ΡΙΖΟΣΠΑΣΤΗΣ
ΡΙΖΟΣΠΑΣΤΗΣ
Κυριακή 4 Μάρτη 2012
Σελ. /16
ΕΝΘΕΤΗ ΕΚΔΟΣΗ: "7 ΜΕΡΕΣ ΜΑΖΙ"
ΠΟΛΙΤΙΣΜΟΣ
ΘΕΑΤΡΙΚΗ ΣΚΗΝΗ «ΕΚΤΟΣ ΣΧΕΔΙΟΥ»
Οι «περιπέτειες» του... «Θείου Πάπαρου»

Από την παράσταση στο Καματερό
Από την παράσταση στο Καματερό
Στη θεατρική σάτιρα «Ο θείος Πάπαρος», έργο του σκηνοθέτη και συγγραφέα Αουγκούστο Μπόαλ, που παρουσιάζει η ερασιτεχνική θεατρική ομάδα «Εκτός σχεδίου», κάθε Σάββατο και Κυριακή, στο χώρο των Εργατικών Κατοικιών Γεροβουνού στο Καματερό, βρέθηκε την περασμένη Κυριακή ο «Ρ».

Η αγάπη και το μεράκι για το θέατρο, αποτυπώθηκε μέσα από τις σπουδαίες ερμηνείες του 16μελούς θιάσου που δίνει κυριολεκτικά την ψυχή του επάνω στη σκηνή (παρουσιάζει πάνω από 36 χαρακτήρες), την όμορφη και με χιουμοριστικό χαρακτήρα δεμένη μουσική αλλά και τα έξυπνα σκηνικά που με πολύ κέφι και δουλειά έφτιαξαν οι ίδιοι οι συντελεστές του έργου. Εργαζόμενοι, άνεργοι, φοιτητές, μαθητές, από τους οποίους αποτελείται η θεατρική ομάδα από το 2004 έως σήμερα, με προσωπικό οικονομικό κόστος και με τη στήριξη λίγων φίλων, προετοίμασαν ένα έργο που μπορεί να γράφτηκε πριν από 45 χρόνια, ωστόσο παραμένει επίκαιρο και αξίζει μικροί και μεγάλοι να παρακολουθήσουν.

Η πλοκή του έργου αφορά έναν αδίστακτο επενδυτή, τον «Θείο Πάπαρο», ο οποίος, μη έχοντας πού αλλού να επενδύσει τα κεφάλαιά του για να τα αυξήσει, «αγοράζει» μία μικρή τριτοκοσμική χώρα με διεφθαρμένη κυβέρνηση και αναλαμβάνει την οικονομία της. Την ίδια στιγμή, «παράξενα όντα» από το αστρικό διάστημα, με το «εξωγήινο μίασμα» που μεταδίδουν, «μολύνουν ιδεολογικά» τους φοιτητές και τους εργάτες, οι οποίοι ξεσηκώνονται και μάχονται κατά του συστήματος. Ομως, η «Συμμαχία για τη Δικαιοσύνη», ένα συναπάντημα υπερηρώων κόμικ, με ονόματα όπως Σούπερμαν, Μπάτμαν, κ.ά, έρχονται από την Αμερική για να συνεργαστούν με τον θείο Πάπαρο και τον πρόεδρο της χώρας, για να επιβάλλουν -με κάθε τρόπο- την τάξη...

«Το θέατρο είναι τρόπος ζωής»

