ΡΙΖΟΣΠΑΣΤΗΣ
ΡΙΖΟΣΠΑΣΤΗΣ
Πέμπτη 4 Οχτώβρη 2018
Σελ. /24
ΠΟΛΙΤΙΚΗ
ΔΗΜΗΤΡΗΣ ΚΟΥΤΣΟΥΜΠΑΣ
Βάζουμε στο επίκεντρο τις σύγχρονες ανάγκες για τους γονείς και τα παιδιά προσχολικής ηλικίας

Ο πρύτανης του ΕΚΠΑ υποδέχτηκε τον Δημήτρη Κουτσούμπα στο κτίριο της Πρυτανείας και του έδωσε μια τιμητική πλακέτα με το έμβλημα του Ιδρύματος
Ο πρύτανης του ΕΚΠΑ υποδέχτηκε τον Δημήτρη Κουτσούμπα στο κτίριο της Πρυτανείας και του έδωσε μια τιμητική πλακέτα με το έμβλημα του Ιδρύματος
Ο Δ. Κουτσούμπας άρχισε την ομιλία του λέγοντας: «Την ίδια ώρα που η κυβέρνηση του ΣΥΡΙΖΑ με τη χείρα βοηθείας της ΝΔ και των άλλων κομμάτων θέλουν το λαό να συζητάει τι δε θα του κόψουν από τα ήδη κομμένα, τσακισμένα δικαιώματά του, εμείς λέμε στις λαϊκές οικογένειες και τα παιδιά τους να βάλουν μπροστά τις δικές τους ανάγκες, να διεκδικήσουν αναπλήρωση όσων έχασαν τα προηγούμενα χρόνια και όσων δικαιούνται για να ζήσουν με αξιοπρέπεια. Κι αν θέλετε, και το θέμα της σημερινής εκδήλωσης για την πρόταση του Κόμματός μας για την Προσχολική Αγωγή αυτό ακριβώς υπηρετεί, να θέσουμε στο επίκεντρο τις σύγχρονες ανάγκες μας».

Για τον ενιαίο χαρακτήρα του συστήματος Προσχολικής Αγωγής

Στη συνέχεια έκανε αναφορά στην 100χρονη πορεία του ΚΚΕ, κατά την οποία έβαλε τη σφραγίδα του στις διεκδικήσεις και στους αγώνες για τη λαϊκή Παιδεία, μίλησε για την κατάσταση στην Προσχολική Αγωγή σήμερα, αλλά και την πείρα από το σοσιαλισμό που το Κόμμα μελέτησε προκειμένου να καταρτίσει και τη συγκεκριμένη πρόταση για την Προσχολική Αγωγή, για την οποία πιο συγκεκριμένα είπε μεταξύ άλλων:

«Θέλουμε να σταθούμε σε ένα χαρακτηριστικό που ξεχωρίζει στο σύστημα Προσχολικής Αγωγής και είναι η προσπάθεια να εξασφαλίζεται και να εδραιώνεται ο ενιαίος χαρακτήρας του.


Αυτό σήμαινε:

  • Πρώτον, ότι η κοινωνία αντιμετώπιζε ενιαία τις κατευθύνσεις και το περιεχόμενο της αγωγής για κάθε ηλικιακή ομάδα, με βάση τα χαρακτηριστικά της, και
  • Δεύτερον, εξασφαλιζόταν η συνέχεια στη μετάβαση από τη μια ηλικιακή ομάδα στην άλλη, εντός του πλαισίου των δομών της Προσχολικής Αγωγής.

Κι έχει σημασία να σταθούμε σε αυτόν τον ενιαίο χαρακτήρα του συστήματος Προσχολικής Αγωγής. Να αναλογιστούμε ότι και σήμερα μια σειρά επιστημονικές εκθέσεις - που καμία σχέση δεν έχουν με την κομμουνιστική αντίληψη, ούτε εμφορούνται από τον διαλεκτικό υλισμό - αναγνωρίζουν μεν αυτήν την αναγκαιότητα, αλλά, κυριολεκτικά, πουθενά στον κόσμο δεν εκφράζεται αυτή στην εκπαιδευτική πολιτική. Από τη μία, φύλαξη και φροντίδα και, από την άλλη, Εκπαίδευση.

Αυτό είναι το βασικό μοτίβο στον καπιταλισμό, λες και η ανάγκη για επιστημονική παιδαγωγική παρέμβαση ξεκινά μετά τα τρία ή τα τέσσερα έτη.

