ΡΙΖΟΣΠΑΣΤΗΣ
ΡΙΖΟΣΠΑΣΤΗΣ
Παρασκευή 5 Απρίλη 2019
Σελ. /24
ΔΙΑΒΑΣΤΕ ΣΗΜΕΡΑ ΣΤΟ 4ΣΕΛΙΔΟ ΤΟΥ «ΡΙΖΟΣΠΑΣΤΗ» ΓΙΑ ΤΙΣ ΕΥΡΩΕΚΛΟΓΕΣ
  • ΚΥΒΕΡΝΗΣΗ - ΤτΕ - ΚΟΜΙΣΙΟΝ: Ανάκαμψη για το κεφάλαιο με «κοινό παρονομαστή» την αντιλαϊκή πολιτική
  • ΕΥΡΩΠΑΪΚΗ ΠΟΛΙΤΙΚΗ «ΑΜΥΝΑΣ»: Εντείνονται οι «πολεμικές προετοιμασίες» για μια ΕΕ παγκόσμιο «παίκτη»
  • ΑΠΟΡΡΙΜΜΑΤΑ: «Χρυσός» για τα μονοπώλια, στη «χωματερή» ΕΕ - κυβέρνησης - Τοπικών Διοικήσεων οι λαϊκές ανάγκες

ΚΥΒΕΡΝΗΣΗ - ΤτΕ - ΚΟΜΙΣΙΟΝ
Ανάκαμψη για το κεφάλαιο με κοινό παρονομαστή την αντιλαϊκή πολιτική

Eurokinissi

Πολύς «αχός» σηκώθηκε τις προηγούμενες μέρες, με αφορμή την ετήσια έκθεση της Τράπεζας της Ελλάδας, από τα στελέχη της κυβέρνησης και τον φιλικό προς αυτήν Τύπο, που έκαναν λόγο για «νεοφιλελεύθερες εμμονές» οι οποίες αποτελούν τάχα απόδειξη για τις μεγάλες και «αγεφύρωτες» αντιθέσεις μεταξύ των «συντηρητικών» - που προτείνουν «επιστροφή στα μνημόνια» - και των «προοδευτικών» - που «κλείνουν τις τελευταίες εκκρεμότητες» και βάζουν τα θεμέλια για την υποτιθέμενη «δίκαιη ανάπτυξη».

Μια ματιά βέβαια στην εν λόγω έκθεση δείχνει το ακριβώς αντίθετο, αφού αποκαλύπτει ότι όσα επισημαίνει η ΤτΕ δεν είναι άλλα από αυτά που υλοποιεί η κυβέρνηση για λογαριασμό του κεφαλαίου και της θωράκισης της κερδοφορίας του, ενσωματώνοντας βήμα - βήμα και όλη τη σχετική αντιδραστική πολιτική της ΕΕ.

«Με μια φωνή» στις αντιασφαλιστικές ανατροπές...

Χαρακτηριστικό είναι το παράδειγμα των «δημοσιονομικών κινδύνων» από το Δημογραφικό και την ανάγκη για νέα αντιασφαλιστικά μέτρα που σημειώνει η έκθεση της ΤτΕ.

Σε ό,τι αφορά την ανάγκη για τη διατήρηση των αντιλαϊκών μέτρων και αναδιαρθρώσεων της «μνημονιακής» περιόδου, η έκθεση σημειώνει ότι «οι ασφαλιστικές μεταρρυθμίσεις της περιόδου 2010 - 2017, οι οποίες εφαρμόστηκαν στο πλαίσιο των διαδοχικών προγραμμάτων οικονομικής προσαρμογής, υπαγορεύθηκαν τόσο από την άμεση ανάγκη δημοσιονομικής προσαρμογής όσο και από την ανάγκη διασφάλισης της υγείας και μακροπρόθεσμης βιωσιμότητας του ασφαλιστικού συστήματος».

