ΡΙΖΟΣΠΑΣΤΗΣ
ΡΙΖΟΣΠΑΣΤΗΣ
Πέμπτη 5 Μάη 2016
Σελ. /24
ΠΟΛΙΤΙΚΗ
ΕΝΙΑΙΟΣ ΣΙΔΗΡΟΔΡΟΜΙΚΟΣ ΧΩΡΟΣ ΣΤΗΝ ΕΕ
Απρόσκοπτη επιχειρηματική δραστηριότητα στις σιδηροδρομικές μεταφορές

Eurokinissi

Το Συμβούλιο της ΕΕ άναψε χτες το «πράσινο φως», όπως αναμενόταν, στο νέο πακέτο μέτρων που θα ρυθμίζουν στο εξής τις σιδηροδρομικές μεταφορές στην ΕΕ, δηλαδή την πλήρη απελευθέρωσή τους, έπειτα από την αντίστοιχη συμφωνία που υπήρξε μεταξύ της Προεδρίας της ΕΕ και του Ευρωκοινοβουλίου στις 19 Απρίλη. Με πρόσχημα τη βελτίωση των σιδηροδρομικών υπηρεσιών για το επιβατικό κοινό της Ευρώπης, προωθείται η άρση και των τελευταίων εμποδίων που υπήρχαν σε επίπεδο εθνικών νομοθεσιών για την απρόσκοπτη επιχειρηματική δραστηριότητα στις σιδηροδρομικές μεταφορές σε ολόκληρη την ΕΕ. Αλλωστε, ο τομέας των Μεταφορών είναι στρατηγικός τομέας της οικονομίας. Και οι σιδηρόδρομοι, επομένως, αποτελούν τομέα για κερδοφόρες μπίζνες των ιδιωτικών επιχειρηματικών ομίλων.

Ο Ολλανδός υπουργός Υποδομών και Περιβάλλοντος, S. Dijksma, για να κάνει πιο ελκυστική στους λαούς την ενίσχυση της δράσης του κεφαλαίου στους σιδηροδρόμους δήλωσε πως «κατά τη διάρκεια των διαπραγματεύσεων τα συμφέροντα των ταξιδιωτών τέθηκαν στο επίκεντρο. Κατορθώσαμε να υιοθετήσουμε μια φιλόδοξη συμφωνία. Η ποιότητα και αποδοτικότητα των σιδηροδρομικών υπηρεσιών θα βελτιωθούν εξαιτίας των μέτρων που υιοθετήσαμε».

Η «βελτίωση» που ισχυρίζονται οι Βρυξέλλες θα επέλθει μέσω του πλήρους «ανοίγματος» των εθνικών σιδηροδρομικών αγορών στον ανταγωνισμό σε όλα τα κράτη - μέλη, καθώς θα παρέχεται η δυνατότητα εισόδου κάθε σιδηροδρομικής εταιρείας σε όλο το σιδηροδρομικό δίκτυο εντός της ΕΕ για την παροχή μεταφορικών υπηρεσιών δίχως την παραμικρή διάκριση. Για τις σιδηροδρομικές επιχειρήσεις θα είναι πιο εύκολο στο εξής να εισέρχονται στην εσωτερική αγορά κάποιου κράτους - μέλους της ΕΕ, ενώ περιορισμοί θα τεθούν και στις απευθείας αναθέσεις σιδηροδρομικού έργου για την παροχή δημόσιας υπηρεσίας - η οποία σήμερα αντιστοιχεί περίπου στο 90% των συνολικών γραμμών στην ΕΕ. Θα ευνοηθεί και η συγκέντρωση και συγκεντροποίηση σε ευρωενωσιακό επίπεδο.

Με σκοπό να διασφαλιστεί ότι όλες οι σιδηροδρομικές επιχειρήσεις έχουν ίση πρόσβαση στο δίκτυο, οι νέοι κανόνες που υιοθετήθηκαν ενισχύουν την ανεξαρτησία των εταιρειών διαχείρισης σιδηροδρομικών υποδομών από την παραγωγή μεταφορικού έργου, οι οποίες εταιρείες διαχείρισης θα πρέπει να έχουν διαφάνεια στην οικονομική τους διαχείριση, ενώ θα αποτρέπεται η «σύγκρουση συμφέροντος». Οι εταιρείες διαχείρισης υποδομών θα πρέπει να παρέχουν τη χρήση τους σε κάθε εταιρεία μεταφοράς. Η αναφορά απευθύνεται για τις περιπτώσεις εκείνες που ακόμη η εταιρεία διαχείρισης δικτύου και η εθνική σιδηροδρομική εταιρεία αποτελούν ενιαίο εταιρικό σχήμα, όπως ήταν για παράδειγμα ο ελληνικός ΟΣΕ πριν από λίγα χρόνια. Ετσι ανοίγουν το δρόμο διαχωρισμού τους.

