ΡΙΖΟΣΠΑΣΤΗΣ
ΡΙΖΟΣΠΑΣΤΗΣ
Κυριακή 4 Μάη 1997
Σελ. /48
ΠΟΛΙΤΙΣΜΟΣ
Ταξίδι "... στη χώρα των ασμάτων"

Συζήτηση με τον Γ. Ιωάννου και την Κ. Βέττα για τον καινούριο τους δίσκο

"...στη χώρα των ασμάτων" θα μας ταξιδέψουν ο συνθέτης, ενορχηστρωτής Γιάννης Ιωάννου και η μελωδική φωνή της Καλλιόπης Βέττα,με τη νέα προσωπική δισκογραφική τους δουλιά, που θα κυκλοφορήσει στις 12 Μάη. Πρόκειται για την πρώτη ολοκληρωμένη δισκογραφική τους κατάθεση, καθώς ο Γ. Ιωάννου υπογράφει τη μουσική των περισσότερων τραγουδιών του δίσκου και η Κ. Βέττα τα ερμηνεύει. Εχοντας την ευκαιρία για μια πρώτη ακρόαση, "... στη χώρα των ασμάτων" "συναντηθήκαμε" με τρυφερά, ευαίσθητα τραγούδια. Δυνατές μελωδίες, που μας γαληνεύουν από τα σκληρά ακούσματα της σύγχρονης μεγαλούπολης.

Στο δίσκο περιλαμβάνονται ακόμη συνθέσεις των: Γ. Νικολάου, Μ. Πασχαλίδη, Π. Θαλασσινού, Τ. Γκρους, Γ. Σταυριανού, Θ. Παυλάκου και Β. Βέττα.Τους στίχους υπογράφουν οι: Γ. Ιωάννου, Β. Γιαννόπουλος, Χρ. Παπαδόπουλος, Τ. Σαλονικιού,Γ. Βασιλακοπούλου, Θ. Παυλάκος, Γ. Μπακλαβάς, Ηλ. Κατσούλης, Γ. Σταυριανός, Λένα Παππά.

Δυνατές μελωδίες

"Δε θέλαμε να κάνουμε τραγούδια για σουξέ" μάς λέει ο Γ. Ιωάννου. "Ηθελα όλα τα κομμάτια να είναι της αρεσκείας μας, να ηρεμούν, να μας γαληνεύουν από την ένταση που βιώνουμε καθημερινά. Και νομίζω ότι το έχουμε πετύχει. Επίσης, έχουμε πολύ καλό στίχο. Υπάρχει ένας ήχος όχι τετριμμένος και συνηθισμένος".

"Είναι πολύ δυνατές μελωδίες", σημειώνει η Κ. Βέττα. "Εγινε πολύ καλή ενορχήστρωση και το πιο σημαντικό είναι ότι αρέσουν σε μας. Οταν σου αρέσει κάτι, δίνεις όλο σου τον εαυτό. Είχαμε πολύ υλικό στη διάθεσή μας. Το μαζεύουμε γύρω στα δύο χρόνια. Οι συνθέτες που συνεργάζονται στο δίσκο, μας έδωσαν περισσότερα από ένα τραγούδι. Εμείς επιλέξαμε, αυτά που ταιριάζουν περισσότερο στην αισθητική μας και στη φωνή μου".

"Στις δισκογραφικές εταιρίες", λέει ο Γ. Ιωάννου "τα σουξέ αποδίδουν αμέσως τα λεφτά που έχουν επενδύσει. Δουλιές ποιοτικές που πουλάνε μακροχρόνια και δεν έχουν άμεση επιστροφή χρημάτων, δεν τους ενδιαφέρουν. Δυστυχώς, έχει μπει ένας καινούριος όρος στη μουσική στην Ελλάδα, το μάρκετινγκ. Ενας συρφετός νέων παιδιών, τα οποία δε γνωρίζουν ιδιαίτερα το αντικείμενο και τις ανησυχίες των ανθρώπων που δημιουργούν".

Αναφερόμενος στη "Βέρτζιν" τη δισκογραφική εταιρία από την οποία κυκλοφορεί ο δίσκος, μας λέει "Είναι ένα βήμα έκφρασης, για δημιουργούς που έχουν κάτι να πουν. Υπάρχει ένα κριτήριο ποιοτικό".

