ΡΙΖΟΣΠΑΣΤΗΣ
ΡΙΖΟΣΠΑΣΤΗΣ
Τρίτη 5 Φλεβάρη 2013
Σελ. /32
ΠΟΛΙΤΙΣΜΟΣ
ΜΠΕΡΤΟΛΤ ΜΠΡΕΧΤ
Η μαρξιστική εκδοχή της τέχνης

Μεγάλη ανταπόκριση του κόσμου και ενθουσιασμός για τη μεγάλη συναυλία με έργα του Μπρεχτ, που παρουσιάστηκε από το Θάνο Μικρούτσικο και τους συνεργάτες του το Σάββατο στην αίθουσα συνεδρίων της ΚΕ του ΚΚΕ στον Περισσό

Ολοι οι συντελεστές της συναυλίας ευχαριστούν για το θερμό χειροκρότημα
Ολοι οι συντελεστές της συναυλίας ευχαριστούν για το θερμό χειροκρότημα
Ο «στρατευμένος» στο μαρξισμό και σοσιαλισμό, ο μεγάλος κομμουνιστής ποιητής, πεζογράφος, δραματουργός, θεωρητικός, λιμπρετίστας, σκηνοθέτης και δάσκαλος Μπρεχτ, του οποίου το πολύμορφο έργο, για τέσσερις σχεδόν δεκαετίες, αποτέλεσε όχι μόνο μια πρωτοπορία, αλλά και πολιτιστική «επανάσταση» στη Δυτική Ευρώπη του 20ού αιώνα, παραμένει τραγικά επίκαιρος και συγκλονιστικός. Αποδεικνύεται περίτρανα κάθε φορά που ο λόγος του επικοινωνεί με το κοινό. Οπως έγινε και το βράδυ του περασμένου Σαββάτου στη συναυλία του Θάνου Μικρούτσικου, στην κατάμεστη αίθουσα συνεδρίων του ΚΚΕ στον Περισσό, με την οποία άνοιξε ο δεύτερος κύκλος των εκδηλώσεων, στο πλαίσιο του Επιστημονικού Συνεδρίου, που διοργανώνει η ΚΕ του ΚΚΕ, για τον Μπέρτολτ Μπρεχτ με τίτλο «Για τους σεισμούς που μέλλονται να 'ρθούν». Η συναυλία διοργανώθηκε από το Τμήμα Πολιτισμού της ΚΕ του ΚΚΕ και την Πολιτιστική Επιτροπή του ΚΣ της ΚΝΕ και περιελάμβανε τραγούδια από τον «Κύκλο με την Κιμωλία» του Μάνου Χατζιδάκι, σε μετάφραση Οδυσσέα Ελύτη και την «Μουσική πράξη στον Μπρεχτ» του Θάνου Μικρούτσικου.

Στην εκδήλωση παραβρέθηκε πολυμελής αντιπροσωπεία της ΚΕ του ΚΚΕ, με επικεφαλής τη Γενική Γραμματέα της ΚΕ, Αλέκα Παπαρήγα. Ανοίγοντας την εκδήλωση η Βαγγελιώ Κυριαζίδου, από το Πολιτιστικό Τμήμα της ΚΕ του ΚΚΕ, σημείωσε πως «η Τέχνη που θέτει για σκοπό της όχι απλά να καταγράψει την κοινωνική πραγματικότητα, αλλά να διεγείρει και να οργανώσει τις διαθέσεις για την αλλαγή της, δεν μπορεί παρά να είναι στους καιρούς μας χρήσιμη και αναγκαία για όλο το λαό, ειδικά για την εργατική τάξη».

Ο μουσικοσυνθέτης με την Α. Λινάρδου
Ο μουσικοσυνθέτης με την Α. Λινάρδου
Από την πλευρά του, ο μουσικοσυνθέτης Θάνος Μικρούτσικος δήλωσε, «είναι μεγάλη μου τιμή και ιδιαίτερη η συγκίνησή μου που βρίσκομαι εδώ. Θέλω να συγχαρώ την ΚΕ του ΚΚΕ για το Συνέδριο για τον Μπρεχτ και το Τμήμα Πολιτισμού της ΚΕ του ΚΚΕ και την Πολιτιστική Επιτροπή του ΚΣ της ΚΝΕ, γιατί θεωρώ ότι στις μέρες βαρβαρότητας που ζει αυτός ο τόπος, η μεγάλη τέχνη, πέραν του ρόλου της που είναι να συνειδητοποιούν οι άνθρωποι την κατάσταση για να μπορούν να αλλάξουν τα πράγματα, είναι και ένα ζήτημα συλλογικής εμψύχωσης. Και θεωρώ πως το να επιστρέψουμε σε κάποιες πηγές της δημιουργίας με ουμανιστικό περιεχόμενο και καθολικό κύρος, όπως είναι ο Μπρεχτ και ό,τι απορρέει από τον Μπρεχτ, είναι πολύ μεγάλη προσφορά κυρίως στους νέους ανθρώπους. Ο Μπρεχτ αποτελεί στην πράξη τη μαρξιστική εκδοχή της Τέχνης».

