ΡΙΖΟΣΠΑΣΤΗΣ
ΡΙΖΟΣΠΑΣΤΗΣ
Παρασκευή 7 Απρίλη 2017
Σελ. /24
ΠΑΙΔΕΙΑ
Νέες αναδιαρθρώσεις στην ίδια ρότα για την Ανώτατη Εκπαίδευση

Τα βασικά σημεία του νομοσχεδίου για τη διοίκηση των ιδρυμάτων και τα μεταπτυχιακά παρουσίασε το υπουργείο Παιδείας

Νομοθέτηση της ακόμα στενότερης σύνδεσης της Ανώτατης Εκπαίδευσης με την καπιταλιστική αγορά σε κεντρικό και περιφερειακό επίπεδο και μεταπτυχιακά με δίδακτρα φέρνει το σχέδιο νόμου που θα θέσει σε διαβούλευση σε μία βδομάδα το υπουργείο Παιδείας.

Σε αυτή την κατεύθυνση, θεσμοθετούνται τα περιφερειακά Ακαδημαϊκά Συμβούλια Ανώτατης Εκπαίδευσης και Ερευνας (ΑΣΑΕΕ) με τη συμμετοχή εκπροσώπων όλων των πανεπιστημίων, ΤΕΙ, Ερευνητικών Κέντρων και του Εμπορικού και Βιομηχανικού Επιμελητηρίου κάθε περιφέρειας. Ως στόχος των Συμβουλίων περιγράφεται «η χάραξη στρατηγικής για την ανάπτυξη του Ενιαίου Χώρου Ανάπτυξης και Ερευνας, σε περιφερειακό επίπεδο, εκτιμώντας τις αναπτυξιακές προοπτικές και την στρατηγική που έχει κάθε ίδρυμα, τη δυνατότητα εκπαιδευτικών και ερευνητικών συνεργιών μεταξύ των ιδρυμάτων και τη διαμόρφωση κρίσιμων κοινών υποδομών». «Με αυτό τον τρόπο αναμένεται να ενταθεί η αλληλεπίδραση και η συνεργασία των ιδρυμάτων με κοινωνικούς, πολιτιστικούς και οικονομικούς συντελεστές της Περιφέρειας, των οποίων τη γνώμη θα ζητούν», σημειώνει το υπουργείο σχετικά με τη ρύθμιση, η οποία διατηρεί τη βασική φιλοσοφία των συμβουλίων των ιδρυμάτων, που δεν είναι άλλη από τη σύνδεση της Ανώτατης Εκπαίδευσης με την «αγορά», με τρόπο αυτή τη φορά περισσότερο ευέλικτο και αποτελεσματικό.

Σε πλευρές του νόμου - πλαισίου παραπέμπει και η δυνατότητα που θεσμοθετείται στους φοιτητές να παρακολουθήσουν και να εξεταστούν επιπλέον του Τμήματος εισαγωγής τους, στο 25% των μαθημάτων ενός άλλου συνεργαζόμενου Τμήματος. Σύμφωνα με όσα ανακοινώθηκαν, «η συνεργασία των Τμημάτων, στη βάση της συνάφειας των επιστημονικών αντικειμένων που θεραπεύουν, θα γίνεται μέσω συμφωνιών των Τμημάτων» και η επιτυχία στις εξετάσεις των μαθημάτων θα συνοδεύεται από αντίστοιχο πιστοποιητικό. Παρά το πλασάρισμα της συγκεκριμένης ρύθμισης ως μέτρο που «διευρύνει τους ακαδημαϊκούς ορίζοντες των φοιτητών και δίνει πρόσθετες ακαδημαϊκές δυνατότητες για όσους θέλουν να διευρύνουν τα ακαδημαϊκά τους ενδιαφέροντα», στην πραγματικότητα δεν είναι παρά άνοιγμα του δρόμου και από... την πίσω πόρτα για εισαγωγή προγραμμάτων πέρα και παράλληλα από το πτυχίο. Με τον φοιτητή να οικοδομεί μόνος του προσόντα, προκειμένου να γίνει πιο ανταγωνιστικός στην αγορά εργασίας, να ικανοποιήσει τις απαιτήσεις των εργοδοτών.