Μια παλιά αγάπη

Η σχέση της Κ. Βέττα με το τραγούδι, ξεκινάει από πολύ παλιά.

"Ξεκινάει ερασιτεχνικά, από την εφηβική μου ηλικία, όπου κάνω συναυλίες με τον αδελφό μου, Βαγγέλη Βέττα", μας λέει. "Ακολούθησε το Πανεπιστήμιο και οι σπουδές μου στη Μόσχα. Παράλληλα, συμμετείχα στο ελληνικό συγκρότημα "Ερμής". Πάντα, όμως, ήθελα να κάνω κάτι πιο σοβαρό με το τραγούδι, ήθελα να σπουδάσω. Γι' αυτό και όταν τέλειωσα το Πανεπιστήμιο και επέστρεψα στην Ελλάδα, έκανα αρκετά χρόνια κλασικό τραγούδι στο Ωδείο Αθηνών".

"Είχα την τύχη, να μη χτυπήσω πόρτες.Κατά κάποιο τρόπο με βρήκανε. Πρώτα ο Λουδοβίκος των Ανωγείων, με τον οποίο συνεργαζόμουν περίπου τρία χρόνια, και συμμετείχα στον τελευταίο του δίσκο "Χαρματούσα".Κοντά του έμαθα τραγούδια των χαμηλών τόνων, αυτά που μπορείς και ψιθυριστά ακόμη να τα πεις και να φτάσεις στην καρδιά του άλλου.Το '94, σε μια συναυλία, γνωριστήκαμε με τον Γ. Ιωάννου".

"Σ' αυτή τη συναυλία, άκουσα ξαφνικά τη φωνή της Καλλιόπης και με άγγιξε.Η φωνή της ήταν η αιτία για να δραστηριοποιηθώ ως συνθέτης".

Το μουσικό ταξίδι του Γ. Ιωάννου, ξεκίνησε από πολύ νωρίς, μαθαίνοντας αρχικά ακορντεόν. Ακολούθησε η "συνάντησή" του με τη βυζαντινή μουσική, με τα ροκ συγκροτήματα και μετά τη μεταπολίτευση, συνέχισε στη Ρόδο παίζοντας αντάρτικα. Επιστρέφοντας στην Αθήνα, συνέχισε τις σπουδές του στο Ωδείο Αθηνών και ασχολήθηκε με στούντιο, ηχογραφήσεις, ενορχηστρώσεις, παραγωγές.Συμμετείχε ως ενορχηστρωτής σε 160 δίσκους.Μεταξύ άλλων σε δουλιές τωνΖαμπέτα, Χιώτη, Καλδάρα (... ). Ιδιαίτερα σημαντική θεωρεί τη συνεργασία με τον Μίκη Θεοδωράκη στην "Πολιτεία Γ" και "Πολιτεία Δ", στην οποία έκανε και την παραγωγή.

"Θέλω να σταθώ και στη συνεργασία μου με τον Βαγγέλη Παπαθανασίου: στο δίσκο "Οραμα" με τον Βασίλη Σαλέα.Ηταν για μένα μεγάλη εμπειρία να ζήσω από κοντά το πώς σκέπτεται και δουλεύει ο Β. Παπαθανασίου".

Πλασματική κρίση

Αναφερόμενος στη μουσική σκηνή της χώρας μας, ο Γ. Ιωάννου μάς λέει

"Η "Κρίση στο ελληνικό τραγούδι" που πολλοί υποστηρίζουν, δεν υπήρξε ποτέ. Πάντα γράφονταν καλά τραγούδια, απλώς δεν έβρισκαν το δρόμο προς το φως, γιατί μπήκε το μάρκετινγκ. Βαρύνοντα λόγο στο ποια τραγούδια θα βγουν, έχει και ο λογιστής. Αυτό κάνει κακό στην τέχνη.Παράλληλα, βαρέθηκε και ο κόσμος, αυτό που του πουλάγανε, με αποτέλεσμα να στραφεί και κάπου αλλού. Ετσι, κυρίως μετά το '90, άρχισαν να βρίσκουν στέγη διάφοροι αξιόλογοι και παραμελημένοι ίσως δημιουργοί της νεότερης γενιάς: Σ. Μάλαμας, Ο. Περίδης, Μ. Πασχαλίδης, Δ. Ζερβουδάκης, Αλ. Δήμας, Λ. Μαχαιρίτσας, Γ. Σπυρόπουλος (Μπαχ) κ.ά. Εχουμε πολύ αξιόλογους στιχουργούς και τις περισσότερες φορές μας αφορούν αυτά που γράφουν. Υπάρχουν όμως και καλλιτέχνες που εντάσσονται στη "νέα σκηνή", οι οποίοι κινδυνεύουν να κάνουν ένα λάθος, εκφράζοντας απωθημένα μέσα από το τραγούδι".

