ΡΙΖΟΣΠΑΣΤΗΣ
ΡΙΖΟΣΠΑΣΤΗΣ
Κυριακή 5 Φλεβάρη 2006
Σελ. /32
ΕΡΓΑΤΙΚΑ
ΝΟΜΟΣΧΕΔΙΟ ΓΙΑ ΤΗ ΝΑΥΤΙΚΗ ΕΚΠΑΙΔΕΥΣΗ
Σαρωτική και γενικευμένη επίθεση

Ναυτεργάτες, σπουδαστές, νησιώτες και επιβάτες στο στόχαστρο της κυβέρνησης, με στόχο να ενισχυθεί η εφοπλιστική κερδοφορία

Θύελλα αντιδράσεων έχει προκαλέσει στους ναυτεργάτες το νομοσχέδιο που κατέθεσε η κυβέρνηση στη Βουλή, την Παρασκευή 27 Γενάρη, με τον ψευδεπίγραφο και παραπλανητικό τίτλο «Αναβάθμιση και αναδιάρθρωση της Ναυτικής Εκπαίδευσης και άλλες διατάξεις», με το οποίο σπεύδει να ικανοποιήσει μια σειρά από βασικές αξιώσεις του εφοπλιστικού κεφαλαίου.

Με το προς συζήτηση και ψήφιση νομοσχέδιο, η κυβέρνηση επιχειρεί ένα νέο και σοβαρό πλήγμα στα ασφαλιστικά και συνταξιοδοτικά δικαιώματα των εργαζομένων στη θάλασσα καθώς και το χάρισμα στους εφοπλιστές χρεών εκατομμυρίων ευρώ προς το Ναυτικό Απομαχικό Ταμείο (ΝΑΤ), το οποίο, ήδη, παρουσιάζει έλλειμμα περίπου 1 δισ. ευρώ.

Επιπρόσθετα, στο κυβερνητικό νομοσχέδιο περιγράφεται με σαφήνεια ο τρόπος παράδοσης της Ναυτικής Εκπαίδευσης στους ιδιώτες, όπως και η ενίσχυση της ασυδοσίας των εφοπλιστών της ακτοπλοΐας ως προς την εκτέλεση των δρομολογίων και στο πλαίσιο του διαλυτικού κανονισμού της ΕΕ για την «απελευθέρωση» των ακτοπλοϊκών συγκοινωνιών. Οι συνέπειες που θα επιφέρει η ενδεχόμενη ψήφισή του θα είναι τεράστιες, τόσο για τους εργάτες της θάλασσας και τους σπουδαστές των Ναυτικών Σχολών όσο και για τους νησιώτες και τους χιλιάδες επιβάτες που μετακινούνται κάθε χρόνο με τα πλοία των ακτοπλόων εφοπλιστών.

Απέναντι σε αυτή τη νέα σαρωτική επίθεση που ετοιμάζει η κυβέρνηση, τα ναυτεργατικά σωματεία ΠΕΜΕΝ, ΣΤΕΦΕΝΣΩΝ και ΠΕΣ/ΝΑΤ προχώρησαν στην άμεση οργάνωση της πάλης. Κάτω από την πίεση των ταξικών δυνάμεων των ναυτεργατών και τη γενικευμένη αγανάκτηση που προκάλεσε στους εργάτες της θάλασσας το εν λόγω νομοσχέδιο, η Εκτελεστική Επιτροπή της Πανελλήνιας Ναυτικής Ομοσπονδίας (ΠΝΟ) αναγκάστηκε να κηρύξει 48ωρη πανελλαδική απεργία σε όλες τις κατηγορίες των πλοίων στις 16 και 17 Φλεβάρη, με κεντρικό αίτημα την άμεση απόσυρση του νομοσχεδίου.

Δρομολόγια κατά τα κέφια των εφοπλιστών

Ασύδοτο το κεφάλαιο και στη διαμόρφωση της τιμής των εισιτηρίων

Η κυβέρνηση εναρμονίζει ουσιαστικά την εθνική νομοθεσία με τον διαλυτικό κανονισμό 3577/92 της ΕΕ για τις ακτοπλοϊκές συγκοινωνίες. Μετά το τελεσίγραφο που έστειλε η τελευταία τον Δεκέμβρη του 2005 στην ελληνική κυβέρνηση, με την επωνυμία «Αιτιολογημένη Γνώμη» και χρονικό όριο εφαρμογής τους δύο μήνες, απαιτεί την ανεξέλεγκτη ακινησία των πλοίων και τις τιμές των εισιτηρίων, την απελευθέρωση των οργανικών συνθέσεων και τη συχνότητα δρομολογίων, τη διατήρηση υπερήλικων και υποσυντήρητων πλοίων σε βάρος της ασφάλειας ναυτεργατών και επιβαινόντων.

