ΡΙΖΟΣΠΑΣΤΗΣ
ΡΙΖΟΣΠΑΣΤΗΣ
Παρασκευή 6 Νοέμβρη 2020
Σελ. /24
ΠΟΛΙΤΙΣΜΟΣ
Το επίσημο κανάλι του Θάνου Μικρούτσικου στο YouTube

Το σπουδαίο αρχείο του μεγάλου μας συνθέτη Θάνου Μικρούτσικου, που «έφυγε» από τη ζωή τον περασμένο Δεκέμβρη, τίθεται στη διάθεση του κοινού, του κόσμου που τόσο τον αγάπησε, των ανθρώπων κάθε ηλικίας που τραγούδησαν και εξακολουθούν να τραγουδούν τα τραγούδια του.

Στο επίσημο κανάλι του Θάνου Μικρούτσικου στο YouTube (https://www.youtube.com/channel/UC3Lzt9eMTpE_fPJwuyOLvHg) όποιος επιθυμεί μπορεί να παρακολουθήσει δεκάδες στιγμές, οι οποίες εμπλουτίζονται σε τακτά χρονικά διαστήματα, από την 50χρονη δημιουργική διαδρομή του συνθέτη, καθώς και να κάνει εγγραφή στο κανάλι για να ενημερώνεται άμεσα, όποτε ανεβαίνουν καινούργια τραγούδια και βίντεο. Ντοκουμέντα με ανέκδοτα τραγούδια και ηχογραφήσεις, εμβληματικές συνεργασίες, πρώτες εκτελέσεις, ολόκληρα άλμπουμ, ζωντανές εμφανίσεις συνθέτουν το μωσαϊκό της πορείας του συνθέτη.

Χαρακτηριστικά μπορούμε να αναφέρουμε την πρώτη εκτέλεση, μια Κυριακή του 1983 στο Μοσχάτο, του τραγουδιού που έμελλε να γίνει το πλέον εμβληματικό του, «Οι 7 νάνοι στο S/S Cyrenia» σε στίχους Νίκου Καββαδία. Το τραγούδι που δεν θα σταματήσει να δουλεύει και να το επεξεργάζεται από τότε... Η ερμηνεία του, πότε δυναμική, πότε σπαρακτική, πότε πιο εσωτερική... Εκείνος είχε πει σε συνέντευξή του στον «Ριζοσπάστη»: «Κοίτα τι συμβαίνει... Ξεκινάω... Στο πρώτο λεπτό; Στα 30 δευτερόλεπτα, στο 1μισι λεπτό; Είμαι εγώ, μόνος μου. Χωρίς κανέναν από κάτω. Μόνος μου. Και αισθάνομαι ότι απογειώνομαι, μαζί με το πιάνο, γιατί είναι προέκταση των χεριών μου το πιάνο σε αυτό το τραγούδι... Βεβαίως, ως φιλόδοξος καλλιτέχνης. Γυρίζω για το χειροκρότημα»... Στο συγκλονιστικό βίντεο που έχει ανέβει, ακούμε και τον συνθέτη να προλογίζει στο κοινό το καινούργιο του τραγούδι.

Υπάρχουν σπάνια οπτικοακουστικά ντοκουμέντα από την περίφημη συναυλία, στο γήπεδο του Πανιωνίου το 1981, των Θ. Μικρούτσικου, Μ. Λοΐζου και Χ. Λεοντή. Αναφέρουμε χαρακτηριστικά την πρώτη εκτέλεση της «Πιρόγας» («Ερωτικό») από την Χαρούλα Αλεξίου. «Δεν είναι εύκολο να περιγράψω αλλά κυρίως να εξηγήσω τι ήταν αυτό που συνέβη με το τραγούδι εκείνη την ώρα. Μετά το πρώτο τετράστιχο, σαράντα οχτώ χιλιάδες άνθρωποι σταμάτησαν να μιλάνε, επικράτησε απόλυτη σιωπή, και θυμάμαι έντονα το ξέσπασμα ενθουσιασμού μόλις τελείωσε» (από το βιβλίο «Ο Θάνος και ο Μικρούτσικος», συνομιλίες με τον Οδυσσέα Ιωάννου, εκδ. «Πατάκη»).

Ξεχωριστό επίσης και το βίντεο που περιλαμβάνεται όπου ο Θάνος Μικρούτσικος απευθύνεται σε μαθητές και μιλάει για τον ρόλο που έπαιξε ο Μπέρτολτ Μπρεχτ στο θέατρο, στην τέχνη γενικότερα.

