ΡΙΖΟΣΠΑΣΤΗΣ
ΡΙΖΟΣΠΑΣΤΗΣ
Παρασκευή 7 Απρίλη 2017
Σελ. /24
ΠΟΛΙΤΙΚΗ
ΕΓΚΑΙΝΙΑ ΤΩΝ ΣΗΡΑΓΓΩΝ ΣΤΑ ΤΕΜΠΗ ΑΠΟ ΤΟΝ ΠΡΩΘΥΠΟΥΡΓΟ
Οι κορδέλες και οι φιέστες δεν μπορούν να κρύψουν την αντιλαϊκή επίθεση

Ανακοίνωση της Επιτροπής Περιοχής Θεσσαλίας του ΚΚΕ. Παρέμβαση του Εργατικού Κέντρου Λάρισας που καταγγέλλει επίθεση των ΜΑΤ για να διαλυθεί συγκέντρωση διαμαρτυρίας

Από την επέμβαση των ΜΑΤ για να σταματήσουν τη συγκέντρωση του ΕΚ Λάρισας
Από την επέμβαση των ΜΑΤ για να σταματήσουν τη συγκέντρωση του ΕΚ Λάρισας
Να εκμεταλλευτεί την ολοκλήρωση της κατασκευής ενός ακόμα μεγάλου οδικού έργου - για το οποίο οι εργαζόμενοι και τα άλλα λαϊκά στρώματα πλήρωσαν πολλά και θα συνεχίσουν να πληρώνουν - προκειμένου να εξωραΐσει την πολιτική βάρβαρης αντιλαϊκής επίθεσης που εφαρμόζει η κυβέρνησή του, επιχείρησε ο πρωθυπουργός, εγκαινιάζοντας χτες, μαζί με την αρμόδια επίτροπο της ΕΕ, Κορίνα Κρέτσου, τις σήραγγες των Τεμπών.

Για τον ίδιο λόγο και σκοπό, ο Αλ. Τσίπρας προσπάθησε να καπηλευτεί την ηρωική ιστορία του λαϊκού κινήματος της Θεσσαλίας, μιλώντας μπροστά στο μνημείο των «μπουρλοτιέρηδων του ΕΛΑΣ» στην Κοιλάδα των Τεμπών, όπου και ανακοίνωσε ότι στα ονόματα που θα δοθούν στις σήραγγες θα περιλαμβάνεται του «αρχιμπουρλοτιέρη» Α. Βρατσάνου, όπως κι άλλων λαϊκών αγωνιστών της περιοχής.

Ταυτόχρονα, ο κυβερνητικός και κρατικός μηχανισμός φρόντισε να κρατήσει τον πρωθυπουργό και τους άλλους «επισήμους» - υπουργούς, βουλευτές, περιφερειάρχες και δημάρχους - μακριά από τις λαϊκές αντιδράσεις ενάντια στην αντιλαϊκή πολιτική και την κυβερνητική κοροϊδία. Ετσι, χρησιμοποιήθηκε και η βία των ΜΑΤ προκειμένου να διαλυθεί η συγκέντρωση διαμαρτυρίας που κατάφερε να οργανώσει το Εργατικό Κέντρο της Λάρισας, κοντά στο χώρο των εγκαινίων. Σε ανακοίνωσή του, το ΕΚΛ καταγγέλλει ότι οι ισχυρές αστυνομικές δυνάμεις, προφανώς με άνωθεν εντολές, επιτέθηκαν με βιαιότητα στους εργαζόμενους που συμμετείχαν στη συγκέντρωση διαμαρτυρίας και τους απομάκρυναν από τον εθνικό δρόμο απ' όπου θα περνούσε ο πρωθυπουργός, επισημαίνοντας ότι αυτό αποδεικνύει, για μια ακόμα φορά, ότι η αντεργατική - αντιλαϊκή πολιτική συμβαδίζει με την τρομοκρατία, τον αυταρχισμό και την καταστολή.

