ΡΙΖΟΣΠΑΣΤΗΣ
ΡΙΖΟΣΠΑΣΤΗΣ
Τετάρτη 4 Οχτώβρη 2000
Σελ. /40
ΠΟΛΙΤΙΚΗ
ΒΟΥΛΗ
Για 81 αδικοχαμένους νεκρούς η σημερινή συζήτηση

ΚΚΕ: Αίτημα ζωής η δημιουργία Εθνικού Οργανισμού Ακτοπλοϊκών Συγκοινωνιών

Σε κεντρικό πολιτικό ζήτημα αναδεικνύεται το ναυτικό έγκλημα, που προκάλεσαν εφοπλιστές και κυβέρνηση, στέλνοντας στο βυθό 81 ναυτικούς και επιβάτες του «Σαμίνα».

Η οργανωμένη επιχείρηση συγκάλυψης των κυβερνητικών και εφοπλιστικών ευθυνών, η απόκρυψη του εγκληματικού ρόλου της εφοπλιστικής ασυδοσίας και της πολιτικής που τη στηρίζει (υποβιβασμός του βεβαρημένου παρελθόντος κι αναξιόπλοου του πλοίου, απόκρυψη των κρίσιμων προβλημάτων στα χειριστήρια της μηχανής, στην εφεδρική ηλεκτρομηχανή, στη στεγανότητα, ρήγμα στην πλώρη, ελλιπή λειτουργία σωστικών μέτρων κ.ά.), συμπληρώθηκε χτες με μία απύθμενη πρόκληση: Ο υπουργός Εμπορικής Ναυτιλίας αποδέχτηκε ως νέο πλαίσιο για τις εσωτερικές θαλάσσιες μεταφορές τις αξιώσεις των ακτοπλόων εφοπλιστών. Αυτό το πλαίσιο, αντίγραφο των προτάσεων Σφηνιά, που οδηγεί σε ολική άρση του «καμποτάζ» από το τέλος του 2002, θα επικαλεστεί και σήμερα στη Βουλή ο πρωθυπουργός, καθώς είναι υποχρεωμένος να απαντήσει στις Επίκαιρες Ερωτήσεις που έχουν καταθέσει οι αρχηγοί των κομμάτων. Το παιχνίδι, βέβαια, είναι στημένο, καθώς η κυβέρνηση έχει ουσιαστικό σύμμαχό της σ' αυτή τη μάχη και τη Νέα Δημοκρατία, που έχει ήδη διακηρύξει πως είναι υπέρ της άρσης του καμποτάζ.

Η κόντρα που έχει ξεσπάσει στο λιμάνι και αντανάκλασή της θα εκφραστεί και στην αίθουσα της Βουλής αφορά τις θέσεις μάχης που επιδιώκουν να καταλάβουν ενόψει απελευθέρωσης οι μεγαλοεφοπλιστές. Το δίδυμο Παναγόπουλου - Αλαφούζου εμφανίζεται έτοιμο για πλήρη απελευθέρωση εδώ και τώρα, ενώ οι Σφηνιάς - Αγαπητός - Βεντούρης - Αγούδημος και άλλοι δεν είναι ακόμα έτοιμοι.

Για το λαϊκό κίνημα, όπως έγκαιρα έχει τονίσει το ΚΚΕ, προβάλλει επιτακτική η ανάγκη να αναπτυχθεί η πάλη ενάντια στο εφοπλιστικό κεφάλαιο και την κυβερνητική πολιτική, για την επιβολή μέτρων προστασίας στη θάλασσα, για την εφαρμογή μιας άλλης πολιτικής, που ειδικά στις θαλάσσιες μεταφορές θα αφορά τη δημιουργία Εθνικού Οργανισμού Ακτοπλοϊκών Συγκοινωνιών με εργατικό - κοινωνικό έλεγχο, που θα έχει την αποκλειστική ευθύνη για την οργάνωση του νευραλγικού αυτού χώρου, την ανανέωση των πλοίων, τον προγραμματισμό για την απρόσκοπτη σύνδεση ηπειρωτικής - νησιωτικής Ελλάδας, την εξασφάλιση των προϋποθέσεων για την ασφάλεια των πλοίων και την αντιμετώπιση των ναυτεργατικών προβλημάτων.

ΑΡΣΗ ΚΑΜΠΟΤΑΖ
Διασφάλιση πλήρους ασυδοσίας των εφοπλιστών

Η κυβέρνηση έκανε αποδεκτές τις προτάσεις Σφηνιά για την ακτοπλοΐα, ως λύση στο πρόβλημα των ναυαγίων!