Τελευταίο ανέβασμα, προς το παρόν, είναι η τελευταία εκτέλεση της «Πιο όμορφης θάλασσας» από την Μαρία Δημητριάδη. Της ερμηνεύτριας που συνδέθηκε όσο καμία με τον Θάνο Μικρούτσικο. «Ακόμη κι αν άλλαζα κάτι σήμερα, δεν θα πείραζα στο ελάχιστο τις ερμηνείες της Δημητριάδη. Επική, λυρική και δραματική, μία ερμηνεύτρια που τόσο εγώ όσο και το έντεχνο νεοελληνικό τραγούδι τής χρωστάμε πολλά» (λόγια του Θ. Μικρούτσικου από το ίδιο βιβλίο του Οδ. Ιωάννου).

ΜΕΤΡΟ ΘΕΣΣΑΛΟΝΙΚΗΣ
Στο ΣτΕ το θέμα των αρχαιοτήτων στο σταθμό Βενιζέλου

MotionTeam

Για σήμερα, Παρασκευή, έχει προγραμματιστεί να συζητηθεί στην Ολομέλεια του Συμβουλίου της Επικρατείας (ΣτΕ) η αίτηση που έχει κατατεθεί από επιστημονικούς φορείς, ομάδες πολιτών καθώς και σωματείων εργαζομένων για την ακύρωση της Υπουργικής Απόφασης για απόσπαση και επανατοποθέτηση των αρχαιοτήτων στο σταθμό Βενιζέλου του μετρό Θεσσαλονίκης.

Σε κοινή τους ανακοίνωση και με αφορμή την εκδίκαση των προσφυγών τους στο ΣτΕ ο Σύλλογος Ελλήνων Αρχαιολόγων, ο Σύλλογος Εκτάκτων Αρχαιολόγων, η Πανελλήνια Ενωση Συντηρητών Αρχαιοτήτων και ο Ενιαίος Σύλλογος Υπαλλήλων ΥΠΠΟΑ Αττικής, Στερεάς και Νήσων προκηρύσσουν παναττική στάση εργασίας από τις 9 το πρωί έως τις 12 το μεσημέρι με ταυτόχρονη παράσταση διαμαρτυρίας στο ΣτΕ.

Πρόκειται για ένα μνημειακό σύνολο, έκτασης 1.600 περίπου τ.μ., του οποίου τα ευρήματα αποτυπώνουν την καρδιά του εμπορικού δρόμου της Θεσσαλονίκης από τον 4ο έως τον 9ο αιώνα μ.Χ. και που όμοιό του δεν συναντάται πουθενά στον κόσμο. Δεν έχουν βρεθεί δηλαδή αντίστοιχης σημασίας κατάλοιπα βυζαντινών πόλεων, επομένως τα ευρήματα μπορούν να προσθέσουν γνώση και έχουν απαράμιλλη ιστορική αξία, όχι μόνο για τη Θεσσαλονίκη. Σύμφωνα με τους φορείς και τις επιστημονικές ενώσεις, η κατασκευή του σταθμού με την κατά χώραν διατήρηση των αρχαιοτήτων είναι εφικτή, άλλωστε υπάρχει και σχετική επιστημονική μελέτη. Είναι γνωστό ακόμα ότι σύμφωνα με το άρθρο 42 του αρχαιολογικού νόμου, «η μετακίνηση μνημείου λόγω τεχνικού έργου εξετάζεται μόνο όταν μετά από σχετικό επιστημονικό έλεγχο αποκλείεται κάθε δυνατότητα διατήρησής του στο περιβάλλον του». Εκδηλοι άλλωστε είναι οι φόβοι ότι τα αρχαία δεν πρόκειται να επανατοποθετηθούν ποτέ ξανά και υπάρχουν σοβαρές επιφυλάξεις ότι πολλά από αυτά θα καταστραφούν κατά τη διαδικασία της απόσπασης.

Το ΚΚΕ έχει ταχθεί υπέρ της διατήρησης κατά χώραν των αρχαιολογικών ευρημάτων. Θυμίζουμε ότι σε Ερώτηση που είχε καταθέσει στη Βουλή για το συγκεκριμένο θέμα, σημειωνόταν μεταξύ των άλλων: «Οι ευθύνες των κυβερνήσεων είναι διαχρονικές για την καθυστέρηση τόσο των αρχαιολογικών εργασιών όσο και των έργων για την υλοποίηση του μετρό της Θεσσαλονίκης, έτσι ώστε να προστατευτούν οι αρχαιότητες με βάση τις μελέτες και τις προτάσεις της επιστημονικής κοινότητας, αλλά και να δοθεί λύση στις ανάγκες μετακίνησης του λαού της Θεσσαλονίκης».