Διατηρούνται τα δίδακτρα στα μεταπτυχιακά

Σε ό,τι αφορά τα μεταπτυχιακά, διατηρούνται ουσιαστικά τα δίδακτρα, χωρίς ανώτατο όριο. «Δεν έχουμε ανώτατο όριο ποσοτικά», αλλά «ένα άψογο πλέγμα ουσιαστικών περιορισμών και ρυθμίσεων», δήλωνε ο υπουργός Παιδείας, παρουσιάζοντας τις ρυθμίσεις.

Με τις προτεινόμενες διατάξεις, τα ιδρύματα έχουν την ευθύνη για την ίδρυση, λειτουργία και οικονομική διαχείριση των μεταπτυχιακών, με τον εκάστοτε υπουργό να έχει δικαίωμα αναπομπής της απόφασης της Συγκλήτου για ίδρυσή τους αν διαπιστώσει δυσαναλογία τελών φοίτησης και παροχών, ότι το ύψος των διδάκτρων καθιστά αδύνατη ή δυσχερή τη συμμετοχή σε αυτά φοιτητών περιορισμένης εισοδηματικής ικανότητας ή δεν είναι επαρκώς δικαιολογημένο το λειτουργικό κόστος τους. Το υπουργείο, ενώ διατηρεί τα δίδακτρα αρκεί να είναι... δικαιολογημένα, εμφανίζει σαν παροχή τη δυνατότητα το 40% των φοιτητών κάθε ΠΜΣ να απαλλάσσεται από τέλη φοίτησης βάσει οικονομικών κριτηρίων, ενώ «παρέχεται η δυνατότητα» ο φοιτητής να πληρώνει δουλεύοντας στο ίδρυμα και μπαλώνοντας ανάγκες που έχει δημιουργήσει η υποχρηματοδότηση.

Για το υπουργείο Παιδείας, τα παραπάνω είναι «μια κοινωνική πολιτική σε μια πορεία, στο πλαίσιο και των πορισμάτων αυτής της Επιτροπής, να μπορεί η πολιτεία να ενισχύει και όλα τα μεταπτυχιακά ώστε να είναι δωρεάν για όλους. Σήμερα δυστυχώς δεν είμαστε σε θέση να το κάνουμε, θεωρούμε αυτό που προτείνουμε την καλύτερη δυνατή κοινωνική πολιτική ως προς τα μεταπτυχιακά», δήλωνε ο Κ. Γαβρόγλου.

Για τη διοίκηση των ιδρυμάτων, προβλέπεται συμμετοχή στη Σύγκλητο των προέδρων όλων των Τμημάτων και θεσμοθέτηση του Πρυτανικού Συμβουλίου. Οι αντιπρυτάνεις θα εκλέγονται με ξεχωριστό ψηφοδέλτιο από αυτό των πρυτάνεων και με μονοσταυρία και θα επανέλθει η φοιτητική συμμετοχή στους Τομείς, τα Τμήματα και τη Σύγκλητο.

Παράλληλα, το υπουργείο Παιδείας δήλωσε πως στο τέλος του Ιούνη θα ανακοινωθεί το σχέδιο αλλαγών για το Λύκειο και την εισαγωγή στην Ανώτατη Εκπαίδευση.

ΕΚΔΗΛΩΣΗ - ΣΥΖΗΤΗΣΗ ΦΟΡΕΩΝ
Ανάγκη η δημιουργία δημόσιων και δωρεάν δομών Ειδικής Αγωγής

Από τις πρόσφατες κινητοποιήσεις των εκπαιδευτικών για μόνιμους μαζικούς διορισμούς στην Ειδική Αγωγή
Από τις πρόσφατες κινητοποιήσεις των εκπαιδευτικών για μόνιμους μαζικούς διορισμούς στην Ειδική Αγωγή
Συνέχεια στις κοινές πρωτοβουλίες που παίρνουν συντονισμένα η Συντονιστική Επιτροπή Αγώνα Αναπήρων (ΣΕΑΑΝ), ο Ενιαίος Σύλλογος Γονέων και Κηδεμόνων ΑμεΑ Αττικής και Νήσων και το Σωματείο Εργαζομένων σε Μονάδες Ιδρύματα Σχολεία Ειδικής Αγωγής (ΣΕΜΙΣΕΑ) προκειμένου να δημιουργηθεί μια πιο στέρεη και βαθιά συμμαχία συνδικάτων, φορέων, συλλόγων κ.ά., αποτελεί η εκδήλωση - συζήτηση για την εντεινόμενη επίθεση στο χώρο της Ειδικής Αγωγής, που έγινε προχτές το απόγευμα, στο χώρο των Ειδικών Σχολείων στο Αιγάλεω.

