ΡΙΖΟΣΠΑΣΤΗΣ
ΡΙΖΟΣΠΑΣΤΗΣ
Κυριακή 4 Γενάρη 2015
Σελ. /40
ΠΟΛΙΤΙΣΜΟΣ
ΤΟ ΑΠΟΛΥΤΟ ΡΟΔΟ
Βαθύ κόκκινο

1. Υπηρετώντας τα ίδια ψέματα, τις ίδιες χονδροειδείς διαστρεβλώσεις, οι δύο φαιδροί μονομάχοι κατέρχονται στο παζάρι της Ευρώπης ξεπουλώντας ιδέες, εαυτούς και αλλήλους. Η αρχή του τέλους απλώνεται και επίσημα πια μπροστά στο δίδυμο Σαμαρά - Τσίπρα. Αν θέλουν τα μαγαζιά τους να επιβιώσουν, ας σκεφτούν τη συγχώνευση.

2. Ο εκλογικός χρόνος θα κυλήσει ανάμεσα στη μόνιμη κατάθλιψη των πολιτών και στην τεχνική υπερδιέγερση που θα οργανώσουν τα γνωστά τηλεοπτικά πρόσωπα.

3. Σχεδιάζουν μια γενικευμένη λεηλασία του κόσμου εκμεταλλευόμενοι την παραζάλη του, τη ζωή του που λειτουργεί περιστασιακά. Κάθε ανακοίνωση εκ μέρους των σχηματισμών που παίζουν μέσα στην Ευρώπη θα περιέχει τους όρους μιας ακόμη υποχώρησής μας.

4. Οι γελοίες πρόζες με τις οποίες σε αφθονία μας τροφοδοτούσε ο Σαμαράς θα αντικατασταθούν από την αριστερίστικη φρασεολογία του ΣΥΡΙΖΑ. Ας προσέξουν, γιατί ο πολίτης είναι μεν αδύναμος, αλλά μπορεί σε χρόνο που κανείς δεν φαντάζεται να γίνει σκληρός, μνησίκακος.

5. Καθ' οδόν για τις εκλογές, η μισανθρωπία του Βενιζέλου θα αναγκαστεί να μεταμφιεστεί. Η υψηλή του καταγωγή και η αξιοσέβαστη μόρφωσή του θα δοκιμαστούν άγρια, γιατί εξαρτώνται άμεσα από την ψήφο του καθενός. Προσηλωμένος στον καθρέφτη του, ο Ευάγγελος αναρωτιέται ποιοι είναι αυτοί οι ανίκανοι, οι κακόβουλοι, που θα τον αποσπάσουν από το είδωλό του. Επρεπε χρόνια πριν να είχε εισηγηθεί ότι η ψήφος ενδέχεται να είναι περιττή.

6. Πήραμε το μάθημά μας από την Ευρώπη. Είδαμε πώς είναι να σε καταστρέφει, ενώ παράλληλα να σου θολώνει την κρίση με τους υπερβολικούς επαίνους. Είδαμε έναν υποκριτή πρωθυπουργό να μας εξαπατά, πιστεύοντας ότι δεν θα βγάλουμε άχνα γιατί έχουμε πειστεί πως είμαστε ψεύτες. Οι Ευρωπαίοι αυτά τα πέντε χρόνια μας αψήφησαν εντελώς και με επιδεικτικό τρόπο άσκησαν εκκαθαριστικές επεμβάσεις και μας επιβάρυναν με κίβδηλες προσθήκες των τραπεζιτών. Αυτές οι εκλογές είναι μια ευκαιρία να δούμε με προσοχή την οικονομική πραγματικότητα της Ευρώπης.

7. Στο όνομα του ΚΚΕ βρίσκεται όλη του η δύναμη. Δεν είναι τυχαίο ότι το κυκλώνουν τόσα ψευδώνυμα, τόσες δυναστικές συμμαχίες. Το κυκλώνουν όλοι οι δυτικότροποι με τη βοήθεια, την κατεύθυνση και την προστασία που τους παρέχει η τραπεζική κυριαρχία.

8. Η μίμηση είναι η πρώτη ύλη των Αριστερών που καταστρέφει οτιδήποτε αυθεντικό μέσα στο κίνημα. Η Αριστερά δεν λειτουργεί με ενιαίο και αυθόρμητο τρόπο, γιατί υπηρετεί ταυτόχρονα και τον θεό και τον διάβολο, αλλάζοντας πίστη ανάλογα με τα κέρδη και τις ζημίες. Παραφράζοντας τον αγαπημένο μου σοφό Ριντζάι: «Η μόνη τους έγνοια μέσα σ' αυτόν τον έρημο κόσμο είναι να γεμίσουν τα μυαλά τους με γνώσεις και επιχειρήματα, με πληροφορίες και συλλογισμούς, αναζητούν διαρκώς γραπτές ερμηνείες για έναν και μοναδικό σκοπό: Ενα μόνιμο κάθισμα στο κοινοβούλιο».

