ΡΙΖΟΣΠΑΣΤΗΣ
ΡΙΖΟΣΠΑΣΤΗΣ
Σάββατο 5 Μάη 2018 - Κυριακή 6 Μάη 2018
Σελ. /40
ΕΞΟΠΛΙΣΜΟΙ
Ενταγμένοι στα επικίνδυνα για το λαό σχέδια ΗΠΑ - ΝΑΤΟ - κεφαλαίου

Η απόφαση της κυβέρνησης να προχωρήσει στην αναβάθμιση 85 «F-16» του ελληνικού στόλου που αποφασίστηκε και τυπικά στο ΚΥΣΕΑ του περασμένου Σαββάτου, όπως και συνολικά τα σχέδια των εξοπλισμών που βλέπουν τελευταία το φως της δημοσιότητας επιβεβαιώνουν ότι αυτοί δεν αφορούν βασικά την άμυνα της χώρας όπως επισήμως παρουσιάζονται, αλλά κυρίως τους ρόλους που θέλει να παίξει η ντόπια αστική τάξη στην ευρύτερη ζώνη της Ανατολικής Μεσογείου και των Βαλκανίων - το «ζωτικό» τους χώρο όπως λένε χαρακτηριστικά - προς γεωστρατηγική αναβάθμιση των ντόπιων επιχειρηματικών ομίλων μέσα από την υλοποίηση επικίνδυνων σχεδιασμών του ευρωατλαντικού άξονα στην περιοχή, στην κόντρα με άλλα ιμπεριαλιστικά κέντρα.

Αλλωστε, στο συνολικό πλαίσιο, η Ελλάδα παραμένει ένα από τα κράτη που δαπανούν τα μεγαλύτερα ποσά στις λεγόμενες αμυντικές δαπάνες, προσανατολισμένες όπως είναι σταθερά στα ΝΑΤΟικά προαπαιτούμενα και στόχους, κάτι που αποδείχτηκε και στην ετήσια έκθεση - απολογισμό της λυκοσυμμαχίας για το 2017, όπως δημοσιοποιήθηκε το Μάρτη.

Με βάση τη ΝΑΤΟική νόρμα, το 2% του ΑΕΠ των κρατών - μελών του να πηγαίνει ετησίως για τέτοιες δαπάνες, η Ελλάδα είναι η μία από τα μόλις 4 κράτη - μέλη που έπιασαν το όριο, εφόσον έρχεται μόνη δεύτερη στη σχετική λίστα, μετά τις ΗΠΑ, δίνοντας το 2017 το 2,36% του ΑΕΠ της. Οι ΗΠΑ έδωσαν το 3,57% και ακολούθησαν Βρετανία με 2,12% και Εσθονία με 2,08%. Το ακριβές ποσό που δαπάνησε η Ελλάδα το 2017, σύμφωνα με τα στοιχεία του ΝΑΤΟ, είναι 4.213 εκατ. ευρώ. Σημειωτέον, σε όλα τα χρόνια της κρίσης, η Ελλάδα εμφανίζεται στους ΝΑΤΟικούς πίνακες να μην έχει πέσει ποτέ κάτω από το 2%, με χειρότερη επίδοση το 2,20% του ΑΕΠ το 2014 και 3.939 εκατ. ευρώ.

Μάλιστα, η χώρα «συμμορφώνεται» σταδιακά και με το ΝΑΤΟικό στόχο, 20% των στρατιωτικών δαπανών να πηγαίνουν για προμήθεια νέου υλικού ή εκσυχρονισμού του υφιστάμενου. Συγκεκριμένα, από το περίπου 8% του 2014, η χώρα έπιασε πέρυσι το 15,35%, ποσοστό που αναμένεται να ανέβει και άλλο με την έναρξη του προγράμματος αναβάθμισης των ελληνικών «F-16». Οι πληρωμές για το πρόγραμμα προϋπολογίζονται σε 1,23 δισ. ευρώ, με αποπληρωμή σε βάθος έντεκα ετών (180 εκατ. κατ' έτος στην τριετία 2018 - 2020, 200 το 2021, 220 το 2022 και από 272,35 κατ' έτος στο διάστημα 2023 - 2028).

Εξοπλισμοί - «συμβολή» στους αμερικανοΝΑΤΟικούς στόχους

Ωστόσο, δεν είναι μόνο το οικονομικό σκέλος της υπόθεσης, τα δισ. δηλαδή που δίνονται στους εξοπλισμούς την ώρα που ο λαός ματώνει από τα απανωτά αντιλαϊκά μέτρα, αλλά και το πού αξιοποιούνται οι εξοπλισμοί αυτοί.

