Αναφέρεται στην Ερώτηση: «Στην περίοδο των εκατοντάδων "μεταμνημονιακών" νόμων, που τα προβλήματα της λαϊκής οικογένειας γιγαντώνονται, η κυβέρνηση συντηρεί και επιτείνει το πρόβλημα με εστίες και λέσχες, πετιούνται κυριολεκτικά σπουδαστές στο δρόμο, ξεπουλώντας τις υποδομές σε ιδιώτες. Είναι δε χαρακτηριστικό ότι ενώ οι αιτήσεις για διαμονή στις εστίες κάθε χρόνο αυξάνονται, η δυναμικότητα των εστιών και των ενοικιαζόμενων δωματίων είναι κάτω από το 9% του πλήθους των φοιτητών, με αποτέλεσμα ακόμα πολλοί πρωτοετείς φοιτητές που πέρασαν μακριά από τα σπίτια τους να μην ξεκινούν καν τις σπουδές.
Η κυβέρνηση ΣΥΡΙΖΑ - ΑΝΕΛ συνεχίζει το έργο των προηγούμενων στις εστίες: Την υποχρηματοδότηση, τα προκλητικά συμβόλαια εκατομμυρίων με τους εργολάβους, τις μηδενικές προσλήψεις μόνιμου προσωπικού, την υποβάθμιση, τα ενοίκια σε μια σειρά εστίες, τη μη ανέγερση νέων εστιών, την εμπορευματοποίηση της φοιτητικής μέριμνας. Η κατάσταση στις υπάρχουσες εστίες σε όλη τη χώρα είναι δραματική. Πλυντήρια χαλασμένα, ασυντήρητοι κλιματισμοί και καλοριφέρ, ανυπαρξία ζεστού νερού, ηλεκτρομηχανολογικές εγκαταστάσεις που λειτουργούν στοιχειωδώς. Είναι, για παράδειγμα, χαρακτηριστικό ότι στη Φοιτητική Εστία της Πάτρας αναλογεί ένα πλυντήριο για 700 φοιτητές! Η καθαριότητα και η φύλαξη είναι παραδομένες σε εργολάβους και υπάρχει σοβαρός κίνδυνος για την υγεία και την ασφάλεια των φοιτητών. Σε αρκετές φοιτητικές εστίες οι οικότροφοι διώχνονται κυριολεκτικά τους καλοκαιρινούς μήνες για να αξιοποιηθούν τουριστικά οι εγκαταστάσεις.
Αυτή η πολιτική οδηγεί εκατοντάδες φοιτητές να πετιούνται έξω από τις εστίες, να διακόπτουν τις σπουδές τους, να αναγκάζονται να εργαστούν για να τα βγάλουν πέρα, να ζούνε σε τριτοκοσμικές συνθήκες σε αρκετές εστίες».
Οι υπογράφοντες βουλευτές Γιάννης Γκιόκας, Γιάννης Δελής, Νίκος Καραθανασόπουλος, Γιώργος Λαμπρούλης, Νίκος Μωραΐτης, Κώστας Στεργίου, Μανώλης Συντυχάκης και Σταύρος Τάσσος ρωτούν τον υπουργό Παιδείας τι μέτρα θα πάρει ώστε:
Ανακοίνωση για τις εξαγγελίες της κυβέρνησης που αφορούν το Λύκειο και το νέο σύστημα πρόσβασης
Το ΠΑΜΕ σε αναλυτική του ανακοίνωση σημειώνει ανάμεσα σε άλλα πως με το σχέδιο του υπουργείου «προωθείται πιο αποφασιστικά το "ξεσκαρτάρισμα" των μαθητών και η πρόωρη επαγγελματική επιλογή» και καλεί «να μην επιτρέψουμε τη μετατροπή του σχολείου σε φροντιστήριο - "αρένα"!», τονίζοντας: «Η Γ' Λυκείου, που επί της ουσίας "φροντιστηριοποιείται", μετατρέπεται σε προπαρασκευαστικό έτος για την εισαγωγή των μαθητών στα πανεπιστήμια». Το ΠΑΜΕ χαρακτηρίζει «φούμαρα» την εξαγγελία για κατάργηση των πανελλαδικών και ελεύθερη πρόσβαση, τονίζοντας ότι «οι πανελλαδικές εξετάσεις, που υποσχόταν η κυβέρνηση του ΣΥΡΙΖΑ ότι θα καταργήσει, όχι μόνο δεν καταργούνται αλλά διπλασιάζονται, μια φορά για την απόκτηση του απολυτηρίου σε περιφερειακό ή δημοτικό επίπεδο και μια φορά για την εισαγωγή στα Πανεπιστήμια». «"Ανθρακες ο θησαυρός" περί ελεύθερης πρόσβασης, καθώς τμήματα που σήμερα είναι απαξιωμένα, έχουν τόσο χαμηλές βάσεις (π.χ. φέτος 3.034 μόρια) σε σημείο που ο βαθμός των πανελλαδικών εξετάσεων δεν παίζει πραγματικό ρόλο για την εισαγωγή σε αυτά», ενώ «για τις σχολές "υψηλής ζήτησης" ο τρόπος εισαγωγής θα καθορίζεται κατά 90% από κεντρικά οργανωμένες εξετάσεις (Πανελλαδικές) στα τέσσερα μαθήματα κατεύθυνσης και κατά 10% από το βαθμό του γενικού απολυτηρίου».