Ο πρωθυπουργός αναφέρθηκε στο «νέο παραγωγικό χάρτη» που διαμορφώνει η κυβέρνησή του και ενέταξε τους οδικούς άξονες και το σύνολο των δημόσιων έργων που προωθούνται αυτό το διάστημα, τα Εμπορευματικά Κέντρα στο Θριάσιο και στις άλλες πόλεις της χώρας, τον εκσυγχρονισμό του σιδηροδρομικού δικτύου, τα έργα αναβάθμισης των λιμανιών κ.ά. Ειδικότερα, για το τμήμα Μαλιακός - Κλειδί του αυτοκινητόδρομου ΠΑΘΕ ο Αλ. Τσίπρας επανέλαβε όσα είπε και σε άλλα ανάλογα εγκαίνια οδικών αξόνων περί «αναλογικής» και «δίκαιης» χρέωσης διοδίων στους διερχόμενους, τις εξαιρέσεις καταβολής που υπάρχουν για ορισμένες κατηγορίες πολιτών, «φτιασιδώνοντας» με λίγα λόγια το υπέρογκο κόστος διοδίων που επιβάλλεται πλέον στο σύνολο των οδικών διελεύσεων ανά την Επικράτεια.

Περιαυτολογώντας για τη «διαπραγματευτική»... δεινότητα της κυβέρνησής του, αναφέρθηκε στις διαπραγματεύσεις με τους παραχωρησιούχους των μεγάλων αυτοκινητοδρόμων στις οποίες προέβη η κυβέρνησή του, κάνοντας λόγο περί εξοικονόμησης πολλών εκατ. ευρώ, με αποτέλεσμα σήμερα να παραδοθούν αυτά τα έργα στον «έναν και μοναδικό ιδιοκτήτη, στον ελληνικό λαό». Εφτασε, μάλιστα, στο σημείο να μιλήσει περί «κατορθώματος», αφού, όπως είπε, «είχαμε την πολιτική βούληση να διαπραγματευτούμε σκληρά με παραχωρησιούχους, κατασκευαστές και ξένες τράπεζες. Και όχι να έχουμε μονάχα το μαχαίρι στο λαιμό του Ελληνα πολίτη και του ελληνικού Δημοσίου, αλλά να βάλουμε το μαχαίρι στο λαιμό και στην άλλη πλευρά». Παραλείποντας, βέβαια, να αναφερθεί στον πακτωλό κερδών που αποκομίζουν οι κοινοπραξίες όλα αυτά τα χρόνια και θα συνεχίσουν να αποκομίζουν και μετά τις διαπραγματεύσεις με την κυβέρνησή του...

Πληρώνει ο ελληνικός λαός

Σε ανακοίνωσή της για τα εγκαίνια και τις πρωθυπουργικές προκλήσεις, η Επιτροπή Περιοχής Θεσσαλίας του ΚΚΕ σημειώνει: «Οι κορδέλες και οι φιέστες του πρωθυπουργού στα εγκαίνια της σήραγγας Τεμπών, όπου συνοδευόταν από την επίτροπο της Περιφερειακής Πολιτικής της Ευρωπαϊκής Ενωσης, δεν μπορούν να εξωραΐσουν την επίθεση ενάντια στο λαό και στα δικαιώματά του, που συνεχίζεται αμείωτη.

Σύγχρονα, δημόσια έργα και υποδομές, όπως το συγκεκριμένο έργο, είναι αναγκαία για την ασφαλή και γρήγορη μαζική μετακίνηση, όχι όμως να φορτώνονται οι εργαζόμενοι και τα άλλα λαϊκά στρώματα αυτό το τεράστιο κόστος για την κατασκευή των έργων και για τα διόδια στη συγκεκριμένη διαδρομή, αλλά και γενικότερα στις εθνικές οδούς που έχουν παραχωρηθεί για εκμετάλλευση σε μεγαλοεπιχειρηματίες.

Ο πρωθυπουργός συνεχίζει να κοροϊδεύει όταν λέει ότι "μοναδικός ιδιοκτήτης του έργου είναι ο ελληνικός λαός". Η αλήθεια είναι ότι ο ελληνικός λαός, τον οποίο επικαλείται, έχει χρυσοπληρώσει και για το συγκεκριμένο έργο πολλές φορές και θα συνεχίσει να το κάνει, αφού η αύξηση των διοδίων έχει φτάσει στο 400%, ενώ τα διόδια στις σήραγγες θα έχουν και κόστος 11,40 ευρώ.

Η λεηλασία του λαϊκού εισοδήματος προς όφελος της κερδοφορίας των επιχειρηματικών ομίλων συνεχίζεται.

Η προκλητική κατάθεση στεφάνου στο μνημείο του ηρωικού τάγματος μηχανικού του ΕΛΑΣ, τους θρυλικούς "μπουρλοτιέρηδες", η ονοματοδοσία των σηράγγων με ονόματα λαϊκών αγωνιστών, αποδεικνύουν ότι αυτή η κυβέρνηση είναι διατεθειμένη να καπηλευτεί κάθε χρυσή σελίδα του λαϊκού κινήματος, προκειμένου να εκτονώνει τη λαϊκή αγανάκτηση από τη βάρβαρη πολιτική της.

