ΡΙΖΟΣΠΑΣΤΗΣ
ΡΙΖΟΣΠΑΣΤΗΣ
Πέμπτη 5 Μάρτη 2015
Σελ. /24

Στο σημερινό 4σέλιδο για τη ΝΕΟΛΑΙΑ μπορούμε να βρούμε:

-- Εκατοντάδες ομάδες μαθητών ετοιμάζουν με μεράκι, φαντασία και δημιουργικότητα τις εργασίες τους για τη συμμετοχή τους στο 2ο Πανελλαδικό Διαγωνισμό Συλλογικής Ερευνητικής Εργασίας της ΚΝΕ και του «Οδηγητή».

-- Αφιέρωμα: «ΕΠΟΝ και Αθλητισμός» μέσα από τις σελίδες του περιοδικού «Νέα Γενιά».

-- Πολλές αντιδράσεις έχει προκαλέσει η φυλάκιση ενός ακόμη απεξαρτημένου ατόμου.

-- Στις 7 και 8 Μάρτη οι εκλογές για το Σύλλογο Σπουδαστών Χορού - Θεάτρου - Κινηματογράφου.

-- Προτάσεις για κινηματογράφο, έκθεση ζωγραφικής και μουσική παράσταση. Εκπτωτικά κουπόνια για θεατρικές παραστάσεις.


Μαθητικές εργασίες με μεράκι ετοιμάζονται για τον 2ο Πανελλαδικό Διαγωνισμό της ΚΝΕ

Μια ματιά στις περιλήψεις εργασιών των ομάδων που επέλεξαν μέσα από το τρίτο θέμα του διαγωνισμού να μιλήσουν για τον τόπο τους

... ή ένας ιστορικός περίπατος της ΚΝΕ στον οποίο συμμετείχαν, γίνεται έμπνευση για τις μαθητικές εργασίες
... ή ένας ιστορικός περίπατος της ΚΝΕ στον οποίο συμμετείχαν, γίνεται έμπνευση για τις μαθητικές εργασίες
Στην τελική ευθεία για την ολοκλήρωση των εργασιών τους, έχουν μπει οι εκατοντάδες μαθητικές ομάδες σε όλη τη χώρα που συμμετέχουν στο 2ο Πανελλαδικό Διαγωνισμό Συλλογικής Ερευνητικής Εργασίας της ΚΝΕ και του «Οδηγητή». Από τις αρχές της βδομάδας και για όλο το μήνα μέχρι τις 5 Απρίλη, η ΚΝΕ θα δέχεται τις τελικές εργασίες, οι οποίες στη συνέχεια θα παρουσιαστούν ανά πόλη για να επιλεγούν οι καλύτερες που θα συμμετάσχουν στην τελική φάση του διαγωνισμού.

Οι μαθητές επιδεικνύουν μεράκι, φαντασία και δημιουργικότητα στις εργασίες τους και όπως φαίνεται, η επιλογή των καλύτερων εργασιών δεν θα είναι εύκολη υπόθεση. Ηδη, από τις περιλήψεις των εργασιών που έστειλαν οι μαθητικές ομάδες μέχρι τα μέσα Φλεβάρη, φαίνεται ότι φέτος ο διαγωνισμός, πέρα από τη μεγάλη μαζικότητα στη συμμετοχή (που σημειώνει σε σχέση με πέρσι), έχει κάνει και ποιοτικά βήματα. Πολλές δεκάδες ομάδες μαθητών συμμετέχουν με εργασίες τους σε κάθε ένα από τα τέσσερα θέματα του διαγωνισμού και από τον τρόπο που περιγράφουν στις περιλήψεις τους τι έχουν σκοπό να κάνουν, φαίνεται ότι... «το έχουν πάρει πολύ ζεστά» και στόχος τους δεν είναι απαραίτητα η νίκη, αλλά το «ταξίδι», η διερεύνηση, όλα όσα θα ανακαλύψουν ετοιμάζοντας την εργασία τους, αυτά που θα διδαχθούν και θα μοιραστούν με τους συμμαθητές τους. Μάλιστα, υπάρχουν μαθητικές ομάδες που έχουν απευθυνθεί και σε εκπαιδευτικούς για να μπορούν να έχουν μεγαλύτερη βοήθεια στην αναζήτησή τους και έχουν προοδευτικούς καθηγητές αρωγούς στο πλευρό τους.

