ΡΙΖΟΣΠΑΣΤΗΣ
ΡΙΖΟΣΠΑΣΤΗΣ
Τετάρτη 6 Ιούλη 2022
Σελ. /24
ΑΠΕΝΑΝΤΙ ΕΞΕΛΙΞΕΙΣ ΣΤΑ ΠΑΝΕΠΙΣΤΗΜΙΑ
Η σύγχρονη ανάγκη για διεπιστημονική προσέγγιση δεν υπηρετείται από την ad hoc συρραφή προγραμμάτων σπουδών ή γνωστικών αντικειμένων

Β' μέρος

Στο πρώτο μέρος του άρθρου εξετάσαμε τη σημασία της διεπιστημονικής προσέγγισης και τις προϋποθέσεις που πρέπει να ισχύουν για την ανάπτυξη σύγχρονων προγραμμάτων σπουδών. Σε αυτό το δεύτερο μέρος, θα επιχειρήσουμε να αντλήσουμε συμπεράσματα από την πλούσια πείρα που υπάρχει από «διεπιστημονικά» προγράμματα σπουδών σε ΑΕΙ του εξωτερικού.

Κατά κανόνα, το πλήθος των «διεπιστημονικών» προπτυχιακών προγραμμάτων σπουδών (ΠΣ) είναι ευθέως ανάλογο με τον βαθμό εμπορευματοποίησης ενός πανεπιστημίου. Αλλά είναι και αντιστρόφως ανάλογο του μεγέθους του πανεπιστημίου καθώς η «διεπιστημονική» προσέγγιση χρησιμοποιείται για να καλυφθούν τα κενά σε υποδομές και η απουσία οικονομιών κλίμακας που να επιτρέπουν την προσφορά ικανού αριθμού επιλογών σε δομημένα ΠΣ. Ο δε βαθμός «διεπιστημονικότητας» ενός ΠΣ μεγαλώνει με τον βαθμό αποσύνδεσης του αντίστοιχου πτυχίου από κάποιο συγκεκριμένο επάγγελμα. Είναι χαρακτηριστικό ότι ΠΣ που στοχεύουν στη στελέχωση κρίσιμων υποδομών της καπιταλιστικής οικονομίας ή του κράτους της είναι πολύ προσεκτικά στην ανάπτυξη ανάλογων πρωτοβουλιών. Για παράδειγμα, η Σχολή της Δημόσιας Υγείας του Harvard University, προσφέρει διεπιστημονικά ΠΣ (που τα ονομάζει interdisciplinary concentrations) τα οποία είναι προαιρετικά, δεν οδηγούν σε τίτλο σπουδών ούτε μπορούν να υποκαταστήσουν μέρος ενός ΠΣ που οδηγεί σε τίτλο σπουδών. Πανεπιστήμια όπως τα Oxford, Cambridge, Princeton κ.λπ. περιορίζουν τα «διεπιστημονικά» ΠΣ στους μεταπτυχιακούς κύκλους σπουδών. Η πιο συνήθης «διεπιστημονική» προσέγγιση σε προπτυχιακές σπουδές είναι η προσφορά διπλών τίτλων σπουδών (dual degrees) ή δευτερεύουσας κατεύθυνσης (minor), όπως αυτά που εισάγει και το ν/σ της κυβέρνησης της ΝΔ. Το δε Columbia University, που έχει αναπτύξει και συνέργειες με ελληνικά πανεπιστήμια, προσφέρει μέχρι και Εξατομικευμένα ΠΣ (Individualized Study Programs) με αντίστοιχο τίτλο σπουδών: Σε αυτά, ο φοιτητής περιγράφει στην αίτησή του το προφίλ που θέλει να έχει όταν αποφοιτήσει και το πανεπιστήμιο του προτείνει μαθήματα που μπορεί να παρακολουθήσει για να το επιτύχει (!).

