ΡΙΖΟΣΠΑΣΤΗΣ
ΡΙΖΟΣΠΑΣΤΗΣ
Τρίτη 5 Αυγούστου 2008
Σελ. /24
ΟΙΚΟΝΟΜΙΑ
ΤΙΜΕΣ ΚΑΥΣΙΜΩΝ
Στο απυρόβλητο η κερδοσκοπία των μονοπωλίων

Συνάντηση με τους εκπροσώπους των βενζινοπωλών είχε χτες ο υπουργός Ανάπτυξης, ο οποίος απέφυγε - αυτή τη φορά - τις συστάσεις για «αυτοσυγκράτηση» στις αυξήσεις τιμών, που κάνει σε παρόμοιες περιπτώσεις

Με ανέξοδες ανακοινώσεις περί ελέγχων - που στην πραγματικότητα το μόνο που κάνουν είναι να καταγράφουν την προκλητική κερδοσκοπία που ασκείται στις τιμές των καυσίμων σε βάρος των εργαζομένων - επιχειρεί η κυβέρνηση να αμβλύνει τις αντιδράσεις και την εύλογη αγανάκτηση που προκαλεί η ακρίβεια στα καύσιμα. Αποσιωπά, βεβαίως, τις πραγματικές αιτίες που γεννούν και συντηρούν την ακρίβεια και την κερδοσκοπία και βρίσκονται στην πολιτική που εφαρμόζουν και οι σημερινοί και οι προηγούμενοι κυβερνώντες, των ιδιωτικοποιήσεων και της απελευθέρωσης.

Σ' αυτό το πλαίσιο - και με δεδομένο ότι για άλλη μια φορά η μείωση που παρατηρείται στις διεθνείς τιμές δε μεταφράζεται σε αντίστοιχη μείωση στις λιανικές - συναντήθηκε χτες ο υπουργός Ανάπτυξης Χρ. Φώλιας με εκπροσώπους των βενζινοπωλών και των διυλιστηρίων, σε συνέχεια της συνάντησης που είχε την προηγούμενη βδομάδα με εκπροσώπους των εταιρειών εμπορίας πετρελαιοειδών. Αυτή τη φορά, ο υπουργός απέφυγε τις συστάσεις για «αυτοσυγκράτηση» - που συνηθίζει να κάνει σε παρόμοιες περιπτώσεις - καθώς και δηλώσεις για τα αποτελέσματα της συνάντησης.

Μετά τη συνάντηση, ο πρόεδρος της Ομοσπονδίας Βενζινοπωλών Μ. Κιούσης παρέπεμψε στις εταιρείες και τα διυλιστήρια για τη διαμόρφωση των κερδοσκοπικών τιμών, υποστηρίζοντας ότι οι βενζινοπώλες είναι οι τελευταίοι στον τροχό της άμαξας της διακίνησης καυσίμων. Από την πλευρά της η πολιτική ηγεσία του υπουργείου Ανάπτυξης ούτε λίγο ούτε πολύ εμφανίζεται ικανοποιημένη γιατί, όπως αναφέρεται σε σχετική ανακοίνωση, όλοι οι εμπλεκόμενοι τη ...διαβεβαίωσαν ότι είναι διατεθειμένοι να «συνεισφέρουν» για τη μετακύληση των μειώσεων των τιμών στη λιανική.

Την ίδια στιγμή που η κυβέρνηση εξαντλεί την «αυστηρότητά» της σε τέτοιες συναντήσεις και ανέξοδες ανακοινώσεις (περί συνέχισης των γνωστών ελέγχων καταγραφής της ακρίβειας), το πρόβλημα με την ακρίβεια και στα υγρά καύσιμα παραμένει οξύτατο. Είναι χαρακτηριστικό ότι ενώ από τις 11 μέχρι τις 25 Ιούλη η τιμή διυλιστηρίου της αμόλυβδης βενζίνης είχε μειωθεί κατά 4,5 λεπτά το λίτρο, στη λιανική δε μετακυλίστηκαν περισσότερα από 2,5 λεπτά το λίτρο. Την προηγούμενη βδομάδα οι τιμές διυλιστηρίου μειώθηκαν κατά 2 λεπτά ακόμη, ενώ, σύμφωνα με τις τιμοληψίες του υπουργείου Ανάπτυξης, η μέση τιμή της αμόλυβδης βενζίνης μειώθηκε κατά 3,5 λεπτά το λίτρο.