Η «εμβληματική» συμφωνία για τα «F-16» είναι και εδώ χαρακτηριστική, με τα πλέον αποκαλυπτικά να καταγράφονται σε σχετικό έγγραφο του αμερικανικού Οργανισμού Συνεργασίας για την Αμυντική Ασφάλεια (Defense Security Cooperation Agency) του υπουργείου Αμυνας των ΗΠΑ. Το περιεχόμενο του εγγράφου αποκάλυψε ο «Ριζοσπάστης» στις 19/10/2017. Οι Αμερικανοί τόνιζαν ανοικτά:

«Αυτή η προτεινόμενη πώληση θα συμβάλει στην επίτευξη στόχων της εξωτερικής πολιτικής και εθνικής ασφάλειας των ΗΠΑ, συμβάλλοντας στη βελτίωση της ασφάλειας ενός συμμάχου του ΝΑΤΟ που είναι σημαντικός εταίρος για την πολιτική σταθερότητα και την οικονομική πρόοδο στην Ευρώπη. Η αναβάθμιση των αεροσκαφών (...) θα ενισχύσει την ικανότητα της ελληνικής Πολεμικής Αεροπορίας να υποστηρίζει το ΝΑΤΟ και να παραμένει διαλειτουργική με τις ΗΠΑ και τη συμμαχία του ΝΑΤΟ.

Θα βοηθήσει επίσης την Ελλάδα να υποστηρίζει επιχειρήσεις στο μέλλον, μειώνοντας έτσι την απειλή που αποτελούν οι εχθροί της συμμαχίας για τις ΗΠΑ και τη συμμαχία. (...) Η Ελλάδα θα χρησιμοποιήσει αυτήν την ικανότητα ως αποτρεπτικό παράγοντα για τις περιφερειακές απειλές, θα ενισχύσει την εθνική άμυνά της και θα εκτελέσει αντιτρομοκρατικές επιχειρήσεις».

Πόσο πιο καθαρά να πουν τα πράγματα οι Αμερικανοί για τις δεσμεύσεις που έχει αναλάβει ενώπιόν τους η κυβέρνηση των ΣΥΡΙΖΑ - ΑΝΕΛ, βάζοντας τις ελληνικές Ενοπλες Δυνάμεις σε ρόλο αμερικανοΝΑΤΟικού χωροφύλακα στην ευρύτερη ζώνη της Ανατολικής Μεσογείου;

Συμφέρει τίποτε από αυτά τον ελληνικό λαό; Τίποτε απολύτως, και ακριβώς το αντίθετο. Η όλη εμπλοκή στις κόντρες του ΝΑΤΟ και των ΗΠΑ γεννά μόνο κινδύνους, την ώρα μάλιστα που φουντώνουν οι ιμπεριαλιστικές αντιπαραθέσεις στη Μέση Ανατολή σε όλο τον άξονα από Συρία έως Ιράν.

Οσο, δε, για την αντιμετώπιση του διαβόητου τουρκικού κινδύνου που επικαλείται η κυβέρνηση και που αφορά την κλιμακούμενη επιθετικότητα της τουρκικής αστικής τάξης στον ανταγωνισμό της με την ελληνική, έχει αξία να καταγραφεί η επισήμανση από πλευράς της αμερικανικής Υπηρεσίας: «Η προτεινόμενη πώληση αυτού του εξοπλισμού και η υποστήριξη δεν θα μεταβάλουν τη βασική στρατιωτική ισορροπία στην περιοχή».

Θέση που «κουμπώνει» με το γεγονός ότι ΗΠΑ και ΝΑΤΟ δεν αναγνωρίζουν σύνορα στο Αιγαίο, το προσεγγίζουν ως ενιαίο επιχειρησιακά χώρο, ενώ δίνοντας αέρα στα πανιά της επιθετικότητας της Τουρκίας, την οποία παλεύουν να κρατήσουν στο ευρωατλαντικό στρατόπεδο, βαφτίζουν τις παραβιάσεις ελληνικών κυριαρχικών δικαιωμάτων και τις πάγιες αξιώσεις ως «διμερείς διαφορές».

