ΡΙΖΟΣΠΑΣΤΗΣ
ΡΙΖΟΣΠΑΣΤΗΣ
Τρίτη 6 Γενάρη 2015
Σελ. /24
ΔΙΕΘΝΗ
ΣΥΝΤΡΙΒΗ ΑΕΡΟΣΚΑΦΟΥΣ «AIRASIA»
Πληθαίνουν τα ερωτήματα

Συνεχίζεται η ανάσυρση των σορών των άτυχων επιβατών από την θάλασσα της Ιάβας που επέβαιναν στο αεροσκάφος της εταιρείας χαμηλού κόστους «AirAsia»
Συνεχίζεται η ανάσυρση των σορών των άτυχων επιβατών από την θάλασσα της Ιάβας που επέβαιναν στο αεροσκάφος της εταιρείας χαμηλού κόστους «AirAsia»
ΤΖΑΚΑΡΤΑ.--

Πληθαίνουν τα ερωτήματα καθώς συνεχίζονται οι έρευνες για τον εντοπισμό των (σορών των) επιβατών, του αεροσκάφους, αλλά και των αιτιών που οδήγησαν στην (όπως όλα δείχνουν) συντριβή του αεροσκάφους της «AirAsia». Μέχρι την ώρα που γράφονταν αυτές οι γραμμές είχαν ανασυρθεί οι σοροί 34 ανθρώπων και πέντε μεγάλα τμήματα του Αirbus που Α 320-200 που την Κυριακή 28 Δεκέμβρη ξεκίνησε με 162 επιβάτες από τη Σουραμπάγια της Ινδονησίας αλλά δεν κατάφερε να φτάσει ποτέ στη Σιγκαπούρη, όπου και κατευθυνόταν.

Στην Ινδονησία έχει ξεκινήσει μια μεγάλη συζήτηση που - χωρίς να υπάρχουν ακόμα συγκεκριμένες αποδείξεις - αποδίδουν τη νέα αεροπορική τραγωδία στον άσχημο καιρό. Η Μετεωρολογική Υπηρεσία της χώρας έκανε λόγο για «πάγο» που επικρατούσε την ώρα που το αεροσκάφος υπέβαλε αίτημα να ανέβει σε μεγαλύτερο ύψος και πιθανώς από αυτό να προκλήθηκε «μηχανική βλάβη». Ωστόσο, η συγκεκριμένη υπηρεσία δεν έχει ούτε αρμοδιότητα να κάνει ολοκληρωμένες εκτιμήσεις για τις αιτίες μηχανικών βλαβών σε αεροπλάνα, πολύ περισσότερο για τα μέτρα που αν είχαν ληφθεί θα μπορούσαν αυτές οι βλάβες να αποφεύγονταν, για το επίπεδο ασφάλειας και τους ελέγχους που απαιτούνται, ώστε να ελαχιστοποιείται το ενδεχόμενο τέτοιων βλαβών και ατυχημάτων. Ζητήματα που έρχονται στο προσκήνιο όλο και περισσότερο, καθώς οι μέρες περνούν και η συζήτηση στρέφεται όλο και πιο μακριά από την ουσία: το ότι δηλαδή, όσο οι αερομεταφορές ελέγχονται και ρυθμίζονται από τους καπιταλιστές και το κράτος τους, δηλαδή οργανώνονται με κριτήριο το μέγιστο και γρήγορο κέρδος, τότε κανείς δεν μπορεί να πει ότι έχει γίνει το καλύτερο δυνατό για την ασφάλεια της ανθρώπινης ζωής και συνολικά της πτήσης.

