ΡΙΖΟΣΠΑΣΤΗΣ
ΡΙΖΟΣΠΑΣΤΗΣ
Σάββατο 5 Γενάρη 2002
Σελ. /32
ΡΕΠΟΡΤΑΖ
Κατάλευκο χάος...

Παρά την έγκαιρη πρόγνωση για την επερχόμενη κακοκαιρία, ο κρατικός μηχανισμός αποδείχτηκε ανίκανος να αντιμετωπίσει την κατάσταση, ενώ για άλλη μια φορά αναδείχτηκε η έλλειψη της απαραίτητης για τέτοιες περιστάσεις υποδομής

Η Ανατολική Στερεά Ελλάδα και η Αττική «βίωσαν» χτες για τα καλά τις συνέπειες από την κακοκαιρία αλλά και από την ολιγωρία του κρατικού μηχανισμού να επέμβει άμεσα όπου υπήρχαν προβλήματα. Η «ετοιμότητα» του κρατικού μηχανισμού εξαντλήθηκε και πάλι στην έγκαιρη διάγνωση για τη χιονοθύελλα που θα πλήξει τη χώρα και στη διαπίστωση ότι υπάρχει έλλειψη εκχιονιστικών μηχανημάτων αλλά και ανθρώπινων χεριών! Ομως το σημαντικότερο πρόβλημα που αναδείχτηκε είναι ότι, παρά τις κυβερνητικές μεγαλοστομίες για «κοσμογονία έργων υποδομής», για άλλη μια φορά η χώρα αποδείχτηκε γυμνή απέναντι σε καιρικά φαινόμενα που μπορεί να μην εμφανίζονται συχνά με τέτοια ένταση, αλλά δεν είναι και αφύσικα.

Πάντως, σε συνεδρίασή της υπό τον υπουργό Εσωτερικών, Κ. Σκανδαλίδη, η Γενική Γραμματεία Πολιτικής Προστασίας... εκτίμησε την κατάσταση που επικρατούσε μέχρι χτες το μεσημέρι στη χώρα! Ο υπουργός, ακολουθώντας την πεπατημένη της κυβέρνησης σε τέτοιες περιπτώσεις, έκανε λόγο για «ακραία καιρικά φαινόμενα» και... συνέστησε στους πολίτες να αποφεύγουν να ταξιδεύουν, αφού το εθνικό δίκτυο γενικά αντιμετώπιζε πρόβλημα, καθώς στα περισσότερα σημεία του η κυκλοφορία διεξαγόταν μόνο με αλυσίδες, ενώ αλλού παρέμενε κλειστό.

Για το γεγονός ότι η βασική εθνική οδός, αλλά και κεντρικές οδικές αρτηρίες της πρωτεύουσας ανοιγόκλειναν, προκαλώντας απίστευτη ταλαιπωρία σε εποχούμενους και κυκλοφοριακό χάος, για την κυβέρνηση φταίνε τα «ακραία φαινόμενα». Το γεγονός ότι το πανάκριβο νέο αεροδρόμιο των Γερμανών αποδείχτηκε ανίκανο να αντιμετωπίσει την κατάσταση (έφτασαν στο σημείο να ρίχνουν νερό με οχήματα της Πυροσβεστικής στα αεροπλάνα για να φύγει ο πάγος, όταν αυτό πρέπει να γίνεται με ειδικό υγρό), για την κυβέρνηση δεν είναι τίποτα μπροστά στη θεό του κέρδους και της ιδιωτικής πρωτοβουλίας. Το γεγονός ότι οι δήμοι καλούνται να αντιμετωπίζουν τα προβλήματα, χωρίς όμως να διαθέτουν τα απαραίτητα μέσα, για την κυβέρνηση είναι... αποκέντρωση εξουσιών.

Το μεγαλύτερο πρόβλημα αντιμετώπιζαν χτες οι περιοχές της Ανατολικής Στερεάς Ελλάδας και της Αττικής, ενώ «ελεγχόμενη» χαρακτήρισε ο υπουργός Εσωτερικών την κατάσταση στην Πελοπόννησο και τη Βόρεια Ελλάδα. Σημαντικά προβλήματα αντιμετώπιζε η Εύβοια, η οποία αναμενόταν να κηρυχτεί σε κατάσταση έκτακτης ανάγκης. Εντονη ήταν η χιονόπτωση στην περιοχή του Μαρτίνου Φθιώτιδας, και συγκεκριμένα στο σημείο της Εθνικής Οδού από Καμμένα Βούρλα έως Αθήνα, όπου η κυκλοφορία διεξαγόταν με αλυσίδες, ενώ ο δρόμος έκλεινε και άνοιγε κάθε τόσο. Για τη διάνοιξη των δρόμων ζητήθηκε η συνδρομή του στρατού.