Με τη διάταξη αυτή καταργούνται και αυτά τα ελάχιστα μέτρα ελέγχου του νόμου 2932/2001 όπως:

  • Η υποχρέωση των εφοπλιστών να καταθέτουν πρόγραμμα δρομολογίων για 10 μήνες το χρόνο και ανάλογης εγγυητικής επιστολής, καταργώντας στην ουσία τη δεκάμηνη λειτουργία των πλοίων και εργασίες των ναυτεργατών.
  • Απαλλάσσει τους εφοπλιστές από την υποχρέωση πολύ σημαντικών ασφαλιστικών καλύψεων περί «αστικής ευθύνης» (δεν απαιτείται η συμμόρφωση της ασφαλιστικής κάλυψης με τα διεθνή δεδομένα που έχουν ένα σχετικά υψηλό επίπεδο, όπως ίσχυε προηγούμενα, άσχετα αν στην πράξη και αυτή ουκ ολίγες φορές παραβιαζόταν), υποβαθμίζοντας τα επίπεδα ασφαλείας στα καράβια και την κάλυψη επιβατών, εμπορευμάτων, ναυτεργατών, αλλά κι οδηγώντας στην αποφυγή αποζημιώσεων από πιθανά ατυχήματα.

Επιπρόσθετα, κατηγοριοποιεί τα λιμάνια προωθώντας την ενίσχυση των Οργανισμών Λιμένων ΑΕ και υποβαθμίζει τα υπόλοιπα λιμάνια δημιουργώντας σοβαρά προβλήματα για την ασφάλεια πλοίων, ναυτεργατών, επιβατών.

Καταστροφικές είναι οι συνέπειες που θα προκύψουν από την εφαρμογή του νόμου για νησιώτες, επιβάτες και ναυτεργάτες, αφού στην ουσία, η ακτοπλοϊκή σύνδεση των νησιών με την ηπειρωτική Ελλάδα επαφίεται πλήρως στις κερδοσκοπικές διαθέσεις των εφοπλιστών. Η πραγματοποίηση ενός δρομολογίου θα εξαρτάται αποκλειστικά από το εάν συμφέρει την εταιρία ή όχι, ενώ με το ίδιο κριτήριο θα καθορίζεται η διάρκεια και η συχνότητά του, αφού πλέον καταργείται το 10μηνο λειτουργίας των πλοίων. Εκτός του ότι η εφαρμογή του νόμου θα σημάνει τον ακόμα μεγαλύτερο αποκλεισμό των νησιωτών από την υπόλοιπη Ελλάδα, την ίδια στιγμή εκατοντάδες θέσεις εργασίας ναυτεργατών βρίσκονται στον αέρα. Τις βαθιά αντιλαϊκές στοχεύσεις του νόμου, συμπληρώνει η πρόβλεψη για διατήρηση των ήδη υπερήλικων πλοίων.

Απελευθέρωση ναύλων και εισιτηρίων

Στο εν λόγω νομοσχέδιο δε γίνεται αναφορά για την απελευθέρωση ναύλων και εισιτηρίων. Ωστόσο, αξίζει να σημειωθεί, πως ο Μ. Κεφαλογιάννης στη συνέντευξη Τύπου της περασμένης Τετάρτης, ανήγγειλε τη σταδιακή απελευθέρωση των ναύλων - είχε προηγηθεί η συνεδρίαση του Συμβουλίου Ακτοπλοϊκών Συγκοινωνιών τον περασμένο Γενάρη, όπου έγινε δεκτή η εισήγηση των υπηρεσιακών παραγόντων του υπουργείου για άμεση απελευθέρωση των ναύλων για τα επιβατηγά πλοία - με προϋποθέσεις κομμένες και ραμμένες στα μέτρα των εφοπλιστών. Πρακτικά, αυτό σημαίνει ότι οι ακτοπλοϊκές εταιρίες θα δρομολογούν από τα συγκεκριμένα λιμάνια, όσα πλοία θέλουν, όποτε θέλουν και για όπου θέλουν, καθορίζοντας τα εισιτήρια των επιβατών και τα ναύλα των οχημάτων όπως θέλουν!