Δημοσιεύματα και αναλύσεις σε διεθνή και ντόπια ΜΜΕ φωτίζουν μια σειρά πλευρές: Για παράδειγμα, γράφτηκε ότι η ραγδαία εμφάνιση αεροπορικών εταιρειών «χαμηλού κόστους» (πρότυπο των οποίων θεωρείται και η «AirAsia») έχει προκαλέσει μεγάλη συμφόρηση στον εναέριο χώρο της νοτιοανατολικής Ασίας. Το πώς οι εταιρείες «χαμηλού κόστους» μειώνουν το κόστος είναι επίσης ένα μεγάλο ζητούμενο, καθώς εκτός από περικοπές σε ελέγχους και άλλα μέτρα ασφαλείας, συχνά προσλαμβάνεται προσωπικό με ακατάλληλη εκπαίδευση, το οποίο υποβάλλεται σε εξαντλητικά ωράρια. Χαρακτηριστικά, η «AirAsia» περηφανεύεται για το πόσο λίγο χρόνο «ξοδεύουν» τα αεροπλάνα της στο έδαφος, τον πολύ λίγο χρόνο που ολοκληρώνει την εκφόρτωση και φόρτωση επιβατών και αποσκευών. Ορισμένες εφημερίδες ανέφεραν ότι η ΕΕ δεν επιτρέπει σε ινδονησιακές εταιρείες να χρησιμοποιούν τον εναέριο χώρο της (κάτι φυσικά που δεν είναι άσχετο με τους ανταγωνισμούς ανάμεσα στα μονοπώλια του κλάδου), εξαιτίας των χαμηλών στάνταρ ασφαλείας στις πτήσεις. Ερωτήματα δημιουργεί και το γεγονός ότι χάθηκε η επαφή με τους κυβερνήτες του αεροσκάφους.

«Καρποί» της «ελεύθερης αγοράς»

Πάντως, το υπουργείο Μεταφορών της Ινδονησίας ανακοίνωσε ότι ανεστάλη η άδεια της «AirAsia» για το δρομολόγιο Σουραμπάγια - Σιγκαπούρη, καθώς διαπιστώθηκε ότι είχε κάνει παραβιάσεις, δεν έπρεπε να εκτελεί τη συγκεκριμένη πτήση Κυριακές (μέρα που έγινε και το ατύχημα). Η κυβέρνηση εμφανίζεται έτοιμη να προχωρήσει σε ελέγχους συνολικά της λειτουργίας της εταιρείας, ωστόσο το ενδιαφέρον της είναι όχι μόνο όψιμο αλλά και προκλητικό. Η «ελεύθερη αγορά» - της οποίας αποτέλεσμα είναι και η νέα αεροπορική τραγωδία - είναι μόνιμη επωδός για το νέο πρόεδρο της χώρας Γουιντόντο που μπορεί να ισχυρίζεται ότι δουλεύει και για τους κατατρεγμένους, αλλά δεν κρύβει καθόλου πως βασική του προτεραιότητα είναι η «προσέλκυση επενδυτών» με ό,τι αυτό συνεπάγεται για το λαό και την ασφάλειά του, σε όλους τους τομείς της ζωής του.

ΑΥΣΤΡΑΛΙΑ
Ξανά καταστροφικές πυρκαγιές

ΚΑΜΠΕΡΑ.--

Παρανάλωμα του πυρός έγιναν μεγάλες δασικές εκτάσεις στις πολιτείες Νότια Αυστραλία και Βικτώρια της χώρας, μετά από μεγάλες πυρκαγιές που ξέσπασαν και μαίνονταν για μέρες ανεξέλεγκτες. Μέχρι την ώρα που γράφονταν αυτές οι γραμμές, η φωτιά συνέχιζε το καταστροφικό της έργο «ακάθεκτη» στα περίχωρα της Αδελαΐδας, πρωτεύουσας της Νότιας Αυστραλίας, όπου οι ντόπιοι έκαναν λόγο για τις χειρότερες πυρκαγιές από το 1983 (όταν είχαν πεθάνει 75 άνθρωποι). Υπολογιζόταν ότι μόνο στη συγκεκριμένη πολιτεία στάχτη είχαν γίνει πάνω από 11.000 εκτάρια γης (ένα εκτάριο = 10 στρέμματα). Σύγχυση επικρατούσε όσον αφορά τον απολογισμό των ζημιών, καθώς διεθνή και αυστραλέζικα ΜΜΕ έκαναν λόγο για «φόβους» για 30 σπίτια που είχαν καταστραφεί ολοσχερώς και δύο ανθρώπους που «πιθανόν αγνοούνται». Επίσης, 22 άτομα, κύρια πυροσβέστες, είχαν υποστεί μικροτραυματισμούς.