Η διέλευση των οχημάτων γινόταν με αλυσίδες σε αρκετά τμήματα των Εθνικών Οδών Αθηνών - Λαμίας (κυρίως στο ύψος της Μαλακάσας) και Αθηνών - Τρίπολης (κυρίως στο κομμάτι από Κόρινθο έως Τρίπολη) ενώ από τις 7 μ.μ. έκλεισε η Εθνική Αθηνών - Κορίνθου. Σημαντικά προβλήματα παρουσιάστηκαν στο επαρχιακό δίκτυο των νομών Φθιώτιδας, Μαγνησίας, Εύβοιας, Βοιωτίας, Κορίνθου, Αργολίδας, Μεσσηνίας, Λακωνίας και Αρκαδίας. Κλειστός ήταν ο δρόμος Σπάρτης - Καλαμάτας.

Μέχρι και χτες περίπου 80 χωριά παρέμεναν αποκλεισμένα, κυρίως στους εξής νομούς: Αρκαδίας, Μεσσηνίας, Εύβοιας, Καρδίτσας, Τρικάλων, Φθιώτιδας, Λευκάδας και Κεφαλονιάς.

Σύμφωνα με τη ΓΓΠΠ κανονικά λειτουργούσαν όλα τα αεροδρόμια (άσχετα αν ματαιώθηκαν πτήσεις και σημειώθηκαν μεγάλες καθυστερήσεις), ενώ απαγορεύτηκε ο απόπλους από όλα τα λιμάνια. Μάλιστα, ορισμένα πλοία μεταφέρθηκαν σε πιο ασφαλή λιμάνια, λόγω θαλασσοταραχής. Σε εφημερία ήταν χτες όλα τα νοσοκομεία, ενώ 65 ασθενοφόρα του ΕΚΑΒ ήταν σε ετοιμότητα και χτες το βράδυ αναμενόταν να προστεθούν άλλα 10 (άσχετα αν σε πολλές περιπτώσεις δε διέθεταν αντιολισθητικές αλυσίδες, ή ήταν μπλοκαρισμένα μέσα στο κυκλοφοριακό χάος).

Συνεχείς διακοπές ρεύματος παρουσιάστηκαν σε Αγ. Στέφανο, Βριλήσσια, Καπανδρίτι, Κηφισιά, Μεσόγεια και νότια Εύβοια, λόγω βλάβης σε αγωγούς υψηλής και μέσης τάσης. «Προσπαθούμε να κρατήσουμε το δίκτυο της ΔΕΗ ανοιχτό», είπε χαρακτηριστικά ο Κ. Σκανδαλίδης.

Στη βορειανατολική Αττική κλειστοί ήταν οι περισσότεροι δρόμοι και καταβαλλόταν προσπάθεια διάνοιξής τους από μηχανήματα των δήμων.

Κατά τα άλλα, η ΓΓΠΠ περιμένει πρόσκαιρη ύφεση της κακοκαιρίας από σήμερα, αλλά η ίδια θα είναι - όπως ανακοίνωσε - σε επιφυλακή μέχρι και τη Δευτέρα το πρωί! Σωθήκαμε δηλαδή.

Σοβαρά προβλήματα στην Αττική

Eurokinissi

Το «λευκό της νυφικό» φόρεσε χτες η Αττική, που όμως δημιούργησε σοβαρά προβλήματα στο οδικό δίκτυο. Το χιόνι είχε καλύψει τους περισσότερους δρόμους, ενώ τα ακραία καιρικά φαινόμενα συνεχίστηκαν με ένταση όλη την ημέρα. Σήμερα αναμένεται να υπάρξει σταδιακή εξασθένηση της κακοκαιρίας, ωστόσο οι θερμοκρασίες θα παραμείνουν σε χαμηλά επίπεδα.