Σ' αυτά βέβαια περιλαμβάνονται και οι αντιασφαλιστικές ανατροπές της κυβέρνησης ΣΥΡΙΖΑ, ενώ σε κάθε περίπτωση - όπως επιβεβαιώνεται τόσο από την Ευρωπαϊκή Επιτροπή όσο και από την ΤτΕ - πάνω απ' όλα βρίσκεται η συμβολή του νόμου Κατρούγκαλου.

Μάλιστα, η ΤτΕ παραθέτει παλαιότερη έκθεση της Κομισιόν αναφορικά με τις «δημογραφικές εξελίξεις και τα δημοσιονομικά», επισημαίνοντας ότι η κορύφωση της «συνταξιοδοτικής δαπάνης» - ως ποσοστό του ΑΕΠ - ήταν το 2016, ενώ προβλέπεται να αποκλιμακωθεί ραγδαία σε ολόκληρο τον ορίζοντα προβολής μέχρι το έτος 2070 και έτσι, όπως χαρακτηριστικά αναφέρεται, η «γήρανση του πληθυσμού» θα «αντισταθμιστεί» από τις διαρθρωτικές παρεμβάσεις της προηγούμενης περιόδου (όπως ο νόμος Κατρούγκαλου).

Στην εν λόγω έκθεση της Ευρωπαϊκής Επιτροπής για την «επάρκεια των συντάξεων στην ΕΕ», η Κομισιόν υπογραμμίζει ότι η «μεταρρύθμιση» του 2016 (νόμος Κατρούγκαλου) θεωρείται «η πιο κρίσιμη μεταρρύθμιση του συνταξιοδοτικού συστήματος της χώρας από καταβολής του». «Από την άποψη αυτή, είναι επιτακτική ανάγκη να υλοποιηθεί πλήρως η μεταρρύθμιση του συνταξιοδοτικού του 2016 και να είναι εγγυημένο ένα αξιοπρεπές επίπεδο παροχών, υπό τους περιορισμούς που δημιουργεί το επίπεδο της οικονομικής ανάπτυξης μαζί με το επίπεδο των πρωτογενών πλεονασμάτων του προϋπολογισμού», τονίζεται χαρακτηριστικά.

...και τα «κεκτημένα» τους

Σ' αυτό το φόντο, προβάλλει η «ανάγκη» διατήρησης του πυρήνα των αντιλαϊκών μέτρων, προκειμένου να αποτραπούν οι «εσωτερικοί κίνδυνοι» που «απειλούν» την ανάκαμψη του εγχώριου κεφαλαίου και των επιχειρηματικών ομίλων.

Ενας τέτοιος «κίνδυνος», σύμφωνα με την ΤτΕ, είναι «η ενδεχόμενη καθολική εφαρμογή των αποφάσεων της Ολομέλειας του ΣτΕ, που έκριναν αντισυνταγματικές προγενέστερες περικοπές των συντάξεων και την κατάργηση των Δώρων των συνταξιούχων». Οπως χαρακτηριστικά τονίζεται, το ενδεχόμενο αυτό «αποτελεί τον σημαντικότερο δημοσιονομικό κίνδυνο μεσοπρόθεσμα», καθώς «η πρόσθετη δαπάνη δρα επιβαρυντικά στην ανάλυση βιωσιμότητας του δημοσίου χρέους», ως αποτέλεσμα της ανοδικής αναθεώρησης στις «συνταξιοδοτικές δαπάνες», που με τη σειρά τους τροφοδοτούν «αβεβαιότητα για τη δημοσιονομική πολιτική και την οικονομική βιωσιμότητα του ασφαλιστικού συστήματος».

Η Κομισιόν από την πλευρά της στην πρόσφατη «έκθεση ενισχυμένης εποπτείας» συμπληρώνει: «Οι ελληνικές αρχές πρέπει να συνεχίσουν να παρακολουθούν τους δημοσιονομικούς κινδύνους, συμπεριλαμβανομένων των δικαστικών αποφάσεων, και καλούνται να λάβουν μέτρα αντιστάθμισης, όπου είναι αναγκαία, για να ανταποκριθούν στους μεσοπρόθεσμους δημοσιονομικούς στόχους».

