες εγκαταστάσεις που βρίσκονται στο σημείο.

Από την πλευρά του, ο Κώστας Μπασδέκης, συνομιλώντας με αγρότες και κατοίκους της περιοχής, τόνισε ότι η πυρκαγιά των προηγούμενων ημερών ανέδειξε με τον πιο δυσάρεστο τρόπο τις εγκληματικές ευθύνες όλων των κυβερνήσεων για την έλλειψη μέτρων πρόληψης και αντιπυρικής προστασίας. Σημείωσε ότι η έκταση και οι καταστροφές που προκάλεσε η φωτιά δεν οφείλονται σε «αφύσικα για την εποχή» φαινόμενα, όπως υψηλές θερμοκρασίες και ισχυροί άνεμοι, αλλά είναι αποτέλεσμα της διαχρονικής αντιλαϊκής πολιτικής που αντιμετωπίζει την προστασία του λαού ως κόστος.

Τμήμα του ελαιώνα που έγινε στάχτη
Τμήμα του ελαιώνα που έγινε στάχτη
Ανέφερε μάλιστα ως χαρακτηριστικό παράδειγμα τον ιστορικό και παραδοσιακό ελαιώνα της Αμφισσας, όπου δεν υπάρχει κανένα οργανωμένο σχέδιο πρόληψης, αφήνοντας εκτεθειμένους τους παραγωγούς. Πρόσθεσε πως παρά τη μεγάλη καταστροφή με την πυρκαγιά του 2013, αλλά και την ιδιαίτερη και πολλαπλή σημασία του ελαιώνα, δεν λήφθηκε κανένα ουσιαστικό μέτρο για την προστασία του, ενώ σημείωσε ότι αντίστοιχη κατάσταση επικρατεί συνολικότερα γύρω από τη δασοπροστασία.

Στο πλαίσιο αυτό επισήμανε ότι οι πληγέντες μαζί με τον λαό της περιοχής θα πρέπει να οργανώσουν τη διεκδίκησή τους για αποζημιώσεις στο 100% της ζημιάς, χωρίς όρους και προϋποθέσεις, αναπλήρωση του χαμένου εισοδήματος, ουσιαστική στήριξη για την αναγέννηση του καμένου τμήματος του ελαιώνα και μέτρα προστασίας για το υπόλοιπο τμήμα. Τόνισε μάλιστα ότι το ΚΚΕ θα στηρίξει με κάθε τρόπο τις διεκδικήσεις του λαού της περιοχής και θα συνεχίσει να στέκεται στο πλευρό του, όπως έκανε από την πρώτη στιγμή που ξέσπασε η καταστροφική πυρκαγιά.

ΗΛΕΙΑ
Μεγάλη πυρκαγιά στην Κορυφή Πύργου

Αλλη μια δασική πυρκαγιά ξέσπασε χτες, περίπου στις 2 μ.μ., στην Ηλεία, αυτήν τη φορά στην Κορυφή Πύργου, σε δύο μέτωπα. Στο σημείο όπου σημειώθηκε σοβαρή αναζωπύρωση της φωτιάς της Τρίτης επιχείρησαν 104 πυροσβέστες και 11 εναέρια μέσα, με την κατάσταση να είναι πιο δύσκολη στο βόρειο - βορειοανατολικό μέτωπο λόγω του δύσβατου της περιοχής, ενώ στο δεύτερο, νότιο - νοτιοανατολικό, συνεχιζόταν η κατάσβεση και με επίγειες δυνάμεις. Η φωτιά το βράδυ κατευθυνόταν προς το χωριό και δόθηκε εντολή εκκένωσης. Επίσης, ένας πυροσβέστης χρειάστηκε να μεταφερθεί με ασθενοφόρο, καθώς εισέπνευσε καπνό, και διακομίστηκε στο νοσοκομείο, χωρίς ευτυχώς να συντρέχουν λόγοι ανησυχίας για την υγεία του.

Η περιοχή έχει δοκιμαστεί πολλές φορές στο παρελθόν από ανάλογα περιστατικά, και για άλλη μια φορά είναι εμφανής η έλλειψη μέτρων πρόληψης και αντιπυρικής προστασίας, με ευθύνη διαχρονικά όλων των κυβερνήσεων.

Μόνο την τελευταία βδομάδα 355 δασικές πυρκαγιές εκδηλώθηκαν σε όλη τη χώρα, ενώ παράλληλα το Πυροσβεστικό Σώμα κλήθηκε να επέμβει σε 882 αστικές πυρκαγιές και για 657 παροχές βοήθειας. Το τελευταίο 24ωρο εκδηλώθηκαν 41 δασικές πυρκαγιές.

