ΡΙΖΟΣΠΑΣΤΗΣ
ΡΙΖΟΣΠΑΣΤΗΣ
Σάββατο 6 Γενάρη 2018 - Κυριακή 7 Γενάρη 2018
Σελ. /40
ΠΟΛΙΤΙΣΜΟΣ
ΣΩΜΑΤΕΙΟ ΕΛΛΗΝΩΝ ΗΘΟΠΟΙΩΝ
Στη μάχη για την υπογραφή Συλλογικής Σύμβασης Εργασίας στο Ελεύθερο Θέατρο

Από τα καλλιτεχνικά δρώμενα της περασμένης βδομάδας
Από τα καλλιτεχνικά δρώμενα της περασμένης βδομάδας
Εδώ και δύο μήνες το Σωματείο Ελλήνων Ηθοποιών (ΣΕΗ) βρίσκεται σε αγωνιστική δράση, έχοντας ξεκινήσει δυναμικά τη μάχη για την υπογραφή Συλλογικής Σύμβασης Εργασίας στο Ελεύθερο Θέατρο. Αυτή η μάχη δεν αρχίζει από το μηδέν, αφού έχει προηγηθεί η υπογραφή Συλλογικών Συμβάσεων τον περασμένο χρόνο με το ΚΘΒΕ, το Εθνικό Θέατρο και το ΔΗΠΕΘΕ Πάτρας. Σε αυτό το πλαίσιο, πραγματοποιήθηκαν την περασμένη Πέμπτη, την Παρασκευή και το Σάββατο εορταστικά, πρωτότυπα θεατρικά δρώμενα έξω από μεγάλα θέατρα της Αθήνας. Ηταν ένας ευφάνταστος και πρωτότυπος τρόπος για να κάνουν γνωστό τον αγώνα τους και στο κοινό που παρακολούθησε μέσα στις γιορτές θεατρικές παραστάσεις.

Το δρώμενο εξιστορούσε τι πραγματικά συμβαίνει πίσω από τα λαμπερά φώτα... Στο πλαίσιο μιας υποτιθέμενης πρόβας, ένας ηθοποιός λιποθυμά από την εξάντληση, θέλοντας και με αυτόν τον συμβολικό τρόπο το ΣΕΗ να αναδείξει τις συνθήκες δουλειάς που επικρατούν στον κλάδο. Πλήθος κόσμου μαζεύτηκε τη στιγμή των δρώμενων έξω από τα θέατρα «Γκλόρια», «Διάνα» και «Ακροπόλ» στην οδό Ιπποκράτους, «Αποθήκη» και «Εμπορικόν» στην οδό Σαρρή, «Παλλάς» και «Αθηνών» στον πεζόδρομο της οδού Βουκουρεστίου. Το δρώμενο συνάντησε τη θερμή υποδοχή και τη συμπαράσταση του κοινού που προσερχόταν στα θέατρα, προκειμένου να παρακολουθήσει τις παραστάσεις, ενώ τα μέλη του ΣΕΗ με υλικό που μοίραζαν ενημέρωναν για τα αιτήματα και τις διεκδικήσεις τους αναφορικά με τη Συλλογική Σύμβαση.

Η μάχη εκτός από τους όρους εργασίας αφορά και το ίδιο το θέατρο


Στο γράμμα του ΣΕΗ προς το κοινό, μεταξύ άλλων αναφέρονται τα εξής: «Μετά την άρνηση θεατρικών επιχειρηματιών να έρθουν στις διαπραγματεύσεις για την υπογραφή Συλλογικής Σύμβασης, το ΣΕΗ πήρε την απόφαση να απευθυνθεί σε εσάς, το κοινό, γιατί ξέρουμε ότι στον αγώνα που έχουμε αποφασίσει να δώσουμε, μπορείτε να παίξετε ένα σπουδαίο ρόλο. Μπορείτε να μας γεμίσετε με δύναμη και κουράγιο σε μια μάχη που εκτός από την υπεράσπιση των όρων εργασίας μας, αφορά και την ίδια μας την τέχνη, το ίδιο το θέατρο. Δίνουμε τη μάχη για να μπορούμε να ασκούμε την τέχνη μας με αξιώσεις, να την εξελίσσουμε, να μπορούμε να ζούμε από αυτήν, έτσι ώστε να μπορούμε να προσφέρουμε όσο το δυνατόν περισσότερα στον τελικό αποδέκτη, το κοινό.