Το Α' μέρος περιελάμβανε τα τραγούδια: «Τέσσερις στρατηγοί», «Ανάγκη να σε πάρω εγώ», «Η Μπαλάντα του Στρατιώτη», «Μια φορά και ένα καιρό», από τον «Κύκλο με την Κιμωλία». Στο τραγούδι η Αννα Λινάρδου και στο πιάνο ο Θάνος Μικρούτσικος.

Το Β' μέρος, περιελάμβανε τραγούδια από το έργο «Μουσική πράξη στον Μπρεχτ». Ακούστηκαν τα τραγούδια: «Γερμανικό Τραγούδι/ Το Θέατρο», «Μπαλάντα για την έγκριση του Κόσμου», «Υμνος στον Μπέρτολτ Μπρεχτ (ορχηστρικό)», «Για τον φτωχό Β.Β.», «Δίκαια κυνηγημένος», «Για την Μάνα Κουράγιο (ορχηστρικό)», «Η μπαλάντα του στρατηγού Τίλυ», «Ερωτήσεις ενός εργάτη που διαβάζει», «Μπρεχτικά παιχνίδια (ορχηστρικό), «Η μπαλάντα των μικροαστών», «Μόττο στα ποιήματα του Σβέντμποργκ», «Επιτάφιος για την Ρόζα Λούξεμπουργκ», «Εγκώμιο στην αμφιβολία», «Τρόμος και αθλιότητα του Γ' Ράιχ», «Επιτάφιο για τον Μ.», «Διαβάζοντας έναν αρχαίο Ελληνα ποιητή», «Αυτή η ανεργία!», «Γερμανικό εγχειρίδιο πολέμου».

Κατάμεστη η αίθουσα συνεδρίων της έδρας της ΚΕ του ΚΚΕ
Κατάμεστη η αίθουσα συνεδρίων της έδρας της ΚΕ του ΚΚΕ
Στο τραγούδι ο Κώστας Θωμαΐδης. Φλάουτο/ Κλαρινέτο/ Σαξόφωνο: Θύμιος Παπαδόπουλος. Πιάνο/ Αφήγηση/ Τραγούδι: Θάνος Μικρούτσικος. Μετάφραση: Μάριος Πλωρίτης, Πέτρος Μάρκαρης, Αγγελα Βερυκοκκάκη. Τεχνικός Ηχου: Γιώργος Κορρές. Παραγωγή: CRICOS - Μάνος Τρανταλίδης.

Φτωχότερη η μουσική

Σε στενό οικογενειακό κύκλο, κατ' επιθυμίαν της οικογένειάς του, κηδεύτηκε, χτες, ο διαπρεπής πιανίστας, δάσκαλος, πρόεδρος και διευθυντής του Ωδείου Αθηνών Αρης Γαρουφαλής, ο οποίος πέθανε το Σάββατο σε ηλικία 71 ετών.

Ο Αρης Γαρουφαλής, γεννήθηκε στη Σάμο το 1942 και πήρε δίπλωμα πιάνου - σολίστ από το Εθνικό Ωδείο το 1958. Παρακολούθησε μαθήματα πιάνου στη Μουσική Ακαδημία Mozarteum του Salzburg, στην Ακαδημία του Santiago de Compostella της Ισπανίας και στη Μουσική Ακαδημία της Βιέννης, από την οποία πήρε δίπλωμα πιάνου - σολίστ.

Ηταν, επίσης, πτυχιούχος της Νομικής Σχολής του Πανεπιστημίου Αθηνών. Τιμήθηκε με το Α΄ Βραβείο και Αριστείο Εξαιρετικής Επιδόσεως του Εθνικού Ωδείου, με το Α΄ Βραβείο του Πανελλήνιου Διαγωνισμού Νέων Εκτελεστών πιάνου για το έτος Chopin και με το Α΄Βραβείο του Πανελλήνιου Διαγωνισμού Νέων Μουσικών, που οργάνωσε η Κρατική Ορχήστρα Θεσσαλονίκης. Επίσης, το 2012, τιμήθηκε από την Ακαδημία Αθηνών με το Βραβείο «Σπύρου Μοτσενίγου» για το σύνολο της υψηλής στάθμης καλλιτεχνικής και εκπαιδευτικής του προσφοράς.

Συνέδεσε άρρηκτα το όνομά του με την Κρατική Ορχήστρα Αθηνών, στην οποία προσέφερε την πολύτιμη γνώση και εμπειρία του από πολλές θέσεις, διατελώντας επίσης διευθυντής της επί σχεδόν μία δεκαετία (1995 - 2004). Ως σολίστ είχε συμπράξει με όλες τις συμφωνικές ορχήστρες και ορχήστρες δωματίου της Ελλάδας, την ορχήστρα της Αγίας Πετρούπολης, την ορχήστρα του Φεστιβάλ της Βουδαπέστης, την ορχήστρα Pro Musica της Οξφόρδης, τη Φιλαρμονική ορχήστρα της Σιγκαπούρης, τη Φιλαρμονική της Φρανκφούρτης (Οντερ), τη Φιλαρμονική της Μόσχας και πολλές άλλες.