Η πρόσβαση στο δίκτυο

Οι εταιρείες διαχείρισης σιδηροδρομικής υποδομής θα πρέπει να συμμορφωθούν με τις νέες απαιτήσεις από την 1η Γενάρη 2019, ενώ μέχρι τις 14 Δεκέμβρη 2020 θα πρέπει να έχουν προετοιμαστεί όλα τα κράτη - μέλη για την κατάργηση των όποιων διακρίσεων στην πρόσβαση στο δίκτυο, ώστε να ξεκινήσουν οι νέες εμπορικές δραστηριότητες. Ακόμη η υποβολή ανταγωνιστικών προσφορών για την παροχή δημόσιας σιδηροδρομικής υπηρεσίας θα ξεκινήσει επτά χρόνια μετά την ημερομηνία δημοσίευσης των νομικών πράξεων, ενώ όσες τέτοιου είδους υπηρεσίες έχουν ήδη δοθεί με τη μέθοδο της απευθείας ανάθεσης θα συνεχιστούν μέχρι τη χρονική λήξη τους.

Τα σχετικά νομοθετικά κείμενα που δεν έχουν δοθεί ακόμη στη δημοσιότητα είναι τρία συνολικά και αφορούν, το πρώτο τον νέο κανονισμό που θα διέπει την παροχή δημόσιας υπηρεσίας, το δεύτερο την αναθεωρημένη οδηγία για τον ενιαίο ευρωπαϊκό σιδηροδρομικό χώρο και το τρίτο τον κανονισμό για τη διευθέτηση των οικονομικών καταστάσεων των σιδηροδρομικών επιχειρήσεων. Τα επόμενα βήματα προβλέπουν την επίσημη έγκρισή τους από το Ευρωπαϊκό Συμβούλιο και το Ευρωκοινοβούλιο, διαδικασίες που αναμένεται να έχουν ολοκληρωθεί μέχρι το τέλος του τρέχοντος έτους.

ΑΣΩΠΟΣ
Δεν προβλέπεται κανένα μέτρο για να σταματήσει η ρύπανση

Σε ανησυχητικά επίπεδα, όπως βεβαιώνεται από τις μετρήσεις, έχουν φτάσει το εξασθενές χρώμιο και άλλες καρκινογόνες ουσίες, τόσο στον Ασωπό, όσο και σε γεωτρήσεις ακόμα και μεγάλου βάθους, από τα απόβλητα που συνεχίζουν να ρίχνουν ανενόχλητοι οι βιομήχανοι σκορπώντας το θάνατο! Παρ' όλα αυτά, στο όνομα της κερδοφορίας του κεφαλαίου, δεν προβλέπεται κανένα ουσιαστικό μέτρο από την κυβέρνηση ώστε τα απόβλητα των βιομηχανιών να μη ρίχνονται ούτε στον Ασωπό ποταμό ούτε στο υπέδαφος, αλλά να υποχρεωθούν οι επιχειρηματίες σε τέτοια διαχείρισή τους ώστε να προστατεύονται το περιβάλλον και η δημόσια υγεία. Ετσι μόνο μπορεί να σταματήσει το διαρκές έγκλημα. Αλλά η κυβέρνηση ασκεί πολιτική σε κατεύθυνση που δε λύνει το πρόβλημα.