Ιδιαίτερα επισημαίνει η Πανελλαδική Γραμματεία Εκπαιδευτικών του ΠΑΜΕ την πλήρη υποβάθμιση του επιπέδου της γενικής μόρφωσης των μαθητών, αφού αυτή «σταματά ακόμα πιο νωρίς από τη μία και από την άλλη υποβαθμίζεται σταθερά το περιεχόμενο βασικών μαθημάτων (Γλώσσα, Μαθηματικά, Φυσικές επιστήμες κ.λπ.), τόσο στο Γυμνάσιο όσο και στις δύο πρώτες τάξεις του Λυκείου, τα τελευταία χρόνια».
Σημειώνει επίσης πως «από το σχέδιο διαφαίνεται ότι θα υπάρξουν εργασιακή αβεβαιότητα για εκατοντάδες εκπαιδευτικούς και αντίστοιχη κινητικότητα, όπου θα τρέχουν από σχολείο σε σχολείο για να συμπληρώσουν ωράριο, όπως για παράδειγμα μαθηματικοί, ξενόγλωσσοι, κοινωνικών επιστημών, ενώ με τη συνολική μείωση του ωρολογίου από 32 σε 29 ώρες χάνονται τουλάχιστον 10.000 ώρες ή 500 θέσεις καθηγητών στα Λύκεια της χώρας».
«Το σχολείο που ετοιμάζει η κυβέρνηση αλλά και η ΝΔ είναι ακριβώς αντίθετο με τις σύγχρονες μορφωτικές ανάγκες των παιδιών της λαϊκής οικογένειας», σημειώνει το ΠΑΜΕ, τονίζοντας ανάμεσα σε άλλα:
«Το σχολείο και ειδικά το Λύκειο γίνεται απωθητικό, γιατί ο ανταγωνισμός για μια "θέση στον ήλιο" εντείνεται, γιατί η ανεργία και η ανασφάλεια καλπάζουν, γιατί η μόρφωση γίνεται εμπόρευμα και η πρόσβαση σε αυτήν καθορίζεται από την τσέπη του καθενός. Οι αναδιαρθρώσεις αυτές έχουν τις ρίζες τους σε μια κοινωνία που υποτάσσεται στο κέρδος, στον ανταγωνισμό, στους ταξικούς φραγμούς. Αυτήν τη λογική υπηρετούν ΣΥΡΙΖΑ και ΝΔ.
Εκπαιδευτικοί, μαθητές, γονείς, συνολικά το εργατικό κίνημα μπορεί και πρέπει να βάλει φρένο σε αυτήν την ταξική αναδιάρθρωση.
Απορρίπτουμε στο σύνολο τους σχεδιασμούς της κυβέρνησης, παίρνουμε θέσεις μάχης μέσα από τα σωματεία μας και παλεύουμε για ένα σχολείο όπου ο μαθητής θα μαθαίνει τους βασικούς νόμους κίνησης της φύσης και της κοινωνίας, θα αναπτύσσει κριτική ικανότητα, θα αναπτύσσει όλες τις κλίσεις και τα ενδιαφέροντά του, θα αντιλαμβάνεται τη θέση του στη φυσική και την κοινωνική πραγματικότητα, ώστε να μπορεί να παρεμβαίνει και να την αλλάζει.