Σήμερα ο κίνδυνος πυρκαγιάς αναμένεται υψηλός στην Αττική και σε περιοχές της Στερεάς και Δυτικής Ελλάδας, της Κεντρικής Μακεδονίας, του Ιονίου, των Σποράδων, της Κρήτης, του Ανατολικού Αιγαίου και των Δωδεκανήσων.

Ο ρεαλισμός της διεκδίκησης

Με αφορμή τις συζητήσεις για την υπογειοποίηση των γραμμών του τρένου στην Αχαΐα

Δύο πλευρές συγκρούονται σε κάθε κομμάτι της κοινωνικής ζωής. Οσες γνώμες και αν ακουστούν, δύο δρόμοι υπάρχουν, που πάνω τους πορεύονται οι δύο πλευρές. Η μια έχει γνώμονα τις λαϊκές ανάγκες, η άλλη σχεδιάζει με βάση την κερδοφορία επιχειρηματιών. Για κάθε πλευρά το πρωτεύον είναι άλλο, έτσι και στην περίπτωση της διέλευσης του τρένου.

Για τη μια πλευρά είναι η πόλη που επικοινωνεί, που κυκλοφορεί, που η αναψυχή είναι ανάγκη και ο σχεδιασμός της πόλης πρέπει να υπακούει στις ανάγκες των κατοίκων που διαβιούν σε αυτή. Τις ανάγκες του λαού που κάθε μέρα, εντός και εκτός τουριστικής σεζόν, ζει, εργάζεται και πρέπει να μπορεί να απολαμβάνει την πόλη, που θα αξιοποιεί τα προτερήματα που η γεωγραφική της θέση δίνει (μεγάλο μήκος ακτογραμμής, κοντινές παραλίες, βουνά και ποτάμια ακόμα και μέσα στον αστικό ιστό).

Για την άλλη πλευρά προτεραιότητα είναι η πόλη που θα παίξει τον ρόλο του «οικονομικού πολλαπλασιαστή» για την τόνωση της αγοράς, τον μοχλό ανάπτυξης του κατασκευαστικού κλάδου και γνωστών κοινοπραξιών, όπως οι ΑΒΑΞ/«Alstom», ΓΕΚ ΤΕΡΝΑ/INTRAKAT, ΕΛΛΑΚΤΩΡ/«Μυτιληναίος» που είναι οι υποψήφιοι για τα «χρυσά» συμβόλαια με την ιδιωτικοποιημένη πλέον ΤΡΑΙΝΟΣΕ, αλλά και του κλάδου των μεταφορών και της διαμετακόμισης.

Για τη μια πλευρά, που εδώ είναι ο τόπος της, το έργο αυτό θα είναι κομμάτι της καθημερινότητάς της, θα ζει σε αυτό, θα αλληλεπιδρά με αυτό.

Για την άλλη που θα το αξιοποιεί ως εργαλείο θα βλέπει μόνο αφετηρία και προορισμό, επιβάτες και εμπορεύματα.

Η πρόταση για την υπογειοποίηση του τρένου από το Ρίο μέχρι το νότιο λιμάνι, δεν μπορεί το 2022 να θεωρείται μια παράλογη απαίτηση. Δεν γίνεται να ξεχνάει κανείς τι είναι ρεαλισμός τον 21ο αιώνα. Ρεαλισμός είναι να μην υψώνεις τείχη μέσα στην πόλη και τα προάστιά της, να μην επιτρέπεις να κοπεί η πρόσβαση στη θάλασσα που απολαμβάνει ο πατραϊκός λαός. Ρεαλισμός είναι να βάζεις μπροστά τις λαϊκές ανάγκες, να απαντάς στις προκλήσεις κατασκευής για να εξυπηρετήσεις με τις βέλτιστες λύσεις την κοινωνία (βέβαια εξαρτάται από ποια πλευρά βρίσκεσαι), αξιοποιώντας την τεχνολογία και την επιστήμη προς όφελός της.