Τα όσα αναφέρθηκαν στη διάρκεια της διήμερης συνεδρίασης (20 και 21 Απρίλη) στην Επιτροπή Περιβάλλοντος της Βουλής ήταν χαρακτηριστικά για τις προθέσεις της στην εφαρμογή της λογικής «ο ρυπαίνων πληρώνει». Ενδεικτικά είναι τα μέτρα που επεξεργάζονται η Περιφέρεια Στερεάς Ελλάδας και η κυβέρνηση. Σύμφωνα με όσα ανέφερε ο περιφερειάρχης Κ. Μπακογιάννης, είναι «η δημιουργία επιχειρηματικού πάρκου εξυγίανσης της περιοχής, το οποίο θα συνδυάσει την προστασία του περιβάλλοντος, την οργάνωση της οικονομικής αναρχίας, την εξυγίανση της περιοχής και την οικονομική της ανάπτυξη, αφού όχι μόνο θα ενισχύσει τους, ήδη, εγκαταστημένους, αλλά θα καταστήσει ελκυστικό πόλο εγκατάστασης και ανάπτυξης των επιχειρήσεων».

Ανέφερε ότι ήδη «έχουμε υπογράψει στις 7 Απριλίου κοινά μνημόνια συναντίληψης με το Σύνδεσμο Ελληνικών Βιομηχάνων Στερεάς Ελλάδας, το Δήμο Τανάγρας και το Επιμελητήριο Βοιωτίας». Οπως σημείωσε, η Περιφέρεια θα επιδιώξει να αξιοποιήσει το νέο ΕΣΠΑ, να αντλήσει πόρους από διάφορα ευρωπαϊκά ταμεία, ενώ «έμπρακτο ενδιαφέρον» έχουν δείξει Ευρωπαϊκή Επιτροπή και Ευρωπαϊκή Κεντρική Τράπεζα. Βέβαια, από πουθενά δεν προέκυψε ότι οι βιομήχανοι θα σταματήσουν να ρυπαίνουν.

Από την πλευρά του, ο ειδικός συνεργάτης του αναπληρωτή υπουργού Περιβάλλοντος και Ενέργειας, Γ. Αμαξίδης, δείχνοντας ποιες είναι οι ...προθέσεις της κυβέρνησης και για την απορρύπανση του Ασωπού, ανέφερε ότι έγινε «η αρχή του καθαρισμού του Ασωπού», επειδή μία εταιρεία «δέχτηκε να απορρυπάνει το οικόπεδό της»! Μάλιστα, η Γ. Κοτίνη, γενική διευθύντρια του Σώματος Επιθεώρησης Περιβάλλοντος, Δόμησης, Ενέργειας και Μεταλλίων, συμπλήρωσε στο ίδιο «πνεύμα» ότι βιομηχανίες δέχτηκαν να ελεγχθούν οι γεωτρήσεις που βρίσκονται στο γήπεδό τους και «να χρηματοδοτήσουν κιόλας όλη αυτή την έρευνα». Αυτό είναι πολύ σημαντικό και καθοριστικό, διότι «ο ρυπαίνων πληρώνει». Αρα, μπορεί να συνεχίζει να ρυπαίνει αρκεί να πληρώνει... `Η πιο τυπικά, έχουν ρυπάνει και τώρα συμβάλλουν όπως λένε στην απορρύπανση, αλλά δεν τους επιβάλλεται κανένα μέτρο να σταματήσουν να ρυπαίνουν. Οπως είπε η Μ. Καραβασίλη, συνεργάτιδα του περιφερειάρχη Αττικής, η Περιφέρεια «από την πρώτη στιγμή στα ζητήματα της πρόληψης και της αποκατάστασης της ζημιάς, έδωσε έμφαση στην εφαρμογή "ο ρυπαίνων πληρώνει"». Στη βάση αυτή σημείωσε ότι «εγκαταστημένοι επενδυτές είναι διατεθειμένοι να συμβάλουν, και αλίμονο αν δεν ήταν», στην απορρύπανση. Μόνο που το κόστος είναι υψηλό και δεν είναι σίγουρο ότι θα υπάρξει πλήρης απορρύπανση.

Θα το λύσουν οι βιομήχανοι που το προκαλούν!

Οπως ανέφερε η Μ. Οικονόμου, καθηγήτρια του Τμήματος Γεωλογίας και Γεωπεριβάλλοντος του Πανεπιστημίου Αθηνών, παρουσιάζοντας σχετικές διαφάνειες, τα επίπεδα του εξασθενούς χρωμίου «είναι φοβερά και πολύ ανησυχητικά». «Η βιομηχανική δραστηριότητα είναι γνωστή, με περισσότερες από 400 και κατ' άλλους και 700 βιομηχανικές μονάδες που δραστηριοποιούνται στην περιοχή του Ασωπού και αναμφισβήτητα είναι αιτία ρύπανσης. Το εντυπωσιακό είναι ότι στον Ασωπό ακόμα και σε βάθους γεωτρήσεις υπάρχει εξασθενές χρώμιο σε πολύ υψηλά επίπεδα»! Επισημάνθηκε ακόμα ότι το πρόβλημα δεν είναι τοπικό αφού σε όλη την ελληνική αγορά διοχετεύονται καθημερινά προϊόντα από βιομηχανίες που χρησιμοποιούν μολυσμένο νερό!