Ενα μνημείο που υπάρχει στην περιοχή τους...
Ενα μνημείο που υπάρχει στην περιοχή τους...
Σήμερα ο «Ριζοσπάστης» σταχυολογεί στοιχεία από τις περιλήψεις των μαθητικών ομάδων που θα ασχοληθούν με το τρίτο θέμα του διαγωνισμού «Ο τόπος μου από το χθες στο σήμερα» και σε επόμενα φύλλα θα συνεχίσουμε με την παρουσίαση περιλήψεων και για τα άλλα τρία θέματα του διαγωνισμού.

Με μεράκι και αγάπη για τον τόπο τους

Η αγάπη για τον τόπο τους παρακίνησε κάποιες ομάδες μαθητών να επιλέξουν το τρίτο θέμα και να μιλήσουν για το χωριό, την πόλη, τη γειτονιά τους. Μια από τις ομάδες, μιλάει για το χωριό της, δίνει γεωφυσικά στοιχεία, μιλάει για τη χλωρίδα του, δίνει ιστορικά στοιχεία από αιώνες πριν και καταλήγει χαρακτηριστικά: «Είναι ένα φανταστικό μέρος με πλούσιο φυσικό πλούτο για μια υγιή ζωή. Παρόλα αυτά όμως οι δυσκολίες είναι αρκετές. Δεν υπάρχει η δυνατότητα στους κατοίκους για εργασία αλλά ούτε και η εύκολη πρόσβαση εντός και εκτός του χωριού λόγω περιορισμένων δρομολογίων από τα ΚΤΕΛ. Επίσης το σχολείο αν και συγκεντρώνει μεγάλο αριθμό μαθητών έχει τεράστιες ελλείψεις και το χειμώνα σε περιόδους κακοκαιρίας κλείνει. Παρόλα αυτά, όμως, είναι ένα υπέροχο μέρος για να ζήσει κανείς και να χαλαρώσει». Επίσης, μια άλλη ομάδα μιλάει για τη γειτονιά της, σημειώνοντας ότι «έχεις πολλά να αναφέρεις και δυστυχώς δεν ξέρεις από πού να πρωτοξεκινήσεις... Γι' αυτό αποφασίσαμε να φτιάξουμε ένα βιβλίο και να αναφέρουμε κάποια βασικά στοιχεία από την ιστορία αυτού του τόπου, αυτής της εργατογειτονιάς».

Από τη συγγραφή βιβλίου, περιοδικού, μελέτης, θεατρικού έργου, έως τα ντοκιμαντέρ, τα animation και τις ηλεκτρονικές παρουσιάσεις (power point), οι μορφές που επιλέγουν οι μαθητικές ομάδες για τις εργασίες τους παρουσιάζουν μεγάλη ποικιλία. Πολλές είναι οι ομάδες που θα πάρουν συνεντεύξεις, θα φτιάξουν και θα διακινήσουν ερωτηματολόγια, θα γράψουν τα δικά τους τραγούδια, στίχους και μουσική για τις εργασίες τους, θα τραβήξουν φωτογραφίες, θα φτιάξουν κολάζ, σκίτσα κ.ά. μέχρι και αναμνηστικά μπλουζάκια (T-shirt) δηλώνει μια ομάδα ότι θα φτιάξει για τη συμμετοχή της στο διαγωνισμό και την παρουσίαση της εργασίας της!