- Η μοναξιά και η απογοήτευση που βιώνουμε, πώς μπορεί να μην είναι σημείο μουσικής αναφοράς;

"Αυτά μπορείς να τα πεις, αλλά ας μην ξεχάσουμε ότι ο κόσμος θέλει και να χαλαρώσει ακούγοντας τραγούδια. Και "... στη χώρα των ασμάτων" το έχουμε πετύχει αυτό".

Αισιόδοξη για το ελληνικό τραγούδι σήμερα, είναι η Κ. Βέττα.

"Υπάρχουν πολλοί άνθρωποι με ταλέντο, καλές προθέσεις για το τραγούδι και αγάπη. Επίσης, νομίζω ότι έχει συντομέψει ο δρόμος, από τον δημιουργό μέχρι τον ακροατή. Και σ' αυτό έχει παίξει ρόλο το ραδιόφωνο. Ακόμη θυμάμαι το ξεκίνημα του "902". Αλλά και η σημερινή πορεία του. Δεν είναι δύσκολο πια, ψάχνοντας στο ραδιόφωνο να βρεις όμορφα τραγούδια. Και οι δημιουργοί παίρνουν κουράγιο από αυτό".

Η. ΜΟΡΤΟΓΛΟΥ

Ταξίδι "... στη χώρα των ασμάτων"

Συζήτηση με τον Γ. Ιωάννου και την Κ. Βέττα για τον καινούριο τους δίσκο

"...στη χώρα των ασμάτων" θα μας ταξιδέψουν ο συνθέτης, ενορχηστρωτής Γιάννης Ιωάννου και η μελωδική φωνή της Καλλιόπης Βέττα,με τη νέα προσωπική δισκογραφική τους δουλιά, που θα κυκλοφορήσει στις 12 Μάη. Πρόκειται για την πρώτη ολοκληρωμένη δισκογραφική τους κατάθεση, καθώς ο Γ. Ιωάννου υπογράφει τη μουσική των περισσότερων τραγουδιών του δίσκου και η Κ. Βέττα τα ερμηνεύει. Εχοντας την ευκαιρία για μια πρώτη ακρόαση, "... στη χώρα των ασμάτων" "συναντηθήκαμε" με τρυφερά, ευαίσθητα τραγούδια. Δυνατές μελωδίες, που μας γαληνεύουν από τα σκληρά ακούσματα της σύγχρονης μεγαλούπολης.

Στο δίσκο περιλαμβάνονται ακόμη συνθέσεις των: Γ. Νικολάου, Μ. Πασχαλίδη, Π. Θαλασσινού, Τ. Γκρους, Γ. Σταυριανού, Θ. Παυλάκου και Β. Βέττα.Τους στίχους υπογράφουν οι: Γ. Ιωάννου, Β. Γιαννόπουλος, Χρ. Παπαδόπουλος, Τ. Σαλονικιού,Γ. Βασιλακοπούλου, Θ. Παυλάκος, Γ. Μπακλαβάς, Ηλ. Κατσούλης, Γ. Σταυριανός, Λένα Παππά.

Δυνατές μελωδίες

"Δε θέλαμε να κάνουμε τραγούδια για σουξέ" μάς λέει ο Γ. Ιωάννου. "Ηθελα όλα τα κομμάτια να είναι της αρεσκείας μας, να ηρεμούν, να μας γαληνεύουν από την ένταση που βιώνουμε καθημερινά. Και νομίζω ότι το έχουμε πετύχει. Επίσης, έχουμε πολύ καλό στίχο. Υπάρχει ένας ήχος όχι τετριμμένος και συνηθισμένος".