Ο Γιώργος Μπίλης, εκ μέρους της ΣΕΑΑΝ, επισήμανε ότι «το παιδί το τυφλό, το κωφό, με νοητική υστέρηση, χρειάζεται ειδικό σχολείο για να μπορεί να κατακτήσει εκείνο το επίπεδο με βάση τη φύση της αναπηρίας του για να ενταχθεί στην κοινωνία, στην παραγωγή. Είναι πέρα για πέρα ξεκάθαρο, ότι η περί της δήθεν ένταξης προπαγάνδα της κυβέρνησης και της ΕΕ, θέλει να κρύψει και στην περίπτωση αυτή τα επιχειρηματικά συμφέροντα που καθορίζουν τη γραμμή τους, την πολιτική τους, τη μεταφορά κονδυλίων από τις δημόσιες δαπάνες για να στηριχτεί η επιχειρηματικότητα μέσω των επενδύσεων, αλλά και να αφεθεί ο χώρος της Ειδικής Αγωγής και της Υγείας - Πρόνοιας ελεύθερος για επιχειρηματική δράση».

Ο Γιώργος Βουτσινάς, πρόεδρος του Ενιαίου Συλλόγου, ανέδειξε την προσπάθεια ιδιωτικοποίησης και εμπορευματοποίησης της Ειδικής Αγωγής, την απόπειρα του κράτους να απαλλαγεί από το κόστος της, με δραματικές συνέπειες στα ΑμεΑ και τις οικογένειές τους.

Η Αγγελική Γκούσκου, εκ μέρους του ΠΑΜΕ Εκπαιδευτικών, σημείωσε ότι σήμερα το 90% των εργαζομένων στην Ειδική Αγωγή είναι αναπληρωτές και τόνισε πως αν δεν γίνουν μόνιμοι μαζικοί διορισμοί δεν υφίσταται Ειδική Αγωγή.

«Η κυβέρνηση λέει ψέματα όταν μιλάει για εξορθολογισμό της Ειδικής Αγωγής και υπερθεραπείες! Η αλήθεια είναι ότι καμία κυβέρνηση μέχρι σήμερα δε νοιάστηκε για τη θεραπεία, την αποκατάσταση των παιδιών για την απαλλαγή των γονέων από συνεχώς αυξανόμενα κόστη. Ελάχιστες είναι οι δημόσιες κρατικές δομές Ειδικής Αγωγής, ενώ ακόμα πιο λίγες είναι οι μονάδες πρώιμης παρέμβασης, διάγνωσης και αποκατάστασης! (...) Είναι ξεκάθαρο πού θέλουν να πάνε το πράγμα. Στη δημιουργία μιας Ειδικής Αγωγής πολλών ταχυτήτων. Που δεν θα χωράει μέσα τα παιδιά των φτωχών λαϊκών οικογενειών, οι οποίες δεν θα μπορούν να ανταποκριθούν στις οικονομικές απαιτήσεις των κέντρων, ή που στην καλύτερη θα απολαμβάνουν μισοθεραπείες ή ακόμα και απλό "παρκάρισμα" των παιδιών, γιατί αυτό θα είναι το προσφερόμενο πακέτο! Πακέτο που θα πολλαπλασιάζει την αναπηρία και θα καθηλώνει το παιδί στο σπίτι μαζί με το γονιό, κυρίως τη μητέρα, που θα χάνει κάθε ευκαιρία στην προσπάθεια εύρεσης εργασίας. Από την άλλη, οι λίγοι κι εκλεκτοί θα έχουν πρόσβαση σε υψηλές ποιότητες, που όμως θα είναι για τους λίγους», σημείωσε μεταξύ άλλων ο Ορέστης Παπαγιαννόπουλος, πρόεδρος του ΣΕΜΙΣΕΑ.