Η «διεπιστημονικότητα» διεμβολίζει τη σχέση πτυχίου - επαγγέλματος

Eurokinissi

Η αποσύνδεση των σπουδών και του πτυχίου από το επάγγελμα και την πρόσβαση σε αυτό συντελείται μεθοδικά, χρόνια τώρα, μέσα από μεταρρυθμίσεις που προώθησαν διαδοχικά όλες οι κυβερνήσεις της τελευταίας 20ετίας αλλά και μέσα από ιδεολογήματα του τύπου «η γνώση για τη γνώση». Η αποτυχία του καπιταλιστικού συστήματος να εξασφαλίσει εργασία και προκοπή για όλους χρεώνεται στην Εκπαίδευση και τις ατομικές επιλογές. Η ανικανότητα παρακολούθησης των επιστημονικών & τεχνολογικών επιτευγμάτων στο πεδίο της Εκπαίδευσης αλλά και της σύνδεσής τους με την κοινωνία και τις σύγχρονες ανάγκες της βαφτίζεται αστοχία ή χάσμα δεξιοτήτων.

Ετσι, οι λύσεις και τα εργαλεία που προτείνονται για τον, εν πολλοίς αναγκαίο, εκσυγχρονισμό των προπτυχιακών ΠΣ υποτάσσονται στους όρους λειτουργίας της οικονομίας της αγοράς και στις αντιφάσεις της. Τα τελευταία χρόνια προωθήθηκαν αλλαγές σε πολλά ΠΣ, στο όνομα του εκσυγχρονισμού αλλά και της πιστοποίησης από την ΕΘΑΑΕ. Τα κριτήρια αυτών των αλλαγών ήταν συχνά η συγκάλυψη των κενών σε προσωπικό κι υποδομές (π.χ. κατάργηση μαθημάτων κι εργαστηρίων), η επιτάχυνση του ρυθμού αποφοίτησης (π.χ. κατάργηση απαιτητικών μαθημάτων με πιθανή μεταφορά σε μεταπτυχιακά), η μείωση του κόστους λειτουργίας τους (π.χ. μείωση εργαστηριακών μαθημάτων ή εικονική υλοποίησή τους), ή η εισαγωγή άσχετων μαθημάτων όπως η επιχειρηματικότητα κι άλλες δεξιότητες που πρόσκαιρα ζητάει η αγορά.

Ωστόσο οι αλλαγές αυτές δεν «τρέχουν» με την ταχύτητα που επιθυμούν οι επιχειρήσεις. Ετσι, ο νέος νόμος - πλαίσιο έρχεται να προσφέρει κι αυτός τις υπηρεσίες του σε αυτήν την κατεύθυνση. Ενισχύει την ευελιξία στη μαθησιακή διαδρομή και την αποσύνδεση των σπουδών από συγκεκριμένα επαγγέλματα ώστε οι απόφοιτοι ως μελλοντικοί εργαζόμενοι να είναι «ελεύθεροι» από τις δεσμεύσεις και τα δικαιώματα που απορρέουν από τη στιβαρή γνώση ενός επιστημονικού αντικειμένου. Η αβεβαιότητα και το εφήμερο των επιχειρηματικών σχεδίων απαιτούν ρευστά προφίλ αποφοίτων, τα οποία θα διαμορφώνονται δυναμικά μέσα από ατομικούς φακέλους μάθησης, περιόδους μαθητείας, σπαράγματα γνώσεων και συλλογή δεξιοτήτων διά βίου, πότε κατόπιν παραγγελίας από κάποια επιχείρηση και πότε από ατομική επιλογή στην αναζήτηση καλύτερης ζωής. Ετσι, κάτοχοι του ίδιου τίτλου σπουδών θα έχουν διαφορετικές γνώσεις - το οποίο βέβαια δεν αποτελεί πρόβλημα όταν το πτυχίο αποτελεί απλώς ένα προσόν και δεν συνδέεται με κάποιο επάγγελμα.

Αυτούς τους στόχους εξυπηρετεί το εσωτερικό ERASMUS, δηλαδή η κινητικότητα φοιτητών μεταξύ ΠΣ ακόμα και μακρινών προς το αντικείμενο των σπουδών τους. Κανείς δεν αρνείται ότι είναι ωραίο για έναν νέον άνθρωπο που σπουδάζει Ιατρική να μελετήσει και αρχαία ελληνική λογοτεχνία. Το ερώτημα είναι αν θα του δοθεί ο απαραίτητος χρόνος και θα διατεθούν οι απαραίτητοι πόροι για να το κάνει σωστά ή όχι. Θα μπορεί να επιβαρυνθεί με ένα εξάμηνο παράτασης σπουδών για «να δει και κάτι διαφορετικό» ή θα «πασαλείψει» μέρος των σπουδών του, με ό,τι συνέπεια μπορεί να έχει αυτό για το μέλλον του; Βλέπετε, δεν βιώνει την ίδια εμπειρία ο φοιτητής της Οξφόρδης με αυτόν ενός μικρού επαρχιακού πανεπιστημίου που πρέπει να προσελκύει φοιτητές - πελάτες με κάθε τρόπο για να επιβιώσει.