Ο βουλευτής του ΚΚΕ Στ. Τάσσος παίρνοντας το λόγο τη δεύτερη μέρα της συνεδρίασης επισήμανε ότι, όπως ακούστηκε, «το κόστος είναι ιδιαίτερα υψηλό και, επομένως, αυτοί που προκαλούν τη μόλυνση και τα προβλήματα με τους καρκίνους και όλα αυτά, θα πρέπει να το κάνουν οικειοθελώς». Δηλαδή, δεν τους επιβάλλεται να σταματήσουν τη ρύπανση. Ο βουλευτής του ΚΚΕ ανέφερε τις εγκληματικές ευθύνες της κυβέρνησης, που δεν είναι διατεθειμένη να πάρει μέτρα για να σταματήσει άμεσα η ρύπανση του Ασωπού και για τη γρήγορη απορρύπανσή του. Φαίνεται και από εδώ, όπως σημείωσε, ότι δεν μπορεί να γίνεται λόγος για ανθρώπινο, καθαρό περιβάλλον με τα μονοπώλια και τους πολιτικούς τους εκπροσώπους να κάνουν κουμάντο.

ΚΑΛΛΙΘΕΑ
Εκδήλωση για τα 71 χρόνια της Αντιφασιστικής Νίκης

Το Σάββατο 7/5, στις 11 π.μ., οι ΚΟ Καλλιθέας και το Παράρτημα Καλλιθέας της ΠΕΑΕΑ, καλούν σε εκδήλωση για τα 71 χρόνια Αντιφασιστικής Νίκης, που θα γίνει στο μνημείο του Σοβιετικού Στρατιώτη (Λ. Συγγρού & Φιλαρέτου). Θα μιλήσει ο Κώστας Ζιώγας, μέλος της ΚΕ του ΚΚΕ.

Δραστηριότητες ΚΟ του ΚΚΕ
Σήμερα, Πέμπτη

-- Περιοδεία κλιμακίου του ΚΚΕ με επικεφαλής τον Σάββα Βασιλειάδη, Γραμματέα της ΕΠ Κρήτης του ΚΚΕ, στις 12.30 μ.μ., στο αεροδρόμιο Ηρακλείου.

-- Περιοδεία κλιμακίου του ΚΚΕ με επικεφαλής τον Ανδρέα Κοκοσάλη, μέλος του ΓΠ Κρήτης του ΚΚΕ, στις 11.30 π.μ., στις αποθήκες του Χαλκιαδάκη, στην ΒΙΠΕ Ηρακλείου.

-- Περιοδεία κλιμακίου του ΚΚΕ με επικεφαλής την Μαρία Κοκοσάλη, μέλος της ΕΠ Κρήτης του ΚΚΕ, στις 7 π.μ., στη μάνδρα του Δήμου Ηρακλείου.

-- Περιοδεία κλιμακίου του ΚΚΕ με επικεφαλής τον Πάνο Καραγιώργο, μέλος του ΤΓ Ηρακλείου του ΚΚΕ, στις 10 π.μ., στα Πλαστικά Κρήτης, στην ΒΙΠΕ Ηρακλείου.

Αύριο, Παρασκευή

-- Ο Γιώργος Τούσσας, μέλος της ΚΕ του ΚΚΕ, στις 10 π.μ. θα επισκεφτεί το ΝΑΤ και στις 11 π.μ. τον Οίκο του Ναύτη, για να συζητήσει με τους εργαζόμενους.

-- Στις 7.30 π.μ., ο Νίκος Μαυροκέφαλος, μέλος του ΓΠ της ΚΟ Αττικής, θα επισκεφτεί το μηχανοστάσιο του ΟΣΕ στο Ρέντη για να συζητήσει με τους εργαζόμενους.



Ο καθημερινός ΡΙΖΟΣΠΑΣΤΗΣ 1 ευρώ