«Επιλέξαμε αυτό το θέμα για να μάθουμε την ιστορία γνωστών σημείων της πόλης μας, που περνάμε εμείς και οι συμμαθητές μας καθημερινά από εκεί αλλά δεν ξέρουμε την πραγματική τους ιστορία μέσα στα χρόνια που πέρασαν», λέει χαρακτηριστικά μία από τις ομάδες. Το να γνωρίσουν καλύτερα την ιστορία του τόπου τους είναι για τους μαθητές κίνητρο και ένα μνημείο, π.χ. μια πλάκα πεσόντων στην πλατεία ενός χωριού, ένας αρχαιολογικός χώρος κ.ά. γίνονται στοιχεία έμπνευσης και εκκίνησης για τις εργασίες. Για άλλες ομάδες η έμπνευση ήρθε από ιστορικές επετείους που γιορτάζονται στον τόπο τους ή ακόμα και από... «έναν ιστορικό περίπατο που είχε διοργανώσει η ΚΝΕ και (...) συνειδητοποιήσαμε εκεί ότι είναι πολλά μέρη (...) που δεν ξέρουμε ούτε πώς ήταν παλιότερα, αλλά ούτε και διάφορα γεγονότα που συνέβησαν εκεί». Συμβαίνει όμως και το αντίστροφο: Μια ομάδα που ετοιμάζει ένα θεατρικό σκετς για ένα ιστορικό γεγονός του τόπου της, σχεδιάζει μαζί με τις πρόβες να οργανώσει δύο ιστορικούς περιπάτους στα σημεία που αναφέρονται στο σκετς.

Κάποιες ομάδες επέλεξαν να διατρέξουν την ιστορία του τόπου τους από τις αρχές του προηγούμενου αιώνα έως σήμερα, ενώ άλλες παρουσίασαν ακόμα πιο φιλόδοξα σχέδια να μιλήσουν για τον τόπο τους από τα βυζαντινά ή ακόμα και από τα αρχαία χρόνια. Υπάρχουν ομάδες που θα μιλήσουν για τον τόπο τους, ξεχωρίζοντας κάποιες προσωπικότητες ή ηρωικές μορφές που κατάγονταν ή έδρασαν εκεί.

Ψάχνουν για πλευρές της Ιστορίας που δε διδάσκονται στο σχολείο

Οι αγώνες του λαού μας στην Κατοχή αποτελούν πηγή έμπνευσης για πολλές ομάδες που ψάχνουν την Ιστορία του τόπου τους εκείνα τα χρόνια, για να τη γνωρίσουν και την κάνουν γνωστή στους συμμαθητές τους.

Λένε χαρακτηριστικά κάποιες από τις ομάδες:

«Πρόκειται για μια περιοχή με έντονη την παρουσία των ιστορικών γεγονότων, τα οποία την στιγμάτισαν και αποτελούν πηγή γνώσεων και έμπνευσης για τη σημερινή γενιά και τις επόμενες, ωθώντας μας να ακολουθήσουμε τα ηρωικά παραδείγματα των τότε αγωνιστών, που έδωσαν τη ζωή τους για την ελευθερία του τόπου»...

«Διαλέξαμε αυτό το θέμα γιατί μας ενδιαφέρει πάρα πολύ να μάθουμε για τους αγώνες που έδωσε ο λαός μας στην περιοχή μας και να διδαχθούμε από αυτούς»...

«Το θέμα αυτό το διαλέξαμε καθώς θεωρήσαμε πως η μελέτη της Ιστορίας στο σχολείο πραγματοποιείται ελλειμματικά και χωρίς να παρουσιάζεται όπως πραγματικά είναι. Πόσο μάλλον η σχετικά πρόσφατη Ιστορία του τόπου όπου έγιναν αγώνες από συντρόφους που θυσίασαν τη ζωή τους και που το αστικό σχολείο μέσα από τα βιβλία του το έχει "ξεχάσει"»...