Ελιγμός με τις συντάξεις

Με το άρθρο 28 του νομοσχεδίου, που κάνει λόγο για το μη υπολογισμό στη σύνταξη του 22% του επιδόματος των Κυριακών για όλους του ναυτεργάτες (είχε κατακτηθεί στις μεγάλες απεργιακές κινητοποιήσεις και συγκρούσεις που ακολούθησαν το 2002), η κυβέρνηση επιχείρησε ένα καίριο πλήγμα στα συνταξιοδοτικά δικαιώματα των εν ενεργεία και συνταξιούχων ναυτεργατών, με στόχο να μειώσει δραστικά τόσο την κύρια, όσο και την επικουρική σύνταξη.

Κάτω από τις έντονες αντιδράσεις του ναυτεργατικού κόσμου, η κυβέρνηση αναγκάστηκε να υποχωρήσει. Σύμφωνα με δήλωση του υπουργού Εμπορικής Ναυτιλίας, σε συνέντευξη Τύπου που έδωσε την Τετάρτη 1 Φλεβάρη, «και το επίδομα της Κυριακής θα συμπεριληφθεί κανονικά στον υπολογισμό της σύνταξης», κάτι που επιβεβαιώνεται και από το τροποποιημένο κείμενο που έστειλε στην ΠΝΟ. Ωστόσο, η κυβέρνηση επιμένει να μη δέχεται να συμπεριληφθούν στον τρόπο υπολογισμού των συντάξεων και οι άλλες αποδοχές των ναυτεργατών που υφίστανται κρατήσεις. Παρά τον ελιγμό αυτό, από την πλευρά της κυβέρνησης, ο αντιδραστικός πυρήνας του νομοσχεδίου δεν απαλείφεται.

Ιδιώτες - σχολάρχες

Η κυβέρνηση της ΝΔ με βάση τους προηγούμενους αντιεκπαιδευτικούς νόμους του ΠΑΣΟΚ (νόμοι 2638/98 και 3153/03) κατηγοριοποιεί και υποβαθμίζει τη Ναυτική Εκπαίδευση, δημιουργώντας σχολές τριών ταχυτήτων. Διαμορφώνει το νέο μοντέλο του καταρτίσιμου - απασχολήσιμου ναυτεργάτη, χωρίς επαγγελματικά δικαιώματα. Ετσι, τη στιγμή που οι Ακαδημίες Εμπορικού Ναυτικού πάσχουν απελπιστικά από κτιριακές και υλικοτεχνικές υποδομές, έλλειψη καθηγητών και τους δίδονται υποβαθμισμένα και παλαιά βιβλία, που δεν καλύπτουν τις σύγχρονες απαιτήσεις της εκπαίδευσης, δημιουργούν τα ιδιωτικά ΝΕΚΕ (Ναυτική Επαγγελματική Κατάρτιση και Επιμόρφωση), που όπως αναφέρεται στο σχέδιο νόμου «δεν ανήκουν σε καμιά εκπαιδευτική βαθμίδα»!!! Οι απόφοιτοί τους θα μπορούν να φθάσουν μέχρι Β΄ πλοίαρχοι ή μηχανικοί αντίστοιχα.

Με το σχέδιο νόμου χαρακτηρίζονται τα διπλώματα Γ΄ και Β΄ πλοιάρχου και μηχανικού ως «τυπικό προσόν», αφαιρώντας τα επαγγελματικά δικαιώματα της ειδικότητας. Η υποτιθέμενη ισοτιμία των διπλωμάτων Α΄ πλοιάρχου και Α΄ μηχανικού με το πτυχίο των ΤΕΙ αποτελεί φενάκη γιατί πολύ απλά δεν κατοχυρώνει τα αντίστοιχα επαγγελματικά δικαιώματα. Ταυτόχρονα όμως προωθεί την «αιχμαλωσία» των ναυτεργατών μέχρι να αποκτήσουν το δίπλωμα Α΄ Τάξης.

ΤΟΤΕ ΚΑΙ ΤΩΡΑ
«ΜΠΑΡΜΠΑΡΟΣΑ»

(για όσους δεν πρόλαβαν...)

ΜΕ ΧΑΡΑ πολλοί αναγνώστες της εφημερίδας μας θα δουν στο σημερινό «Κυριακάτικο Ριζοσπάστη» ξανά, σε επανάληψη, τη σειρά «Επιχείρηση Μπαρμπαρόσα» (Ο μεγάλος πατριωτικός πόλεμος). Είναι όλοι εκείνοι, που για διάφορους λόγους δεν πρόλαβαν να προμηθευτούν τα πρώτα DVD της σειράς, κι είναι πολλοί, και γι' αυτό ζήτησαν να μπορέσουν να την αποκτήσουν από τα περίπτερα. Και πραγματικά, σ' όσους έζησαν εκείνη τη μοναδική εποποιία, την τιτανομαχία του Κόκκινου Στρατού για να κρατήσουν και τελικά να συντρίψουν τους χιτλεροφασίστες εισβολείς, ύστερα από 65 χρόνια, πυρώνουν την καρδιά, ξαναβλέποντάς τα.