Για άλλη μια φορά, δηλαδή, παρατηρείται η προκλητική ανακολουθία μεταξύ της σπουδής που επιδεικνύουν οι εταιρείες στη μετακύληση των ανατιμήσεων που γίνονται άμεσα και της καθυστέρησης όταν πρόκειται να μειώσουν τις τιμές. Με βάση τις επίσημες τιμοληψίες που δημοσιοποιεί το υπουργείο Ανάπτυξης, η μέση τιμή της αμόλυβδης χτες διαμορφωνόταν στο 1,21 ευρώ το λίτρο από 1,245 που ήταν στις 25 Ιούλη. Σε κάθε περίπτωση, οι καταναλωτές πληρώνουν πανάκριβα τη βενζίνη κυρίως σε νησιωτικές περιοχές.

ΑΓΟΡΑ ΤΥΠΟΠΟΙΗΜΕΝΩΝ ΑΡΤΟΣΚΕΥΑΣΜΑΤΩΝ
Κερδίζουν μερίδια οι αρτοβιομήχανοι

Εντονη συγκέντρωση και τάσεις αύξησης των μεριδίων αγοράς προς όφελος των αρτοβιομηχανιών παρουσιάζει ο κλάδος των τυποποιημένων αρτοσκευασμάτων, σύμφωνα με κλαδική έρευνα της ICAP, τα συνοπτικά αποτελέσματα της οποίας δόθηκαν πρόσφατα στη δημοσιότητα. Ταυτόχρονα, η έρευνα επιβεβαιώνει ότι ο προσανατολισμός του τελευταίου νόμου σχετικά με την παραγωγή και διάθεση ψωμιού δεν ήταν τίποτε άλλο παρά μια ακόμα κυβερνητική παρέμβαση για την εξυπηρέτηση των συμφερόντων των αρτοβιομηχανιών. Οπως αναφέρεται χαρακτηριστικά: «Ο πρόσφατος νόμος που επιτρέπει στα σούπερ μάρκετ την παραγωγή και πώληση προϊόντων με τη μέθοδο "bake off" δημιουργεί μια νέα αγορά, ένα νέο επιχειρηματικό πεδίο δράσης για τις αρτοβιομηχανίες που αναμένεται να οδηγήσει σε περαιτέρω όξυνση του ανταγωνισμού».

Οπως διαπιστώνουν οι συντάκτες της έρευνας, οι μεγάλες αρτοβιομηχανίες διαθέτουν τα μέσα που απαιτούνται ώστε μεταξύ άλλων να παράγουν μεγάλες ποσότητες και με μικρότερο κόστος παραγωγής από το αντίστοιχο των μικρών μονάδων, με αποτέλεσμα να έχουν τη δυνατότητα να προσφέρουν προϊόντα σε «ανταγωνιστικές τιμές». Ακόμη, η διευρυνόμενη τάση των καταναλωτών να πραγματοποιούν μαζικές αγορές μέσω σούπερ μάρκετ συμβάλλει παραπέρα στην αύξηση του μεριδίου αγοράς των μεγάλων αρτοποιητικών βιομηχανιών. Εννοείται, βέβαια - αν και αυτό δεν αναφέρεται στην έρευνα της ICAP - ότι οι εξελίξεις αυτές σημαίνουν τον αφανισμό των φούρνων της γειτονιάς, που θα μετατραπούν (όσοι απομείνουν) σε ...πρατήρια των μεγάλων αρτοβιομηχανιών!

Οσον αφορά στην εγχώρια κατανάλωση βιομηχανοποιημένου ψωμιού, την περίοδο 1995-2006 παρουσίασε αύξηση με μέσο ετήσιο ρυθμό ανόδου 5,5%. Την κυριότερη κατηγορία αποτελεί το ψωμί για τοστ που συμμετείχε με ποσοστό 59% το 2006. Ακολουθεί το ψωμί σε μορφή φραντζόλας ή καρβελιού το οποίο κάλυψε το 29% της συνολικής αγοράς, ενώ τα rolls για burgers και σάντουιτς και το ψωμί γερμανικού τύπου είχαν μερίδιο της τάξης του 6% περίπου το καθένα για το ίδιο έτος. Το μέγεθος της εγχώριας κατανάλωσης των συσκευασμένων φρυγανιών παρουσίασε μικρές ετήσιες διακυμάνσεις την περίοδο 1992-2006. Αυξητικές τάσεις εμφανίζει η εγχώρια κατανάλωση τυποποιημένων κριτσινιών.

Τέλος, σημειώνεται ότι τα αποτελέσματα εννέα αρτοβιομηχανιών παρουσίασαν κέρδη την περίοδο 2005-2006.

