ΡΙΖΟΣΠΑΣΤΗΣ
ΡΙΖΟΣΠΑΣΤΗΣ
Τρίτη 4 Οχτώβρη 2011
Σελ. /40
ΠΟΛΙΤΙΣΜΟΣ
ΣΩΜΑΤΕΙΟ ΕΛΛΗΝΩΝ ΗΘΟΠΟΙΩΝ
Απεργία μαζί με όλους τους εργαζόμενους

Κλιμακώνουν τον αγώνα τους οι ηθοποιοί. Με απόφαση του ΔΣ του Σωματείο Ελλήνων Ηθοποιών συμμετέχουν στην απεργία στο δημόσιο και ευρύτερο δημόσιο στις 5/10 και στην πανελλαδική - πανεργατική απεργία στις 19/10.

«Το τσάκισμα των ΣΣΕ» - σημειώνεται σε ανακοίνωση του ΣΕΗ - «η υποχρηματοδότηση στο 50% των κρατικών θεάτρων στα ήδη πετσοκομμένα κονδύλια των τελευταίων χρόνων, η εργασιακή εφεδρεία στους τεχνικούς και το διοικητικό προσωπικό που θα οδηγήσει σε συρρίκνωση του καλλιτεχνικού έργου και σε λιγότερους ηθοποιούς στην επόμενη σεζόν, η φορολογική επίθεση, η παράδοση των κρατικών θεάτρων σε μεγαλοεπιχειρηματίες «χορηγούς» που θα αποφασίσουν και για το καλλιτεχνικό έργο, είναι άρρηκτα συνδεδεμένα με τις πολιτικές αποφάσεις για το τσάκισμα όλου του λαού σε όλα τα μέτωπα».

Στην ανακοίνωση τονίζεται: «Καμία σύνδεση των κρατικών θεάτρων με το καθεστώς των ΔΕΚΟ. Οχι στο ενιαίο μισθολόγιο, την εργασιακή εφεδρεία, την υποχρηματοδότηση των κρατικών θεάτρων, τη συρρίκνωση του καλλιτεχνικού έργου, την φοροεπιδρομή, την κατακρεούργηση των Συλλογικών Συμβάσεων. Θα προστατεύσουμε τον κοινωνικό χαρακτήρα των κρατικών θεάτρων. Εναντιωνόμαστε στην εμπορευματική τους λειτουργία. Απαιτούμε την απρόσκοπτη καλλιτεχνική τους δράση. Είμαστε αλληλέγγυοι με κάθε κλάδο και αποφασισμένοι να αγωνιστούμε, όλοι μαζί, μέχρι να ανατρέψουμε τη δικτατορία των μονοπωλίων που βυθίζει το λαό στο σκοτάδι με το αντεργατικό αμόκ της Ε.Ε. και της κυβέρνησης».

Κάστρα - «τουριστικό προϊόν»

Μετά τα αρχαία θέατρα, τα κάστρα παραδίδονται στην «ιδιωτική πρωτοβουλία», με το «φερετζέ» της «κοινωνίας των πολιτών».

Ο υπουργός Πολιτισμού - Τουρισμού, Π. Γερουλάνος, χαιρετίζοντας (30/9), το διεθνές συνέδριο «Οχυρωματική αρχιτεκτονική στην Πελοπόννησο (5ος- 15οςαιώνας)», ανέφερε το «Διάζωμα» (σ.σ. φορέας του πρώην υπουργού Πολιτισμού στις κυβερνήσεις του ΠΑΣΟΚ, Στ. Μπένου, για «βοήθεια» στο κράτος για τη συντήρηση και επανάχρηση των αρχαίων θεάτρων) σαν «παράδειγμα» και για τα κάστρα: «Δείτε τι θαύματα κάνει το "Διάζωμα", που χάρη στη δύναμη που δίνει η συμμετοχή χιλιάδων ανθρώπων αναστηλώνει αρχαία θέατρα σε ολόκληρη τη χώρα και τους ξαναδίνει ζωή. Θα ήταν ευχής έργο να υπάρξουν ανάλογες πρωτοβουλίες και για τα κάστρα της χώρας»!