9. Με τους χρυσαυγίτες χάνω και το τελευταίο ίχνος της καλής ανατροφής μου. Ακόμα και μέσα στις φυλακές δεν απέκτησαν τίποτα ανθρώπινο. Τελικά, η ηλιθιότητα είναι συνεπής παρά τα φαινόμενα, και είναι αλήθεια πως, μετά από μια ατέλειωτη αλυσίδα ξυλοδαρμών, ενός φόνου και απόπειρες δολοφονίας, αποδείχτηκαν επαγγελματίες. Ποτέ άλλοτε τόσα ανόητα καθάρματα δεν συναντήθηκαν στον ίδιο τόπο και χρόνο.

10. Ο Σταύρος Θεοδωράκης αποδείχτηκε «ο χρήσιμος ηλίθιος» για τον Στέλιο Ράμφο. Πρόκειται για μια ακόμη απόπειρα του Ράμφου να αποκτήσει τους πελάτες που του στέρησαν καταρχάς οι Αριστεροί της δεκαετίας του '60 κι έπειτα οι κύκλοι της Εκκλησίας. Ο Στέλιος, που δεν αφήνει να του ξεφύγει η παραμικρή ευκαιρία, είδε τον κουφιοκεφαλάκη Σταύρο σαν ένα όργανο που θα χρησιμοποιήσει για να συναντηθεί με ένα στέρεο ακροατήριο. Πρόκειται για το τελευταίο χαρτί στην καριέρα του, γι' αυτό και θυσιάζει όλα τα προσωπεία που με κόπο και προσπάθειες έχει πλάσει και που πάντα έμεναν χωρίς ανταπόδοση. Ο πονηρός κύριος Στέλιος ψώνισε αμέσως την αυταρέσκεια και ματαιοδοξία που ταλανίζουν τον μικρό Σταύρο. Πρόκειται για χορό μεταμφιεσμένων, που στο τέλος της συνάντησης θα αποκαλύψουν τα πρόσωπά τους. Και εκείνη τη στιγμή ο μικρός Σταύρος θα διαλυθεί σαν χαρτοπόλεμος, χωρίς να καταλάβει τίποτε.


Του
Γιώργου ΚΑΚΟΥΛΙΔΗ


ΚΡΙΤΙΚΗ ΘΕΑΤΡΟΥ
Ποιοτικό ξένο ρεπερτόριο
«Ο δικηγόρος Ντάροου» στο «Δημήτρης Χορν»