Αρση «καμποτάζ» για αύξηση των νεκροδόλαρων
Αρση «καμποτάζ» για αύξηση των νεκροδόλαρων
Ακριβώς την ώρα που ολόκληρη η Ελλάδα είναι βουτηγμένη στο πένθος και το ένα πτώμα ανασύρεται μετά το άλλο από το τραγικό ναυάγιο του «ΕΞΠΡΕΣ ΣΑΜΙΝΑ», η κυβέρνηση του ΠΑΣΟΚ έρχεται σαν ψυχρός εκτελεστής και πιστή στο δόγμα «όλα για τους εφοπλιστές» να μετατρέψει τις ελληνικές θάλασσες σε απέραντη γκιλοτίνα, να προδιαγράψει νέα εγκλήματα τινάζοντας ταυτόχρονα στον αέρα κυριαρχικά δικαιώματα της χώρας, τις θέσεις εργασίας και θεμελιακά εργασιακά δικαιώματα 20.000 Ελλήνων ναυτεργατών. Τα όσα φρικιαστικά προετοιμάζει η κυβέρνηση περιέχονται στο πόρισμα - τερατούργημα που εξέδωσε χτες η «Επιτροπή Προσωπικοτήτων», την οποία συγκρότησε ο υπουργός Εμπορικής Ναυτιλίας για να καθορίσει αυτή τους άξονες του νέου θεσμικού πλαισίου της ακτοπλοΐας. Το πόρισμα αυτό αποτελεί ουσιαστικά πιστή αντιγραφή των 8 κατάπτυστων προτάσεων που είχε καταθέσει στην Επιτροπή ο Π. Σφηνιάς, το μεγαλοαφεντικό των Μινωικών Γραμμών. Τις προτάσεις του πλοιοκτήτη του «ΕΞΠΡΕΣ ΣΑΜΙΝΑ», αυτού, που έστειλε με το σαπάκι του δεκάδες ανθρώπους στο θάνατο!

Την πλήρη διεύρυνση της εφοπλιστικής ασυδοσίας, το δρόμο για νέα ναυτικά εγκλήματα, που στρώνει αυτή τη στιγμή η κυβέρνηση ΠΑΣΟΚ επιβάλλει ο Κανονισμός - έκτρωμα 3577/92 της Ευρωπαϊκής Ενωσης. Πρόκειται για τον κανονισμό που συντάχθηκε στο όνομα της αύξησης των εφοπλιστικών υπερκερδών. Τον Κανονισμό που «σπάει» κάθε δικαίωμα της Ελλάδας να ελέγχει τις θάλασσές της, δρομολογώντας πλοία με ελληνική σημαία και ελληνικά πληρώματα, να παρεμβαίνει έστω και στοιχειωδώς για την προστασία της ασφάλειας στην ανθρώπινη ζωή στη θάλασσα.

Η κυβέρνηση του ΠΑΣΟΚ και οι εφοπλιστές αδίστακτα και με προκλητική ασέβεια απέναντι στους νεκρούς του «ΣΑΜΙΝΑ» έσπευσαν να εκμεταλλευτούν το ναυάγιο για να εφαρμόσουν τα σχέδιά τους νωρίτερα από τη διορία που είχε δοθεί από την ΕΕ για την εφαρμογή του Κανονισμού. Το πόρισμα προβλέπει ο Κανονισμός να τεθεί σε ισχύ την 1η Οκτώβρη 2002, δηλαδή δύο χρόνια νωρίτερα από την καταληκτική ημερομηνία που προβλέπεται στον Κανονισμό! Το πρόσχημα που προβάλλεται στο πόρισμα, αλλά και από τον υπουργό Εμπορικής Ναυτιλίας Χρ. Παπουτσή είναι το εξής ανιστόρητο: Η πλήρης «απελευθέρωση» της ακτοπλοΐας - δηλαδή η πλήρης ασυδοσία των εφοπλιστών - θα επιφέρει την ανανέωση και τον εκσυγχρονισμό του ακτοπλοϊκού στόλου!

Ειδικότερα, στο πόρισμα προβλέπεται ότι την 1η Οκτώβρη του 2002 ανοίγουν οι θαλάσσιες πύλες της χώρας για να μπορούν να αλωνίζουν ανεξέλεγκτα τα πλοία και των πολυεθνικών. Ταυτόχρονα η νησιωτική Ελλάδα διχοτομείται, καθώς προβλέπονται γραμμές ελεύθερης δρομολόγησης πλοίων και γραμμές άγονες τις οποίες ονομάζει δημοσίου συμφέροντος. Στις πρώτες που είναι και οι πιο επικερδείς θα συντάσσεται πρόσκληση ενδιαφέροντος στην οποία «οποιαδήποτε κοινοτική πλοιοκτήτρια εταιρία (όπως αναφέρεται) με πλοία υπό σημαία κράτους - μέλους μπορεί να εκδηλώσει ελεύθερα το ενδιαφέρον της». Βέβαια στο σημείο αυτό τίθενται και κάποιες προϋποθέσεις για τα «μάτια του κόσμου». Σε ό,τι αφορά τις γραμμές του «δημόσιου συμφέροντος» θα μπορούν εκεί να κυκλοφορούν ανεξέλεγκτα ακόμα και πλοία ανασφάλιστα, αφού θα κηρύσσεται «δημόσιος διεθνής διαγωνισμός»! Οι εταιρίες που θα δρομολογούν πλοία στις... «άγονες γραμμές» θα πληρώνονται και από πάνω από τον κρατικό προϋπολογισμό θα παίρνουν φθηνότερα καύσιμα, θα απαλλάσσονται από εισφορές προς το ΝΑΤ(!), λιμενικά τέλη και άλλα.

