ΡΙΖΟΣΠΑΣΤΗΣ
ΡΙΖΟΣΠΑΣΤΗΣ
Τετάρτη 4 Οχτώβρη 2000
Σελ. /40
ΟΙΚΟΝΟΜΙΑ
Κομφούζιο με τα εκκαθαριστικά της εφορίας

Χτες ταχυδρομήθηκε νέα παρτίδα 422.108 εκκαθαριστικών, αλλά εκρεμμούν ακόμη περίπου  1,5 εκατομμύριο

Πρωτοφανής καθυστέρηση στην εκκαθάριση των λογαριασμών των φορολογουμένων με την εφορία παρατηρείται φέτος, καθώς διανύουμε ήδη τον Οκτώβρη και περίπου 1,5 εκατομμύριο εκκαθαριστικά βρίσκονται σε... «εκκρεμότητα». Αυτό προκύπτει από τη χτεσινή ανακοίνωση του υπουργείου Οικονομικών, που μας πληροφορεί ότι ήδη ταχυδρομήθηκε νέα παρτίδα 422.108 εκκαθαριστικών και πως μέχρι στιγμής έχουν εκκαθαριστεί συνολικά περίπου 3 εκατομμύρια φορολογικές δηλώσεις και έχουν ταχυδρομηθεί ισάριθμα εκκαθαριστικά.

Τα «σπασμένα» από την καθυστέρηση επεξεργασίας και αποστολής των εκκαθαριστικών - για την οποία η πολιτική ηγεσία του υπουργείου Οικονομικών τηρεί «σιγήν ιχθύος» - τα πληρώνουν οι περίπου 1,5 εκατομμύριο φορολογούμενοι. Κι αυτό γιατί στην περίπτωση που το εκκαθαριστικό τους είναι χρεωστικό - θα κληθούν δηλαδή να πληρώσουν συμπληρωματικό φόρο - χάνουν το δικαίωμα έκπτωσης 5% που θα είχαν σε περίπτωση που είχαν πάρει έγκαιρα το εκκαθαριστικό και εξοφλούσαν εφάπαξ το ποσό και όχι σε δόσεις. Στην περίπτωση, δε, που το εκκαθαριστικό είναι πιστωτικό - προβλέπει δηλαδή την επιστροφή φόρου - οι φορολογούμενοι χάνουν τους τόκους τους οποίους φυσικά κερδίζει το υπουργείο Οικονομικών.

Να σημειωθεί ότι η εικόνα που διαμορφώνεται μετά και τη νέα παρτίδα εκκαθαριστικών που αποστέλλει στις επόμενες μέρες η εφορία, από το σύνολο των περίπου 3 εκατομμυρίων δηλώσεων που έχουν εκκαθαριστεί, προκύπτει ότι το 44,1% είναι πιστωτικές (πήραν δηλαδή επιστροφή φόρου), το 26,65% χρεωστικές (πλήρωσαν συμπληρωματικό φόρο) και το 29,25% μηδενικές (δηλαδή οι 3 στους 10 δεν πήραν επιστροφή φόρου ούτε όμως κλήθηκαν να πληρώσουν συμπληρωματικό φόρο).

ΙΔΙΩΤΙΚΟΠΟΙΗΣΗ ΑΥΤΟΚΙΝΗΤΟΔΡΟΜΩΝ
Σε ιδιώτες άλλοι 4 οδικοί άξονες

Η κυβέρνηση υπέγραψε νέα απόφαση με την οποία προβλέπεται η ανάθεση κατασκευής 4 ακόμη αυτοκινητόδρομων σε ιδιώτες με «συμβάσεις παραχώρησης»