Η Αυστραλία κατατάσσεται στις περιοχές του πλανήτη με μεγάλο δασικό πλούτο, αν και μεγάλο μέρος των εκτάσεών της είναι ξηρό. Πολλοί συνδέουν την καταστροφή των δασών και τις συχνές - ειδικά τα τελευταία χρόνια - πυρκαγιές με αλλαγές στο κλίμα και την υψηλή θερμοκρασία που πλέον χαρακτηρίζει τα καλοκαίρια στην περιοχή. Ανεξάρτητα από το τι αληθινά ισχύει, είναι σίγουρο ότι η κυριαρχία του κέρδους ως κριτήριο «προστασίας» και «αξιοποίησης» των δασών και στη συγκεκριμένη χώρα αντικειμενικά ευνοεί καταστροφικές παρεμβάσεις σε βάρος του φυσικού περιβάλλοντος, είτε σχεδιασμένα (π.χ. με εμπρησμούς που διευκολύνουν την προώθηση διαφόρων «αναπτυξιακών» σχεδίων) είτε «ακούσια», π.χ. μέσα από την έλλειψη ολοκληρωμένης και ουσιαστικής προστασίας με αποκλειστική και κεντρικά σχεδιασμένη ευθύνη του κράτους και γνώμονα την υπεράσπιση των δασών ως φυσικού πλούτου.

ΓΥΡΩ ΑΠΟ ΤΟΝ ΚΟΣΜΟ

ΠΑΡΙΣΙ.-- «Προτεραιότητα δίνεται σε όσους πληρώνουν τους δημοτικούς φόρους», φέρεται να είπε ο Κριστιάν Λεκλέρκ, δήμαρχος του Σαμπλάν (ενός δήμου 23 χιλιόμετρα από το Παρίσι), που σύμφωνα με δημοσιεύματα γαλλικών ΜΜΕ δεν επέτρεψε να ταφεί στο κοιμητήριο της πόλης ένα μωρό Ρομά. Ο Λεκλέρκ έκανε λόγο για παρεξήγηση. Το μωρό γεννήθηκε στα μέσα Οκτώβρη και πέθανε στις 26 Δεκέμβρη από σύνδρομο αιφνίδιου θανάτου, σύμφωνα με τα δημοσιεύματα.

ΡΩΜΗ.-- Η ιταλική κυβέρνηση εξετάζει τον επανακαθορισμό ενός φορολογικού νόμου που ιταλικά ΜΜΕ λένε ότι θα ευνοούσε τον πρώην πρωθυπουργό Σίλβιο Μπερλουσκόνι. Ο νόμος προέβλεπε την αποποινικοποίηση της φοροδιαφυγής μέχρι 150.000 ευρώ όπως και ποσών που συνολικά δεν ξεπερνούν το 3% του ετήσιου εισοδήματος που κάποιος έχει δηλώσει στην εφορία. Ο Ματέο Ρέντσι ανέφερε ότι «το μέτρο θα πρέπει να επανεξετασθεί από το Υπουργικό Συμβούλιο, διότι η κυβέρνησή μου δεν φτιάχνει νόμους προς όφελος μεμονωμένων προσώπων, αλλά για το καλό όλου του ιταλικού λαού».

ΜΟΓΚΑΝΤΙΣΟΥ.-- Παγιδευμένο αυτοκίνητο εξερράγη την Κυριακή στην πρωτεύουσα της Σομαλίας, Μογκαντίσου, προκαλώντας το θάνατο τεσσάρων ανθρώπων κοντά στο διεθνές αεροδρόμιο όπου εδρεύουν στρατεύματα της Αφρικανικής Ενωσης και προσωπικό της αποστολής του ΟΗΕ.

ΑΜΠΟΥΤΖΑ.-- Ενοπλοι ισλαμιστές της εγκληματικής οργάνωσης «Μπόκο Χαράμ» κατέλαβαν την Κυριακή στρατιωτική βάση στην απομακρυσμένη πόλη Μπάγκα της βορειοανατολικής Νιγηρίας, όπου βρίσκεται το αρχηγείο αφρικανικής δύναμης αποτελούμενης από στρατεύματα του Νίγηρα, του Τσαντ και του Καμερούν.

ΝΕΑ ΥΟΡΚΗ.-- Δεκάδες χιλιάδες αστυνομικοί, πολιτικοί και πολίτες, από όλες τις ΗΠΑ παρέστησαν χτες στην κηδεία του αστυνομικού κινεζικής καταγωγής Γουεντζιάν Λιού στη Νέα Υόρκη που είχε δολοφονηθεί πριν από δύο βδομάδες μαζί με έναν συνάδελφό του μέσα σε περιπολικό από τον 28χρονο Αφροαμερικανό Ισμαήλ Μπρίνσλεϊ σε αντίποινα για τους φόνους Αφροαμερικανών από αστυνομικούς.