Το Διοικητικό Συμβούλιο του Μουσικού και Δραματικού Συλλόγου «Ωδείον Αθηνών - 1871» αποφάσισε, μεταξύ άλλων, να δοθεί το όνομα του εκλιπόντος σε μία αίθουσα του Ωδείου, να επεκταθεί το υπάρχον πρόγραμμα υποτροφιών σπουδών σε αριστούχους σπουδαστές της Σχολής Πιάνου του Ωδείου, εις μνήμην Αρη Γαρουφαλή, να διοργανωθεί, στο προσεχές μέλλον, στην Αίθουσα Συναυλιών του Ωδείου, καλλιτεχνικό μνημόσυνο του εκλιπόντος.

Λόγος που πάντα «καίει»

Λόγω της επιτυχίας που σημειώνει η παράσταση «Το φως που (πάντα) καίει», που βασίζεται στο αριστουργηματικό ποιητικό έργο του Κώστα Βάρναλη «Το φως που καίει» και παρουσιάζεται κάθε Παρασκευή και Σάββατο (9 μ.μ.) στο «Θέατρο της Ημέρας» (Ν. Γεννηματά 20, στάση μετρό Πανόρμου), θα συνεχιστεί μέχρι τις 30 Μάρτη. Η διασκευή - δραματουργική επεξεργασία και σκηνοθεσία είναι του Βασίλη Κολοβού. Το βράδυ της Παρασκευής την παράσταση παρακολούθησαν η ΓΓ της ΚΕ του ΚΚΕ, Αλέκα Παπαρήγα και ο Δημήτρης Κουτσούμπας, μέλος του ΠΓ της ΚΕ.

Βασισμένη στο κορυφαίο βαρναλικό ποίημα «Το φως που καίει», έργο «ορόσημο» και «θεμέλιος λίθος» της προοδευτικής ελληνικής λογοτεχνίας στον 20ό αιώνα, αποτελεί μια τονωτική πολιτιστική «ένεση», με την πνευματική παρακαταθήκη του μεγάλου «οδηγητή» των αγώνων του λαού για την κοινωνική του απελευθέρωση, για το γκρέμισμα του παλιού και το χτίσιμο του νέου κόσμου.

Μετά από ενενήντα χρόνια ο βαρναλικός λόγος παραμένει επίκαιρος. Ο Προμηθέας του Βάρναλη λέει: «Τόσο μοιάζουν το χθες με το σήμερα που μου φαίνεται πως τώρα δα έχω γεννηθεί και βλέπω το σήμερα». «Μέσα στη γενικότερη αθλιότητα του καιρού μας η απόφαση για το ανέβασμα του έργου είναι μια δικαίωση της ύπαρξής μας, ως ανθρώπων και καλλιτεχνών», σημειώνει ο Βασίλης Κολοβός.

Σκηνικά - κουστούμια: Στράτος Σαραντίδης. Μουσική επιμέλεια: Κική Κουτζανίδου. Φωτισμοί: Γιώργος Σηφάκης. Ηχοι: Δημήτρης Λαμπράκης. Παίζουν: Βασίλης Κολοβός, Ολγα Μουργελά, Τάσος Αλαφάκης, Νίκος Μαυρουδής, Χάρης Αρώνης. Ακούγεται η φωνή της Ανδριανής Τουντοπούλου στη «Μάνα Γη».

ΤΟ ΔΗΜΟΤΙΚΟ ΠΕΡΙΦΕΡΕΙΑΚΟ ΘΕΑΤΡΟ ΚΑΒΑΛΑΣ φιλοξενεί (8, 9/2, 9 μ.μ.) στο θέατρο «Αντιγόνη Βαλάκου» τον μονόλογο «Ελένη ή Ο κανένας», που βασίζεται στο ομώνυμο μυθιστόρημα της Ρέας Γαλανάκη «Ο μονόλογος». Σκηνοθεσία Θέμη Μουμουλίδη. Ερμηνεία: Αλεξάνδρα Σακελλαροπούλου. Πρόκειται για τη ζωή της Σπετσιώτισσας ζωγράφου Ελένης Μπούκουρα, που γεννήθηκε το 1821. Η Ελένη, μεταμφιεσμένη σε άντρα, σπούδασε ζωγραφική στην Ιταλία. Παντρεύτηκε τον ζωγράφο και επαναστάτη Φραντζέσκο Σαβέριο Αλταμούρα. Η ζωή της γέμισε πίκρες με το θάνατο δύο παιδιών της και την εξαφάνιση του τρίτου παιδιού της.

ΕΚΔΗΛΩΣΗ με θέμα «Κοινά στοιχεία στα δημοτικά τραγούδια των δύο χωρών» διοργανώνει αύριο ( 6/2, 6.30 μ.μ.) η Εταιρεία Ελλήνων Λογοτεχνών (Γενναδίου 8 και Ακαδημίας), σε συνεργασία με την «Liter Art» (Λογοτέχνες της Αλβανίας).



Ο καθημερινός ΡΙΖΟΣΠΑΣΤΗΣ 1 ευρώ