«Επιλέξαμε να εργαστούμε πάνω σε αυτό το θέμα καθώς θέλουμε να αναδείξουμε τους αγώνες και τα ιστορικά γεγονότα που συνέβησαν στην περιοχή μας και άφησαν παρακαταθήκη. Κάποια από αυτά αφορούν τον αγώνα του λαού μας ενάντια στη ναζιστική κατοχή και για το λόγο αυτό θα επιχειρήσουμε να το συνδέσουμε και με την πάλη ενάντια στο φασισμό. Η Ιστορία του τόπου μας γενικά δεν είναι ευρέως γνωστή και γι' αυτό πιστεύουμε ότι είναι μια καλή ευκαιρία να διδαχθούμε και εμείς από αυτή τη διαδικασία και να συνδέσουμε τα ευρήματά μας με το σήμερα»...

Αξιόλογες προσπάθειες ταξικής ματιάς στην Ιστορία διαφόρων περιοχών

Πέρα από την περίοδο της Κατοχής, άλλες ομάδες επιλέγουν να δουν την Ιστορία του τόπου τους κατά τη διάρκεια της κορυφαίας σελίδας της ταξικής πάλης στη χώρα μας και διαλέγουν θέματα για τη δράση του Δημοκρατικού Στρατού Ελλάδας στις περιοχές τους.

Είναι αξιόλογη πραγματικά η προσπάθεια που κάνουν κάποιες μαθητικές ομάδες να επιλέξουν με ταξικό κριτήριο το θέμα της εργασίας για τον τόπο τους. Ενα εγκαταλελειμμένο εργοστάσιο που άλλοτε έδινε ζωή σε μια περιοχή, ο λόγος που έκλεισε και οι μαρτυρίες ανθρώπων που εργάστηκαν σε αυτό είναι αντικείμενο εργασίας για μια από τις ομάδες. Αντίστοιχα, άλλοι μαθητές επιλέγουν να σκύψουν πάνω από επαγγέλματα που κυριαρχούσαν παλιότερα στον τόπο τους και να φωτίσουν τις σχέσεις παραγωγής.

«Η εργασία που αναλάβαμε είναι ουσιαστικά μία προσπάθεια εξιστόρησης γεγονότων της ταξικής πάλης στο νομό μας από τα μέσα του προηγούμενου αιώνα μέχρι σήμερα μέσω της δημιουργίας ενός ντοκιμαντέρ το οποίο περιλαμβάνει συνεντεύξεις από τρεις ανθρώπους που διηγούνται γεγονότα που έζησαν οι ίδιοι από διαφορετικές ιστορικές περιόδους», λέει μια άλλη ομάδα που θα ξεκινήσει με μαρτυρία ενός μαχητή του ΔΣΕ και θα καταλήξει με τη μαρτυρία μιας σύγχρονης εργάτριας.

Κι όλα αυτά, όπως λέει μια άλλη ομάδα, τα ερευνούν με το βλέμμα στραμμένο στο «σήμερα», στη ζωή που διεκδικούν, στη ζωή που τους αξίζει: «Σκεφτόμαστε να ρωτήσουμε μαθητές για το πώς πιστεύουν ότι μπορεί σήμερα να αγωνιστεί ένας νέος ώστε να κερδίσει αυτά που του στερούν, αυτά που του αξίζουν. Με αυτό τον τρόπο θέλουμε να δείξουμε στους μαθητές και μέσα από κάποια συζήτηση, ότι μπορούν να κάνουν τα όνειρά τους πραγματικότητα εάν αγωνιστούν όλοι μαζί κάτω από μία κοινή σημαία, άξια των απαιτήσεων και των πραγματικών τους αναγκών».



Μνημεία & Μουσεία Αγώνων του Λαού
Ο καθημερινός ΡΙΖΟΣΠΑΣΤΗΣ 1 ευρώ