ΡΙΖΟΣΠΑΣΤΗΣ
ΡΙΖΟΣΠΑΣΤΗΣ
Πέμπτη 6 Οχτώβρη 2016
Σελ. /24
ΠΟΛΙΤΙΚΗ
ΣΥΓΚΥΒΕΡΝΗΣΗ - ΕΥΡΩΖΩΝΗ - ΔΝΤ
Διαδοχικά αντιλαϊκά μέτρα, ανεξάρτητα από ανάκαμψη και «ελάφρυνση» κρατικού χρέους

Προβλέψεις για τεράστια «απόκλιση» από τους στόχους για τα ματωμένα πρωτογενή πλεονάσματα περιλαμβάνει η νέα έκθεση του ΔΝΤ

Η χτεσινή έκθεση του ΔΝΤ «ανακατεύει την τράπουλα» στο ίδιο αντιλαϊκό τραπέζι...
Η χτεσινή έκθεση του ΔΝΤ «ανακατεύει την τράπουλα» στο ίδιο αντιλαϊκό τραπέζι...
Με φόντο τη συνεχιζόμενη «διελκυστίνδα» ανάμεσα στην Ευρωζώνη και το ΔΝΤ και με κοινή συνισταμένη την επιβολή νέων αντιλαϊκών μέτρων, πέρα και πάνω από τις τρέχουσες «μνημονιακές δεσμεύσεις», εξελίσσονται οι συνεννοήσεις της συγκυβέρνησης με τους ιμπεριαλιστικούς οργανισμούς.

Σε αυτό το πλαίσιο, η πλευρά του ΔΝΤ, σε νέα έκθεση που δημοσιοποιήθηκε χτες, έρχεται να «ανακατέψει την τράπουλα», εντοπίζοντας τεράστιες «αποκλίσεις» από τους στόχους για τα αιματοβαμμένα πρωτογενή πλεονάσματα των κρατικών προϋπολογισμών, σε μια εξέλιξη που αποτελεί την προαναγγελία του επόμενου κύκλου αντιλαϊκής κλιμάκωσης.

Η νέα έκθεση του ΔΝΤ

Ειδικότερα, με την έκθεση του «Δημοσιονομικού Παρατηρητηρίου» (Fiscal Monitor), το ΔΝΤ προβλέπει ότι το 2016 το πρωτογενές πλεόνασμα θα διαμορφωθεί στο 0,1% του ΑΕΠ, έναντι 0,6% που προβλέπει η συγκυβέρνηση στο προσχέδιο του κρατικού προϋπολογισμού. Επιπλέον, για το 2017, το ΔΝΤ «βλέπει» το «πλεόνασμα» στο 0,7%, έναντι στόχου 1,8% του ΑΕΠ.

Με βάση τα παραπάνω, το κλείσιμο της «ψαλίδας» με τους στόχους του μνημονίου (και ενώ πλέον έχει θεσμοθετηθεί και ο περιβόητος... «κόφτης»), κατά τις εκτιμήσεις του ΔΝΤ, θα απαιτήσει νέα αντιλαϊκά μέτρα ύψους πάνω από 2 δισ. ευρώ, σε συνέχεια, βέβαια, αυτών που ήδη σχεδιάζει και κλιμακώνει η συγκυβέρνηση για το επόμενο έτος.

Μάλιστα, οι ενδοκαπιταλιστικοί ανταγωνισμοί και η διαπάλη επεκτείνονται σε χρονικό ορίζοντα μέχρι το 2020, δηλαδή μετά και την τυπική λήξη του τρέχοντος μνημονίου το 2018. Σύμφωνα με το ΔΝΤ, για το 2018 το πρωτογενές πλεόνασμα του προϋπολογισμού θα διαμορφωθεί στο 1,6% του ΑΕΠ και θα διατηρηθεί στο επίπεδο αυτό έως το 2020, έναντι του στόχου για πλεόνασμα 3,5% (σχεδόν διπλάσιο) που έχει συμφωνηθεί μεταξύ της ελληνικής κυβέρνησης και της Ευρωζώνης. Σε αυτόν το χρονικό ορίζοντα, οι «διαφορές» με την Ευρωζώνη εκτοξεύονται μέχρι και τα 3,5 δισ. ευρώ σε ετήσια βάση!