Υπάρχουν σήμερα οι δυνατότητες να υλοποιηθούν έργα υψηλών απαιτήσεων (υδραυλικά, φράγματα, σήραγγες), η περιοχή μας έχει παραδείγματα με έργα που η δυσκολία της κατασκευής δεν αποτέλεσε τροχοπέδη ούτε του χρονοδιαγράμματος ούτε της υλοποίησής τους, όπως οι σήραγγες στην Παλιοβούνα που κατέχουν ρεκόρ χρόνου κατασκευής, η Γέφυρα Ρίου - Αντιρρίου και η υποθαλάσσια σήραγγα που ενώνει το Ακτιο με την Πρέβεζα.

Για τα αρχαιολογικά ευρήματα που μπορεί να προκύψουν - πιθανότητα σε όποια περίπτωση διέλευσης - μπορεί η νομοθεσία και οι διεθνείς συμβάσεις για την προστασία των αρχαιοτήτων και της πολιτιστικής κληρονομιάς να θέτουν σοβαρούς περιορισμούς στη μετακίνησή τους (exsitu), όταν όμως αποκαλύπτονται κατά την εκτέλεση μεγάλων δημόσιων έργων, την επιτρέπει για λόγους σημαντικού δημόσιου συμφέροντος και μετά από αιτιολογημένη πρόταση και εφόσον έχουν εξαντληθεί όλες οι δυνατότητες για τη διατήρησή τους στο σημείο που βρέθηκαν (in situ). Τα παραδείγματα κι εδώ δεν είναι λίγα, όπως η Ολυμπία Οδός, η Ιόνια Οδός ή το Αττικό Μετρό.

Οσο για τη χρηματοδότηση και τις εγκρίσεις της Κομισιόν, είναι γνωστό πως έργα χωρίς όφελος για επιχειρηματίες και επενδυτές για την ΕΕ δεν είναι επιλέξιμα. Η υπογειοποίηση του τρένου από το Ρίο μέχρι τον Αγιο Διονύσιο δεν είναι της ίδιας βαρύτητας για τους «συμμάχους» μας με τη σιδηροδρομική γραμμή Καβάλα - Θεσσαλονίκη - Αλεξανδρούπολη ή τη γραμμή Αλεξανδρούπολη - Ορμένιο - ελληνοβουλγαρικά σύνορα, που προωθείται η αναβάθμισή της για να μπορεί απρόσκοπτα να μεταφέρεται πολεμικό υλικό μέσω Βουλγαρίας και Ρουμανίας στην Πολωνία.

Ρεαλισμός είναι να ξέρεις πως το δίκιο διεκδικείται, κερδίζεται. Ο ρεαλισμός αυτής της πρότασης είναι που κέρδισε την υπογειοποίηση μέχρι εδώ, ειδάλλως τα τείχη της άλλης πλευράς θα είχαν χωρίσει ήδη την πόλη. Η ρεαλιστική προσέγγιση για το τι πραγματικά είναι αναγκαιότητα και οι κάτοικοι που διεκδικούν για την πόλη που ζουν είναι που κέρδισαν μέχρι τώρα και θα συνεχίσουν...

Οσοι θεωρούν πως μπορούν να είναι και με τη μία και με την άλλη πλευρά κάνουν λάθος. Οσοι δεν έχουν αποφασίσει πρέπει να το κάνουν. Οσοι έχουν διαλέξει να συμπορευτούν με το παράλογο και κόντρα στις ανάγκες του πατραϊκού λαού ας συνεχίσουν να παλεύουν να μας πείσουν ότι το τρένο είναι καλύτερα να χωρίσει, παρά να ενώσει και ότι σε τελική ανάλυση το να διεκδικείς να ζήσεις καλύτερα είναι μη ρεαλιστικό!

  • Χτες το βράδυ η αγωνιστική δημοτική αρχή της Πάτρας διοργάνωσε από κοινού με την Επιτροπή Αγώνα Συλλόγων κατοίκων της περιοχής συγκέντρωση - κινητοποίηση, στον σταθμό του προαστιακού στο Ρίο, διεκδικώντας την υπογειοποίηση.

Κατερίνα ΣΙΜΟΥ
Μέλος της ΤΕ Αχαΐας του ΚΚΕ, Αρχιτέκτονας Μηχανικός του Πανεπιστημίου Πατρών

Συλλυπητήρια

Η Ευρωκοινοβουλευτική Ομάδα του ΚΚΕ εκφράζει τα πιο θερμά της συλλυπητήρια στην συντρόφισσα Ντίνα Βάκου, μέλος της Ευρωκοινοβουλευτικής Ομάδας του Κόμματος, για την απώλεια του πατέρα της, Φώτη.



Ο καθημερινός ΡΙΖΟΣΠΑΣΤΗΣ 1 ευρώ