"Είναι πολύ δυνατές μελωδίες", σημειώνει η Κ. Βέττα. "Εγινε πολύ καλή ενορχήστρωση και το πιο σημαντικό είναι ότι αρέσουν σε μας. Οταν σου αρέσει κάτι, δίνεις όλο σου τον εαυτό. Είχαμε πολύ υλικό στη διάθεσή μας. Το μαζεύουμε γύρω στα δύο χρόνια. Οι συνθέτες που συνεργάζονται στο δίσκο, μας έδωσαν περισσότερα από ένα τραγούδι. Εμείς επιλέξαμε, αυτά που ταιριάζουν περισσότερο στην αισθητική μας και στη φωνή μου".

"Στις δισκογραφικές εταιρίες", λέει ο Γ. Ιωάννου "τα σουξέ αποδίδουν αμέσως τα λεφτά που έχουν επενδύσει. Δουλιές ποιοτικές που πουλάνε μακροχρόνια και δεν έχουν άμεση επιστροφή χρημάτων, δεν τους ενδιαφέρουν. Δυστυχώς, έχει μπει ένας καινούριος όρος στη μουσική στην Ελλάδα, το μάρκετινγκ. Ενας συρφετός νέων παιδιών, τα οποία δε γνωρίζουν ιδιαίτερα το αντικείμενο και τις ανησυχίες των ανθρώπων που δημιουργούν".

Αναφερόμενος στη "Βέρτζιν" τη δισκογραφική εταιρία από την οποία κυκλοφορεί ο δίσκος, μας λέει "Είναι ένα βήμα έκφρασης, για δημιουργούς που έχουν κάτι να πουν. Υπάρχει ένα κριτήριο ποιοτικό".

Μια παλιά αγάπη

Η σχέση της Κ. Βέττα με το τραγούδι, ξεκινάει από πολύ παλιά.

"Ξεκινάει ερασιτεχνικά, από την εφηβική μου ηλικία, όπου κάνω συναυλίες με τον αδελφό μου, Βαγγέλη Βέττα", μας λέει. "Ακολούθησε το Πανεπιστήμιο και οι σπουδές μου στη Μόσχα. Παράλληλα, συμμετείχα στο ελληνικό συγκρότημα "Ερμής". Πάντα, όμως, ήθελα να κάνω κάτι πιο σοβαρό με το τραγούδι, ήθελα να σπουδάσω. Γι' αυτό και όταν τέλειωσα το Πανεπιστήμιο και επέστρεψα στην Ελλάδα, έκανα αρκετά χρόνια κλασικό τραγούδι στο Ωδείο Αθηνών".

"Είχα την τύχη, να μη χτυπήσω πόρτες.Κατά κάποιο τρόπο με βρήκανε. Πρώτα ο Λουδοβίκος των Ανωγείων, με τον οποίο συνεργαζόμουν περίπου τρία χρόνια, και συμμετείχα στον τελευταίο του δίσκο "Χαρματούσα".Κοντά του έμαθα τραγούδια των χαμηλών τόνων, αυτά που μπορείς και ψιθυριστά ακόμη να τα πεις και να φτάσεις στην καρδιά του άλλου.Το '94, σε μια συναυλία, γνωριστήκαμε με τον Γ. Ιωάννου".

"Σ' αυτή τη συναυλία, άκουσα ξαφνικά τη φωνή της Καλλιόπης και με άγγιξε.Η φωνή της ήταν η αιτία για να δραστηριοποιηθώ ως συνθέτης".

Το μουσικό ταξίδι του Γ. Ιωάννου, ξεκίνησε από πολύ νωρίς, μαθαίνοντας αρχικά ακορντεόν. Ακολούθησε η "συνάντησή" του με τη βυζαντινή μουσική, με τα ροκ συγκροτήματα και μετά τη μεταπολίτευση, συνέχισε στη Ρόδο παίζοντας αντάρτικα. Επιστρέφοντας στην Αθήνα, συνέχισε τις σπουδές του στο Ωδείο Αθηνών και ασχολήθηκε με στούντιο, ηχογραφήσεις, ενορχηστρώσεις, παραγωγές.Συμμετείχε ως ενορχηστρωτής σε 160 δίσκους.Μεταξύ άλλων σε δουλιές τωνΖαμπέτα, Χιώτη, Καλδάρα (... ). Ιδιαίτερα σημαντική θεωρεί τη συνεργασία με τον Μίκη Θεοδωράκη στην "Πολιτεία Γ" και "Πολιτεία Δ", στην οποία έκανε και την παραγωγή.