Η κυβέρνηση προωθεί με γοργούς ρυθμούς την πλήρη ιδιωτικοποίηση των αυτοκινητοδρόμων στην Ελλάδα, με ό,τι αυτό συνεπάγεται για την εθνική οικονομία και ειδικότερα για τους γιωταχήδες και τα πλατιά λαϊκά στρώματα. Στα πλαίσια της πολιτικής του «ιδιωτικοποιούμε τα πάντα και ό,τι ήθελε προκύψει», η κυβέρνηση Σημίτη - με απόφαση που υπέγραψε ο υφυπουργός Εθνικής Οικονομίας Χρ. Πάχτας- δίνει τη δυνατότητα κατασκευής και εκμετάλλευσης 4 νέων αυτοκινητοδρόμων στην Ελλάδα στο ιδιωτικό κεφάλαιο.

Συγκεκριμένα, σύμφωνα με ανακοίνωση του υπουργείου Εθνικής Οικονομίας, ο υφυπουργός Χρ. Πάχτας υπέγραψε απόφαση που προβλέπει την επέκταση της σύμβασης έργου του Χρηματοοικονομικού Συμβούλου «TENs HELLAS», κοινοπραξία «Bank of America» και ΕΤΕΒΑ, που έχει προσληφθεί από την κυβέρνηση για τη διερεύνηση και προώθηση συμβάσεων παραχώρησης αυτοκινητοδρόμων στην Ελλάδα. Με τη νέα επεκτατική σύμβαση, η κυβέρνηση καλεί το σύμβουλο που έχει προσλάβει να διερευνήσει τη δυνατότητα κατασκευής από ιδιώτες, με συμβάσεις παραχώρησης,4 ακόμη οδικών αξόνων, εκ των οποίων οι 3 στην Αθήνα και ο 1 στη Θεσσαλονίκη.

Συγκεκριμένα, η σύμβαση αφορά τα εξής έργα αυτοκινητόδρομων συνολικού μήκους 39,5 χλμ. περίπου, που κατανέμονται ως εξής:

  • Σήραγγα Υμηττού, μήκους 4,5 χλμ. στη Νότια Είσοδο Αεροδρομίου Σπάτων - Λεωφόρου Ποσειδώνος.
  • Επέκταση ανατολικού κλάδου Δυτικής Περιφερειακής Λεωφόρου Υμηττού ως τη Ραφήνα, μήκους 15 χλμ.
  • Νότια επέκταση Δυτικής Περιφερειακής Λεωφόρου Υμηττού ως τη Λεωφόρο Βουλιαγμένης, μήκους 16 χλμ.
  • Υποθαλάσσια οδική αρτηρία- διαμπερούς κυκλοφορίας - στη Θεσσαλονίκη, συνολικού μήκους 4 χλμ., εκ των οποίων τα 1.100 μέτρα είναι υποθαλάσσια σήραγγα, με στόχο τη σύνδεση της ΝΑ με τη ΒΔ περιοχή της Θεσσαλονίκης, με παράκαμψη του ιστορικού κέντρου.

Στην ανακοίνωση του υπουργείου, διευκρινίζεται πως «εκτός από το κατασκευαστικό μέρος των συγκεκριμένων τμημάτων αυτοκινητοδρόμων, στα 3 πρώτα έργα (στην Αθήνα) περιλαμβάνεται και η εγκατάσταση συστήματος διαχείρισης κυκλοφορίας συμβατού με το σύστημα Αττικής Οδού, η συντήρηση και λειτουργία των τμημάτων αυτών, καθώς και η χρηματοδότηση όλων των πιο πάνω δράσεων».