Για το πως θα φτάσετε στη θεατρική σκηνή, συμβουλευτείτε το σχεδιάγραμμα
Για το πως θα φτάσετε στη θεατρική σκηνή, συμβουλευτείτε το σχεδιάγραμμα
«Το έργο αυτό, έγραψε το 1968, ο Αουγκούστο Μπόαλ και πραγματικά μας εξέπληξε όταν καταλάβαμε ότι πρόκειται για ένα έργο 45 ετών, που αποτυπώνει το σήμερα», σημειώνει χαρακτηριστικά στο «Ρ», ο Σήφης Μανταδάκης, οργανωτικό μέλος της θεατρικής ομάδας, ο οποίος, μαζί με την Πηγή Δημητρακοπούλου, έχει αναλάβει την επιμέλεια της σκηνοθεσίας. «Το έργο με χιουμοριστικό και πρωτότυπο τρόπο, ξεμπροστιάζει όλους εκείνους που θέλουν να μας πείσουν ότι δεν υπάρχει άλλη διέξοδος πέρα από την εξαθλίωση του λαού, των εργαζομένων και των λαϊκών στρωμάτων. Αναδεικνύει τα μέσα και τους τρόπους που αξιοποιούν μεγάλο κεφάλαιο, τράπεζες και κυβερνήσεις προκειμένου να εγκλωβίσουν το λαό, για να μην σηκώσει κεφάλι, να μην μπορέσει να αξιοποιήσει τις δυνάμεις του και να πάρει την υπόθεση στα χέρια του», τονίζει και επισημαίνει: «Εχει πολύ μεγάλη αξία για εμάς, να μπορούμε να αναδεικνύουμε και να παρουσιάζουμε, σήμερα, τέτοια προοδευτικά θεατρικά έργα. Εχει σημασία, οι εργάτες να μπορούν να παίζουν θέατρο σε εργάτες. Οκτώ χρόνια τώρα, εργαζόμενοι, φοιτητές, μαθητές, άνεργοι, επιλέγουμε να παίζουμε στο Καματερό και σε άλλες εργατικές συνοικίες, για να μπορεί ακόμα και ο κόσμος που δεν έχει τη δυνατότητα να δει θέατρο, να έρθει σε επαφή με έργα που μιλούν για το δίκιο, την εκμετάλλευση, την καταπίεση, την αξία. Η προσπάθεια αυτή συντελείται με δικούς μας αποκλειστικά οικονομικούς πόρους και τη συνεισφορά των φίλων μας, από το υστέρημά τους. Τα μέλη του θιάσου κυριολεκτικά δίνουν την ψυχή τους, θυσιάζουν την ξεκούραση τους, μελετούν, κάνουν πρόβες και προετοιμάζουν σκηνικά και κοστούμια επί μήνες για να επιτύχουν αυτό το σκοπό. Και θα γίνει ακόμα πιο σημαντικό αν σε αυτό συμμετέχουν κι άλλοι άνθρωποι, σύλλογοι, κλπ., που το επιθυμούν. Αλλωστε, για μας, όπως λέει και ο Μπόαλ, "το θέατρο δεν είναι απλώς ένα συμβάν, αλλά είναι τρόπος ζωής"»!

Οι συντελεστές

Τη σκηνοθεσία επιμελούνται η Πηγή Δημητρακοπούλου και ο Σήφης Μανταδάκης. Η μετάφραση είναι του Θεόδωρου Εξαρχου. Μουσική επιμέλεια: Φίλιππος Περιστέρης, χορογραφία: Νένα Μπούρμπουλη, σκηνικά: Πηγή Δημητρακοπούλου - «Εκτός Σχεδίου», κοστούμια: Ελένη Κουκουλάρη - «Εκτός Σχεδίου», σχεδιασμός προγράμματος και αφίσας: Δήμητρα Τσούκα, φωτισμός-ήχος: «Εκτός Σχεδίου», φωτογραφία: Ηλίας Ανδρονιάδης. Τους ρόλους παίζουν οι: Αυγερινοπούλου Γρηγορία, Βουδούρη Αθηνά, Γεροκόμης Αλέξανδρος, Ζουριδάκης Αλέξανδρος, Καραχάλιος Ηλίας, Μελίδου Αριάδνη, Μοτσάκος Γιώργος, Μπίλης Θοδωρής, Μπλέτα Ελένη, Ντέμετερ Εύα, Παρασίδη Μαρία, Πασχάλη Γρηγορία, Σαρέλλας Παναγιώτης, Σιγανός Αρης, Ταρουνάς Γιώργος, Χατζόπουλος Κώστας.

Παραστάσεις κάθε Σάββατο και Κυριακή, στις 8.30 μ.μ. Η είσοδος είναι ελεύθερη. Τηλέφωνο για πληροφορίες και κρατήσεις, 6944.93.52.21.