"Θέλω να σταθώ και στη συνεργασία μου με τον Βαγγέλη Παπαθανασίου: στο δίσκο "Οραμα" με τον Βασίλη Σαλέα.Ηταν για μένα μεγάλη εμπειρία να ζήσω από κοντά το πώς σκέπτεται και δουλεύει ο Β. Παπαθανασίου".

Πλασματική κρίση

Αναφερόμενος στη μουσική σκηνή της χώρας μας, ο Γ. Ιωάννου μάς λέει

"Η "Κρίση στο ελληνικό τραγούδι" που πολλοί υποστηρίζουν, δεν υπήρξε ποτέ. Πάντα γράφονταν καλά τραγούδια, απλώς δεν έβρισκαν το δρόμο προς το φως, γιατί μπήκε το μάρκετινγκ. Βαρύνοντα λόγο στο ποια τραγούδια θα βγουν, έχει και ο λογιστής. Αυτό κάνει κακό στην τέχνη.Παράλληλα, βαρέθηκε και ο κόσμος, αυτό που του πουλάγανε, με αποτέλεσμα να στραφεί και κάπου αλλού. Ετσι, κυρίως μετά το '90, άρχισαν να βρίσκουν στέγη διάφοροι αξιόλογοι και παραμελημένοι ίσως δημιουργοί της νεότερης γενιάς: Σ. Μάλαμας, Ο. Περίδης, Μ. Πασχαλίδης, Δ. Ζερβουδάκης, Αλ. Δήμας, Λ. Μαχαιρίτσας, Γ. Σπυρόπουλος (Μπαχ) κ.ά. Εχουμε πολύ αξιόλογους στιχουργούς και τις περισσότερες φορές μας αφορούν αυτά που γράφουν. Υπάρχουν όμως και καλλιτέχνες που εντάσσονται στη "νέα σκηνή", οι οποίοι κινδυνεύουν να κάνουν ένα λάθος, εκφράζοντας απωθημένα μέσα από το τραγούδι".

- Η μοναξιά και η απογοήτευση που βιώνουμε, πώς μπορεί να μην είναι σημείο μουσικής αναφοράς;

"Αυτά μπορείς να τα πεις, αλλά ας μην ξεχάσουμε ότι ο κόσμος θέλει και να χαλαρώσει ακούγοντας τραγούδια. Και "... στη χώρα των ασμάτων" το έχουμε πετύχει αυτό".

Αισιόδοξη για το ελληνικό τραγούδι σήμερα, είναι η Κ. Βέττα.

"Υπάρχουν πολλοί άνθρωποι με ταλέντο, καλές προθέσεις για το τραγούδι και αγάπη. Επίσης, νομίζω ότι έχει συντομέψει ο δρόμος, από τον δημιουργό μέχρι τον ακροατή. Και σ' αυτό έχει παίξει ρόλο το ραδιόφωνο. Ακόμη θυμάμαι το ξεκίνημα του "902". Αλλά και η σημερινή πορεία του. Δεν είναι δύσκολο πια, ψάχνοντας στο ραδιόφωνο να βρεις όμορφα τραγούδια. Και οι δημιουργοί παίρνουν κουράγιο από αυτό".

Η. ΜΟΡΤΟΓΛΟΥ

Γ Ι Ω Ρ Γ Ο Σ

Α Ρ Μ Ε Ν Η Σ

Καρδιά και μυαλό

είναι αριστερά

Ενα καινούριο θέατρο, το "Νέο Ελληνικό Θέατρο", πρόκειται να στεγαστεί σε ένα νεοκλασικό κτίριο του περασμένου αιώνα στα Εξάρχεια. Για τις δραστηριότητές του και για άλλα ενδιαφέροντα ζητήματα, ο "Ρ" συζητά με τον δημιουργό του, ηθοποιό - σκηνοθέτη, Γιώργο Αρμένη