Σημειώνεται πως το ΔΝΤ προβάλλει τις «αποκλίσεις» από τους αντιλαϊκούς στόχους ως βασικό θέμα σε ό,τι αφορά την απόφαση για την ένταξή του ή μη στο πρόγραμμα χρηματοπιστωτικής στήριξης προς το ελληνικό κράτος.

Υπενθυμίζεται ότι σε πρόσφατη έκθεση το ΔΝΤ, σε ρόλο «λαγού», πέρα από τις παρεμβάσεις στα Εργασιακά, προέταξε την «ανάγκη» για «συνοδευτικό» πακέτο μέτρων, όπως η παραπέρα μείωση των σημερινών συντάξεων, η διάλυση του αφορολόγητου ορίου για μισθωτούς και συνταξιούχους, όπως και των προνοιακών επιδομάτων, σε συνδυασμό βέβαια με τα μέτρα ενίσχυσης του εγχώριου κεφαλαίου.

Ιδιαίτερη σημασία έχει το γεγονός ότι η πλευρά του ΔΝΤ, με προχτεσινή έκθεση συνέπεσε με την Κομισιόν και μάλιστα υπερθεμάτισε σχετικά με τις βραχυπρόθεσμες προβλέψεις για τους ρυθμούς ανάκαμψης στην ελληνική οικονομία. Με τη χτεσινή έκθεση, όμως, περνάει πλέον στο «ψητό» και εστιάζει στην ανάγκη εφαρμογής και νέων αντιλαϊκών μέτρων, ανεξάρτητα από τους ρυθμούς της ανάκαμψης, ανεξάρτητα και από την όποια διαχείριση και «ελάφρυνση» του κρατικού χρέους. Να σημειωθεί ότι τα «πρωτογενή πλεονάσματα» υπολογίζονται χωρίς τις επιβαρύνσεις που προκύπτουν από τα τοκοχρεολύσια για την εξυπηρέτηση του κρατικού χρέους.

Ενδοκαπιταλιστικές κόντρες για το κρατικό χρέος

Οι κόντρες, βέβαια, έχουν και συνέχεια στο ζήτημα της διαχείρισης και της λεγόμενης «βιωσιμότητας» του ελληνικού κρατικού χρέους. Το ΔΝΤ εκτιμά ότι αυτό θα διογκωθεί περαιτέρω το 2017, αγγίζοντας στο 184,7% του ΑΕΠ, έναντι 174,8% που προβλέπεται στο προσχέδιο του κρατικού προϋπολογισμού. Εν προκειμένω, η διαφορά φτάνει στο αστρονομικό ύψος των 15,6 δισ. ευρώ...

Αντανακλώντας τις ενδοκαπιταλιστικές κόντρες, βέβαια, ο επικεφαλής του Ευρωπαϊκού Μηχανισμού Σταθερότητας (ESM), Κλ. Ρέγκλινγκ, μιλώντας στο πρακτορείο «Bloomberg», τονίζει: «Πρέπει να καταλάβετε ότι η Ελλάδα διαφέρει από άλλες χώρες με τις οποίες συναλλάσσεται το ΔΝΤ στον κόσμο.Το πλαίσιο το οποίο χρησιμοποιεί το ΔΝΤ στον υπόλοιπο κόσμο είναι ένα πολύ καλό πλαίσιο. Ομως στην Ευρώπη πρέπει να προσαρμοστεί, διότι εκεί βρισκόμαστε εμείς του ESM».

Υπενθύμισε, επίσης, πως το Γιούρογκρουπ κατέληξε σε συμφωνία με το ΔΝΤ με στόχο τα βραχυπρόθεσμα μέτρα ελάφρυνσης, «κάτι το οποίο ήδη κάνουμε στον ESM, κυρίως για να μειώσουμε τα επιτόκια για το μέλλον, και αργότερα θα εξετάσουμε πόση επιπλέον ελάφρυνση χρέους χρειάζεται πραγματικά».