Λόγω της έντονης χιονόπτωσης, μεγάλη προσοχή χρειαζόταν από τους οδηγούς στην εθνική οδό Αθηνών - Λαμίας από τον κόμβο της Ν. Κηφισιάς. Νωρίς το πρωί και για πολλές ώρες έκλεισε το ρεύμα προς Λαμία και σχηματίστηκε τεράστια ουρά εγκλωβισμένων αυτοκινήτων. Αλλά και στην εθνική οδό Αθηνών - Κορίνθου από τη Μάνδρα στο ρεύμα προς Κόρινθο παρατηρήθηκαν σοβαρά κυκλοφοριακά προβλήματα και ειδικότερα στην είσοδο έγινε εκτροπή των οχημάτων προς την παλαιά εθνική οδό, στον κόμβο των Μεγάρων. Το βράδυ η κυκλοφορία των οχημάτων γινόταν με αλυσίδες μετά τα διόδια της Ελευσίνας. Συνολικά σε 30 νομούς της χώρας η συγκοινωνία διεξαγόταν με αντιολισθητικές αλυσίδες, ενώ σε 15 νόμους σημειώθηκαν διακοπές της κυκλοφορίας των οχημάτων στα επαρχιακά οδικά δίκτυα.

Στις 11.45 άνοιξε η λεωφόρος Κατεχάκη που ήταν κλειστή από τις 8 το πρωί, στο ύψος της Ηλιούπολης, καθώς το χιόνι είχε μετατραπεί σε πάγο, ενώ στο ύψος της Καισαριανής «δίπλωσε» το πρωί μια νταλίκα. Λίγο μετά τη μία το μεσημέρι άνοιξε για να ξανακλείσει νωρίς το βράδυ, η αερογέφυρα στο Σταυρό Αγίας Παρασκευής. Το πρόβλημα; Τα κενά που εμφανίζονται στο οδόστρωμα, λόγω διαφορετικής συστολής των μεταλλικών και τσιμεντένιων τμημάτων της! Επίσης, αλυσίδες χρειάζονταν σε όλο το οδικό δίκτυο στην πλευρά του Καλάμου - Καπανδριτίου και Βαρνάβα, στην παλαιά εθνική οδό Αθηνών - Θηβών προς Κάζα, Βίλια και Πόρτο Γερμενό και στη γέφυρα Βαρυμπόμπης. Κλειστή ήταν για αρκετές ώρες η οδός Χαριλάου Τρικούπη στην Κηφισιά λόγω τροχαίου που σημειώθηκε με νταλίκα, όπως κλειστοί ήταν και οι δρόμοι από τις ταβέρνες προς Πάρνηθα, από την πλατεία Παλαιάς Πεντέλης προς Νέα Μάκρη και από το Διόνυσο προς τον Αγ. Πέτρο. Με δυσκολία διεξαγόταν η κυκλοφορία στα βόρεια προάστια, ενώ πολλά λεωφορεία ακινητοποιήθηκαν καθώς δεν είχαν αλυσίδες. Δεν εκτελέστηκαν αρκετά από τα δρομολόγια του ΚΤΕΛ Ανατολικής Αττικής. Χωρίς αστικές συγκοινωνίες έμειναν χτες και τα βόρεια προάστια της Αθήνας, καθώς διακόπηκε η κυκλοφορία των λεωφορείων, ενώ οι συρμοί του «ηλεκτρικού σιδηροδρόμου» τερμάτιζαν στο σταθμό της «Ειρήνης».

Eurokinissi

Γενικό απαγορευτικό του απόπλου ίσχυσε από τις έξι χτες τα ξημερώματα για τα πλοία που αναχωρούσαν από τα λιμάνια του Πειραιά και της Ραφήνας. Στον Αργοσαρωνικό τα δρομολόγια εκτελούνταν μόνο από πλοία κλειστού τύπου. Σε ό,τι αφορά τα πορθμεία, δεν πραγματοποιήθηκαν τα δρομολόγια Λευκίμης - Ηγουμενίτσας, Αγ. Μαρίνας - Ν. Στύρων, Καβάλας - Πρίνου, Κεραμωτής - Θάσου, Ωρωπού - Ερέτριας, Πρέβεζας - Ακτιου, Αιδηψού - Αρκίτσας και Κύμης - Σκύρου. Ανοιχτές παρέμειναν οι πορθμιακές γραμμές Ρίου - Αντιρρίου, Περάματος - Παλουκιών και Κέρκυρας - Ηγουμενίτσας.

Από τον ΟΣΕ ανακοινώθηκε ότι τα δρομολόγια των τρένων εκτελούνται κανονικά, με εξαίρεση τα δρομολόγια της γραμμής Διακοφτό - Καλάβρυτα.

