ΡΙΖΟΣΠΑΣΤΗΣ
ΡΙΖΟΣΠΑΣΤΗΣ
Τρίτη 6 Νοέμβρη 2001
Σελ. /40
ΑΝΤΙΣΤΑΣΙΑΚΟΙ ΘΕΣΣΑΛΟΝΙΚΗΣ
Τίμησαν την ίδρυση του ΕΑΜ και την απελευθέρωση της πόλης

Status

«Προσοχή, προσοχή σας μιλάει το ΕΑΜ», αναγγέλλει βροντερά το θρυλικό «χωνί», κηρύσσοντας έτσι την έναρξη της μεγάλης εορταστικής εκδήλωσης για τα 60 χρόνια από την ίδρυση του ΕΑΜ και τα 57 χρόνια από την απελευθέρωση της Θεσσαλονίκης από τα ναζιστικά στρατεύματα κατοχής, που οργάνωσε την Κυριακή το πρωί στο περίπτερο 12 της ΔΕΘ οργανωτική επιτροπή της Πανελλήνιας Ομοσπονδίας Αντιστασιακών Οργανώσεων, ΠΕΑΕΑ, ΠΕΕΠΠ και ΠΕΑΤΑΘ.

Η εκδήλωση άρχισε με την είσοδο στη μεγάλη αίθουσα, που ήταν πλημμυρισμένη με κόσμο, αγωνιστών του ΕΛΑΣ και του ΔΣΕ με τα τιμημένα λάβαρα της Αντίστασης, τη στιγμή που από το «χωνί» ακούγεται ο όρκος του ΕΛΑΣ. Η ανταπόκριση του κόσμου κάτι παραπάνω από θερμή. Ολοι όρθιοι χειροκροτούν τιμώντας το μεγάλο πατριωτικό και κοινωνικό αναγεννητικό έργο του ΕΑΜ, του ΕΛΑΣ και της ΕΠΟΝ.

Ακολουθεί χαιρετισμός του προέδρου της Περιφερειακής Επιτροπής ΠΕΑΕΑ Κεντρικής Μακεδονίας, Ανδρέα Παπαθεοδώρου. Κεντρικός ομιλητής στην εκδήλωση ήταν ο Γιώργος Χουρμουζιάδης, καθηγητής του ΑΠΘ και βουλευτής Θεσσαλονίκης του ΚΚΕ. Η κεντρική ιδέα που περνούσε τη δυνατή σε νοήματα ομιλία του Γ. Χουρμουζιάδη ήταν ότι η επέτειος αυτή και άλλες σαν κι αυτήν πρέπει να γιορτάζονται όχι σαν απλή ανάμνηση ηρωισμών και προβολή συμβόλων, αλλά σαν προσπάθεια συσχετισμού των ιστορικών γεγονότων με τη σημερινή πραγματικότητα και σαν τρόπος παρόρμησης των νέων γενιών για στράτευση στους σημερινούς αγώνες.

Τα σύμβολα, τόνισε ο ομιλητής, «όταν μπουν στα βιβλία ως σχολαστικές και καθηκοντολογικές αναφορές πεθαίνουν. Οταν όμως συσχετιστούν με την πραγματικότητα και γίνουν σύγχρονη αναφορά, τότε αφήνουν τον κόσμο των αναμνήσεων και τη μοναξιά των χορταριασμένων τάφων και γίνονται πρόκληση για την εκδήλωση πράξεων όμοιων με εκείνες που γέννησαν αυτά τα σύμβολα». Εκείνο λοιπόν που προέχει σε τέτοιες επετειακές εκδηλώσεις, κατά τον ομιλητή, «είναι να αναζητήσουμε εκείνες τις περιοχές της εθνικής μας ζωής, η συσχέτιση των οποίων με τα σύμβολα της Εθνικής Αντίστασης, του ΕΑΜ... θα μας οδηγήσουν στην απόφαση να αντισταθούμε και σήμερα στο κακό. Να αντισταθούμε στις αντιλαϊκές πολιτικές που... αδικούν τους εργαζόμενους της χώρας μας. Να αντισταθούμε σε ό,τι αποφασίζεται για μας, χωρίς τη δική μας συναίνεση...».