Αβεβαιότητες στο παγκόσμιο χρηματοπιστωτικό σύστημα

Μία στις τέσσερις τράπεζες των αναπτυγμένων χωρών θα παραμείνουν, ακόμη και σε περίπτωση ανάκαμψης της παγκόσμιας οικονομίας, πολύ αδύναμες για να στηρίξουν την ανάπτυξη και ευάλωτες σε μελλοντικά σοκ, αναφέρει το ΔΝΤ, σε έκθεσή του για τη χρηματοπιστωτική σταθερότητα.

Σύμφωνα με το ΔΝΤ, τα χαμηλά επιτόκια, η υποτονική δραστηριότητα στις κεφαλαιαγορές, οι υψηλότερες κεφαλαιακές απαιτήσεις και η «κληρονομιά» των μη εξυπηρετούμενων δανείων έχουν συμπιέσει τα κέρδη των τραπεζών στον αναπτυγμένο κόσμο.

Σε αυτό το πλαίσιο, κομβικό ζήτημα αποτελεί η μείωση των «κόκκινων» δανείων, σε συνδυασμό με διαρθρωτικές μεταρρυθμίσεις όπως οι συγχωνεύσεις - εξαγορές. Το ΔΝΤ εκτιμά πως τα μη εξυπηρετούμενα δάνεια στις ευρωπαϊκές τράπεζες ανέρχονται σε περίπου 900 δισ. ευρώ. Επιπλέον, προτείνεται στις κυβερνήσεις να προχωρήσουν σε αλλαγές του νομοθετικού πλαισίου, προκειμένου να διευκολυνθεί η «απαλλαγή» των τραπεζών από τα προβληματικά δάνεια.

Σύμφωνα με το ΔΝΤ, το παγκόσμιο χρέος του μη χρηματοπιστωτικού τομέα (περιλαμβάνει τα χρέη των κρατών, των επιχειρήσεων και των νοικοκυριών) ανέρχεται στα 152 τρισ. δολάρια, ποσό που αντιστοιχεί στο 225% του παγκόσμιου ΑΕΠ. Το ΔΝΤ προειδοποιεί ότι το παγκόσμιο χρέος βρίσκεται σε υψηλά όλων των εποχών, ενώ θα μπορούσε να «ανατρέψει την εύθραυστη οικονομική ανάπτυξη».


ΣΥΓΚΥΒΕΡΝΗΣΗ ΣΥΡΙΖΑ - ΑΝΕΛ
«Τρέχει» τα προαπαιτούμενα της πρώτης «αξιολόγησης»

Τις συνοδευτικές αντιλαϊκές παρεμβάσεις που σχετίζονται με την ολοκλήρωση της πρώτης «αξιολόγησης» του μνημονίου «τρέχει» η συγκυβέρνηση ΣΥΡΙΖΑ - ΑΝΕΛ, ενόψει και της συνεδρίασης του συμβουλίου Γιούρογκρουπ, την ερχόμενη Δευτέρα.

Σε αυτό το πλαίσιο και σε συνέχεια του νομοσχεδίου για την Υπηρεσία Πολιτικής Αεροπορίας, που συζητείται και ψηφίζεται σήμερα στην Ολομέλεια της Βουλής, το ΤΑΙΠΕΔ προχώρησε στην προκήρυξη διαγωνισμού για την ιδιωτικοποίηση της «Εγνατίας Οδού».

Η ΔΕΗ, από την πλευρά της, με απόφαση της χτεσινής συνέλευσης των μετόχων (όπου το Δημόσιο εκπροσωπεί το πλειοψηφικό κρατικό μετοχικό πακέτο), προχώρησε στη μείωση των τιμολογίων ηλεκτρικού ρεύματος προς την «ενεργοβόρο» βιομηχανία «Αλουμίνιον της Ελλάδος», θυγατρική του «Ομίλου Μυτιληναίου», σε ανακοίνωση του οποίου τονίζεται ότι «οι διαπραγματεύσεις διεξήχθησαν σε εποικοδομητικό και θετικό κλίμα, με γνώμονα το οικονομικό συμφέρον των δύο εταιρειών, τη συναινετική διευθέτηση προβλημάτων της ενεργειακής αγοράς και, βεβαίως, την ανταγωνιστικότητα της ελληνικής βιομηχανίας».