«Ενας άνθρωπος για όλες τις εποχές» Προσοχή: Να κοπεί η φωτό πάνω από τα κεφάλια των ηθοποιών
«Ενας άνθρωπος για όλες τις εποχές» Προσοχή: Να κοπεί η φωτό πάνω από τα κεφάλια των ηθοποιών
Μετρ του είδους της μυθιστορικής βιογραφίας μεγάλων μορφών, ο Ιρβινγκ Στόουν (1903 - 1989), εκτός από τους Βαν Γκογκ, Μικελάντζελο, Τζακ Λόντον, το 1941 «απαθανάτισε» και μια κορυφαία, ιστορική μορφή της νομικής επιστήμης στις ΗΠΑ - τον σοσιαλιστή, πρωτοπόρο αγωνιστή ενάντια στην εκμετάλλευση της εργατικής τάξης, στην ξεπουλημένη στους εκμεταλλευτές Δικαιοσύνη, στις ρατσιστικές διακρίσεις, στο θεσμό της θανατικής καταδίκης, στο φασισμό και ναζισμό, δικηγόρο Κλάρενς Ντάροου (1857 - 1938), ο οποίος εφόρου ζωής υπερασπίστηκε στα δικαστήρια πλήθος όσους μαύρους και λευκούς εργάτες, απάνθρωπα εκμεταλλευόμενους και μαφιόζικα διωκόμενους και κατηγορουμένους από το κεφάλαιο. Στο έργο του Στόουν βασίστηκαν διάφορα θεατρικά, κινηματογραφικά και τηλεοπτικά έργα. Ανάμεσά τους και ο θεατρικός μονόλογος του Ντέιβιντ Γ. Ρίντελ «Ο δικηγόρος Ντάροου», τον οποίο - με ένα ρεσιτάλ σπουδαίας ηθοποιίας και μια παράσταση προσφοράς στο ΚΚΕ, στην αίθουσα Συνεδρίων του Κόμματος (10/5/1997) - «μνημείωσε» κυριολεκτικά ο αλησμόνητος Τίτος Βανδής (σε δική του μετάφραση και σκηνοθεσία Μπέτυς Βαλάση). Οποιος έχει διαβάσει τα - αριστουργηματικής παραστατικότητας - πολιτικοϊστορικά μυθιστορήματα του Τζακ Λόντον (1876) «Η σιδερένια φτέρνα» και του Απτον Σίνκλερ (1878 - 1968) «Ο βασιλιάς άνθρακας» και δει το έργο του Ρίντελ, ακούγοντας τις υποθέσεις των κατηγορουμένων που υπεράσπισε ο Ντάροου θα νιώσει σαν να «ζωντανεύουν» μπρος στα μάτια του οι αγώνες της εργατικής πρωτοπορίας εναντίον της απάνθρωπης εκμετάλλευσης και της «σιδερένιας φτέρνας» στη μητρόπολη του καπιταλισμού, στις τελευταίες δεκαετίες του 19ου και τις πρώτες του 20ού αιώνα. Λ.χ. μεταξύ των υποθέσεων που ανέλαβε ο Ντάροου ήταν η υπεράσπιση της απεργίας (1902) της Ενωσης Ανθρακωρύχων Αμερικής και τριών πρωτοπόρων συνδικαλιστών ανθρακωρύχων, που το 1905 συνελήφθησαν παράνομα με την αναπόδεικτη κατηγορία ότι δολοφόνησαν (με βόμβα που τοποθέτησαν στο σπίτι του) τον κυβερνήτη, που επέβαλε στρατιωτικό νόμο εναντίον των εργατών. Το 1907 ο Ντάροου πέτυχε την αθώωση των δύο από τους τρεις ανθρακωρύχους (σ.σ. ο ένας ήταν σύμβουλος του Λένιν στη διάρκεια της Οχτωβριανής Επανάστασης). Τα γεγονότα αυτά στάθηκαν η «αφετηρία» της 14μηνης διάρκειας απεργίας που κήρυξε (Φλεβάρης 1913) η Ενωση Ανθρακωρύχων Αμερικής (πρωτοπόρο στέλεχός της ήταν ο Ρεθυμνιώτης μετανάστης Λούις Τίκας - Ηλίας Σπαντιδάκης). Την απεργία αυτή αιματοκύλισαν δήθεν «Εθνοφρουρίτες», δολοφονώντας 18 άτομα, ανάμεσά τους και παιδάκια, στην κηδεία των οποίων μετείχαν πολλές χιλιάδες εργατών (σ.σ. σ' αυτούς τους πολύχρονους ηρωικούς αγώνες των ανθρακωρύχων αναφέρεται το μυθιστόρημα του Σίνκλερ). Το διαχρονικής και επίκαιρης σημασίας έργο του Ρίντελ, σε απόδοση του Σταμάτη Φασουλή, λιτή, ρεαλιστικής ακρίβειας, αλλά και καλαισθησίας, σκηνοθεσία του Νίκου Χατζόπουλου, με συνεργάτες τους Μανόλη Παντελιδάκη (σκηνικό), Λευτέρη Παυλόπουλο (φωτισμοί), Λεωνίδα Μαριδάκη (μουσική), Ντένη Βαχλιώτη (κοστούμια). Τον Ντάροου, με απλότητα, αμεσότητα και λεπτό χιούμορ, υποδύεται ο Σταμάτης Φασουλής.

«Η εκδοχή του Μπράουνιγκ» στο «Εμπορικόν»

