ΡΙΖΟΣΠΑΣΤΗΣ
ΡΙΖΟΣΠΑΣΤΗΣ
Τρίτη 7 Ιούλη 2009
Σελ. /32
ΟΙΚΟΝΟΜΙΑ
ΕΚΟΦΙΝ - ΓΙΟΥΡΟΓΚΡΟΥΠ
Κλιμάκωση της επίθεσης σε όλα τα μέτωπα

Η «ατζέντα» των αντιλαϊκών οργάνων διαμορφώνει τις προτεραιότητες της σουηδικής Προεδρίας

Η σκυτάλη για συνέχιση και κλιμάκωση της πολύπλευρης και ολομέτωπης επίθεσης σε βάρος των εργασιακών και κοινωνικών δικαιωμάτων των λαών της Ευρώπης, περνά στα χέρια της σουηδικής Προεδρίας, η οποία θα ασκήσει τα καθήκοντά της το β' εξάμηνο του 2009. Οπως προκύπτει και από την ημερήσια διάταξη των συνόδων Γιουρογκούπ και Εκοφίν, - οι εργασίες των οποίων ξεκίνησαν χτες και ολοκληρώνονται σήμερα στις Βρυξέλλες - μεταξύ των θεμάτων που θα συζητηθούν, είναι και η παρουσίαση του προγράμματος εργασιών της σουηδικής Προεδρίας.

Στις προτεραιότητες, που θα απασχολήσουν την ΕΕ το τρέχον εξάμηνο, περιλαμβάνονται οι ακόλουθες κατευθύνσεις.

  • αντιμετώπιση των προκλήσεων στην αγορά εργασίας
  • ανανέωση της στρατηγικής της Λισαβόνας μετά το 2010
  • εξυγίανση των δημόσιων οικονομικών
  • βελτίωση του εποπτικού και ρυθμιστικού πλαισίου των χρηματοπιστωτικών αγορών
  • προώθηση των διαπραγματεύσεων για την κλιματική αλλαγή.

Με άλλα λόγια, στο πλαίσιο των προτεραιοτήτων τίθενται η συνέχιση των ανατροπών στην αγορά εργασίας, η λήψη αντιλαϊκών δημοσιονομικών μέτρων, για την επαναφορά του ελλείμματος στα επίπεδα του 3% του ΑΕΠ, το οποίο αυξήθηκε λόγω των εκτεταμένων πακέτων στήριξης των μονοπωλιακών ομίλων από τις ευρωπαϊκές κυβερνήσεις, αλλά και οι νέοι στόχοι αναβάθμισης της περιβόητης στρατηγικής της Λισαβόνας, για ενίσχυση της ανταγωνιστικής θέσης του ευρωπαϊκού κεφαλαίου, καθώς ο πρώτος κύκλος ολοκληρώνεται το 2010. Σε στόχευση μπαίνουν και οι δαπάνες συντάξεων, υγείας και περίθαλψης, καθώς στο κεφάλαιο με τίτλο «μεσοπρόθεσμοι δημοσιονομικοί στόχοι» που θα απασχολήσει το Εκοφίν, αναφέρεται ότι «θα συζητηθεί το θέμα των μεσοπρόθεσμων δημοσιονομικών στόχων σε σχέση με την προοπτική αύξησης των δαπανών στο μέλλον, λόγω της γήρανσης του πληθυσμού». Ευρωπαϊκή Ενωση, κυβερνήσεις και οι φορείς του κεφαλαίου, με πρόσχημα την οικονομική κρίση, εντείνουν την επίθεσή τους, αποσκοπώντας στη μεταφορά των συνεπειών της, στα λαϊκά στρώματα, ενώ παράλληλα επιταχύνουν τις αντιδραστικές αναδιαρθρώσεις σε όλους τους τομείς.

Η ελληνική κυβέρνηση

Από την πλευρά του ο υπουργός Οικονομίας Γ. Παπαθανασίου προσέρχεται στις εργασίες με τα νέα αντιδραστικά μέτρα υπό μάλης, που ανακοίνωσε η κυβέρνηση της ΝΔ τον Ιούνη, με πρόσχημα τη μείωση των δημοσιονομικών ελλειμμάτων. Μέτρα που ανακοινώθηκαν σε δύο δόσεις. Με την πρώτη αυξάνονται οι έμμεσοι φόροι σε καύσιμα, κινητά και καρτοκινητά τηλέφωνα (αύξηση τελών), ενώ επιβάλλεται εισφορά σε αυτοκίνητα μεγάλου κυβισμού και σκάφη αναψυχής. Με το δεύτερο, και πιο σαρωτικό κύμα των μέτρων, προωθούνται παρεμβάσεις στις εργασιακές σχέσεις (επιμήκυνση του εργάσιμου βίου, ελαστικές μορφές απασχόλησης σε περιοχές με μεγάλη ανεργία), στο ασφαλιστικό σύστημα («σπάσιμο» του ΙΚΑ σε δύο Ταμεία, επανεξέταση βαρέων και ανθυγιεινών επαγγελμάτων, αναπηρικών συντάξεων κλπ), στο μισθολόγιο των δημοσιών υπαλλήλων, στις δαπάνες υγείας, ενώ προβλέπεται επίσης το άνοιγμα της αγοράς, ορισμένων επαγγελμάτων, για την άσκηση των οποίων απαιτείται η έκδοση άδειας.