Το νέο μειωμένο τιμολόγιο θα ισχύσει για την περίοδο 1/7/2016 έως 31/12/2020 και διαμορφώνεται ως εξής:

-- Εφαρμόζονται εκπτώσεις όγκου 25% και ειδικών καταναλωτικών χαρακτηριστικών 8% (δηλαδή συνολική έκπτωση 33%) επί του τιμολογίου υψηλής τάσης.

-- Πρόσθετη έκπτωση 15% για προκαταβολή και εμπρόθεσμη εξόφληση της ενέργειας. Η προκαταβολή για τον πρώτο χρόνο ορίζεται σε 100 εκατ. ευρώ και για τα επόμενα στο 30% της αξίας της ενέργειας του προηγούμενου έτους.

-- Προσαυξήσεις στην περίπτωση που η διεθνής τιμή του αλουμινίου ξεπεράσει τα 1.800 δολάρια ανά τόνο. Η προσαύξηση ορίζεται σε 1,25 ευρώ ανά μεγαβατώρα για κάθε 100 δολάρια αύξησης της χρηματιστηριακής τιμής του αλουμινίου.

Παράλληλα, το διοικητικό συμβούλιο του ΤΑΙΠΕΔ, στη χτεσινή συνεδρίαση, αποφάσισε την άμεση εκκίνηση της διαδικασίας για την προκήρυξη διεθνούς διαγωνισμού για την ιδιωτικοποίηση της «Εγνατίας Οδού» και των τριών κάθετων σε αυτόν αξόνων, μέσω της «σύναψης σύμβασης παραχώρησης για την λειτουργία, συντήρηση και εκμετάλλευσή τους από ιδιωτικό επενδυτικό σχήμα».

Σύμφωνα με το χρονοδιάγραμμα που εγκρίθηκε, οι δεσμευτικές προσφορές των επενδυτών θα κατατεθούν μέχρι το Νοέμβρη του 2017, ενώ η διαγωνιστική διαδικασία αναμένεται να έχει ολοκληρωθεί προς το τέλος του 2017.

Παράλληλα, η καταληκτική ημερομηνία για την πώληση κρατικού μετοχικού πακέτου στον ΑΔΜΗΕ ορίστηκε για τις 12 Οκτώβρη, σύμφωνα με το πρακτορείο «Ρόιτερς», που επικαλείται πηγές «κοντά στη διαδικασία», δηλαδή, κατά τα φαινόμενα, των ενδιαφερόμενων επιχειρηματικών ομίλων.

Την ίδια ώρα, το υπουργείο Οικονομίας έδωσε για ολιγοήμερη «δημόσια διαβούλευση» τα 4 βασικά καθεστώτα, σχετικά με τις κρατικές ενισχύσεις σε ισχυρές επιχειρήσεις που προβλέπονται μέσω του λεγόμενου «αναπτυξιακού νόμου», που ενεργοποιείται από τις 12/10.

Στην πρώτη γραμμή βρίσκονται οι απλόχερες φοροελαφρύνσεις, απαλλαγές και κάθε είδους «διευκολύνσεις», ταυτόχρονα, βέβαια, με τις κρατικές επιδοτήσεις στο ύψος της επένδυσης, στο λεγόμενο «μισθολογικό κόστος» των επιχειρηματιών και στην επιδότηση των επιτοκίων για τα τραπεζικά δάνεια με τα οποία θα συμπληρωθούν τα απαιτούμενα κεφάλαια. Παράλληλα, ειδική κρατική μέριμνα επιφυλάσσεται για τις «στρατηγικού χαρακτήρα» επενδύσεις, καθώς και για τις κρατικές ενισχύσεις σε «δίκτυα» επιχειρηματικών ομίλων και ισχυρών επιχειρήσεων που θα ενταχθούν σε ενιαίο επιχειρηματικό σχηματισμό.



Ο καθημερινός ΡΙΖΟΣΠΑΣΤΗΣ 1 ευρώ