Σε αυτή μας τη μάχη έχουμε απέναντί μας όχι μόνο τους θεατρικούς επιχειρηματίες, αλλά την ίδια την κυβέρνηση και την πολιτική της. Είναι χαρακτηριστικό ότι το πρώτο επιχείρημα που χρησιμοποίησαν οι τέσσερις θεατρικοί επιχειρηματίες είναι ότι "η επιχείρησή μας στηρίζει, σέβεται και εφαρμόζει απαρέγκλιτα τη νομοθεσία σε σχέση με τους εργαζόμενους σε αυτήν ηθοποιούς"! Νόμιμο λοιπόν είναι για την εργοδοσία το ότι γενικεύονται το καθεστώς ωρομισθίας, οι απλήρωτες πρόβες, η απουσία ιατροφαρμακευτικής περίθαλψης, τα ατομικά συμφωνητικά που δεν εξασφαλίζουν ούτε το ελάχιστο σε ό,τι αφορά τη διάρκεια της εργασίας μας και τους όρους αυτής. Νόμιμο όμως είναι γιατί η κυβέρνηση έχει στρώσει όλο το έδαφος στους εργοδότες, τους έχει δώσει όλο το νομικό οπλοστάσιο που τους επιτρέπει να εφαρμόζουν τους όρους εργασίας που όλοι οι εργαζόμενοι βιώνουμε. Αναρωτιόμαστε αν και η πληρωμή των ηθοποιών με σάντουιτς σε μεγάλη παραγωγή της Αθήνας εμπίπτει και αυτή στα... νόμιμα...».

Η Σύμβαση θα εξασφαλίζει το επάγγελμα του ηθοποιού και τις ιδιαιτερότητές του


Μιλώντας με τον Δημήτρη Αντωνιάδη, αντιπρόεδρο του ΣΕΗ, του ζητήσαμε να μας εξηγήσει ποιες είναι οι συνέπειες από την απουσία Συλλογικής Σύμβασης στον κλάδο των ηθοποιών, ο οποίος μας ξεκαθαρίζει ότι «πίσω από τις παραστάσεις και τις μεγάλες φροντισμένες παραγωγές, πίσω από τη λάμψη των φώτων και των εντυπωσιακών κοστουμιών υπάρχουν καλλιτέχνες που δουλεύουν για ένα ξεροκόμματο, χωρίς να βάζουμε σε εισαγωγικά αυτήν τη λέξη και μιλάμε για την πλειοψηφία των ηθοποιών σήμερα.

Οσον αφορά το πώς εξειδικεύεται: Αυτήν τη στιγμή έχει γίνει καθεστώς η γενικευμένη απληρωσιά, οι απλήρωτες πρόβες, η ωρομισθία ακόμα και στη μισθωτή εργασία. Και αν λέμε ωρομίσθιο ένσημο, σημαίνει παντελής απουσία ιατροφαρμακευτικής, ασφαλιστικής κάλυψης. Πληρωνόμαστε με 3 ευρώ την ώρα και αν συλλογιστούμε ότι πολλές παραστάσεις κρατούν 1, το πολύ 2 ώρες, καταλαβαίνετε τι σημαίνει... Επίσης, όταν μιλάμε για απλήρωτες πρόβες, σημαίνει απλήρωτη εργασία για 2 και 3 μήνες! Είναι ένα θέμα που καίει! Δεν είναι τυχαία η άρνηση που έχουμε συναντήσει από την εργοδοσία, να συζητήσει το συγκεκριμένο θέμα...».

Ουσιαστικά, αυτήν τη στιγμή, μας ξεκαθαρίζει ο Δ. Αντωνιάδης, «έχουν τσακιστεί όλοι οι όροι και οι προϋποθέσεις που καθιστούν την τέχνη μας, τη δουλειά μας, επάγγελμα. Χρειάζεται να γίνει κατανοητό ότι η Συλλογική Σύμβαση καλύπτει ουσιαστικά το ίδιο το επάγγελμα. Δηλαδή, αυτήν τη στιγμή ένα πλέγμα συνθηκών που κάλυπτε η προηγούμενη Σύμβαση έχει χαθεί ακόμα και στα μεγάλα θέατρα, στις μεγάλες παραγωγές, που το ύψος του μισθού μπορεί και να φτάνει το ύψος του μισθού της προηγούμενης Σύμβασης που είχαμε υπογράψει το 2011. Δεν είναι δηλαδή μόνο ο μισθός, αλλά όλο το πλαίσιο που εξασφαλίζει το ίδιο το επάγγελμα του ηθοποιού και τις ιδιαιτερότητές του».