Αυτήν, λοιπόν, την απόλυτη διάκριση μεταξύ των δομών Προσχολικής Αγωγής, που δεν έχει επιστημονική βάση, την αντιμετωπίζουμε στην πρόταση του Κόμματος.

Αξιοποιούμε, δηλαδή, αυτήν την τεράστια πείρα που ενιαία αντιμετώπισε αυτές τις δομές, ενοποιώντας με την έννοια της αγωγής τα στοιχεία της φροντίδας και πρόνοιας, αλλά και της Εκπαίδευσης, με προσαρμοσμένο περιεχόμενο ανάλογα με την ηλικία.


Στην πρόταση του ΚΚΕ η εκπαιδευτική πολιτική του εργατικού κράτους αξιοποιεί τον επιστημονικό κεντρικό σχεδιασμό, τις κατακτήσεις των επιστημών και της παιδαγωγικής. Δίνει έτσι ουσιαστική και προοδευτική απάντηση στην ανάγκη η συνολική διαδικασία της διαπαιδαγώγησης να είναι με ευθύνη του κράτους, χωρίς διαχωρισμούς και διαφοροποιήσεις, να είναι ποιοτική και για όλους.

Ταυτόχρονα, είναι ευθύνη της κοινωνίας και του οργανωμένου συστήματος Εκπαίδευσης και Αγωγής να συμβάλει, εκφράζοντας φυσικά τις αξίες μιας νέας κοινωνίας, ώστε να γίνουν "συνήθεια" και τρόπος ζωής η συλλογικότητα, η συνεργασία, η αλληλοβοήθεια.

Με λίγα λόγια, η πρόταση του ΚΚΕ "βλέπει" την ευθύνη και την υποχρέωση της εργατικής εξουσίας να δίνει σε κάθε παιδί, με οργανωμένο και καθολικό τρόπο, καθετί αληθινό, όμορφο και χρήσιμο έχει δημιουργήσει η κοινωνία.

Δημιουργούνται προϋποθέσεις για πιο ουσιαστική και ποιοτική ενασχόληση του γονέα με το παιδί

Αξίζει να σκεφτούμε και μια άλλη σημαντική πλευρά της πρότασής μας.

Στον καπιταλισμό η ευθύνη για το παιδί μετατοπίζεται κυρίως στην οικογένεια.

Λόγια παχιά για τη θέση της γυναίκας ακούγονται, αλλά στην πράξη μια νέα μάνα έχει να λύσει τόσα και τόσα προβλήματα, να τα βγάλει πέρα με πολλαπλά καθήκοντα.

Υποκριτικά ακούγονται όλα αυτά περί συνδυασμού του ρόλου της μάνας, της εργαζόμενης, της συζύγου.

Και φυσικά... όταν έχουμε να εντοπίσουμε τις αιτίες για προβλήματα συμπεριφοράς, για δυσκολίες προσαρμογής των παιδιών, η εύκολη λύση είναι η ευθύνη της οικογένειας...!

Με αυτήν την υποκρισία, με αυτό το άναρχο και κερδοφόρο πνεύμα του καπιταλισμού είναι ανάγκη να τελειώνουμε μια ώρα αρχύτερα.

Βασικό χαρακτηριστικό της δικής μας αντίληψης είναι ότι μετατρέπουμε σχεδιασμένα την υπόθεση της διαπαιδαγώγησης των παιδιών αυτής της ηλικίας σε υπόθεση όλης της κοινωνίας και όχι στενά της οικογένειας.

Με τον τρόπο αυτό απελευθερώνονται η γυναίκα και η οικογένεια από την αποκλειστική ευθύνη για τη φροντίδα των παιδιών.

Ετσι όμως ουσιαστικοποιείται και αναβαθμίζεται και η ευθύνη της οικογένειας απέναντι στη διαπαιδαγώγηση των παιδιών της.

Ας το σκεφτούμε λίγο καλύτερα αυτό, πατώντας και στην καθημερινή μας πείρα.

Τι χρόνο, αλλά και γνώσεις διαθέτει ο γονιός σήμερα για να ασχοληθεί ουσιαστικά με το παιδί του; Οταν τρέχει λαχανιασμένος από το πρωί έως το βράδυ. Οταν, για να προσεγγίσει με γνώση το παιδί του, αναγκάζεται κατά βάση να τσαλαβουτάει στο ίντερνετ. Να τσιμπολογάει πληροφορίες, που φυσικά δεν είναι δεδομένο ότι ανταποκρίνονται στην πραγματικότητα. Αλλά και να είναι, πρέπει αυτός να τις ταιριάξει με τη δική του, εντελώς ατομική και προσωποποιημένη περίπτωση.