ΥΠΑΡΧΟΥΝ, όμως, και οι νέοι, που έχουν με τη σειρά αυτή μπροστά στα μάτια τη μεγάλη θυσία και την αλήθεια της, όπως δεν την έμαθαν. Ζουν τη δραματική πορεία του πατριωτικού πολέμου, μαθαίνουν μια νέα γεωγραφία της ελπίδας, αυτήν, που τότε έγραψαν οι μαχητές του Κόκκινου Στρατού στη Μόσχα, στο Στάλινγκραντ, στο Λένινγκραντ. Και που αφουγκραζόταν όλη η ανθρωπότητα και περίμενε την έκβαση της μεγάλης μάχης.

ΚΙ Η ΕΠΑΝΑΛΗΨΗ των πρώτων DVD τούτο τον καιρό, που λυσσαλέα έχει εξαπολυθεί ο πιο άγριος αντικομμουνισμός και με κάθε μέσο και τρόπο οι ιμπεριαλιστές επιζητούν να μειώσουν, να αμαυρώσουν τον πρωταγωνιστικό ρόλο της ΕΣΣΔ με τα 20 και πάνω εκατομμύρια νεκρούς. Με τη δήωση της χώρας με τρόπο έως τότε πρωτόφαντο. Ετσι, τα DVD «Μπαρμπαρόσα» είναι μια θετική παρέμβαση, για να δουν, κυρίως να μάθουν, οι νέες γενιές, όλα εκείνα που δεν τα έζησαν, όλες τις φάσεις του πολέμου.

ΕΙΝΑΙ έτσι ο αιφνιδιασμός τις ώρες της εφόδου, πικρή η δοκιμασία, αλλά και οι χαρμόσυνες στιγμές, όταν ο Κόκκινος Στρατός, σε μια θυελλώδικη έφοδο, προελαύνει σ' όλα τα μέτωπα και θριαμβευτής φθάνει στο Βερολίνο. Και τότε ο Σοβιετικός φαντάρος υψώνει την κόκκινη σημαία στον τρούλο του Ράιχσταγκ.

ΚΙ ΕΠΕΙΤΑ ανταμώνει το Στάλινγκραντ όπου η τιτανομαχία, που άρχισε τον Ιούλη του 1942, ολοκληρώθηκε νικηφόρα το Γενάρη κι ενώ ολόκληρη η ανθρωπότητα με το χρονόμετρο καταγράφει στιγμή με στιγμή. Ο χιτλερικός σίφουνας, που υπολόγιζε να κάνει έναν απλό στρατιωτικό περίπατο, βρισκόταν τώρα να δέχεται σκληρό χτύπημα. Με την παράδοση μιας στρατιάς και ενός στρατάρχη: Ο Πάουλους, ο οποίος και παραδόθηκε.

ΣΤΗΝ ΑΝΑΦΟΡΑ αυτή, σημειώσαμε την προσφορά που θα έχει για τη νέα γενιά το να παρακολουθήσει τη σειρά αυτή. Είναι ένα σημαντικό ντοκουμέντο, καθώς θεμελιώνει τον πρωτεύοντα ρόλο της ΕΣΣΔ στο Β` Παγκόσμιο Πόλεμο.

ΤΗΝ ΩΡΑ αυτή, που κάθε λογής αναμορφωτές της Ιστορίας και οι επίγονοι των χιτλερικών ξαναχτυπούν με τα μισερά σύνεργα του αντικομμουνισμού, η σειρά αυτή φέρνει τη συντριπτική απάντηση της αλήθειας, που οι παραχαράκτες δε θέλουν ν' ακούγεται, και θέλουν να υποβαθμιστεί.

ΣΗΜΕΡΑ, που καθημερινά μπαίνουν όλο και περισσότεροι μαχητές στο μέτωπο ενάντια στο Αντικομμουνιστικό Μνημόνιο, φέρνω στο νου με πόση λαχτάρα το ελληνικό κοινό υποδέχτηκε τα σοβιετικά κινηματογραφικά έργα και πόσες χιλιάδες έμειναν στην ουρά, προκειμένου να εξασφαλίσουν την είσοδο στους κεντρικούς κινηματογράφους της Αθήνας, που πρόβαλλαν γνωστά σοβιετικά έργα.