Σινεμά με κάθε τρόπο...

Ανοίγουν διαδικτυακά οι πύλες του 61ου Φεστιβάλ Κινηματογράφου Θεσσαλονίκης

Κλειστοί θα παραμείνουν οι κινηματογράφοι σε ολόκληρη τη χώρα, χωρίς ακόμα να έχουν ανακοινωθεί οποιαδήποτε μέτρα στήριξης από το υπουργείο Πολιτισμού, στη μόνη ανεξάρτητη αίθουσα που έχει πληγεί ανεπανόρθωτα από την πανδημία. Τα στοιχεία των εισιτηρίων του τελευταίου μήνα είναι κατατοπιστικά της άσχημης κατάστασης που επικρατούσε στις αίθουσες πριν το λοκντάουν του Πολιτισμού, που ανακοινώθηκε αυτές τις μέρες, και οι μικροί αιθουσάρχες κρούουν τον κώδωνα του κινδύνου. Τα περισσότερα φεστιβάλ ανακοινώνουν πλέον τη διαδικτυακή διεξαγωγή τους, ανάμεσα σε αυτά και το μεγαλύτερο εθνικό φεστιβάλ, αυτό της Θεσσαλονίκης.

Το 61ο Φεστιβάλ Κινηματογράφου Θεσσαλονίκης, με τίτλο «Σινεμά με κάθε τρόπο», άνοιξε τις διαδικτυακές του πύλες από χτες και θα διαρκέσει έως τις 15 Νοέμβρη. Στο https://online.filmfestival.gr/ μπορεί όποιος επιθυμεί να παρακολουθήσει συνολικά 177 ταινίες με μικρό αντίτιμο. Υπάρχουν και ειδικά πακέτα προσφορών για περισσότερες από μία προβολές.

Στο ελληνικό πρόγραμμα φέτος παρουσιάζονται 18 μεγάλου μήκους ταινίες, οι 15 σε πρώτη πανελλήνια προβολή, καθώς και οι βραβευμένες μικρού μήκους ταινίες από το πρόσφατο 43ο Φεστιβάλ Ταινιών Μικρού Μήκους Δράμας. Στο διεθνές πρόγραμμα ξεχωρίζουν τα διαγωνιστικά τμήματα «Οικειότητα, Μια Σύγχρονη Τυραννία» με 12 ταινίες και «Meet the Neighbors» με 10 ταινίες. Εξίσου ενδιαφέρον έχουν οι «Ανοιχτοί Ορίζοντες» και «Another Take» με 17 και 15 ταινίες αντίστοιχα, όπως επίσης και η ενότητα «Ματιές στα Βαλκάνια», καθώς και ειδικές προβολές του Φεστιβάλ.

Τα φετινά αφιερώματα γίνονται στις ταινίες επιστημονικής φαντασίας «Προφητείες από έναν άλλο κόσμο: Sci-fi και Cli-fi (1950-1990)» με 14 ταινίες και στις σκηνοθέτιδες Ανια Μπρέιεν και Βέρα Χιτίλοβα.

Επίσης οι προβολές του παιδικού τμήματος του Φεστιβάλ Youth Screen θα είναι δωρεάν διαθέσιμες τα Σαββατοκύριακα 7 - 8 και 14 - 15 Νοέμβρη για περιορισμένο αριθμό προβολών.

Από τη Δευτέρα 9 έως την Παρασκευή 13 Νοέμβρη, μέσα από διαδικτυακές συναντήσεις στη δράση Directors' Corner που θα διεξαχθεί live στο κανάλι του Φεστιβάλ στο YouTube, μπορείτε να γνωρίσετε τους σκηνοθέτες που διαγωνίζονται στα αντίστοιχα τμήματα του Φεστιβάλ.

Το πρόγραμμα του Φεστιβάλ, καθώς και περισσότερες πληροφορίες για τις ταινίες, είναι διαθέσιμα στο www.filmfestival.gr.



Ο καθημερινός ΡΙΖΟΣΠΑΣΤΗΣ 1 ευρώ