ΡΙΖΟΣΠΑΣΤΗΣ
ΡΙΖΟΣΠΑΣΤΗΣ
Παρασκευή 5 Γενάρη 2018
Σελ. /24
ΚΥΒΕΡΝΗΣΗ ΣΥΡΙΖΑ - ΑΝΕΛ
Στο «φουλ» οι μηχανές των ιδιωτικοποιήσεων

Με τις μηχανές στο «φουλ», προχωρά η συγκυβέρνηση ΣΥΡΙΖΑ - ΑΝΕΛ τις ιδιωτικοποιήσεις από το χώρο της Ενέργειας και των υποδομών μεταφορών, μέχρι τουριστικά ακίνητα και μεγάλες εκτάσεις. Πρόκειται για βασικό στοιχείο της στρατηγικής για την ανάκαμψη του κεφαλαίου, με στόχο το άνοιγμα νέων κερδοφόρων πεδίων και την προσέλκυση κεφαλαίων σε κλάδους που ιεραρχεί το κεφάλαιο και παίζουν κομβικό ρόλο στο «όραμά» του για μετατροπή της χώρας σε «κόμβο» Ενέργειας και εμπορευμάτων.

Ο κρατικός προϋπολογισμός του 2018 θέτει ως στόχο εσόδων από ιδιωτικοποιήσεις εντός του έτους τα 2,74 δισ. ευρώ, που για να επιτευχθεί, θα πρέπει να εκτελείται περίπου μια ιδιωτικοποίηση κάθε μήνα. Αμεσα και σύμφωνα με τον προγραμματισμό του ΤΑΙΠΕΔ θα προχωρήσουν οι διαγωνισμοί για τις μαρίνες Αλίμου και Χίου, για την παραχώρηση της Εγνατίας Οδού, η πώληση του 66% του ΔΕΣΦΑ και ακολουθούν οι αποκρατικοποιήσεις του 30% που κατέχει το Δημόσιο στο Διεθνή Αερολιμένα Αθηνών, του 35% των ΕΛΠΕ, του 65% της ΔΕΠΑ, αλλά και του εναπομείναντος ποσοστού 5% στον ΟΤΕ.

Η «ραχοκοκαλιά» των Μεταφορών

Σε ό,τι αφορά τις Μεταφορές και τις σχετικές υποδομές ξεχωρίζουν:

Ο Διεθνής Αερολιμένας Αθηνών (ΔΑΑ), που είναι ένα σημαντικό «φιλέτο» με τεράστια έσοδα κάθε χρόνο και θα βγει στο «σφυρί» εντός του έτους. Τον περασμένο Οκτώβρη υπογράφηκε η 20ετής επέκταση της σύμβασης - η τρέχουσα έληγε το 2026 - του ελληνικού Δημοσίου με την εταιρεία διαχείρισης του αεροδρομίου, το 40% της οποίας ανήκει σε καναδικών συμφερόντων επενδυτικό ταμείο και το 5% στον όμιλο Κοπελούζου, έναντι 600 εκατ. ευρώ. Τον ερχόμενο Μάρτη αναμένεται να ξεκινήσει ο διαγωνισμός για την πώληση του 30% των μετοχών της εταιρείας που έχει περάσει στο χαρτοφυλάκιο του ΤΑΙΠΕΔ, με το Δημόσιο να κρατά το μειοψηφικό 25% στη μετοχική σύνθεση της εταιρείας διαχείρισης. Η ιδιωτικοποίηση αυτή έρχεται να προστεθεί στην πώληση από την προηγούμενη κυβέρνηση - η ολοκλήρωση της διαδικασίας έγινε με... πόνο καρδιάς από τη συγκυβέρνηση ΣΥΡΙΖΑ/ΑΝΕΛ - των 14 περιφερειακών και πιο εμπορικών αεροδρομίων στη γερμανική «Fraport».

Εντός του Γενάρη και συγκεκριμένα μέχρι τις 26 του μήνα, θα έχει ολοκληρωθεί η πρώτη φάση εκδήλωσης ενδιαφέροντος για τη σύμβαση παραχώρησης της Εγνατίας Οδού και των τριών κάθετων οδικών αξόνων που την συνδέουν με Αλβανία, ΠΓΔΜ και Βουλγαρία για 40 χρόνια και εντός 30 ημερών θα έχουν επίσης υποβληθεί δεσμευτικές προσφορές.

