Από την εκδήλωση - συζήτηση «Εργατική τάξη και πολιτισμός» |
Πάνω από 450 εικαστικοί (γλύπτες, ζωγράφοι, φωτογράφοι) συμμετείχαν επί πέντε χρόνια και, κατά γενική ομολογία των επισκεπτών, η φετινή έκθεση απέδειξε την ωρίμανση της σχέσης τους με το χώρο, τη ζωή και τους αγώνες των εργατών, και την εμβάθυνση στα αιτήματα και προτάγματα του ταξικού συνδικαλιστικού κινήματος. Μαζί τους, πλήθος άλλων καλλιτεχνών (μουσικοί, ηθοποιοί) «έντυσαν» τις παράλληλες εκδηλώσεις της έκθεσης.
Το θέμα εισηγήθηκαν ο Γιάννης Δεληγιάννης, πρόεδρος της Πανελλήνιας Ενωσης Αμμοβολιστών, ο Γιάννης Σκαρπερός, μέλος του Πολιτιστικού Τμήματος της ΚΕ του ΚΚΕ και ο Μπάμπης Δαραδήμος, εικαστικός.
Ο Γ. Δεληγιάννης τόνισε ότι «ο ρόλος της Τέχνης είναι να ξυπνάει τη σκέψη, τη συνείδηση (...) Τα σωματεία μας, έχοντας και την εμπειρία από μάχες που έχουμε δώσει, συνειδητοποιήσαμε ότι αυτή η μάχη δεν μπορεί να προχωρήσει αν δεν συνδεθεί, συνολικά, με τον τρόπο ζωής του εργαζόμενου, με τον ελεύθερό του χρόνο (...)».
Ο Γ. Σκαρπερός, απαντώντας στα ερωτήματα «ποιος πραγματικά φτιάχνει τον πολιτισμό και ποιον πολιτισμό;», «είναι ο πολιτισμός ένα πράγμα;», σημείωσε ότι «ο πολιτισμός είναι διπλός: Ο πολιτισμός της εργατικής τάξης που έχει όλες τις αξίες της εργασίας και ο πολιτισμός του κέρδους. Οσων ζουν με τον κόπο των άλλων». «Το κέρδος δεν παράγει πολιτισμό. Μπορεί να κάνει αναδιαμορφώσεις των παραγώμενων αξιών της εργασίας και να τις παρουσιάζει όπως νομίζει». Γι' αυτό «ο ρόλος της Τέχνης δεν είναι να διασκεδάζει τους αργόσχολους πλούσιους, αλλά έχει ένα καθήκον: Να παρουσιάζει με καλλιτεχνικές εικόνες μια πραγματικότητα και το πού - για την εργατική τάξη - πρέπει να πάει αυτή η πραγματικότητα».
Αναλύοντας το γιατί ο πολιτισμός δεν αφορά μόνο στην Τέχνη, αλλά και στην πολιτική και στην οικονομία, ο Μπάμπης Δαραδήμος συμπέρανε ότι ουσιαστικά «όταν λέμε ότι θα παλέψουμε για άλλες αξίες, μιλάμε για έναν άλλο πολιτισμό. Αυτός ο άλλος πολιτισμός δεν έχει μέσα του μόνο την άλλη τέχνη, έχει τα πάντα». Απαντώντας στο γιατί επιλέχθηκε η σχέση της εργατικής τάξης με τον πολιτισμό, ο ομιλητής είπε «γιατί στην πορεία της ανθρωπότητας έχει διαπιστωθεί ότι τη βάση για την ανάπτυξη του πολιτισμού τη δημιουργεί η εργατική τάξη. Αυτό το κομμάτι της κοινωνίας είναι το πιο παραγωγικό, το πιο πλούσιο σε δυνατότητες και το πιο καταπιεσμένο».
Ιδιαίτερα μεγάλη ήταν η συμμετοχή του κόσμου στην κουβέντα με παρεμβάσεις, ιδιαίτερα των εργατών.