Του ζητάμε να μας φέρει κάποιο παράδειγμα και σημειώνει: «Είναι πολλά... Αλλά χαρακτηριστικά μπορούμε να αναφέρουμε ποια είναι η διάρκεια εργασίας του ηθοποιού. Τα αποτελέσματα σαφή: Απολύεται ο ηθοποιός όποτε είναι. Ο παραγωγός κατεβάζει την παράσταση όποτε θέλει, χωρίς να προβλέπεται αποζημίωση στον ηθοποιό, που έχασε όχι μόνο τη δουλειά του, αλλά και άλλες, μιας και είχε αρνηθεί άλλες προτάσεις για να συμμετάσχει στη συγκεκριμένη παραγωγή. Δεν του εξασφαλίζεται ούτε το παρόν, αλλά ούτε και το μέλλον».

Οταν τον ρωτάμε να μας πει ποιος είναι ο προγραμματισμός του ΣΕΗ από εδώ και μπρος, ο Δ. Αντωνιάδης υπογραμμίζει αρχικά ότι «εδώ και δύο μήνες έχουμε πραγματοποιήσει Γενική Συνέλευση, συζητάμε με τους συναδέλφους μας στα θέατρα, πραγματοποιούμε εξορμήσεις με την ανακοίνωση του Σωματείου και συσκέψεις με τους θιάσους. Είμαστε πολύ αισιόδοξοι με το κλίμα που συναντάμε. Κλιμάκια του Διοικητικού Συμβουλίου, συνάδελφοι έχουν πάει αυτήν τη στιγμή στα περισσότερα θέατρα της Αθήνας. Φαίνεται ότι είναι ανάγκη η υπογραφή της Σύμβασης. Διαμορφώνεται μια κατάσταση, ότι "δεν πάει άλλο έτσι", κάτι που εκφράστηκε και στην πανελλαδική απεργία. Προσπαθούμε να σπάσουμε το φόβο και τη μεγάλη και απροκάλυπτη τρομοκρατία που υπάρχει σε πολλά θέατρα. Δεν είναι τυχαίο ότι στα θέατρα που τα εκμεταλλεύονται μεγάλοι επιχειρηματίες, έχουμε συναντήσει πολλές αρνήσεις, για να μπούμε μέσα, να κουβεντιάσουμε με τους συναδέλφους, να μοιράσουμε ανακοινώσεις. Πιστεύουμε ότι τα καλλιτεχνικά δρώμενα της προηγούμενης βδομάδας βοήθησαν στο να σπάσει ο φόβος...

Οσον αφορά τη συνέχεια, εννοείται ότι το μεγάλο μας ραντεβού θα είναι στην απεργία. Αλλά, όπως ξέρετε το περασμένο έτος, το 2017, το ΣΕΗ συμπλήρωσε 100 χρόνια ζωής και δράσης. Μέσα από τις πολύμορφες δράσεις διδαχθήκαμε και εμπνευστήκαμε από την πολύτιμη ιστορία του Σωματείου μας. Πλευρές αυτής της 100χρονης διαδρομής θα αποτυπωθούν και στο ντοκιμαντέρ του ΣΕΗ σε σκηνοθεσία Λεωνίδα Βαρδαρού, που με αυτό πέφτει και η αυλαία των εκδηλώσεων για τα 100 χρόνια. Θα είναι επομένως μια καλή αφορμή να συναντηθούμε με τους συναδέλφους και να συζητήσουμε για την προσφορά του ΣΕΗ στους κοινωνικούς αγώνες και την τέχνη, την ασίγαστη πάλη του για να μπορεί να υπάρχει το επάγγελμα του ηθοποιού...».


Αλ. Πρ.



Ο καθημερινός ΡΙΖΟΣΠΑΣΤΗΣ 1 ευρώ