ΚΛΑΔΟΣ ΑΥΤΟΚΙΝΗΤΟΥ
Σημαντική αύξηση κερδών και πωλήσεων

Σημαντική αύξηση κερδών εμφάνισε το 2007 ένας ακόμη επιχειρηματικός κλάδος, αυτός του αυτοκινήτου και των ανταλλακτικών - αξεσουάρ. Σύμφωνα με έρευνα της εταιρείας ΣΤΑΤ ΜΠΑΝΚ, η οποία εξέτασε τις 264 μεγαλύτερες επιχειρήσεις του κλάδου (εισαγωγικές, εμπορικές), τα συνολικά κέρδη τους αυξήθηκαν κατά 27,7% σε σχέση με το 2006, στα 257,7 εκατ. ευρώ από 201,8 εκατ. ευρώ. Ο συνολικός τζίρος τους αυξήθηκε κατά 14,5% ξεπερνώντας τα 11 δισ. ευρώ.

Το 75% των επιχειρήσεων ήταν κερδοφόρες και το 25% ζημιογόνες. Τη μερίδα του λέοντος απέσπασαν οι 37 εισαγωγικές εταιρείες που διαχειρίστηκαν το 54,1% του συνολικού τζίρου και απέσπασαν το 80,2% των καθαρών κερδών. Είχαν πωλήσεις άνω των 6 δισ. ευρώ και αύξηση κερδών κατά 33,3%, στα 207 εκατ. ευρώ. Οι έμποροι αυτοκινήτων (167 επιχειρήσεις), με τζίρο 3,7 δισ. ευρώ είχαν μειωμένα κέρδη κατά 7%, το ύψος διαμορφώθηκε στα 9 εκατ. ευρώ. Οι 25 εταιρείες εμπορίας ανταλλακτικών διαχειρίστηκαν το 2,5% του τζίρου και το 2,8% των κερδών. Πρόκειται όμως για εξειδικευμένες εταιρείες, καθώς η πλειοψηφία της αγοράς των ανταλλακτικών περνά από τους εισαγωγείς. Οι 8 εταιρείες αξεσουάρ αυτοκινήτων αύξησαν τα καθαρά κέρδη τους από 1,9 εκατ. ευρώ σε 3,1 εκατ. ευρώ το 2007. Οι 9 εταιρείες ελαστικών αύξησαν τα κέρδη τους κατά 16,7% στα 20 εκατ. ευρώ. Στην αγορά των δικύκλων, οι 12 μεγαλύτερες εταιρείες αύξησαν τις πωλήσεις τους κατά 9%, στα 277,5 εκατ. ευρώε και τα κέρδη τους έφτασαν τα 13,7 εκατ. ευρώ.

Μερικές από τις πιο κερδοφόρες εταιρείες του κλάδου το 2007 ήταν κατά σειρά οι: «Σφακιανάκης», «Toyota Hellas», «BMW Hellas», «Mercedes benz Hellas», «Ford Motor Hellas», «Cosmocar», «General Motors», ΑΓΚΡΙΠΑΝ, «Γενική Αυτοκινήτων», «Lion hellas» και «Θεοχαράκης».

Οι ταξινομήσεις των επιβατικών αυτοκινήτων κινήθηκαν επίσης ανοδικά το 2007 σε σχέση με το 2006, με 279.794 νέα και 38.333 μεταχειρισμένα οχήματα, από 267.706 και 37.220, αντίστοιχα το 2006. Το πρώτο εξάμηνο του 2008 ταξινομήθηκαν 158.674 επιβατικά αυτοκίνητα (-0,5%). Ανάλογα, από 88.480 μοτοσικλέτες το 2006 διατέθηκαν 100.458 μοτοσικλέτες το 2007. Ενώ το πρώτο εξάμηνο του 2008 πουλήθηκαν 50.222 μοτοσικλέτες.

Το ΚΚΕ για τις τιμές των καυσίμων

Το Γραφείο Τύπου της ΚΕ του ΚΚΕ σε σχόλιό του για τις τιμές των καυσίμων υπογραμμίζει:

«Τα μονοπώλια στα καύσιμα, που θέριεψαν με την κοινή πολιτική των ιδιωτικοποιήσεων και της απελευθέρωσης της ΝΔ, του ΠΑΣΟΚ και της ΕΕ δεν αντιμετωπίζονται με ελέγχους, όπως ισχυρίζεται η κυβέρνηση. Τα λαϊκά στρώματα για να σταματήσουν τη ληστεία του εισοδήματός τους πρέπει να πάψουν να ανέχονται την κοροϊδία των κομμάτων της πλουτοκρατίας. Κατάργηση τώρα των φόρων στα καύσιμα. Ενιαίος αποκλειστικά δημόσιος φορέας ενέργειας».



Ο καθημερινός ΡΙΖΟΣΠΑΣΤΗΣ 1 ευρώ