Το πακέτο των αντιλαϊκών μέτρων δεν προβλέπεται να συζητηθεί σήμερα στο Εκοφίν, αλλά στις 24 Οκτώβρη, οπότε και η κοινοτική γραφειοκρατία θα αποφανθεί για την επάρκεια των ελληνικών μέτρων, στην κατεύθυνση της μείωσης των δημοσιονομικών ελλειμμάτων, αλλά και της ενίσχυσης του ανταγωνισμού στις αγορές... Πληροφορίες από το υπουργείο Οικονομίας, φέρουν τον Γ. Παπαθανασίου να ζητά από το Εκοφίν, παράταση του χρονικού περιθωρίου μείωσης του δημοσιονομικού ελλείμματος, για το 2011, αντί του 2010 που είχε συμφωνηθεί αρχικά με τους Κοινοτικούς αξιωματούχους.

ΑΜΟΛΥΒΔΗ ΒΕΝΖΙΝΗ
Ο ειδικός φόρος εκτίναξε τις τιμές

Η φορομπηχτική πολιτική της κυβέρνησης, όπως εκφράστηκε και με την τελευταία αύξηση του ειδικού φόρου στη βενζίνη κατά 6 λεπτά ανά λίτρο, έκανε αισθητές τις συνέπειές της την προηγούμενη βδομάδα. Η μέση πανελλαδική τιμή της απλής αμόλυβδης βενζίνης αυξήθηκε την περασμένη Παρασκευή, 3 του Ιούλη, κατά 3,16% σε σχέση με την προηγούμενη βδομάδα. Από 1,044 ευρώ το λίτρο εκτινάχθηκε στα 1,077 ευρώ το λίτρο.

Το ίδιο το υπουργείο Ανάπτυξης, στην ανακοίνωσή του για τις μετρήσεις και τις τιμές, αναφέρει ότι στις τιμοληψίες του την περασμένη βδομάδα καταγράφτηκε για πρώτη φορά η αύξηση του ειδικού φόρου. Λίγες μέρες νωρίτερα, ο υπουργός Ανάπτυξης Κ. Χατζηδάκης δήλωνε: «Εχεις την εντύπωση, αν παρακολουθείς όσα λέγονται, καμιά φορά, ότι δήθεν είμαστε η χώρα με την ακριβότερη βενζίνη στην Ευρώπη. Δε συμβαίνει αυτό. Ακόμα και μετά την αύξηση του ειδικού φόρου κατανάλωσης κατά 6 λεπτά, η Ελλάδα παραμένει σταθερά κάτω από το μέσο όρο της Ευρωπαϊκής Ενωσης των "27". Ακόμα και μετά την αύξηση του ειδικού φόρου κατά 6 λεπτά, υπάρχουν ορισμένες χώρες του πρώην Ανατολικού μπλοκ, που έχουν και σήμερα ακριβότερα τη βενζίνη από εμάς».

Ετσι, σύμφωνα με την κυβέρνηση και περιθώρια... αύξησης υπάρχουν και ευχαριστημένοι πρέπει να είναι οι καταναλωτές. Ωστόσο, έχει αξία να καταγραφεί ότι την ίδια στιγμή που η λιανική τιμή της αμόλυβδης αυξήθηκε κατά 3,16% σε σχέση με την προηγούμενη μέτρηση και κατά 4,79% σε σχέση με τον μέσο όρο των 4 τελευταίων βδομάδων: η διεθνής τιμή μειώθηκε κατά 7,14% σε σχέση με τον μέσο όρο των 4 τελευταίων βδομάδων, ενώ με την επιβολή του νέου φόρου η τιμή διυλιστηρίου (ΕΛΠΕ - ΜΟΤΟΡ ΟΪΛ) αυξήθηκε κατά 4,19% και η αντίστοιχη χοντρική τιμή των εταιρειών εμπορίας πετρελαιοειδών αυξήθηκε κατά 3,44%.

Είναι δεδομένο ότι κανείς δε χάνει στην αλυσίδα πώλησης, όπως και ότι διεξάγεται ένας σκληρός πόλεμος ανάμεσα στις εταιρείες για την απόσπαση των μεριδίων της λιανικής πώλησης. Οταν το τοπίο ξεκαθαρίσει, ίσως δοθεί η «ευκαιρία» για τιμές ακόμη μεγαλύτερες, ώστε να ξεπεράσουμε και τις «φτωχές» ανατολικές χώρες. Οσο για τις αυξομειώσεις των επίσημων τιμών, για άλλη μια φορά αποδεικνύεται ότι δεν ...αποδεικνύουν τίποτα. Μόνος χαμένος και διαρκής «αιμοδότης» των υπερκερδών είναι ο καταναλωτής.