Στα πλαίσια των παράλληλων εκδηλώσεων, στις 4/6 έγινε συζήτηση με εισηγητή τον Βάλσαμο Συρίγο (πρόεδρο του Εργατικού Κέντρου Λαυρίου) για την ολομέτωπη επίθεση προκειμένου να φορτωθεί στις πλάτες των εργαζομένων η καπιταλιστική κρίση και για το ποια πρέπει να είναι η απάντηση του εργατικού κινήματος. Ο συνδικαλιστής σημείωσε ότι «σήμερα οι εργαζόμενοι έχουμε ανάγκη ένα ταξικά οργανωμένο και προσανατολισμένο, μαζικό και περιφρουρημένο κίνημα, που θα έχει "πόδια" σε κάθε χώρο εργασίας. Το ΠΑΜΕ, στα 11 χρόνια πορείας του, συνέβαλε στην οργάνωση και ριζοσπαστικοποίηση του αγώνα, με βάση τις ανάγκες της λαϊκής οικογένειας και όχι τα κέρδη ή τις ζημιές της εργοδοσίας» και κατέληξε: «Πρέπει να συνεχίσουμε αταλάντευτα τον αγώνα σε κάθε χώρο δουλειάς, στην προσπάθεια οργάνωσης της εργατικής τάξης. Ετοιμαζόμαστε για ακόμα πιο σκληρούς ταξικούς και νικηφόρους αγώνες, γιατί έχουμε το δίκιο με το μέρος μας». Παρεμβάσεις στη συζήτηση έκαναν οι: Σ. Πουλικόγιαννης (πρόεδρος του Συνδικάτου Μετάλλου Πειραιά), Γ. Δεληγιάννης (πρόεδρος της Πανελλήνιας Ενωσης Αμμοβολιστών - Καθαριστών) και Β. Μπίνος (πρόεδρος του Σωματείου Ναυπηγοξυλουργών).
Παραίτηση του αρχιμουσικού της Ορχήστρας των Χρωμάτων, Μίλτου Λογιάδη
Η αποτρόπαια, ανάλγητη, αντιπολιτιστική κυβερνητική πολιτική αποκαλύπτεται και πάλι με την επιστολή παραίτησης του αρχιμουσικού της Ορχήστρας των Χρωμάτων, Μίλτου Λογιάδη.
«Δεν διαθέτω άλλες ψυχικές αντοχές για να φέρω σε πέρας το έργο της Ορχήστρας, όπως ορίζουν το καταστατικό και οι στόχοι του ιδρυτή της», αναφέρει ο Μ. Λογιάδης στην επιστολή του προς πρόεδρο και ΔΣ της Ορχήστρας και την ηγεσία του ΥΠΠΟΤ, σημειώνοντας πως για τον ίδιο «η Ορχήστρα των Χρωμάτων υπήρξε έργο ζωής».
«Η ταλαιπωρία που έχει υποστεί η Ορχήστρα από την πολιτεία και η επί της ουσίας αδιαφορία των υπουργών Πολιτισμού, από την ίδρυσή της έως σήμερα, εκτός ελαχίστων εξαιρέσεων, έχει δημιουργήσει μια κατάσταση αβάσταχτη για τους εργαζόμενους σ' αυτήν. Παρά τους ιδιαίτερα χαμηλούς μισθούς (ο απλός μουσικός αμείβεται με 650 ευρώ μηνιαίως) και τις μεγάλες καθυστερήσεις στις πληρωμές, η καλλιτεχνική παρουσία της Ορχήστρας αποδεικνύει την αφοσίωση και πίστη στα ιδανικά του ιδρυτή της (...) Μάνου Χατζιδάκι. Η αντοχή όλων μας έφτασε στα όριά της. Ο παράνομος μηδενισμός της τακτικής επιχορήγησης του ΥΠΠΟΤ για το 2011 και η μεγάλη καθυστέρηση στην καταβολή της έκτακτης επιχορήγησης, η οποία πλέον θα χρησιμοποιηθεί για την εξόφληση του χρέους προς το ΙΚΑ, έχουν οδηγήσει το μόνιμο δυναμικό και τους εκτάκτους συνεργάτες της Ορχήστρας σε απελπισία», τονίζει ο μαέστρος.