«Το θέμα δεν είναι κυρίως "ελληνικό" αλλά ΝΑΤΟικό»

Αντίστοιχη και εξίσου χαρακτηριστική περίπτωση, για το βασικό μοτίβο των εξοπλισμών των ελληνικών Ενόπλων Δυνάμεων και πώς «κουμπώνουν» με τους επικίνδυνους σχεδιασμούς των ΗΠΑ - ΝΑΤΟ και όχι τις πραγματικές ανάγκες άμυνας της χώρας, είναι η περίπτωση των επίσης υπό εκσυγχρονισμό 5 αεροσκαφών ναυτικής συνεργασίας «P-3 Orion», κόστους 500 εκατ. δολαρίων που αποφασίστηκε το 2015.

Τα αεροσκάφη είχαν καθηλωθεί το 2009, και όπως ανέφεραν τότε κυβερνητικές πηγές για να υποστηρίξουν την ανάγκη εκσυγχρονισμού τους:

«Από το 2009 μέχρι σήμερα το Πολεμικό Ναυτικό έμεινε χωρίς αεροσκάφη ναυτικής συνεργασίας. Πού είναι το πρόβλημα; Το κάθε αεροσκάφος "P-3" μπορεί να πετά επί 12 ώρες συνεχώς και να ελέγχει τεράστιες περιοχές του Αιγαίου και της νοτιοανατολικής Μεσογείου. Τι ελέγχει; Από κινήσεις υποβρυχίων και πλοίων μέχρι μεταναστευτικές ροές, κ.λπ. Το θέμα δεν είναι κυρίως "ελληνικό" αλλά ΝΑΤΟικό. Το NATO θέλει κάθε μέρα για τις δικές του ανάγκες εναέρια επιτήρηση σε Αιγαίο και νοτιοανατολική Μεσόγειο. Χωρίς αεροπλάνα αυτό δεν μπορούσε να γίνει σωστά. Στην αρχή χρησιμοποιήθηκαν τα C-130, μετά τα... πυροσβεστικά αεροσκάφη, και στη συνέχεια πλοία! Μετά έγινε το αναμενόμενο. Την ΝΑΤΟική επιτήρηση ανέλαβαν οι Τούρκοι που έχουν νέα αεροσκάφη τα CN-235. Οι Τούρκοι, λοιπόν, άρχισαν να πετούν με "ΝΑΤΟικό καπέλο" και πηγαίνοντας προς νοτιοανατολική Μεσόγειο περνούν απ' όλο το Αιγαίο με τις ευλογίες του NATO».

Αλλο ένα σημείο, επομένως, όπου η αστική τάξη σπεύδει να καλύψει τις «ανάγκες του ΝΑΤΟ» στην ευρύτερη περιοχή της Ανατολικής Μεσογείου, αναζητώντας ανταλλάγματα και μερίδιο από τη λεία των πλουτοπαραγωγικών πηγών και διαύλων.

«Πλοία ακατάλληλα για τη χώρα μας»

«Αύρα» εμπλοκής στα σχέδια των ΗΠΑ - ΝΑΤΟ - ΕΕ στην Ανατολική Μεσόγειο έχει και η υπόθεση με τη σχεδιαζόμενη χρονομίσθωση 2 γαλλικών φρεγατών τύπου FREMM που είδε πρόσφατα το φως της δημοσιότητας, ανεξάρτητα απ' το προσωρινό «πάγωμα» των εν λόγω σχεδίων, εν μέρει όπως γράφτηκε και λόγω των πιέσεων στο παρασκήνιο σχετικά με το ποιοι μονοπωλιακοί όμιλοι θα έχουν «σειρά προτεραιότητας» για τους εξοπλισμούς.

Αξίζει δε να σημειωθεί ότι σχετικά με τις εν λόγω φρεγάτες ο ίδιος ο Αλ. Τσίπρας, το Σεπτέμβρη του 2013, από τη θέση του τότε στην αντιπολίτευση, «ξιφουλκώντας» κατά της τότε κυβέρνησης πριν δρομολογήσει τα ίδια σχέδια όταν ανέλαβε την αστική διαχείριση επιβεβαιώνοντας την ταύτιση των αστικών πολιτικών δυνάμεων στην υλοποίηση των στρατηγικών στόχων της αστικής τάξης, έλεγε ότι «οι βαθύτεροι γνώστες των τεχνικών ζητημάτων με ενημερώνουν ότι αυτά τα πλοία, είναι πλοία ακατάλληλα για τη χώρα μας, διότι είναι πλοία ανθυποβρυχιακού αγώνα και μάλιστα σε ανοικτές θάλασσες, όχι σε κλειστές θάλασσες όπως το Αιγαίο».