ΕΥΡΩΠΑΪΚΗ ΕΝΩΣΗ
Μειώνεται το κόστος περιαγωγής

Τέθηκε σε ισχύ η απόφαση για τη μείωση του κόστους περιαγωγής στην κινητή τηλεφωνία, κατά τη διάρκεια της παραμονής του συνδρομητή σε άλλο κράτος - μέλος της ΕΕ.

Τα γραπτά μηνύματα θα χρεώνονται 0,11 ευρώ (χωρίς ΦΠΑ) από 0,28 ευρώ. Για τις εξερχόμενες κλήσεις, αυτές που πραγματοποιεί κάποιος από το εξωτερικό, η ανώτερη χρέωση δεν μπορεί να υπερβαίνει τα 0,43 ευρώ ανά λεπτό. Γι' αυτές που δέχεται, ενώ βρίσκεται στο εξωτερικό, η ανώτερη χρέωση θα είναι 0,19 ευρώ. Οι χρεώσεις αυτές θα μειωθούν κι άλλο το 2010 και 2011. Ανάλογα, μειώνεται το κόστος πλοήγησης στο διαδίκτυο μέσω κινητού τηλεφώνου.

ΕΙΣΑΓΩΓΕΙΣ ΑΥΤΟΚΙΝΗΤΩΝ
Ζητούν νέα μέτρα στήριξης

Νέα μέτρα σε συνδυασμό με την παράταση της μείωσης του Τέλους Ταξινόμησης, ζητούν οι εισαγωγείς και αντιπρόσωποι αυτοκινήτων, προκειμένου να συνεχιστεί η πορεία αύξησης των πωλήσεών τους, η οποία προέκυψε από το μέτρο. Σε συνέντευξη Τύπου του Συνδέσμου Εισαγωγέων Αντιπροσώπων Αυτοκινήτων, ο πρόεδρός του Γ. Βασιλάκης επισήμανε ότι απέναντι στο μέτρο της μείωσης του Τέλους Ταξινόμησης «η αγορά αντέδρασε θετικά και ανακόπηκε σημαντικά η καθοδική πορεία που διαπιστώθηκε από όλους στο 1ο τρίμηνο του 2009».

Σύμφωνα με τα στοιχεία που παρουσιάστηκαν, η πτώση των ταξινομήσεων μεταξύ Νοέμβρη 2008 και Μάρτιο 2009 ήταν 36%. Το δίμηνο Μάη - Ιούνη 2009, με την εφαρμογή του μέτρου η μείωση ήταν μόνο 4%.

Οι εισαγωγείς ζητούν συνέχιση του μέτρου μείωσης των Τελών Ταξινόμησης, επιπρόσθετα μέτρα για την ανανέωση του στόλου των αυτοκινήτων και «αναδιάταξη» του ετήσιου ειδικού φόρου, καθώς σχετική αναμόρφωση των τελών κυκλοφορίας, ώστε να λαμβάνονται υπόψη οι περιβαλλοντικές επιδόσεις και όχι ο κυβισμός των οχημάτων.

ΕΝΔΥΣΗ - ΥΠΟΔΗΣΗ
Αύξηση πωλήσεων με μείωση κερδών

Αύξηση πωλήσεων και μείωση κερδών εμφάνισαν το 2008 οι 284 μεγαλύτερες εταιρείες παραγωγής και εμπορίας ένδυσης - υπόδησης, σύμφωνα με έρευνα της «STAT BANK», ωστόσο το μεγαλύτερο πλήγμα φαίνεται να το υφίστανται οι παραγωγικές επιχειρήσεις, σε αντίθεση με τις εμπορικές, πολλές από τις οποίες αντιπροσωπεύουν γνωστές φίρμες και δραστηριοποιούνται στην εισαγωγή. Οι συνολικές πωλήσεις αυτών των επιχειρήσεων αυξήθηκαν στα 4,4 δισ. ευρώ το 2008 από 4,2 δισ. ευρώ το 2007, ποσοστό 4,2%. Τα συνολικά κέρδη μειώθηκαν κατά 36,9%, στα 211,9 εκατ. ευρώ από 335,7 εκατ. ευρώ.

Από τις 284 επιχειρήσεις που εξετάστηκαν, οι 190 είναι εμπορικές. Τα καθαρά κέρδη τους μειώθηκαν κατά 34,6% στα 188,4 εκατ. ευρώ. Οι 94 παραγωγικές επιχειρήσεις εμφάνισαν μείωση κερδών κατά 50,7% στα 23,5 εκατ. ευρώ. Το πρώτο τετράμηνο του 2009 οι περισσότερες παραγωγικές επιχειρήσεις που δραστηριοποιούνται στην εγχώρια αγορά παρουσιάζουν μειώσεις τζίρων της τάξης του 10 - 20%.

Την ίδια περίοδο, το 2008, οι εισαγωγές προϊόντων ένδυσης - υπόδησης αυξήθηκαν κατά 7,2%, ενώ οι εξαγωγές μειώθηκαν κατά 14,1%.



Ο καθημερινός ΡΙΖΟΣΠΑΣΤΗΣ 1 ευρώ