Προηγουμένως, είπε ότι τα κάστρα «θα συμβάλουν καθοριστικά και στη βιώσιμη ανάπτυξη μέσω της αναβάθμισης του τουριστικού μας προϊόντος». Χαρακτήρισε την «τοπική αυτοδιοίκηση» - δηλαδή το περιφερειακό αστικό κράτος - ως «πολύτιμο σύμμαχο», προσθέτοντας ότι η προστασία, ανάδειξη και προβολή των κάστρων «μπορεί να συμβάλει καθοριστικά στην αναβάθμιση του τουριστικού της προϊόντος και να δώσει ώθηση στη βιώσιμη ανάπτυξη. Ολοι θα κερδίσουμε από αυτό». Και έδειξε το δρόμο χρήσεων των μνημείων: «Υπάρχει μεγάλο ενδιαφέρον για σύγχρονες χρήσεις αυτών των μνημείων. Αν θέλουμε τα κάστρα να μην ερειπώνουν, αλλά να ενταχθούν στη ζωή των ανθρώπων πρέπει να οργανώσουμε και να συστηματοποιήσουμε τις σύγχρονες χρήσεις τους. Εμείς προχωρούμε προς αυτήν την κατεύθυνση. Το παράδειγμα του Νιόκαστρου της Πύλου, που ανοίγει για εκθέσεις, συναυλίες κι άλλες πολιτιστικές εκδηλώσεις υψηλού επιπέδου, προσελκύοντας πλήθος επισκεπτών, μπορεί να λειτουργήσει ως πιλότος για κάθε μελλοντική πρωτοβουλία σ' αυτό το θέμα»...

Υπογραμμίζουμε ότι όλα τα παραπάνω αποτελούν στρατηγικό στόχο του κεφαλαίου, ανεξαρτήτως κυβερνήσεων. Τα προγράμματα του ΠΑΣΟΚ και της ΝΔ ταυτίζονται και στο θέμα της εμπορευματοποίησης του πολιτισμού, ενώ επί κυβέρνησης ΝΔ παραδόθηκε προς χρήση για δεκαετίες τμήμα του Κάστρου Ιωαννίνων στο πολιτιστικό ίδρυμα της Τράπεζας Πειραιώς. Επίσης, η παράδοση της πολιτιστικής κληρονομιάς στους ιδιώτες είναι πραγματικότητα σε Ιταλία, Γαλλία και άλλα καπιταλιστικά κράτη.

Πρεμιέρες στο «Θέατρο Νέου Κόσμου»

«Ο συγγραφέας»
«Ο συγγραφέας»
Από αύριο μέχρι τις 29/1, θα παίζεται στο «Δώμα» του «Θεάτρου του Νέου Κόσμου», «Ο συγγραφέας» (φωτ.) του Τιμ Κράουτς. Εργο που μιλάει για τη βία, την ενδοοικογενειακή κακοποίηση, την ηδονοβλεψία, την ευθύνη των θεατών. Οι ηθοποιοί αφηγούνται την εμπειρία τους από μια παράσταση. Πρόσωπα του έργου είναι ο συγγραφέας του έργου εκείνης της παράστασης, οι δύο ηθοποιοί της και ένας θεατής που την είδε. Οι προσωπικές τους ιστορίες, σε σχέση μ' αυτή την παράσταση, καταλήγουν σε μια σοκαριστική, βίαιη σύγκρουση. Μετάφραση: Δημήτρης Κιούσης. Σκηνοθεσία - μουσική επιμέλεια: Παντελής Δεντάκης, Κατερίνα Λυπηρίδου, Μάκης Παπαδημητρίου, Γιάννος Περλέγκας, Χρήστος Σαπουντζής. Φωτισμοί: Σάκης Μπιρμπίλης. Παίζουν: Κατερίνα Λυπηρίδου, Μάκης Παπαδημητρίου, Γιάννος Περλέγκας, Χρήστος Σαπουντζής.

Από 7/10-8/1, στον Πάνω Χώρο θα επαναληφθούν τα «Ορφανά» του Ντέννις Κέλλυ. Μετάφραση: Κοραλία Σωτηριάδου. Σκηνοθεσία: Βαγγέλης Θεοδωρόπουλος. Σκηνικά - κοστούμια: Μαργαρίτα Χατζηιωάννου. Μουσική: Σταύρος Γασπαράτος. Φωτισμοί: Σάκης Μπιρμπίλης. Παίζουν: Μαρία Κίτσου, Μιχάλης Οικονόμου, Ομηρος Πουλάκης. Ενα ζευγάρι ζει προστατευμένο στο σπίτι του. Ομως, ο έξω κόσμος εισβάλλει μια μέρα βίαια στη ζωή τους, όταν εμφανίζεται ο αδελφός της γυναίκας, βουτηγμένος στα αίματα. Ενα κοινωνικό - ψυχολογικό θρίλερ της σύγχρονης βίαιας και ρατσιστικής κοινωνίας.

Πέθανε ο Παύλος Τάσιος

Πέθανε ο 69χρονος σκηνοθέτης Παύλος Τάσιος, δημιουργός που άφησε ιδιαίτερο «χνάρι» στον ελληνικό κινηματογράφο, κυρίως στις δεκαετίες του '70 και του '80.