Αυτούς τους στόχους εξυπηρετούν τα κοινά, τα διπλά ή διατμηματικά πτυχία. Πέρα από τη δομή και την υποστήριξη αυτών των προγραμμάτων σπουδών που έχουν μεγαλύτερο χρόνο σπουδών, άρα και μεγαλύτερο κόστος λειτουργίας και σπουδών (το οποίο, στο όνομα των αναβαθμισμένων προσόντων, μπορεί να αποτελέσει όχημα για επιβολή διδάκτρων), σοβαρά ερωτήματα γεννιούνται σχετικά με το προφίλ των αποφοίτων και τα επαγγελματικά - εργασιακά τους δικαιώματα. Δεν αμφιβάλλουμε ότι ένα διπλό πτυχίο σαν αυτό που εξαγγέλθηκε από το ΕΜΠ σε συνεργασία με το Columbia University θα είναι ένα σημαντικό προσόν για όποιον το αποκτά. Ωστόσο, αυτό το πρόγραμμα δεν είναι για όλους και δεν είναι δωρεάν (στο Columbia τουλάχιστον) ενώ δεν πρόκειται να είναι ανάλογης ποιότητας όλες οι συνέργειες μεταξύ πανεπιστημίων - ακριβώς γιατί υπάρχουν πολλές κατηγορίες και πολλών ταχυτήτων ΑΕΙ. Στην πλειονότητα των περιπτώσεων, αναμένουμε να δούμε προγράμματα κολλάζ στη βάση υποδείξεων εταιρειών που θα επιλέγουν από εκεί ορισμένους εργαζομένους τους ή «ευπώλητα» προγράμματα στο πλαίσιο και του εκπαιδευτικού τουρισμού.

Αυξησε τις δυνάμεις της η «Αγωνιστική Συσπείρωση Εκπαιδευτικών» στην ΟΛΜΕ

Ολοκληρώθηκαν οι εργασίες του 20ού Συνεδρίου της Ομοσπονδίας

Με την «Αγωνιστική Συσπείρωση Εκπαιδευτικών» (ΑΣΕ) να είναι η μοναδική παράταξη που σημείωσε διακριτή και σημαντική άνοδο σε ποσοστά, καταλαμβάνοντας μετά από πολλά χρόνια την τρίτη θέση, ολοκληρώθηκαν οι εργασίες του 20ού Συνεδρίου της ΟΛΜΕ. Τα αποτελέσματα έχουν ως εξής (σε παρένθεση τα αντίστοιχα του 19ου Συνεδρίου):

Ψήφισαν 299 (411), άκυρα - λευκά 1 (1), έγκυρα 298 (410). ΑΣΕ 59 ψήφοι, 20% και 2 έδρες (16% και 2 έδρες). ΔΑΚΕ 79, 27% και 3 έδρες (31% και 3), ΠΕΚ 32 ψήφοι, 11% και 1 έδρα (10% και 1), ΣΥΝΕΚ 67, 22% και 3 έδρες (22% και 3), «Παρεμβάσεις» 58 ψήφοι, 19% και 2 έδρες (18% και 2), «Αγωνιστικές Κινήσεις» 2 ψήφοι, 1% (1%), διάφοροι 1 ψήφος.

Στην κάλπη της ΑΔΕΔΥ, η ΑΣΕ αναδείχθηκε επίσης στην τρίτη θέση με 61 ψήφους και 16 αντιπροσώπους.

«Το αποτέλεσμα μας δίνει χαρά και αισιοδοξία, αλλά και μεγαλύτερες ευθύνες για τους αγώνες που έχουμε να δώσουμε από την επόμενη μέρα απέναντι στην αντιλαϊκή πολιτική της κυβέρνησης και των υπόλοιπων αστικών κομμάτων», τονίζει σε ανακοίνωσή της η ΑΣΕ χαιρετίζοντας τους 5.500 εκπαιδευτικούς που στήριξαν το ψηφοδέλτιό της στις εκλογές των 86 ΕΛΜΕ σε όλη την Ελλάδα.