ΗΤΑΝ μια καθημερινή βεβαιωτική πράξη, που μαρτυρούσε την αγάπη του λαού μας στην ΕΣΣΔ, που έβγαινε νικήτρια στη μεγάλη αντιφασιστική μάχη, προκαλώντας τη γενική συμπάθεια. Ο αντικομμουνισμός, όσο κι αν φτιασιδώνεται με καλλυντικά, δε θα περάσει.


Του
Νίκου ΚΑΡΑΝΤΗΝΟΥ


ΚΕΙΜΕΝΑ: Νίκος ΤΣΑΚΑΝΙΚΑΣ

Χρωστάτε ελεύθερα!

Σύμφωνα με άλλη ρύθμιση του σχεδίου νόμου καταργείται το πρόστιμο - ρήτρα του 3% για την καθυστέρηση καταβολής των εισπραχθέντων από τους εφοπλιστές ποσών από το Κεφάλαιο Ασφάλισης Επιβατών Οχημάτων (ΚΑΕΟ). Το ΚΑΕΟ αποτελείται από χρήματα τα οποία πληρώνουν οι επιβάτες των πλοίων μέσω του εισιτηρίου. Το ποσό που συγκεντρώνεται, σύμφωνα με το νόμο, αποδίδεται από τους εφοπλιστές στο ΝΑΤ. Η συνήθης πρακτική των εφοπλιστών ήταν και είναι να μην αποδίδουν τα οφειλόμενα στην ώρα τους, ενίοτε να τα αποδίδουν... λειψά, ενώ δε λείπουν και περιπτώσεις που δεν τα αποδίδουν ποτέ!!! Τώρα, με την κατάργηση του προστίμου, γίνεται αντιληπτό από τον καθένα τι πρόκειται να επακολουθήσει...

Ο αγώνας στα χέρια των ναυτεργατών

Τα ταξικά ναυτεργατικά καλούν τους εργάτες της θάλασσας να πάρουν στα χέρια τους την αυριανή απεργία, αλλά και την παραπέρα κλιμάκωση του αγώνα τους. Να μπολιάσουν την πάλη ενάντια στο νομοσχέδιο με αιτήματα που ανταποκρίνονται στις σύγχρονες και πραγματικές ανάγκες των ναυτεργατών, των σπουδαστών, των νησιωτών και των επιβατών. Τα κεντρικά αιτήματα που προβάλλουν οι διοικήσεις των σωματείων ΠΕΜΕΝ - ΣΤΕΦΕΝΣΩΝ - ΠΕΣ/ΝΑΤ, πέρα από την απόσυρση του νομοσχεδίου, μεταξύ άλλων, είναι:

  • Η αναχαίτιση της επίθεσης κυβέρνησης - εφοπλιστών - ΕΕ, ενάντια στο διαλυτικό κανονισμό 3577/92 που απελευθερώνει τις ακτοπλοϊκές συγκοινωνίες, διεκδικώντας ασφαλείς, σύγχρονες, φθηνές συγκοινωνίες με καθημερινή σύνδεση, χειμώνα - καλοκαίρι, όλων των νησιών με την ηπειρωτική Ελλάδα και μεταξύ τους.
  • Κατάργηση όλων των διατάξεων που μειώνουν τις οργανικές συνθέσεις. Να διαμορφωθούν με βάση τις πραγματικές, αυξημένες ανάγκες των πλοίων.
  • Πλήρη κάλυψη των ελλειμμάτων των ΝΑΤ - ΚΑΑΝ - ΚΕΑΝ με κρατική επιχορήγηση και απόδοση των οφειλών των εφοπλιστών για την απρόσκοπτη καταβολή των συντάξεων και των επιδομάτων.
  • Ενιαία αποκλειστική Δημόσια Δωρεάν Ναυτική Εκπαίδευση και Μετεκπαίδευση. Ισοτιμία των διπλωμάτων των ναυτεργατών με τα αντίστοιχα της στεριάς.
  • Δημιουργία Δημόσιου Εθνικού Οργανισμού Ακτοπλοϊκών Συγκοινωνιών στα πλαίσια μιας φιλολαϊκής πολιτικής, ο οποίος θα βασίζεται στη συμμετοχή λαϊκών φορέων, στη λήψη και προώθηση των αποφάσεων, στον εργατικό - κοινωνικό έλεγχο.


Ο καθημερινός ΡΙΖΟΣΠΑΣΤΗΣ 1 ευρώ