Η αναφορά, δε, στον ανθυποβρυχιακό αγώνα έχει τη σημασία της, εφόσον το ΝΑΤΟ ρίχνει στην Ανατολική Μεσόγειο πλοία με τέτοια χαρακτηριστικά για να αντιπαραταχθεί στα ρωσικά υποβρύχια που έχουν αναπτυχθεί στην περιοχή.

«Διαφορετικές» οι ανάγκες της εμπλοκής

Αλλωστε, λίγες μέρες μετά, σε συνέντευξη Τύπου ο υπουργός Αμυνας ήταν σαφής, σημειώνοντας ότι «υπάρχουν ανάγκες επέκτασης της δραστηριότητας του ΠΝ», αφού οι Ενοπλες Δυνάμεις «δεν έχουνε την ευθύνη μόνο των χωρικών υδάτων και του Αιγαίου» (!) αλλά εξαιτίας των σχεδίων της αστικής τάξης για μετατροπή της Ελλάδας σε «κόμβο» Ενέργειας «το βεληνεκές του ΠΝ αυξάνεται και οι ανάγκες είναι διαφορετικές».

Τα ίδια, άλλωστε, είπε και για την Πολεμική Αεροπορία, ότι «δεν φυλά μόνο την ελληνική επικράτεια, είναι μέλος της ΕΕ και του ΝΑΤΟ σε μια πολύ ευαίσθητη περιοχή».

Μέσα σε αυτό το πλαίσιο εντάσσονται οι σχεδιασμοί για την προμήθεια των γαλλικών φρεγατο-κορβετών τύπου BELH@RRA, την αγορά των οποίων παζαρεύει η ελληνική πλευρά, με το ΓΕΝ να έχει ζητήσει μέχρι και 6 τέτοια πλοία. Τα εν λόγω σκάφη έχουν χαρακτηριστικά πλοίου ανοικτής θάλασσας, μεγάλη αυτονομία καυσίμου και στη σύνθεσή τους υπάρχει και το λεγόμενο οργανικό ελικόπτερο, βασικό εργαλείο για την επιτήρηση θαλασσίων ζωνών, τον έλεγχο όσων κινούνται σε στρατηγικούς διαύλους, στην Ανατολική Μεσόγειο. Για την Ανατολική Μεσόγειο είναι σχεδιασμένες και οι πυραυλάκατοι τύπου «Super Vita» που έχει προμηθευτεί το Πολεμικό Ναυτικό, χαρακτηρισμένες και ως «φρεγάτες τσέπης», λόγω των όπλων που κουβαλάνε, της αυτονομίας σε καύσιμο και της δυνατότητας να επιχειρούν σε δύσκολες καιρικές συνθήκες.

Τέλος, τόσο από τον υπουργό Αμυνας, Π. Καμμένο, όσο και από άλλους παράγοντες, όπως τον τ. Α/ΓΕΕΘΑ και νυν πρόεδρο της Στρατιωτικής Επιτροπής της ΕΕ Μιχ. Κωσταράκο, μπαίνει ανοικτά θέμα για αγορά και νέων αεροσκαφών.

Εχουν γίνει συζητήσεις για «Mirage 2000», αλλά και για αμερικανικά «F-15», που λόγω μεγάλης δεξαμενής καυσίμου, μπορούν να ελέγξουν εκτεταμένες ζώνες, από τη Μάλτα έως το Σουέζ, όπως επιθυμεί η ελληνική κυβέρνηση, παρέχοντας εικόνα σε πραγματικό χρόνο στα αρμόδια επιτελεία του ΝΑΤΟ για το ποιος κινείται πού.

Στο ίδιο πλαίσιο, άλλωστε, στη λίστα όπλων και μέσων που εδώ και πάνω από χρόνο έχει επιδώσει η κυβέρνηση στους Αμερικανούς, για μεταχειρισμένα μέσα από τα αποθέματά τους, εν είδει «στρατιωτικής βοήθειας» προς έναν «φίλο» και «πιστό σύμμαχο», η κυβέρνηση έχει αιτηθεί και ιπτάμενο τάνκερ, ακριβώς για να μένουν περισσότερη ώρα στον αέρα και να καλύπτουν μεγαλύτερες εκτάσεις τα ελληνικά μαχητικά και κατασκοπευτικά αεροσκάφη.


Θ. Μπ.



Ο καθημερινός ΡΙΖΟΣΠΑΣΤΗΣ 1 ευρώ