Και συνέχισε: «Κανείς από αυτούς (κυβέρνηση και αστικά κόμματα) δε μιλάει για την ανάγκη δημιουργίας δομών Ειδικής Αγωγής, δημόσιων και δωρεάν, χωρίς καμία επιχειρηματική δράση, με χρηματοδότηση στο ύψος των αναγκών. Αυτό είναι επιχείρημα που ενοποιεί εργαζόμενους, γονείς και αυτοαπασχολούμενους. Γιατί εξασφαλίζει την απορρόφηση όλων των εργαζομένων σε ιδιωτικά κέντρα σε συνθήκες εργασίας ανθρώπινες, χωρίς τον μπελά της αυτασφάλισης, της περιπλάνησης και του εργασιακού μεσαίωνα. Γιατί επικεντρώνεται στις ανάγκες κι όχι στον πλουτισμό, και μετατρέπει την Ειδική Αγωγή σε δικαίωμα και όχι σε εμπόρευμα. Γιατί εξασφαλίζει πολυεπιστημονική ομάδα δίπλα στα παιδιά, που εμποδίζει τον πολλαπλασιασμό της αναπηρίας και σε συνδυασμό με την αξιοποίηση της τεχνολογικής και προοδευτικής εξέλιξης εντάσσει το ΑμεΑ στην παραγωγή και δεν το καθηλώνει στο σπίτι, μαζί και την οικογένειά του. Γιατί εξασφαλίζει ότι τα παιδιά των γονιών που ανήκουν στην εργατική τάξη και στα φτωχά λαϊκά στρώματα δε θα πεταχτούν έξω από καμιά δομή».

Στην εκδήλωση παραβρέθηκε και αντιπροσωπεία των γονιών του Θεραπευτηρίου Ιδρύματος Χρόνιων Παθήσεων «Σκαραμαγκάς», οι οποίοι αναφέρθηκαν στις δύσκολες συνθήκες που έχουν δημιουργηθεί στο Ιδρυμα, και ενώ ο χώρος πληροί όλα τα κριτήρια και προϋποθέσεις υπάρχουν σοβαρές ελλείψεις σε προσωπικό, με αποτέλεσμα να μην μπορούν να βγουν οι ανάπηροι ούτε στο προαύλιο. Οσο για την απόφαση της κυβέρνησης να μεταφερθούν οι ανάπηροι σε χώρο του παλιού Λοιμωδών, σημείωσαν, μεταξύ άλλων, τις απαράδεκτες υλικοτεχνικές υποδομές που κάνουν τον χώρο να μοιάζει με κελί...

Τη συμπαράστασή τους στον δίκαιο αγώνα των ΑμεΑ και των εργαζομένων στην Ειδική Αγωγή εξέφρασαν εκπρόσωποι της Λαϊκής Επιτροπής Αιγάλεω και ο Σύλλογος της ΟΓΕ της περιοχής, ενώ ο εκπρόσωπος του Σωματείου Συνταξιούχων Αιγάλεω σημείωσε ότι τα προβλήματα μπορεί να διαφέρουν, αλλά η αιτία τους είναι κοινή.

Από τις 2 Μάη οι εγγραφές σε δημοτικά και νηπιαγωγεία

Από 2 έως 19 Μάη θα γίνουν φέτος οι εγγραφές στα νηπιαγωγεία και τα δημοτικά σχολεία. Μέσα στις παραπάνω ημερομηνίες καλούνται οι γονείς των παιδιών που έχουν γεννηθεί το έτος 2012 και 2013 να κάνουν αίτηση εγγραφής στο νηπιαγωγείο της περιοχής τους και εκείνων που έχουν γεννηθεί το 2011 στο δημοτικό σχολείο της περιοχής τους.

Από το υπουργείο Παιδείας επισημαίνεται ότι τα νηπιαγωγεία δέχονται όλες τις αιτήσεις νηπίων και προνηπίων. Τα πιστοποιητικά γέννησης αναζητούνται από τη διεύθυνση του νηπιαγωγείου και του δημοτικού σχολείου από το Πληροφοριακό σύστημα «myschool» δίνοντας ο γονέας τα παρακάτω στοιχεία: α. Επώνυμο μαθητή. β. Ονομα μαθητή. γ. Ονομα πατέρα. δ. Ονομα μητέρας. ε. Ημερομηνία γέννησης. Οι γονείς θα προσκομίσουν το βιβλιάριο Υγείας του παιδιού και το Ατομικό Δελτίο Υγείας Μαθητή (ΑΔΥΜ).



Ο καθημερινός ΡΙΖΟΣΠΑΣΤΗΣ 1 ευρώ