Η μαζική συμμετοχή στα συλλαλητήρια του ΠΑΜΕ την Παρασκευή 7 Απρίλη μπορεί να στείλει μήνυμα αντίστασης, κλιμάκωσης του αγώνα ενάντια στη νέα αντιλαϊκή συμφωνία, διεκδικώντας με βάση τις σύγχρονες ανάγκες μας, μεταξύ των οποίων και σύγχρονα δημόσια έργα και υποδομές».

Να καταργηθούν όλα τα διόδια

Με ανακοίνωσή του, το Εργατικό Κέντρο Λάρισας καταγγέλλει ότι από αυτά τα έργα «μόνοι κερδισμένοι είναι οι κατασκευαστικοί και επιχειρηματικοί όμιλοι που εκμεταλλεύονται τους αυτοκινητόδρομους και εισπράττουν τεράστια κέρδη» κι απαιτεί την κατάργηση όλων των διοδίων.

Και προσθέτει: «Η συγκυβέρνηση ΣΥΡΙΖΑ - ΑΝΕΛ, παίρνοντας τη σκυτάλη από τις προηγούμενες κυβερνήσεις, όχι μόνο δεν κατάργησε τη σύμβαση παραχώρησης στους μεγαλοεπιχειρηματίες των Εθνικών Οδών και τα διόδια, αλλά εγκαινιάζει με υπερηφάνεια, από κοινού με την περιφερειακή αρχή και πολλές δημοτικές αρχές, τις σήραγγες των Τεμπών, που φέρνουν μονιμοποίηση των διοδίων, αύξηση των σταθμών τους και του μεγάλου χαρατσιού που αναγκάζεται να πληρώνει όποιος χρησιμοποιεί την Εθνική Οδό Αθήνας - Θεσσαλονίκης. (...) Στους άθλιους παράδρομους της ΠΑΘΕ που αναγκάζονται να καταφεύγουν οι περισσότεροι οδηγοί που κινούνται συχνά ή πιο αραιά, ήδη μετράμε νεκρούς και πολλούς περισσότερους τραυματίες, κατεστραμμένα αυτοκίνητα! Κανένας δεν πρέπει να ξεγελαστεί από τις προσπάθειες της Περιφέρειας Θεσσαλίας και ορισμένων δήμων να διευθετηθεί το θέμα των διοδίων με την κατάργηση κάποιων σταθμών ή τη μεταφορά σε άλλα σημεία ή τη δωρεάν μετακίνηση κατοίκων ορισμένων χωριών που είναι δίπλα στην ΠΑΘΕ που ετοιμάζουν.

Κανένας δεν μπορεί να πατά σε δυο βάρκες. `Η θα είσαι με την παράδοση των οδικών αξόνων στους επιχειρηματικούς ομίλους που έφερε τα διόδια, όπως είχε ψήφισε ο κ. περιφερειάρχης, ως βουλευτής της ΝΔ τότε, μαζί με τους συναδέλφους του της ΝΔ και του ΠΑΣΟΚ, ή θα είσαι υπέρ της κατάργησης όλων των διοδίων και της παράδοσης των δημόσιων έργων και υποδομών στους επιχειρηματικούς ομίλους. Ο περιφερειάρχης και οι δήμαρχοι ΝΔ και ΠΑΣΟΚ ήταν και είναι με την πρώτη επιλογή, απλά πιέζονται από τον κόσμο και κάνουν ελιγμούς».

Το ΕΚΛ αξιώνει: «Την κατάργηση άμεσα όλων των διοδίων. Την κατάργηση των συμβάσεων παραχώρησης των οδικών δικτύων σε επιχειρηματικούς ομίλους. Οδικά έργα που θα κατασκευάζονται από έναν εθνικό κατασκευαστικό φορέα χωρίς πρόσθετες επιβαρύνσεις του λαού. Συγκοινωνίες υπέρ του λαού, δημόσιες, φτηνές, τακτικές, δωρεάν για τους ανέργους, άπορους, μερικά απασχολούμενους, φοιτητές, μαθητές. Το σταμάτημα κάθε δίωξης και την ακύρωση κάθε καταδίκης όσων αγωνίζονται για την κατάργηση των διοδίων ή αρνήθηκαν να πληρώσουν».