Συσχετίζοντας ο ομιλητής τη σημερινή μας κοινωνική ζωή με την εποχή της αντίστασης του λαού στους κατακτητές, διαπιστώνει ότι η Εθνική Αντίσταση «θεμελιώθηκε σε πολιτικοϊδεολογικές αντιλήψεις πολύ πιο προχωρημένες από αυτές που καθορίζουν τη σημερινή μας ζωή». Αδιάψευστο παράδειγμα γι' αυτό αποτελεί η διατύπωση δυο βασικών αρχών, «θεμέλιο της Δημοκρατίας και της λαϊκής κυριαρχίας», μέσα από το 2ο άρθρο του ψηφίσματος του Εθνικού Συμβουλίου και της ΠΕΕΑ που διακηρύττει: «Ολες οι εξουσίες πηγάζουν και ασκούνται από το Λαό. Η αυτοδιοίκηση και η λαϊκή δικαιοσύνη είναι θεμελιώδεις θεσμοί του δημόσιου βίου των Ελλήνων».

Μέσα σε κατανυκτική ατμόσφαιρα οι ηθοποιοί του ΚΘΒΕ Δημήτρης Καρέλης, Ν. Παναγιωτίδης, Θ. Τεκνετζίδης, Θ. Παπαδημητρίου και η νεαρή Εφη Κουκούλα απήγγειλαν επιλεγμένα για την περίπτωση ποιήματα και διάβασαν πεζά κείμενα.

Η χορωδία της ΠΕΑΕΑ Θεσσαλονίκης ενθουσίασε τον κόσμο τραγουδώντας τους ύμνους του ΕΑΜ, του ΕΛΑΣ και της ΕΠΟΝ και το μουσικό συγκρότημα της ΚΝΕ συμπλήρωσε την ατμόσφαιρα ψυχικής ανάτασης με τραγούδια του αγώνα από την εποχή της Αντίστασης και τους μετέπειτα αγώνες του λαού μας.

Η εκδήλωση έκλεισε, μέσα σε ιδιαίτερα φορτισμένο συγκινησιακό κλίμα, με το «Επέσατε θύματα», που τραγούδησαν όλοι μαζί με θαυμάσια μουσική υπόκρουση από τα πνευστά της ορχήστρας.


Η ανθρώπινη ζωή

Βρέξει χιονίσει, διαβάζω το «Ριζοσπάστη» καθημερινά. Το «Ριζοσπάστη» που, κάτω από τον τίτλο του γράφει: «Οργανο της Κεντρικής Επιτροπής του ΚΚΕ». Η λέξη «όργανο» σοκάρει «τα δημοκρατικά αισθήματα»(!) των επιχειρηματιών και των παρακεντέδων τους, που θαυμάζουν τις «ανεξάρτητες» εφημερίδες, που καταφέρνουν να βρίσκουν διαφορές ανάμεσα στο ΠΑΣΟΚ και τη ΝΔ. Ομως, ο «Ριζοσπάστης», κι ας μην το λέει, αντιπροσωπεύει και μάχεται για όλο τον ελληνικό λαό, είναι όργανο όλου του ελληνικού λαού. Οδηγός και φάρος του. Αυτόν διαβάζουν ακόμα και φανατικά, αλλά τίμια, στελέχη των αστικών κομμάτων, όταν θέλουν να μάθουν την αλήθεια σε μπερδεμένες καταστάσεις. Κάποιο από αυτά τα στελέχη διαμαρτυρήθηκε, γιατί η διοίκησή του δεν τους ενημέρωνε, λέγοντας: «Μα θα πρέπει να διαβάζουμε "Ριζοσπάστη", για να μαθαίνουμε για τις κινήσεις του κόμματός μας;»

Αν κανείς ενδιαφερθεί να με ρωτήσει ποια ψυχολογική ανάγκη μ' έσπρωξε, ύστερα από τόσα χρόνια, να ξαναδημοσιοποιήσω την εκτίμησή μου, το σεβασμό και την αγάπη μου στο «Ριζοσπάστη» θα έχει μια καθαρή απάντηση... αλλά σε δόσεις. Δηλαδή, με τη σειρά που έρχονται στο μυαλό μου.