Επιχειρώντας να δικαιολογήσει την εμμονή της κυβέρνησης ΠΑΣΟΚ, στην πλήρη - σχεδόν - ιδιωτικοποίηση των μεγάλης κυκλοφορίας μικρών και μεγάλων αυτοκινητόδρομων, ο υφυπουργός Εθνικής Οικονομίας δήλωσε πως αυτό γίνεται «στο πλαίσιο προσέλκυσης ιδιωτικών κεφαλαίων», στους οποίους ανατίθεται στην ουσία η... «αναβάθμιση του ιδιωτικού δικτύου της χώρας»! Ούτε λίγο ούτε πολύ, δηλαδή, ο υφυπουργός ομολόγησε δημόσια πως στο εξής οι εργαζόμενοι θα ακριβοπληρώνουν - δηλαδή θα διπλοπληρώνουν και θα τριπλοπληρώνουν - τη χρήση των αυτοκινητόδρομων. Κι αυτό, γιατί ενώ στο παρελθόν το κράτος διέθετε ένα μεγάλο μέρος των φόρων που πλήρωναν οι εργαζόμενοι και τα πλατιά λαϊκά στρώματα για τη συντήρηση και αναβάθμιση του εθνικού οδικού δικτύου και την κατασκευή νέων αυτοκινητοδρόμων, στο εξής - ελέω παγκοσμιοποίησης και της πολιτικής του «λιγότερου κράτους», που με ευλαβική συνέπεια εφαρμόζει η κυβέρνηση ΠΑΣΟΚ - οι εργαζόμενοι, εκτός από τους υπέρογκους φόρους που πληρώνουν, θα πρέπει να πληρώνουν και υπέρογκα διόδια στους ιδιώτες στους οποίους παραχωρείται η εκμετάλλευση μεγάλων τμημάτων του οδικού δικτύου.

Ανανεώσιμες πηγές κέρδους

Τον... πακτωλό που ρέει χρήμα έχουν στα χέρια τους οι ιδιωτικές επιχειρήσεις εγκατάστασης και εκμετάλλευσης έργων Ανανεώσιμων Πηγών Ενέργειας (ΑΠΕ). Με το επιχείρημα της παραγωγής ενέργειας με ήπιες μορφές οι οποίες είναι φιλικές προς το περιβάλλον, δίνονται δισεκατομμύρια δραχμές του ελληνικού λαού για την κατασκευή τέτοιων έργων, ενώ η ΔΕΗ εξαναγκάζεται να αγοράζει την παραγόμενη ποσότητα, σε τιμή μεγαλύτερη από αυτή που πουλάει στους καταναλωτές.

Βέβαια, το πόσο ευεργετική στο περιβάλλον είναι η παραγωγή ενέργειας από ΑΠΕ, δεν μπορεί να το αμφισβητήσει κανείς, όμως η όλη ανάπτυξη τέτοιων έργων γίνεται κατά κύριο λόγο για να κερδοσκοπούν οι ιδιώτες. Μεθαύριο Παρασκευή, στη Σητεία της Κρήτης εγκαινιάζονται τρία αιολικά πάρκα, δυναμικότητας 27,5 MW που έχουν κατασκευαστεί από τη γερμανική «Enercom». Τα αιολικά αυτά πάρκα αποτελούνται από 55 ανεμογεννήτριες και έχουν στοιχίσει, σύμφωνα με τα στοιχεία της κατασκευάστριας εταιρίας, 12 δισεκατομμύρια δραχμές. Από αυτό το ποσό, το 40% προέρχεται από επιδοτήσεις του υπουργείου Εθνικής Οικονομίας, ένα άλλο μεγάλο ποσοστό προέρχεται από το κοινοτικό πρόγραμμα INTEREG και ένα μικρό ποσοστό από την κατασκευάστρια εταιρία.

Με την ολοκλήρωση των έργων, η κατασκευάστρια και διαχειρίστρια εταιρία πουλάει την κάθε κιλοβατώρα στη ΔΕΗ, η οποία βάσει νόμου υποχρεούται να την αγοράζει στην τιμή των 24,6 δραχμών και η ΔΕΗ την πουλάει στους καταναλωτές σε χαμηλότερη τιμή! Το κόστος παραγωγής της κιλοβατώρας από τα εν λόγω αιολικά πάρκα είναι περίπου 13 δραχμές, χωρίς να υπολογιστεί και η επιδότηση.