Σελίδα 3

Β Ι Β Λ Ι Ο

Υπερπαραγωγή

τίτλων, χωρίς

υποδομή

Ο πρόεδρος της ΠΕΟΒ, Γιώργος Δαρδανός, με αφορμή τη μαγιάτικη καμπάνια του ΥΠΠΟ και του ΕΚΕΒΙ για το βιβλίο στα ΜΜΕ, μιλάει στο "Ρ" και εξηγεί πώς το βιβλίο θα πάψει να είναι η ουρά των μεγάλων και ξένων συμφερόντων

Σελίδα 4

Π Ρ Ω Τ Ο Μ Α Γ Ι Α '97

Η υπεράσπιση των

δικαιωμάτων μας

είναι δική μας

δουλιά

Κάτω από τα πανό της Εργατικής Πρωτομαγιάς στο Σύνταγμα, εργαζόμενοι και νεολαίοι "γράφουν" το δικό τους μήνυμα και προσδιορίζουν τους αποδέκτες τουΣελίδες 8 - 9

Α Θ Λ Η ΤΙ Σ Μ Ο Σ

Ανοιχτοί

λογαριασμοί...

Κορυφώνεται η αγωνία ανά την υφήλιο για τις θέσεις που οδηγούν στο Παγκόσμιο Κύπελλο Ποδοσφαίρου στη Γαλλία

Σελίδα 15

Σ Κ Α Κ Ι

Ανάντ - Κάρποβ

στο Μονακό

Με νίκες επί Κράμνικ, επί Αντερσον και επί Λοτιέ, τέθηκε επικεφαλής ο Ινδός GM B. Ανάντ. Εντυπωσιακές νίκες ανέβασαν στη 2η θέση και τον παγκόσμιο πρωταθλητή Αν. Κάρποβ

Σελίδα 16

Γ Ι Ω Ρ Γ Ο Σ

Α Ρ Μ Ε Ν Η Σ

Καρδιά και μυαλό

είναι αριστερά

Ενα καινούριο θέατρο, το "Νέο Ελληνικό Θέατρο", πρόκειται να στεγαστεί σε ένα νεοκλασικό κτίριο του περασμένου αιώνα στα Εξάρχεια. Για τις δραστηριότητές του και για άλλα ενδιαφέροντα ζητήματα, ο "Ρ" συζητά με τον δημιουργό του, ηθοποιό - σκηνοθέτη, Γιώργο Αρμένη

Σελίδα 3

Β Ι Β Λ Ι Ο

Υπερπαραγωγή

τίτλων, χωρίς

υποδομή

Ο πρόεδρος της ΠΕΟΒ, Γιώργος Δαρδανός, με αφορμή τη μαγιάτικη καμπάνια του ΥΠΠΟ και του ΕΚΕΒΙ για το βιβλίο στα ΜΜΕ, μιλάει στο "Ρ" και εξηγεί πώς το βιβλίο θα πάψει να είναι η ουρά των μεγάλων και ξένων συμφερόντων

Σελίδα 4

Π Ρ Ω Τ Ο Μ Α Γ Ι Α '97

Η υπεράσπιση των

δικαιωμάτων μας

είναι δική μας

δουλιά

Κάτω από τα πανό της Εργατικής Πρωτομαγιάς στο Σύνταγμα, εργαζόμενοι και νεολαίοι "γράφουν" το δικό τους μήνυμα και προσδιορίζουν τους αποδέκτες τουΣελίδες 8 - 9

Α Θ Λ Η ΤΙ Σ Μ Ο Σ

Ανοιχτοί

λογαριασμοί...

Κορυφώνεται η αγωνία ανά την υφήλιο για τις θέσεις που οδηγούν στο Παγκόσμιο Κύπελλο Ποδοσφαίρου στη Γαλλία

Σελίδα 15

Σ Κ Α Κ Ι

Ανάντ - Κάρποβ

στο Μονακό

Με νίκες επί Κράμνικ, επί Αντερσον και επί Λοτιέ, τέθηκε επικεφαλής ο Ινδός GM B. Ανάντ. Εντυπωσιακές νίκες ανέβασαν στη 2η θέση και τον παγκόσμιο πρωταθλητή Αν. Κάρποβ

Σελίδα 16



Ο καθημερινός ΡΙΖΟΣΠΑΣΤΗΣ 1 ευρώ