ΟΥΑΣΙΓΚΤΟΝ.-- Σε νοσοκομείο των ΗΠΑ πέθανε προχτές ο Λίβυος κατηγορούμενος για τρομοκρατικές επιθέσεις, Αμπού Ανας αλ Λίμπι, πριν ολοκληρωθεί η δίκη του για τις επιθέσεις της «Αλ Κάιντα» εναντίον δύο αμερικανικών πρεσβειών στη ανατολική Αφρική το 1998. Ο 50χρονος αλ Λίμπι, η δίκη του οποίου αναμενόταν να ξεκινήσει στις 12 Γενάρη στη Νέα Υόρκη, έπασχε από καρκίνο στο ήπαρ.

ΤΥΝΙΔΑ.-- Φανατικοί ισλαμιστές έκοψαν την καρωτίδα και μαχαίρωσαν θανάσιμα στην καρδιά έναν αστυνομικό, ενώ επέστρεφε προχτές σπίτι του από αστυνομικό τμήμα της επαρχιακής πόλης Ζαγκουάν (40 χλμ. από την πρωτεύουσα Τύνιδα). Καμία οργάνωση δεν ανέλαβε άμεσα την ευθύνη της δολοφονικής επίθεσης.

ΛΟΝΔΙΝΟ.-- Υπό τις ασφυκτικές πιέσεις του αντιπολιτευόμενου, εθνικιστικού «Κόμματος Ανεξαρτησίας», ενόψει και των εκλογών του ερχόμενου Μάη, ο Βρετανός πρωθυπουργός Ντέιβιντ Κάμερον δήλωσε την Κυριακή ότι θα ήθελε να επισπεύσει ένα σχεδιαζόμενο δημοψήφισμα για τη συμμετοχή της Βρετανίας στην ΕΕ, ώστε αυτό να διεξαχθεί, αν αυτό είναι δυνατόν, πριν από το 2017.

ΚΑΪΡΟ.-- Η Αίγυπτος διέψευσε προχτές ότι απαγόρευσε την είσοδο στη χώρα στη δικηγόρο Αμαλ Κλούνεϊ, με αφορμή τις δηλώσεις της τελευταίας στη βρετανική εφημερίδα «The Guardian» ότι οι αιγυπτιακές αρχές απείλησαν να τη συλλάβουν τον περσινό Φλεβάρη, ενόψει δημοσιοποίησης έκθεσης της Διεθνούς Ενωσης Δικηγόρων, που ήταν επικριτική για το αιγυπτιακό δικαστικό σύστημα.

ΤΡΙΠΟΛΗ.-- Ενοπλοι φανατικοί ισλαμιστές της οργάνωσης «Ανσάρ αλ Σαρία» απήγαγαν 20 Αιγύπτιους Χριστιανούς Κόπτες στη Λιβύη ανακοίνωσε το Σάββατο κυβερνητική πηγή.

ΜΠΑΜΑΚΟ.-- Νεκροί από τα πυρά φανατικών ισλαμιστών ενόπλων έπεσαν το Σάββατο ο δήμαρχος της πόλης Αντεραμπουκάν, στο βόρειο Μάλι, και ο γιος του σε μια σειρά επιθέσεων. Τις επιθέσεις καταδίκασε η κυβέρνηση του Μάλι και ο επικεφαλής της αποστολής του ΟΗΕ στη χώρα Ντέιβιντ Γκρέσλι.

ΑΓΚΥΡΑ.-- Η τουρκική κυβέρνηση ενέκρινε την πρώτη από το 1923 ανέγερση νέας εκκλησίας, για λογαριασμό της συριακής μειονότητας. Η νέα κατασκευή θα γίνει στη συνοικία Γεσίλκιοϊ, σε οικόπεδο που παραχώρησε ο δήμος, με τη χρηματοδότηση ενός ιδρύματος που υπερασπίζεται τα δικαιώματα των ορθόδοξων και καθολικών Σύριων που υπολογίζονται ότι φτάνουν τους 20.000 σε όλη την Τουρκία. Η κίνηση συνδέεται, μεταξύ άλλων, με την προσπάθεια της Τουρκίας να εμφανιστεί ότι προστατεύει και διευρύνει τις θρησκευτικές ελευθερίες, στο πλαίσιο και των ενταξιακών της διαπραγματεύσεων με την ΕΕ.



Μνημεία & Μουσεία Αγώνων του Λαού
Ο καθημερινός ΡΙΖΟΣΠΑΣΤΗΣ 1 ευρώ