Ενα σχολείο που θα καλλιεργεί πολύπλευρα την προσωπικότητα κάθε μαθητή έως την ενηλικίωσή του, ώστε να μπορεί να επιλέξει - σχετικά πιο ελεύθερα - αν θα συνεχίσει στην Ανώτατη, στην Επαγγελματική ή στην Καλλιτεχνική Εκπαίδευση ή αν άμεσα θα εργαστεί.
Αυτό είναι το σχολείο των σύγχρονων αναγκών και δυνατοτήτων της εποχής μας. Ενιαίο 12χρονο σχολείο σύγχρονης Γενικής Παιδείας για όλους τους μαθητές», σημειώνεται ανάμεσα σε άλλα στην ανακοίνωση.
Κινητοποίηση φοιτητικών συλλόγων του ΑΠΘ στο δημαρχείο
Οπως καταγγέλλουν, η έλλειψη Εστιών και τα τσουχτερά νοίκια αναγκάζουν τους γονείς να ξαναβάλουν βαθιά το χέρι στην τσέπη, για να χρυσοπληρώσουν τις «δωρεάν» σπουδές των παιδιών τους. Στη Θεσσαλονίκη παρατηρείται αύξηση των ενοικίων συγκριτικά με πέρυσι, της τάξης του 14% κατά μέσο όρο, με ιδιαίτερα μεγάλη αύξηση στις περιοχές της Τούμπας και του κέντρου, εκεί δηλαδή όπου μένει η μεγάλη πλειοψηφία των φοιτητών.
Στη συνάντηση που πραγματοποίησαν με εκπρόσωπο της διοίκησης του δήμου Θεσσαλονίκης, απαίτησαν απαλλαγή των φοιτητών που νοικιάζουν σπίτια από τα δημοτικά τέλη και πρότειναν στο δήμο να καταρτίσει λίστα με ακίνητα (οικόπεδα ή και κτίρια) που θα μπορούσε να διαθέσει προκειμένου να ανεγερθούν φοιτητικές Εστίες.
Οι φοιτητές απαιτούν από την κυβέρνηση να προχωρήσει σε: Αμεση χορήγηση έκτακτου στεγαστικού επιδόματος σε όλους τους φοιτητές που σπουδάζουν μακριά από την οικία τους και την άμεση καταβολή του στεγαστικού επιδόματος στους δικαιούχους για την περσινή ακαδημαϊκή χρονιά. Ενταξη των φοιτητών στο κοινωνικό τιμολόγιο και κατάργηση των δημοτικών τελών στη φοιτητική στέγη. Ολοκλήρωση της διαδικασίας εισδοχής στις Εστίες. Υπενοικίαση ξενοδοχείων για όσους φοιτητές έκαναν αίτηση και δεν πήραν δωμάτιο σε Εστία. Δήμευση εκκλησιαστικής περιουσίας, εγκαταλελειμμένων ξενοδοχείων και αξιοποίηση της περιουσίας των πανεπιστημίων προκειμένου να ανεγερθούν νέες Εστίες, που να καλύπτουν τις ανάγκες, στην ευθύνη του κράτους, χωρίς ιδιώτες και νοίκια.
Ωστόσο, όπως προέκυψε από τους πίνακες αναπληρωτών Δευτεροβάθμιας Εκπαίδευσης που ανακοίνωσε αρχικά το υπουργείο, δεν συμπεριέλαβε στο σύστημα πρόσληψης έναν από τους μεγαλύτερους νομούς της χώρας, το νομό Ηρακλείου. Το γεγονός σχολιάζει η Πανελλαδική Γραμματεία Εκπαιδευτικών του ΠΑΜΕ, σημειώνοντας πως «το υπουργείο Παιδείας και η κυβέρνηση, στη βιασύνη του να παρουσιάσει μια ιδανική εικόνα στα σχολεία, για άλλη μια φορά κατάφερε να τα κάνει "μούσκεμα" με τις προσλήψεις των αναπληρωτών στην Δευτεροβάθμια Εκπαίδευση».
Το ΠΑΜΕ επισημαίνει επίσης πως «σε διάφορες περιοχές της χώρας, π.χ. Ανατ. Θεσσαλονίκη, Πειραιάς και αλλού, δεν δόθηκαν όλα τα κενά. Αυτό είχε ως αποτέλεσμα δεκάδες συνάδελφοι, άλλοι με σοβαρά προβλήματα υγείας, άλλοι με αρκετά μόρια που δούλευαν για χρόνια στα σχολεία αυτά, να αναγκάζονται να μετακινηθούν σε άλλες περιοχές και όχι στην περιοχή της πρώτης προτίμησής τους».