Παραπέρα, δείχνοντας τις πηγές αναπλήρωσης των «απωλειών», υπογραμμίζουν ότι «οι επαναλαμβανόμενες δημοσιονομικές επιπτώσεις τέτοιων αποφάσεων θα πρέπει να αντιμετωπιστούν σε μεγάλο βαθμό με μεταρρυθμίσεις και δράσεις στο ίδιο πεδίο πολιτικής», δηλαδή με περικοπές αντίστοιχου ύψους από τους ίδιους τους «ωφελούμενους» και όχι μέσω άλλων παρεμβάσεων.

Το «κάλεσμα» για την ανάληψη «αντισταθμιστικών μέτρων» αναμένεται να αποτελέσει νευραλγικό ζήτημα σε επόμενες «μεταμνημονιακές» «αξιολογήσεις», ενώ η κυβέρνηση ΣΥΡΙΖΑ μπορεί για ευνόητους λόγους να «θάβει» προπαγανδιστικά τις εν λόγω παρεμβάσεις, αλλά με κάθε ευκαιρία διαμηνύει ότι η όποια δαπάνη θα είναι προσαρμοσμένη στις «δημοσιονομικές αντοχές».

Οι «προκλήσεις» για την καπιταλιστική ανάπτυξη... διαταγή τους

Αντίστοιχη βέβαια είναι και η εικόνα για τις υπόλοιπες «προκλήσεις» και «ευπάθειες» που διαπιστώνει η ΤτΕ.

Βασικό ζήτημα εδώ αποτελεί βέβαια αυτό των λεγόμενων «κόκκινων» δανείων, με την έκθεση της ΤτΕ να τονίζει ότι «ανησυχητικά υψηλό παραμένει το ποσοστό των δανείων που είχαν τεθεί σε καθεστώς ρύθμισης αλλά εμφάνισαν και πάλι καθυστέρηση μετά τη συνομολόγηση της ρύθμισης. Μάλιστα, σε μεγάλο μέρος των ρυθμίσεων, η καθυστέρηση εμφανίζεται μόλις ένα τρίμηνο μετά την εφαρμογή της ρύθμισης».

Τη συγκεκριμένη «καθυστέρηση» έρχεται να εξομαλύνει η πρόσφατη ρύθμιση της κυβέρνησης ΣΥΡΙΖΑ, προβλέποντας τη διενέργεια πλειστηριασμών σε περίπτωση καθυστέρησης πάνω από τρεις δόσεις και για όσους ενταχθούν στη «ρύθμιση», χώρια όλα τα άλλα που προβλέπει η κυβερνητική τροπολογία, που περνάει από «λεπίδι» τα λαϊκά νοικοκυριά, εκβιάζοντάς τα για να προσέλθουν στο ταμείο των τραπεζών.

Την ίδια ώρα, η πλευρά της Κομισιόν στην πρόσφατη «επικαιροποιημένη» έκθεση «ενισχυμένης εποπτείας» επιβραβεύει τον προσωρινό χαρακτήρα (12μηνης διάρκειας) που θα έχει η νομοθετική ρύθμιση για την «προστασία» της πρώτης κατοικίας και ακόμα ότι στο αμέσως επόμενο διάστημα θα ακολουθήσουν συμπληρωματική νομοθεσία και παρεμβάσεις.

Αντίστοιχη είναι η κατάσταση και σε μια άλλη «πρόκληση», που η κυβέρνηση μάλιστα έχει κάνει «σημαία» της, αυτή του κατώτατου μισθού.

Σύμφωνα με την ΤτΕ, η «αύξηση» του κατώτατου μισθού «εκτιμάται ότι θα αποφέρει βραχυπρόθεσμα οφέλη» και σε μεσοπρόθεσμο ορίζοντα «αναμένεται να επηρεάσει αρνητικά την απασχόληση, κυρίως των νέων, καθώς και την ανταγωνιστικότητα της χώρας σε όρους σχετικού μοναδιαίου κόστους εργασίας».