Ερση ΚΟΥΜΠΟΥΡΗ


ΤΟ ΑΠΟΛΥΤΟ ΡΟΔΟ
Η μιζέρια των δημοσιογραφικών κύκλων

1. Συχνά οι δημοσιογράφοι μού θυμίζουν τους ιεραποστόλους που επισκέπτονταν στη ζούγκλα άγνωστες φυλές με σκοπό τον προσηλυτισμό. Στη δική μας περίπτωση, αντί για καθρεφτάκια και χάντρες, μας πουλάνε πληροφορίες που έχουν κοσκινίσει προσεκτικά οι τεχνικοί της εξουσίας.

2. Αρκεί μια ματιά σ' έναν μεγαλόσχημο δημοσιογράφο για να καταλάβεις τι εστί φαρισαϊκό πνεύμα. Αυτή η «ξεχωριστή» τάξη πουλά την αποκλειστική πληροφορία στον πολίτη χωρίς να μοιράζεται και την τύχη του, αφού δεν θεωρεί εαυτόν μέρος του κόσμου. Παίρνει τη θέση του τυπικού θεατή που ανήκει σε μια απολιθωμένη κάστα, της οποίας μέλημα είναι να διατηρηθεί αμετάβλητη μέσα στα εκάστοτε κέντρα εξουσίας.

3. Κάθε δελτίο ειδήσεων είναι κι ένα κακό συναπάντημα, που ο πολίτης αδυνατεί να αποφύγει: από τα πρώτα κιόλας λεπτά διακρίνεις την έλλειψη ενδιαφέροντος από την πλευρά του επιφορτισμένου για την ενημέρωση, προς το κοινό στο οποίο απευθύνεται. Η είδηση απλώς μεταφέρεται με εκφράσεις κλισέ, συνοδεία εκείνου του βλέμματος αυταρέσκειας του ηλίθιου που πιστεύει πως έκανε θαύμα μετατρέποντας το κρασί σε νερό.

4. Δεν είναι τυχαία η κοινή «απέχθεια» των δημοσιογραφικών κύκλων για οτιδήποτε έχει σχέση με το απεργιακό κίνημα ή τους κομμουνιστές. Χρησιμοποιούν τις ίδιες φράσεις, το ίδιο μένος, τον ίδιο παραλογισμό, αθροίζοντας νέες συκοφαντίες. Αν είχαν τη δυνατότητα, θα έκαναν αφορισμούς. Παράλληλα εκτρέφουν φόβους, φήμες, ενισχύουν την εικόνα των μπάτσων, που με τη σειρά τους πέφτουν πάνω στον κουρασμένο κόσμο εκβιάζοντάς τον για να συνεχίσει να πληρώνει τα γουρούνια.

5. Ο δημοσιογράφος συνομιλεί μόνο με τον εαυτό του ακόμα κι όταν μιλά δημόσια. Η κρυφή του απόλαυση είναι να εισχωρεί στα γεγονότα και να καταλαμβάνει την πρώτη θέση ώστε να έχει μια ολική θέα του δράματος.

6. Η φετιχοποίηση του ευρώ ανατέθηκε εξ ολοκλήρου στους μεγαλόσχημους δημοσιογράφους, που ξεπέρασαν τον καλύτερό τους εαυτό. Μοιράζοντας απλόχερα φόβο, στήριξαν ένα νόμισμα χάρη στο οποίο γνωρίσαμε τη δημοκρατία των συσσιτίων.

7. Η αναζήτηση σκανδάλου ολοκληρώνει το έργο κάθε αξιοσέβαστου δημοσιογράφου. Πρόκειται για μια συνήθη άσκηση που εκτελείται από κεκτημένη ταχύτητα. Και η ζωή ανταποκρίνεται απλόχερα παρέχοντας στον ειδήμονα κάθε ωμότητα, η οποία θρέφει χωρίς περιστροφές την πείνα και τη δίψα μας για φόβο.


Του
Γιώργου ΚΑΚΟΥΛΙΔΗ



Ο καθημερινός ΡΙΖΟΣΠΑΣΤΗΣ 1 ευρώ