Είναι πασιφανές ότι η αναγκαιότητα για την προστασία του περιβάλλοντος μετατρέπεται σε πεδίο κερδοφορίας για το ιδιωτικό κεφάλαιο και ενώ η ΔΕΗ θα έπρεπε να είναι αυτή που θα κατασκευάζει τις ΑΠΕ, εξαναγκάζεται να αγοράσει την ηλεκτρική ενέργεια σε υψηλότατη τιμή.

ΚΡΑΤΙΚΟ ΧΡΕΟΣ
10ετή ομόλογα με επιτόκιο 5,98%

Τη γνώριμη τακτική του επανέλαβε χτες το υπουργείο Οικονομικών, προχωρώντας σε δημοπρασία κρατικών ομολόγων με διάρκεια 10 ετών. Χαρακτηριστικό της δημοπρασίας ήταν το πολύ μεγάλο αγοραστικό ενδιαφέρον, που έφτασε σε 950,5 δισ. δραχμές, καθώς ελληνικές και ξένες τράπεζες έσπευσαν να καρπωθούν τα δελεαστικά επιτόκια που προσφέρει ακόμη η ελληνική αγορά.

Το υπουργείο Οικονομικών δανείστηκε 257 δισ. δραχμές, ενώ το μέσο επιτόκιο των 10ετών τίτλων διαμορφώθηκε σε 5,98% ετησίως, από 6,01% στην προηγούμενη δημοπρασία του Αυγούστου. Ο φετινός κρατικός δανεισμός από τη λεγόμενη «εσωτερική αγορά» ξεπέρασε τα 5,5 τρισ. δρχ., ενώ τη μερίδα του λέοντος αποσπούν οι εκδόσεις πολυετών ομολόγων διάρκειας δέκα και είκοσι ετών.

ΓΙΟΥΡΟΜΠΑΝΚ - ΕΡΓΑΣΙΑΣ
Ζητούμενο η ηγετική θέση

Η κατάκτηση ηγετικής θέσης στο τραπεζικό σύστημα της Ελλάδας, με παράλληλη ενίσχυση της παρουσίας στα Βαλκάνια, είναι οι σημαντικότεροι στόχοι της τράπεζας Eurobank Ergasias του ομίλου Λάτση. Αυτό προκύπτει από τη συνέντευξη Τύπου που έδωσαν χτες ηγετικά στελέχη της τράπεζας συμφερόντων Λάτση, παρουσιάζοντας στους δημοσιογράφους τη στρατηγική και τους στόχους της νέας - μετά την πρόσφατη συγχώνευση με την Εργασίας - τράπεζας.

Βασική εκτίμηση της διοίκησής της, όπως και των άλλων τραπεζών, είναι η αναμενόμενη επέκταση της συνολικής τραπεζικής δραστηριότητας στην Ελλάδα, μετά την ένταξη στη ζώνη του Ευρώ. Μια τέτοια εξέλιξη θα τροφοδοτούσε την κερδοφορία των τραπεζών στα επόμενα χρόνια.

Παράλληλα ο όμιλος του Λάτση εστιάζει την τακτική του στην αναδιανομή της πίτας. Ετσι στους βασικούς στόχους αναφέρονται, μεταξύ άλλων, η απόκτηση ηγετικής θέσης στην εγχώρια αγορά, η παρουσία στην ευρύτερη περιφέρεια των Βαλκανίων, αλλά και η πρόσβαση στις ευρωπαϊκές αγορές, άμεσα ή έμμεσα, μέσω «στρατηγικών συμμαχιών». Εμφαση επίσης δίνεται στην ηγετική θέση στις επιχειρηματικές δραστηριότητες «και τα κανάλια διανομής της νέας οικονομίας».



Ο καθημερινός ΡΙΖΟΣΠΑΣΤΗΣ 1 ευρώ