Τη χρονιά που πέρασε, υπογράφηκε η σύμβαση για την πώληση του 67% των μετοχών του Οργανισμού Λιμένος Θεσσαλονίκης (ΟΛΘ) στην κοινοπραξία «South Europe Gateway Thessaloniki (SEGT)» και τις επόμενες μέρες αναμένεται να υποβληθεί προς έγκριση στην Επιτροπή Ανταγωνισμού, ώστε να κυρωθεί αμέσως μετά από τη Βουλή και να έχει ολοκληρωθεί η διαδικασία μέσα στο πρώτο τρίμηνο του 2018. Στην κοινοπραξία που εξαγόρασε τον ΟΛΘ συμμετέχουν η γαλλική εταιρεία διαχείρισης λιμένων «Terminal Link» με 33%, το γερμανικό επενδυτικό ταμείο «Deutsche Invest Equity Partners» με 45% και με το υπόλοιπο ποσοστό εταιρεία συμφερόντων Ιβάν Σαββίδη.

Πρόκειται για το δεύτερο μεγαλύτερο λιμάνι της χώρας που πωλείται, μετά από το λιμάνι του Πειραιά στους Κινέζους, και σύμφωνα με όσα έχουν ανακοινωθεί, δεν θα είναι το τελευταίο. Στο ΤΑΙΠΕΔ έχει περιέλθει η κυριότητα των εταιρειών που διαχειρίζονται τα λιμάνια Βόλου, Ραφήνας, Ηγουμενίτσας, Πάτρας, Αλεξανδρούπολης, Ηρακλείου, Ελευσίνας, Λαυρίου, Κέρκυρας και Καβάλας. Πιο άμεσες αναμένονται να είναι οι εξελίξεις για το λιμάνι της Αλεξανδρούπολης, το οποίο εμπλέκεται στους ευρύτερους σχεδιασμούς στην περιοχή που αφορούν την Ενέργεια και τις εμπορευματικές μεταφορές, με τις ΗΠΑ να εκδηλώνουν με κάθε αφορμή το «θερμό» ενδιαφέρον τους.

Παράλληλα, προωθείται και η ιδιωτικοποίηση μαρίνων τουριστικού ενδιαφέροντος. Σε αυτό το πλαίσιο, ως «πρώτο πιάτο», η 18η Γενάρη έχει οριστεί ως καταληκτική ημερομηνία για την εκδήλωση ενδιαφέροντος για τη μαρίνα Χίου και η 31η Γενάρη αντίστοιχα για τη μαρίνα Αλίμου. Ειδικά για τη μαρίνα Αλίμου, αξίζει να σημειώσουμε ότι πρόκειται για τη μεγαλύτερη εγκατάσταση αυτού του είδους στην Ελλάδα και μια από τις μεγαλύτερες της Ανατολικής Μεσογείου, η οποία διαθέτει 1.100 θέσεις ελλιμενισμού, χερσαία έκταση 210 στρέμματα, κτίρια διαφόρων κατηγοριών και ηλικιών, ενώ η σύμβαση παραχώρησης προβλέπει και την κατασκευή και άλλων τουριστικών εγκαταστάσεων, όπως ξενοδοχείο, χώρους εστίασης κ.ά. Γι' αυτό άλλωστε έχουν ξεκινήσει οι διαδικασίες για την αλλαγή του χωροταξικού πλαισίου της εγκατάστασης, ώστε να «διευκολυνθεί» ο νέος ιδιώτης - επενδυτής.

Είναι «πολλά τα λεφτά» στην Ενέργεια...

Από τον τομέα της Ενέργειας αναμένονται επίσης σοβαρές εξελίξεις τους επόμενους μήνες.

Ετσι, το Φλεβάρη αναμένεται η κατάθεση δεσμευτικών προσφορών για το 66% του ΔΕΣΦΑ από τα δύο επενδυτικά σχήματα που έχουν περάσει στη δεύτερη φάση του διαγωνισμού, την κοινοπραξία των εταιρειών «Snam» (Ιταλία), «Enagas» (Ισπανία), «Fluxys» (Βέλγιο) και «Nederlandse Gasunie» (Ολλανδία) και την ισπανική «Regasificadora del Noroeste». Πρόκειται για μια ιδιωτικοποίηση όπου υπήρξε έντονο παρασκήνιο τα προηγούμενα χρόνια, με επίσημη παρέμβαση της Κομισιόν και «ανεπίσημη» των ΗΠΑ, και τελικά «ναυάγιο» της προηγούμενης συμφωνίας που είχε προωθήσει η συγκυβέρνηση ΝΔ - ΠΑΣΟΚ για πώληση της στρατηγικής σημασίας επιχείρησης στους Αζέρους. Σύμφωνα με το χρονοδιάγραμμα, η διαδικασία θα πρέπει να έχει ολοκληρωθεί μέχρι τον Ιούνη του 2018, περνώντας έτσι, όπως όλα δείχνουν, σε ευρωπαϊκές εταιρείες που εμπλέκονται μάλιστα στη διαχείριση του αγωγού φυσικού αερίου ΤΑΡ.