Και μετά από όλα αυτά έρχονται υποκριτικά και του λένε: "Σημασία έχει ο ποιοτικός χρόνος, ανεξάρτητα από το πόσος είναι"!

Μα πώς μπορώ να έχω ποιοτικό χρόνο όταν πρέπει να στριμώξω τα πάντα σε κάποιες ώρες; Πώς μπορεί να είναι ποιοτικός ένας στριμωγμένος, άρα αγχωτικός χρόνος;

Για να πούμε τα πράγματα με τ' όνομά τους, η θέση του ΚΚΕ για την ευθύνη της κοινωνίας για την ανατροφή των παιδιών δεν μειώνει τη σημασία ούτε της γονικής ευθύνης ούτε της στοργικής σχέσης γονιού - παιδιού.

Απεναντίας, δημιουργεί όλες τις προϋποθέσεις για μια πιο ουσιαστική και ποιοτική ενασχόληση του γονέα με το παιδί του.

Σύγχρονες δομές στην υπηρεσία γονιών και παιδιών

Σε αυτήν την κατεύθυνση, στη δική μας πρόταση, το εργατικό κράτος δημιουργεί μια σειρά από σύγχρονες εξειδικευμένες δομές (εντός και εκτός της προσχολικής δομής) για την αξιοποίηση του μη εργάσιμου, "ελεύθερου" χρόνου των γονιών και των παιδιών τους, με καθολικά δωρεάν πρόσβαση σε αυτές.

Επίσης, δημιουργούνται μια σειρά επιστημονικές δομές στήριξης, επιμόρφωσης και ενημέρωσης των γονιών για την ανατροφή και τη διαπαιδαγώγηση των παιδιών τους.

Για να μπορούν δηλαδή οι γονείς να παίρνουν υπεύθυνες επιστημονικές απαντήσεις για κάθε ζήτημα που τους απασχολεί, να μην αφήνεται αυτή η ανάγκη στην τύχη, όπως συμβαίνει σήμερα στον καπιταλισμό.

Με λίγα λόγια, η νέα κοινωνία θέτει στο επίκεντρο του σχεδιασμού της την ολόπλευρη ανάπτυξη του παιδιού και αυτό ξεκινά από τη γέννησή του και καθ' όλη τη διάρκεια της ζωής του και αφορά στη γνωστική, συναισθηματική, βουλητική και σωματική πλευρά.

Σε αυτές τις δομές Προσχολικής Αγωγής κάθε παιδί έως 6 ετών έχει θέση, χωρίς κανέναν αποκλεισμό. Γιατί η φοίτηση των παιδιών στις δομές Προσχολικής Αγωγής δεν έχει να κάνει με τη δυνατότητα που έχουν οι οικογένειες να κρατήσουν τα παιδιά στο σπίτι τους.

Δεν είναι, δηλαδή, λύση ανάγκης, αλλά προσδιορίζεται με βάση τα ευεργετικά αποτελέσματα που έχει για το παιδί, την οικογένεια και την κοινωνία.

Οι δομές της Προσχολικής Αγωγής οργανώνονται έτσι, διασφαλίζοντας ουσιαστικά και όχι στα λόγια, υποκριτικά, το δικαίωμα στη μητρότητα με κάθε επιστημονικό μέσο, την αναγκαία ιατρική παρακολούθηση της εγκύου και την ανάλογη διάρκεια της γονικής άδειας, ώστε να εκπληρώνεται με ουσιαστικό τρόπο η πιο άμεση σχέση του παιδιού με τη μητέρα στους πρώτους μήνες της ζωής του.

Και έτσι, παίρνοντας όλα αυτά τα μέτρα, μπορείς να βαδίσεις στην Ελλάδα και σε επίλυση του δημογραφικού προβλήματος. Δημιουργώντας, δηλαδή, το κοινωνικό πλαίσιο ώστε τα νέα ζευγάρια να μην το σκέφτονται διπλά και τριπλά για να προχωρήσουν σε οικογένεια».

  • Ολόκληρη η ομιλία του ΓΓ της ΚΕ του ΚΚΕ, Δημήτρη Κουτσούμπα, στην εκδήλωση παρουσίασης της πρότασης του Κόμματος για την Προσχολική Αγωγή θα δημοσιευθεί στον «Ριζοσπάστη του Σαββατοκύριακου».


Ο καθημερινός ΡΙΖΟΣΠΑΣΤΗΣ 1 ευρώ