«Παράλληλα, η απόφαση του ΥΠΠΟΤ για ένταξη της Ορχήστρας στην ΕΡΤ βρίσκεται ακόμα στο στάδιο του σχεδιασμού, χωρίς χρονικό προσδιορισμό και ακριβείς προδιαγραφές. Επιπλέον, η ασάφεια και οι αντικρουόμενες απόψεις του υπουργείου σχετικά με τους όρους της ένταξης έχουν επιτείνει την ανησυχία όλων για το μέλλον της Ορχήστρας και έχουν δημιουργήσει αμφιβολίες για το αν το ΥΠΠΟΤ προτίθεται να σώσει την Ορχήστρα διατηρώντας τη φυσιογνωμία της και τους 40 μονίμους μουσικούς της». Υπό τέτοιες συνθήκες, «νιώθω ότι αποτελεί χρέος μου να υποβάλω την παραίτησή μου, γνωρίζοντας ότι ο Μάνος Χατζιδάκις δεν θα δεχόταν ποτέ να βλέπει συναδέλφους μουσικούς σε αυτή την απελπιστική κατάσταση. Οι υπεύθυνοι ας αναλάβουν τις ευθύνες τους», καταλήγει ο Μ. Λογιάδης.
«Κάποτε θα 'ρθουν να σου πουν», τιτλοφορείται το τριήμερο μουσικό πρόγραμμα του Μίλτου Πασχαλίδη, (9-11/6, 9.30 μ.μ.), στο προαύλιο του «Bandminton» (210-8840660). Η παράσταση αφιερώνεται στη μνήμη του Νίκου Παπάζογλου και περιλαμβάνει τραγούδια από τον κινηματογράφο και την τηλεόραση, που έγραψαν και γράφουν ιστορία. Αφηγηματικά τραγούδια κοινωνικοπολιτικού χαρακτήρα, αλλά και τραγούδια πολλαπλών αναγνώσεων, ερωτικά και ταξιδιάρικα. Ανάμεσά τους, τα «Μπήκαν στην πόλη οι οχτροί», «Ητανε μια φορά», «Κουροσίβο», «Η τιμή της αγάπης», «Να μ' αγαπάς», «Αυτή η νύχτα μένει», «Παραμύθι με λυπημένο τέλος» κ.ά. Τον Μ. Πασχαλίδη συνοδεύουν οι μουσικοί Θύμιος Παπαδόπουλος, Κώστας Κωνσταντίνου και Μιρέλλα Πάχου. Ενορχηστρώσεις: Θύμιος Παπαδόπουλος. Καλλιτεχνική επιμέλεια: Μιχάλης Κουμπιός. Γενική είσοδος: 20 ευρώ. Φοιτητικό: 15 ευρώ.
Μέχρι τις 19/6 θα συνεχιστεί, στην παραλία της Θεσσαλονίκης, το 30ό Φεστιβάλ Βιβλίου Θεσσαλονίκης. Να σημειωθεί ότι στο περίπτερο 6 οι αναγνώστες θα μπορούν να βρουν τις εκδόσεις της «Σύγχρονης Εποχής».
Στην αυλή του «Ακαδήμεια» (Μαραθωνομάχων 8, Ακαδημία Πλάτωνος, τηλ.: 210-5125600, www.akademeia.gr, e-mail: info@akademeia.gr) θα πραγματοποιηθεί (9/6, 9.30μμ), βραδιά αφήγησης του παραδοσιακού παραμυθιού «Η Σησαμόμελη», από την Αγνή Στρουμπούλη. Το πέρασμα του χρόνου δεν «παλιώνει», αντίθετα καταξιώνει το ρόλο των παραμυθιών: Nα μας μυούν στη ζωή και να την παρηγορούν. Αλλωστε, παραμυθία σημαίνει παρηγορία.
Τον πολυβραβευμένο Ούγγρο σκηνοθέτη Μπέλα Ταρ φιλοξενεί (6-9/6) η NEW STAR, με αφορμή το αφιέρωμα στο έργο του (6-12/6) στο «Τριανόν», όπου συνεχίζεται η προβολή της βραβευμένης ταινίας του «Το άλογο του Τορίνο». Στο αφιέρωμα θα προβληθούν όλες οι ταινίες του: «Οι αρμονίες του Werckmeister», «Ο άνθρωπος από το Λονδίνο», «Κολαστήριο», «Φθινοπωρινό αλμανάκ» κ.ά., ενώ στις 10/6 θα προβληθεί (μία μόνο προβολή) η θρυλική ταινία του «Santago» (435'). Παράλληλα με τις προβολές θα γίνουν συζητήσεις με τον σκηνοθέτη και master class, για τη «φιλοσοφία» της ανανεωτικής κινηματογραφικής «γλώσσας» του.