Eurokinissi

Ρεύμα με το δελτίο δίνει η «ΔΕΗ Ανώνυμη Εταιρία»

Αποτέλεσμα της πολιτικής ιδιωτικοποίησης οι εκτεταμένες διακοπές που σημειώθηκαν χτες σε όλη τη χώρα και κυρίως στην Αττική. Σε οριακό σημείο η λειτουργία του συστήματος, μεγάλος κίνδυνος για γενικευμένο μπλακ άουτ

Με ελεγχόμενες διακοπές ηλεκτρικού ρεύματος, σε όλη την επικράτεια, αλλά κυρίως στην Αττική, προσπαθεί να αποφύγει η ΔΕΗ ένα γενικευμένο μπλακ άουτ, που θα μπορούσε να βυθίσει ολόκληρη τη χώρα στο σκοτάδι. Αν και το επιχείρημα της ΔΕΗ είναι ότι οι διακοπές οφείλονται στην κακοκαιρία, αυτό, λίγο αληθεύει, αφού τα προβλήματα δεν οφείλονται στον κακό καιρό, ο οποίος βεβαίως και τα επιτείνει, αλλά στην εσκεμμένα ελλιπή συντήρηση του δικτύου μεταφοράς και των μονάδων παραγωγής και στη δραματική έλλειψη τεχνικού προσωπικού που θα μπορούσε να αντιμετωπίσει τα προβλήματα. Η ελλιπής συντήρηση είναι απόρροια της ιδιωτικοποίησης της ΔΕΗ, που σε μια προσπάθειά της να μεγιστοποιήσει τα κέρδη που θα διανείμει στους ιδιώτες, έχει μπει σε ένα κυνήγι αύξησης των κερδών με περικοπές επενδύσεων, ακόμα και των άκρως αναγκαίων συντηρήσεων, με αποτέλεσμα, σε περιόδους κακοκαιρίας όπως αυτή, να μοιράζει στους καταναλωτές, ρεύμα με το... δελτίο.

Αν και πολλές περιοχές της χώρας αλλά και της Αττικής έμειναν για λίγο έως πολύ χωρίς ηλεκτρικό ρεύμα, δεν αποδεικνύει και το μέγεθος του κινδύνου για ένα γενικευμένο μπλακ άουτ. Οι διακοπές στις περισσότερες περιοχές (δεν τις αναφέρουμε διότι είναι πάρα πολλές) έγιναν συνειδητά από τη ΔΕΗ, προκειμένου να σωθεί το σύστημα από την ολική κατάρρευση. Ενδεικτικό της σοβαρότητας της κατάστασης είναι το γεγονός πως με κατανάλωση που ανερχόταν μόλις σε 6.200 μεγαβάτ, όταν η μέγιστη θεωρητική ισχύς του συστήματος αγγίζει τα 10.000 μεγαβάτ, χαρακτηρίστηκε ότι το σύστημα λειτουργεί σε οριακό σημείο. Οριακό σημείο, ακόμα και με τις εκτεταμένες προγραμματιζόμενες διακοπές! Επίσης, από τις τρεις γραμμές μεταφοράς ρεύματος από τη Βόρεια Ελλάδα στο Νότο, λειτουργούσε μόνο η μία και ο καθένας μπορεί να φανταστεί τι μπορεί να σημαίνει αυτό.

Προβλήματα, παρουσιάστηκαν και στους Σταθμούς παραγωγής Αλιβερίου και Λαυρίου αλλά και στη γραμμή υπερυψηλής τάσης Λαυρίου. Ειδικότερα στο Λαύριο, ουσιαστικά λειτουργούσε μόνο η μία από τις τέσσερις μονάδες. Το πρόβλημα επιδεινώθηκε από τις εκκενώσεις γραμμών που αποδίδονται σε υπερφόρτωση των συρμάτων με χιόνι, αλλά και στην κατάρρευση πυλώνων και δέντρων.

ΑΛΕΚΑ ΠΑΠΑΡΗΓΑ
Πάσχει η υποδομή της χώρας

Αναφορικά με το κύμα κακοκαιρίας που πλήττει όλη τη χώρα η ΓΓ της ΚΕ του ΚΚΕ, Αλέκα Παπαρήγα, υπογράμμισε χτες τα εξής:

«Το πρόβλημα κατά τη γνώμη μου δεν είναι μόνο θέμα κρατικού μηχανισμού. Πάντα αποδεικνύεται ότι υπάρχουν κενά. Το θέμα είναι ολόκληρη η υποδομή της χώρας. Οταν η υποδομή πάσχει και ο κρατικός μηχανισμός δεν μπορεί να μπαλώσει αυτές τις τρύπες. Τουλάχιστον τα τελευταία πέντε χρόνια - και στην Ελλάδα - γίνονται πάρα πολλές επιστημονικές συζητήσεις για την αλλαγή του κλίματος. Γίνονται έντονες συζητήσεις, αλλά πάντα απ' αυτή την πλευρά. Δε μιλάω για χρόνια προβλήματα και μακροχρόνια. Επομένως υπάρχει θέμα μιας υποδομής, που θα χρησιμοποιηθεί έστω και μια φορά στα δέκα χρόνια. Δεν μπορεί να ξεκινάς με τα συνηθισμένα. Ολ' αυτά τα χρόνια ακούμε ότι γίνονται έργα υποδομής. Δε θα το αμφισβητήσω αυτό. Μόνο που αυτή η υποδομή είναι στενά συνδεμένη με την κερδοσκοπία των επιχειρήσεων.