Οπως αναφέρει η Εταιρεία Ελλήνων Σκηνοθετών σε σχετική της ανακοίνωση, πρωτοεμφανίστηκε στον Ελληνικό Κινηματογράφο το 1960 και εργάστηκε σαν βοηθός σκηνοθέτη σε 27 ταινίες και σαν διευθυντής παραγωγής σε 13. Από το 1965 σαν σεναριογράφος, σκηνοθέτης και παραγωγός, έκανε 14 ταινίες μεγάλου μήκους και 12 τηλεοπτικά προγράμματα. Ανάμεσά τους: «Βαρύ πεπόνι» (1976), «Παραγγελιά» (1980) και η τελευταία του «Νοκ Αουτ» το 1986.

Είχε αποκτήσει μία κόρη με την ηθοποιό και ποιήτρια Κατερίνα Γώγου.

Σπάνια ευρήματα

Σπάνια αρχαία ξύλινα αναθήματα αποκαλύφθηκαν στο Ιερό της Βραυρωνίας Αρτέμιδος.

Στο πλαίσιο του έργου «Διαμόρφωση του αρχαιολογικού χώρου και συντήρηση της στοάς του ιερού της Αρτέμιδος στη Βραυρώνα», που πραγματοποιεί η Β' Εφορεία Κλασικών Αρχαιοτήτων, με «τη διάνοιξη τομής για την κατασκευή αποστραγγιστικού φρέατος δυτικά της στοάς και βόρεια της ιεράς πηγής, εντοπίστηκε τμήμα αποθέτη με πληθώρα σπάνιων αναθημάτων». Αποκαλύφθηκαν «αποσπασματικά ειδώλια των αρχαϊκών χρόνων και αγγεία ανατολίζοντος ρυθμού, δύο ακέραια χάλκινα κάτοπτρα, ληκύθια, τμήματα πυξίδων και άλλων αγγείων του 5ου αι. π.Χ.».

Το σημαντικότερο και εντυπωσιακότερο εύρημα ήταν ένα ξύλινο ειδώλιο πεπλοφόρου γυναικείας μορφής του α' μισού του 5ου αι. π.Χ. με σάκο στο κεφάλι, περίτεχνη βοστρυχωτή κόμμωση και ίχνη ερυθρής χρωστικής. Βρέθηκαν, επίσης, ξύλινα τμήματα αγγείων, κυρίως σώματα και πώματα κυλινδρικών πυξίδων και σανιδόμορφα τεμάχια ξύλου. Για πρώτη φορά ήρθαν στο φως δύο ξύλινα καττύματα (σόλες) υποδημάτων, τμηματικά σωζόμενα με περίτεχνη διακόσμηση εγχάρακτων μοτίβων. Ανάμεσα στα ευρήματα εντοπίστηκαν και βοτανικά είδη (κυπαρισσόμηλο, φύλλο δένδρου) που θα βοηθήσουν στην ανασύσταση του αρχαίου φυσικού περιβάλλοντος. Τα ευρήματα καθαρίζονται και η πλήρης συντήρηση θα διαρκέσει τρεις μήνες.

«Από το γραμμόφωνο στο μικρόφωνο» τιτλοφορείται η πρωτότυπη μουσικο-κινηματογραφική παράσταση του συγκροτήματος «Λαβύρυθμος» και της ορχήστρας «Ρεμπετοκαφενέ Αιγάλεω» σήμερα (9 μ.μ., «Τεχνόπολης», Γκάζι). Ενα μουσικό ταξίδι από την εποχή του γραμμοφώνου έως σήμερα. Συμμετέχουν δεκατέσσερις οργανοπαίκτες. Το πρόγραμμα θα κινείται μεταξύ 1910 - 1950, και 1960 έως σήμερα, με ταυτόχρονη προβολή οπτικού υλικού. Πριν από κάθε ενότητα, θα παρουσιάζονται (βιντεοσκοπημένες) απαγγελίες ποιημάτων του Τάσου Λειβαδίτη από τους Θ. Καρακατσάνη, Β. Παπακωνσταντίνου, Ψαραντώνη, Μ. Γλέζο.

Συναυλία - παρουσίαση των κρουστών μουσικών οργάνων, πραγματοποιείται αύριο (7.30 μ.μ.) στο Εθνικό Ωδείο (Μάγερ 18, πλ. Βάθης). Αφορμή, η έναρξη των τρίμηνων σεμιναρίων για κρουστά, σε διδασκαλία του Βασίλη Βασιλάτου. Στη συναυλία συμμετέχουν μέλη της ομάδας «Ιστορίες για Κρουστά» που αποτελούν το σύνολο «Percussion System», που συνδυάζει μεγάλη ποικιλία παραδοσιακών, λάτιν και έθνικ οργάνων με κουβάδες, λεκάνες και άλλα... χρηστικά αντικείμενα. Είσοδος ελεύθερη.



Ο καθημερινός ΡΙΖΟΣΠΑΣΤΗΣ 1 ευρώ