Το 35% των ΕΛΠΕ προβλέπεται επίσης να πωληθεί και το Μάρτη αναμένεται να ξεκινήσει ο σχετικός διαγωνισμός. Στα ΕΛΠΕ σήμερα ο πλειοψηφικός μέτοχος είναι η εταιρεία «Paneuropean» του ομίλου Λάτση, που ελέγχει το 45,47% και βάσει της ισχύουσας συμφωνίας έχει το δικαίωμα «πρώτης προσφοράς» σε περίπτωση που το Δημόσιο επιθυμούσε να πωλήσει το δικό του ποσοστό. Τα ΕΛΠΕ έχουν τεράστια δραστηριότητα στον τομέα της διύλισης πετρελαιοειδών και διαθέτουν τα τρία από τα τέσσερα διυλιστήρια που λειτουργούν στην Ελλάδα, κατέχοντας μερίδιο περίπου 65% της ελληνικής αγοράς στον τομέα του χονδρικού εμπορίου πετρελαιοειδών. Το 60% των πωλήσεων κατευθύνεται σε ξένες αγορές, έχουν δραστηριότητα στην εγχώρια λιανική μέσω δικτύου περίπου 1.700 πρατηρίων, διαθέτουν σημαντική παρουσία στις αγορές των Βαλκανίων, ενώ δραστηριοποιούνται και στην παραγωγή και εμπορία ηλεκτρικής ενέργειας σε συνεργασία με την ιταλική «Edison». Ο όμιλος δραστηριοποιείται και στον τομέα έρευνας και παραγωγής υδρογονανθράκων και πρόσφατα σε συνεργασία με την αμερικανική «ΕxxonΜobil» και τη γαλλική «Total», «στοχεύει» σε έρευνες στις θαλάσσιες περιοχές σε Ιόνιο και νότια της Κρήτης.

Η διαδικασία πώλησης του 65% της Δημόσιας Επιχείρησης Αερίου θα ξεκινήσει επίσης το Μάρτη, εταιρείας που κατέχει σχεδόν το 90% της εγχώριας αγοράς φυσικού αερίου, ενώ ο ΔΕΣΦΑ είναι 100% θυγατρική της. Παράλληλα, μέχρι τον Ιούνη προβλέπεται να έχει προκηρυχθεί ο διαγωνισμός για την πώληση του 17% της ΔΕΗ, ενώ στο μεταξύ θα πρέπει να έχει ολοκληρωθεί και το «market test» για την πώληση των λιγνιτικών μονάδων σε Μεγαλόπολη και Φλώρινα.

Τέλος, το Μάρτη θα γίνει η έναρξη του διαγωνισμού για την πώληση του τελευταίου 5% των μετοχών που διατηρεί ακόμη το Δημόσιο στον ΟΤΕ, ενώ αξίζει επίσης να σημειώσουμε την ολοκλήρωση κάθε εκκρεμότητας για την έναρξη του έργου στο Ελληνικό μέχρι τον Ιούνη.

Ολα τα παραπάνω αποτελούν βεβαίως μόνο τα όσα έχουν επίσημα ανακοινωθεί και αφορούν την επίσημη έναρξη της διαγωνιστικής διαδικασίας. Στο μεταξύ, βέβαια, δεν πρέπει να παραλείψουμε ότι το σύνολο σχεδόν των εταιρειών που το δημόσιο συμμετέχει ως κύριος μέτοχος στη μετοχική τους σύνθεση έχει περιέλθει στο νέο «υπερταμείο» ιδιωτικοποιήσεων.

Μεταξύ των δημόσιων επιχειρήσεων που διαχειρίζεται το «υπερταμείο» είναι η ΕΥΔΑΠ και η ΕΥΑΘ, τα ΕΛΤΑ, ο ΟΑΣΑ και η «Αττικό Μετρό», ο ΟΣΕ, η ΕΛΒΟ, η Διώρυγα της Κορίνθου, το ΟΑΚΑ, η Διεθνής Εκθεση Θεσσαλονίκης, τα υπόλοιπα 35 περιφερειακά αεροδρόμια κ.ά. Παράλληλα, στο «υπερταμείο» έχει περάσει και η Εταιρεία Ακινήτων Δημοσίου, η οποία διαχειρίζεται ένα χαρτοφυλάκιο ακινήτων που περιλαμβάνει πάνω από 277 τουριστικά ακίνητα, μεταξύ των οποίων χιονοδρομικά κέντρα, μουσεία, σπήλαια και ιαματικές πηγές, 12 Ολυμπιακά Ακίνητα αλλά και 71.000 τίτλους ιδιοκτησίας άλλων ακινήτων κάθε είδους.


Φ. Κ.



Ο καθημερινός ΡΙΖΟΣΠΑΣΤΗΣ 1 ευρώ