Σε ό,τι αφορά τις εργασίες του συνεδρίου, η ΑΣΕ σημειώνει πως «οι μεθοδεύσεις του κυβερνητικού συνδικαλισμού (ΔΑΚΕ - ΣΥΝΕΚ - ΠΕΚ) δεν επέτρεψαν να συζητηθούν επί της ουσίας και να παρθούν αποφάσεις για μια σειρά από ζητήματα», καθώς «στόχος τους ήταν να περάσουν θέσεις που καμουφλάρουν το πραγματικό περιεχόμενο της "αξιολόγησης" και επαναφέρουν την "άλλη, καλή αξιολόγηση", όπως την είχε προτείνει η προηγούμενη κυβέρνηση. Να μη γίνει συζήτηση για μέτρα ακύρωσης στην πράξη του νόμου Χατζηδάκη και του γραπτού διαγωνισμού του ΑΣΕΠ. Να μην εκφραστεί η εναντίωση στον ιμπεριαλιστικό πόλεμο κ.ά.».

«Είναι χαρακτηριστικό ότι μετά την καταγγελία της ΑΣΕ για τη διαδικασία, που δεν έδινε τη δυνατότητα συζήτησης και τοποθέτησης επί των θέσεων και την αποχώρηση των συνέδρων της, μέσα σε περίπου 40 λεπτά ΣΥΝΕΚ - ΔΑΚΕ - ΠΕΚ, με μια fast - track διαδικασία, πέρασαν σχεδόν 100 θέσεις και ψηφίσματα, υποτιμώντας έτσι τη νοημοσύνη ακόμα των δικών τους συνέδρων», όπως αναφέρει χαρακτηριστικά.

«Ο συσχετισμός στην Ομοσπονδία μας παραμένει αρνητικός. Η προσπάθεια που καταβάλαμε για την αλλαγή του συσχετισμού στην ΟΛΜΕ και η αλλαγή που πετύχαμε σε μια σειρά ΕΛΜΕ προστίθενται στη μεγάλη προσπάθεια που κάνουν σωματεία ιδιωτικού και δημόσιου τομέα για την αλλαγή των συσχετισμών μέσα στο κίνημα, για την ανασύνταξη και αντεπίθεση όλων των εργαζομένων απέναντι στη βάρβαρη επίθεση του κράτους και της εργοδοσίας στα δικαιώματά μας. Η σημαντική ενίσχυση του αγωνιστικού πόλου και μέσα στους εκπαιδευτικούς, το σημαντικό αυτό αποτέλεσμα κατατίθενται από την επόμενη κιόλας μέρα στους αγώνες του κλάδου και του εργατικού - λαϊκού κινήματος», τονίζει η ΑΣΕ, προσθέτοντας πως η ενίσχυσή της είναι αποτέλεσμα των αγώνων που έδωσε ο κλάδος την τελευταία 3ετία, των προσπαθειών να οργανωθεί η πάλη και να μπουν εμπόδια στην αντιλαϊκή - αντιεκπαιδευτική πολιτική.

Σήμερα οι βαθμολογίες των ειδικών μαθημάτων

Σήμερα Τετάρτη στις 11 π.μ. ανακοινώνονται οι βαθμοί των ειδικών μαθημάτων, των δύο μουσικών μαθημάτων και οι βαθμοί επίδοσης στις πρακτικές δοκιμασίες (αγωνίσματα) των υποψηφίων των πανελλαδικών εξετάσεων.

Οι υποψήφιοι θα μπορούν να ενημερωθούν για τη βαθμολογία τους στην ειδική εφαρμογή του ΥΠΑΙΘ results.it.minedu.gov.gr και, εφόσον το έχουν αιτηθεί, θα λάβουν τα αποτελέσματα με γραπτό μήνυμα SMS.

Σύμφωνα με το υπουργείο, προσεχώς θα ανακοινωθούν οι Ελάχιστες Βάσεις Εισαγωγής που αντιστοιχούν σε κάθε Σχολή ή Τμήμα και θα αρχίσει η ηλεκτρονική υποβολή του μηχανογραφικού δελτίου, σε ημερομηνίες που θα γνωστοποιηθούν.



Μνημεία & Μουσεία Αγώνων του Λαού
Ο καθημερινός ΡΙΖΟΣΠΑΣΤΗΣ 1 ευρώ