Διάβασα στα «ΝΕΑ», πριν από δυο βδομάδες περίπου, ένα σχόλιο με τίτλο «Φανατικοί και Υποκριτές» και με υπογραφή Κ.Δ.Μ. Αρχίζει, λοιπόν, ο κ. Κ.Δ.Μ., ως εξής: «Το τι υποκρισία υπάρχει στην Ελλάδα δε λέγεται. Οι φανατικοί υποστηρικτές του Μιλόσεβιτς εν Ελλάδι, αυτοί που διοργάνωναν συναυλίες υπέρ του Σέρβου ηγέτη, όταν το ΝΑΤΟ, βομβάρδιζε τη Σερβία, τώρα κάνουν πως δεν καταλαβαίνουν τίποτα».

Παρακάτω γράφει για τον εγκληματία Μιλόσεβιτς, κτλ. Δεν μπορώ να αντιγράψω όλο το κείμενό του γιατί δε θα μείνει χώρος για το δικό μου. Εξ άλλου δεν έχει σημασία. Οι πρώτες του γραμμές που έβαλα σε εισαγωγικά είναι αυτές που με κάναν να σκεφτώ το «Ριζοσπάστη».

Τι μας λέει ο κύριος αυτός; `Η είστε με την αμερικάνικη Νέα Τάξη ή είστε με έναν εγκληματία. Και ήθελα να ξέρω, αν οι κύριοι που τα γράφουν αυτά, το κάνουν για να ευχαριστήσουν τ' αφεντικά και να κρατήσουν τη θέση τους κι όταν δουν τη φάτσα τους στον καθρέφτη ντρέπονται ή λέγε λέγε το πιστεύουν και οι ίδιοι. Είναι τόσο αγιάτρευτος ο μαϊμουδισμός τους που ό,τι πει ο Μπους γίνεται σύνθημα. Οποιος δεν είναι μαζί μου είναι με τον Μπιν Λάντεν και την τρομοκρατία λέει ο Μπους. Πώς καταντήσαμε, στο σημείο που πρέπει να διαλέξουμε ανάμεσα σε τρομοκράτες και εγκληματίες; Χάθηκε ο ίσιος δρόμος της καμήλας; Δε θέλουμε ούτε τρομοκρατία ούτε σκλαβιά και κατοχή. Θέλουμε να είμαστε αφεντικά στο σπίτι μας και να προκόψουμε με τη δουλιά μας. Να έχουμε σχολεία που να διδάσκουν στα παιδιά τι θα πει άνθρωπος και να αγωνίζονται για τον άνθρωπο. Το χώμα του Ελληνικού Εθνους, όπως και κάθε Εθνους, να είναι ιερό. Μόνο επισκέπτες και τουρίστες. Οχι πια καταχτητές. Αυτά γράφει ο «Ριζοσπάστης» και χαίρομαι να τον διαβάζω και να παίρνω κουράγιο κι αισιοδοξία. Και τα λέει καθαρά, γιατί αυτό που γράφει το εννοεί. Γράφει για πράγματα που καίνε το λαό, γιατί ο «Ριζοσπάστης» αισθάνεται υπεύθυνος για το λαό.

Θα ήθελα να γράψω κι άλλα για το «Ριζοσπάστη», αλλά δυστυχώς μπήκε ο Αποστόλης, που έφερε μια πίτσα και τις παντούφλες του, με σκοπό να μείνει όλη μέρα μαζί μου και να αισθάνεται άνετα. Αυτό θα μπορούσα να το αντιμετωπίσω, αλλά έχει και ερωτήσεις και στις ερωτήσεις του Αποστόλη, δύσκολα βρίσκεις απάντηση. Λοιπόν, ο Αποστόλης, έχει κάνει μια προσωπική έρευνα για ανθρώπινες ζωές και έχει καταλήξει στο εξής. Η ζωή ενός Αμερικανού, αντιστοιχεί στις ζωές 15 Ελλήνων, 32 Παλαιστινίων, 47 Βιετναμέζων και 63 Αφγανών. Και θέλει να μάθει ο Αποστόλης, αν οι υπολογισμοί του είναι σωστοί, και αν ο ΟΗΕ, έχει κάνει επίσημη αξιολόγηση. Οσο για τις ζωές των γέρων, των γυναικών, των παιδιών και των αρρώστων στα νοσοκομεία δε ρωτά, γιατί είναι φανερό ότι επίσημα και ανεπίσημα η αξία της ζωής τους είναι = 0

Αντε γεια.


Tου
Τίτου ΒΑΝΔΗ



Μνημεία & Μουσεία Αγώνων του Λαού
Ο καθημερινός ΡΙΖΟΣΠΑΣΤΗΣ 1 ευρώ