Σε ό,τι αφορά τα εισιτήρια οι επιβάτες και των δύο γραμμών θα πληρώνουν ανάλογα με τις ορέξεις των εφοπλιστών, ενώ οι θέσεις των Ελλήνων ναυτεργατών τίθενται υπό αμφισβήτηση, καθώς ρητά αναφέρεται ότι «σχετικά με την επάνδρωση των πλοίων θα εφαρμόζονται οι εκάστοτε ισχύοντες κανόνες του κράτους υποδοχής κατά τα οριζόμενα στον κανονισμό 3577/92». Ο κανονισμός προβλέπει ένα ποσοστό «κοινοτικών» ναυτεργατών και όχι αποκλειστικά Ελλήνων!

ΚΥΒΕΡΝΗΤΙΚΟΣ ΕΚΠΡΟΣΩΠΟΣ
Αθώοι του αίματος οι υπουργοί ναυτιλίας!

Πλήρη κάλυψη, για άλλη μια φορά, έδωσε χτες η κυβέρνηση στον πρώην υπουργό Εμπορικής Ναυτιλίας Στ. Σουμάκη. Μάλιστα, μέσω του υπουργού Τύπου Δ. Ρέππα, η κυβέρνηση απένειμε χτες εύσημα στον πρώην υπουργό Εμπορικής Ναυτιλίας, αφού ο κυβερνητικός εκπρόσωπος απαντώντας σε ερωτήσεις των δημοσιογράφων είπε ότι «ο κ. Σουμάκης υπήρξε ένας καλός υπουργός Εμπορικής Ναυτιλίας».

Πλέκοντας... το εγκώμιο του πρώην υπουργού Εμπορικής Ναυτιλίας, ο Δ. Ρέππας είπε ότι «είναι ένας άνθρωπος συνετός, σοβαρός, ο οποίος αυτή την ώρα από πολλούς γίνεται ένα "κυνήγι μαγισσών" και προσπαθεί να προασπίσει την αξιοπρέπειά του». Ούτε λίγο ούτε πολύ, ο κυβερνητικός εκπρόσωπος εμφάνισε τον πρώην υπουργό ως άδικα βαλλόμενο από παντού, ωσάν να μην ήταν αυτός υπουργός και η κυβέρνηση τού κ. Σημίτη που άφησαν την εταιρία MFD να αλωνίζει ανεξέλεγκτη το Αιγαίο με τα σαπιοκάραβά της.

Και για να μην υπάρχει καμιά αμφιβολία για το ρόλο του Σουμάκη και της κυβέρνησης του ΠΑΣΟΚ, σε σχετική παρατήρηση των δημοσιογράφων ότι «το όνομα του κ. Σουμάκη είναι συνδεδεμένο με τον πρωθυπουργό», ο Δ. Ρέππας απάντησε: «Ο κ. Σουμάκης εκλέγεται, επί σειρά ετών, βουλευτής Πειραιά. Τον τιμά ο πειραϊκός λαός και αυτό κάτι σημαίνει»!

Κατηγορηματικός ήταν ο Δ. Ρέππας και για τον υπουργό Εμπορικής Ναυτιλίας Χρ. Παπουτσή, καθώς σε ερώτηση των δημοσιογράφων για ενδεχόμενη παραίτηση του υπουργού Εμπορικής Ναυτιλίας, ο κυβερνητικός εκπρόσωπος απάντησε ότι «δεν τίθεται τέτοιο θέμα».

Σχετικά με την πρόταση της ΝΔ για σύσταση Εξεταστικής Επιτροπής, ο υπουργός Τύπου είπε ότι η κυβέρνηση δεν αντιμετωπίζει τέτοιο θέμα. Σε ερώτηση για την υποχρέωση της κυβέρνησης να ενημερώσει τον ελληνικό λαό για το ναυάγιο - έγκλημα, ο κυβερνητικός εκπρόσωπος απάντησε ότι η κυβέρνηση «δεν έχει υποχρέωση να ανοίξει μια συζήτηση που, κατά την άποψή της, δεν έχει θέση αυτή την ώρα»!

Βέβαια, ο Δ. Ρέππας δεν παρέλειψε να... βεβαιώσει ότι «θα χυθεί άπλετο φως στα όσα συνθέτουν την τραγωδία». Οπως ακριβώς έπραξε για το «ΔΥΣΤΟΣ», τη «Ρικομέξ», το «ΑΪΡΟΝ ΑΝΤΩΝΗΣ»...



Ο καθημερινός ΡΙΖΟΣΠΑΣΤΗΣ 1 ευρώ