Η υποδομή πρέπει να προλαβαίνει. 'Η, αν δεν μπορείς να προλάβεις, τουλάχιστον να αντιμετωπίζεις τα προβλήματα, π.χ. από το σεισμό ή τα προβλήματα από τις βροχές, τα χιόνια ή οτιδήποτε άλλο έχουν προκαλέσει οι κλιματολογικές αλλαγές. Για μας είναι θέμα υποδομής και βεβαίως και κρατικού μηχανισμού. Αλλά τι να τον κάνουμε τον "πυροσβεστικό" κρατικό μηχανισμό, όταν η υποδομή πάσχει; Και έρχεται εκ των υστέρων το κράτος να δώσει τις 200.000 δραχμές ή να αντιμετωπίσει εκ των υστέρων προβλήματα; Να, σήμερα το πρωί άκουγα ότι δεν υπάρχει αποθηκευμένο στην Αττική, αλάτι για το πρόβλημα του πάγου. Οι δήμοι της Αθήνας όντως δεν μπορούσαν να έχουν μεγάλες αποθήκες με αλάτι, αφού το χιόνι πέφτει σπάνια στην περιοχή. Και δε θα ήταν σωστό να διαθέτει ο κάθε δήμος αλάτι σε μεγάλη ποσότητα. Αυτό που χρειάζεται η Αττική είναι να υπάρχει η δυνατότητα άμεσου εκχιονισμού. Ακουσα λοιπόν - συγκεκριμένα το κατήγγειλε ο δήμαρχος Καισαριανής - ότι πρέπει να πάρει το αλάτι από το Μεσολόγγι! Μέχρι να 'ρθει το αλάτι από εκεί - και φαντάζομαι και η υπόλοιπη Ελλάδα θα παίρνει από το Μεσολόγγι - τι γίνεται; Σας λέω ένα απλό ζήτημα. Και εδώ λοιπόν αποδεικνύεται ότι δεν περισσεύει έννοια και φροντίδα και χρήμα για τις λαϊκές ανάγκες».

Χιόνια και στα νησιά του Αιγαίου

Η κακοκαιρία έπληξε και τα νησιά του Αιγαίου, προκαλώντας πολλά προβλήματα στις θαλάσσιες συγκοινωνίες, στην παροχή ρεύματος, αλλά ακόμα και στο οδικό δίκτυο των νησιών, εξαιτίας των χιονοπτώσεων.

Στην Μυτιλήνη αποκλείστηκαν χωριά, στους Δήμους Μήθυμνας, Μανταμάδου και Ερεσού, ενώ βούλιαξαν οι δρόμοι Ερεσού - Σκαμνιάς και Μανταμάδου - Πελλόπης, κάνοντας ακόμα δυσκολότερη τη συγκοινωνία στο νησί.

Στην Χίο αποκλείστηκαν χωριά στα βόρεια του νησιού, στους δήμους Αμανής και Καρδαμύλων, ενώ με ιδιαίτερη δυσκολία κινούνται τα αυτοκίνητα σε ολόκληρο το οδικό δίκτυο του νησιού, με απαραίτητες τις αντιολισθητικές αλυσίδες, ενώ σημειώθηκαν και προβλήματα στην ηλεκτροδότηση των παραπάνω περιοχών. Στο νησί έχει «δέσει» από το βράδυ της Πέμπτης το οχηματαγωγό πλοίο «Μυτιλήνη».

Επίσης, και στη Σάμο, υπήρξαν προβλήματα, εξαιτίας της έντονης χιονόπτωσης και των θυελλωδών ανέμων, αρκετά χωριά κύρια στα βόρεια του νησιού αποκλείστηκαν, ενώ απαραίτητες ήταν οι αντιολισθητικές αλυσίδες για τα οχήματα στο σύνολο σχεδόν του οδικού δικτύου.



Ο καθημερινός ΡΙΖΟΣΠΑΣΤΗΣ 1 ευρώ