Πακτωλός κερδών για την κοινοπραξία

Τα στοιχεία είναι αποκαλυπτικά:

Το κόστος διοδίων για το τμήμα των Τεμπών ανέρχεται στα 2,50 ευρώ στο σταθμό Μακρυχωρίου, από 1,40 ευρώ και 3,20 ευρώ στο σταθμό Λεπτοκαρυάς, από 1,90 ευρώ που ήταν μέχρι πρόσφατα.

Η πρώτη σύμβαση του έργου υπογράφεται στις 28 Ιούνη 2007 και λίγες μέρες μετά, στις 8 Αυγούστου 2007, κυρώνεται από τη Βουλή με τον ν. 3605/2007. Δύο χρόνια αργότερα, και αφού έχει προηγηθεί η έγκριση της σύμβασης παραχώρησης από την Ευρωπαϊκή Επιτροπή, ξεκινά η έναρξη λειτουργίας του νέου Σταθμού Διοδίων στον Πυργετό, με την κοινοπραξία να έχει εισπράξει ανυπολόγιστο αριθμό εσόδων από το 2008, σύμφωνα με εκτιμήσεις το ποσό ξεπερνά τα 400 εκατ. ευρώ. Η μεγάλη κατολίσθηση του 2009 στην Κοιλάδα των Τεμπών, αλλά κυρίως το γεγονός ότι οι εργολάβοι δεν χρηματοδοτούν το έργο (παρά το ότι συνεχίζουν να εισπράττουν διόδια), και εξαιτίας της οικονομικής καπιταλιστικής κρίσης, έχει ως αποτέλεσμα την παύση των εργασιών τον Ιούνη του 2011. Δυόμισι χρόνια μετά και συγκεκριμένα στις 11 Δεκέμβρη 2013, η τότε κυβέρνηση ΝΔ - ΠΑΣΟΚ φέρνει στη Βουλή την αναθεώρηση των συμβάσεων των μεγάλων αυτοκινητοδρόμων, η οποία προβλέπει για το συγκεκριμένο μόνο έργο την καταβολή 99,5 εκατ. ευρώ, ως αποζημίωση για την επανέναρξη των εργασιών.

Τα έργα «πάγωσαν» εκ νέου τους πρώτους μήνες του 2015, όταν η νέα κυβέρνηση ΣΥΡΙΖΑ - ΑΝΕΛ προχώρησε και σε αυτήν την περίπτωση στη λογική της «επαναδιαπραγμάτευσης» των συμβάσεων. Η κοινοπραξία δεν είχε ιδιαίτερους λόγους να βιάζεται, καθώς γνώριζε ότι σύντομα θα υπάρξει παρέμβαση της Επιτροπής, κάτι που συνέβη, με τις Βρυξέλλες να επιδίδουν τελεσίγραφο στην ελληνική κυβέρνηση για λειτουργική ολοκλήρωση των έργων έως τον Μάρτη 2017 και πλήρη παράδοση έως τον Αύγουστο του 2017, γιατί σε διαφορετική περίπτωση θα γίνονταν απαιτητά τα ποσά των επιδοτήσεων. Υπό αυτές τις συνθήκες υπήρξε άμεση κατάληξη των διαπραγματεύσεων, με την κοινοπραξία να λαμβάνει ως αποζημίωση επιπλέον 41,9 εκατ. ευρώ, βάσει της τελικής συμφωνίας που υπεγράφη τον περασμένο Γενάρη. Επίσης υπάρχει ειδική πρόβλεψη, όπως και σε όλες τις άλλες συμβάσεις των αυτοκινητοδρόμων, για την κάλυψη από τον κρατικό προϋπολογισμό των απαιτούμενων εσόδων της κοινοπραξίας, σε περίπτωση που οι διελεύσεις οχημάτων, επομένως και τα έσοδα των διοδίων, πέσουν κάτω από ένα ορισμένο επίπεδο.

Το συνολικό κόστος του έργου έχει ξεπεράσει το 1 δισ. ευρώ, εκ των οποίων το 10% υπολογίζονται ως ίδια κεφάλαια, με το υπόλοιπο ποσό να προέρχεται από άμεση κρατική επιχορήγηση, κοινοτικά κονδύλια και δάνεια με κρατική εγγύηση.



Ο καθημερινός ΡΙΖΟΣΠΑΣΤΗΣ 1 ευρώ