Η Κομισιόν από την πλευρά της στην πρόσφατη έκθεση σημειώνει: «Οι αρχές επικαιροποίησαν τον κατώτατο μισθό σύμφωνα με τη διαδικασία που προβλέπεται στο άρθρο 103 του νόμου 4172/2013». Επισημαίνει δε πως σε μεσοπρόθεσμο επίπεδο «το μέγεθος της αύξησης δημιουργεί ανησυχίες για τις προοπτικές απασχόλησης (ιδίως για τους νέους και τους ηλικιωμένους ανειδίκευτους εργαζόμενους) και για την ανταγωνιστικότητα».

Πρόκειται βέβαια για τον κατάπτυστο μνημονιακό νόμο Βρούτση - Αχτσιόγλου, που ενεργοποίησε η κυβέρνηση ΣΥΡΙΖΑ και ο οποίος βέβαια έχει βασικό κριτήριο την «ανταγωνιστικότητα» του κεφαλαίου, ενώ η κυβέρνηση έχει ήδη σπεύσει να καθησυχάσει τις «ανησυχίες» του κεφαλαίου, μεταξύ άλλων προσφέροντας ως επιπλέον δώρο την κάλυψη των ασφαλιστικών εισφορών των νέων εργαζομένων κ.ά.

Παράλληλα, σε ό,τι αφορά τις ιδιωτικοποιήσεις, για τις οποίες η έκθεση της ΤτΕ σημειώνει ότι αποτελούν «εκ των ων ουκ άνευ» για την ανάκαμψη του ΑΕΠ για το 2019 (στο 1,9%, έναντι προηγούμενης πρόβλεψης 2,5%), η κυβέρνηση στο προηγούμενο διάστημα έδωσε τα ρέστα της με μια σειρά από νέες αποφάσεις. Στο πρόγραμμα των ιδιωτικοποιήσεων για την προσεχή περίοδο περιλαμβάνονται κρατικά μετοχικά πακέτα σε νευραλγικούς κλάδους, όπως Ενέργεια, νερό, μεταφορές, υποδομές, καθώς βέβαια και τα φιλέτα δημόσιας γης και ακίνητης περιουσίας, που προσφέρονται προς αξιοποίηση σε μεγαλοεπιχειρηματίες του τουρισμού και άλλων κλάδων.

Το γεγονός αυτό έρχεται να επιβραβεύσει η Κομισιόν, επισημαίνοντας ότι «το σχέδιο αξιοποίησης των περιουσιακών στοιχείων του ΤΑΙΠΕΔ θα εφαρμόζεται σε συνεχή βάση», ενώ «η ΕΕΣΥΠ (υπερταμείο) εκπόνησε το επιχειρηματικό σχέδιο για την περίοδο 2019 - 2021».

Αλλά και οι «ανησυχίες» της ΤτΕ ότι «η διατήρηση μεγάλων πρωτογενών δημοσιονομικών πλεονασμάτων για μια παρατεταμένη περίοδο (3,5% του ΑΕΠ ετησίως μέχρι το 2022 και 2,2% του ΑΕΠ κατά μέσο όρο την περίοδο 2023 - 2060), όταν μάλιστα συνοδεύεται από υψηλή φορολογία, επιδρά αρνητικά στην ανάπτυξη και κατ' επέκταση στη βιωσιμότητα του χρέους» κάθε άλλο παρά μακριά είναι από τα όσα υλοποιεί η κυβέρνηση, που παρά τα «φαραωνικά» πλεονάσματα βρήκε μπόλικο «δημοσιονομικό χώρο» προκειμένου να προχωρήσει σε μπαράζ φοροελαφρύνσεων προς τους επιχειρηματικούς ομίλους: Στα κέρδη επί των μερισμάτων, στους φορολογικούς συντελεστές επί των κερδών, στην «αναβαλλόμενη» φορολογία των τραπεζών κ.λπ.



Ο καθημερινός ΡΙΖΟΣΠΑΣΤΗΣ 1 ευρώ