«Ο δικηγόρος Ντάροου»
«Ο δικηγόρος Ντάροου»
Ο Αγγλος δραματουργός Τέρενς Ράτιγκαν (1911-1977), από μαθητής μέχρι το 1973 έγραψε περισσότερα από 30 σενάρια (πολλά έγιναν διάσημες ταινίες) και 24 θεατρικά έργα - μερικά μεταφέρθηκαν στον κινηματογράφο, μεταξύ τους και το εξαιρετικά γραμμένο και βραβευμένο «Η εκδοχή του Μπράουνιγκ», το οποίο θεωρούσε ως «το πιο αντιπροσωπευτικό» της δραματουργίας του. Ο Ράτιγκαν θεωρούσε ότι «Το αληθινό θέατρο δεν είναι αυτό όπου τα πάντα λέγονται ανοιχτά». Οτι «οι στιγμές στα μεγάλα θεατρικά έργα όπου κρατάμε την ανάσα μας, είναι σχεδόν πάντα εκείνες όπου λέγονται ελάχιστα και τα περισσότερα εννοούνται». Οτι «κεφαλαιώδες πρόβλημα» της θεατρικής τέχνης είναι: «τι να μην πουν οι ηθοποιοί και πώς - με τον καλύτερο τρόπο - να μην το πουν». Δηλαδή, ενώ δεν θα το πουν, με τον καλύτερο τρόπο να το υπονοήσουν. Αυτό το δύσκολο υποκριτικό επίτευγμα που ζητούσε ο Ράτιγκαν προσφέρει η άξια κάθε θαυμασμού ερμηνεία του Δημήτρη Καταλειφού. Ερμηνεία τελειοθηρικά δουλεμένη στα «μέσα» της (στο ρυθμό και τις σιωπές του λόγου, την εκφραστική του προσώπου, την κίνηση και χειρονομία), λεπτομερώς ψυχογραφική, αλλά και με την πνευματικότητα που απαιτεί ο ρόλος του μισθοσυντήρητου, λιγομίλητου, «αυστηρού» καθηγητή Κλασικής Φιλολογίας Αντριου Κρόκερ - Χάρις, που διδάσκει στα κολεγιόπαιδα τον αισχυλικό «Αγαμέμνονα». Ενός ανθρώπου, που με την αξιοπρέπεια που αρμόζει στον άνθρωπο, αντιμετωπίζει το δικό του δράμα. Τη μοιχεία της γυναίκας του, το χωρισμό τους, αλλά και την άδικη απόλυσή του προπαραμονές της συνταξιοδότησής του. Το έργο, σε ρέουσα μετάφραση (Δήμος Κουβίδης), με σκηνικό (Εύα Μανιδάκη), μουσική (Σταύρος Γασπαράτος) και φωτισμούς (Νίκος Βλασσόπουλος), σκηνοθέτησε με καίρια απλότητα η πάντα «μετρημένη», ικανότατη και πολύπειρη στο ρεαλιστικό και νατουραλιστικό θέατρο, Ελένη Σκότη, ωθώντας σε αξιόλογες ερμηνείες και τους άλλους ηθοποιούς (με σειρά εμφάνισης): Κυριάκο Ψύχαλη, Κωνσταντίνο Γωγούλο, Πέγκυ Σταθακοπούλου, Βύρωνα Σεραϊδάρη, Ντένη Μακρή, Σωτηρία Ρούβολη.

«Ενας άνθρωπος για όλες τις εποχές» στο Εθνικό Θέατρο

«Η εκδοχή του Μπράουνιγκ»

Nikolas Kominis - Studio Komin

«Η εκδοχή του Μπράουνιγκ»
Βασιζόμενος στον σαιξπηρικό «Ερρίκο Η'», ο Αγγλος θεατρικός συγγραφέας και σεναριογράφος Ρόμπερτ Μπολτ (1924 - 1995), το 1960 έγραψε τον «Ανθρωπο για όλες τις εποχές» (το γνωστότερο - διεθνώς - έργο του). Θέμα του έργου είναι ο βίος και το δραματικό τέλος του Τόμας Μορ (1477 - 1534), που η παπική εκκλησία ανακήρυξε «άγιο». Ο συγγραφέας, «γοητευμένος» από τη μεγάλη μόρφωση, τη νομομάθεια, την «ανεξιθρησκεία» παρότι καθολικός, τις αντιφάσεις στην πολιτική του και στις σχέσεις του με τον Ερρίκο Η' και τον Αγγλο επίσκοπο, την παπική εξουσία, του Τόμας Μορ, και κυρίως από το έργο του «Ουτοπία» (1515 - 1516), που οραματίζεται μια ιδανική πολιτεία, θέλησε να αναδείξει ως μέγιστη και αναγκαία αξία για την ίδια την ανθρώπινη υπόσταση και για την κοινωνία την ακεραιότητα, την ελεύθερη βούληση και τη μη υποταγή του ανθρώπου απέναντι στην άδικη, ανήθικη, επηρμένη, ανερμάτιστη, «ετσιθελική» εξουσία κάθε εποχής και τόπου. Επιφανής δικηγόρος ο Τόμας Μορ, εκλέγεται στη Βουλή και το 1518 τίθεται στην υπηρεσία του ακατάσχετα ερωτύλου βασιλιά Ερρίκου Η', ο οποίος παντρεύτηκε έξι γυναίκες και τις πέντε τις ξεπάστρεψε με διαζύγιο ή αποκεφαλισμό. Μετά το θάνατο του πατέρα του Ερρίκου Ζ', με παπική άδεια ο Ερρίκος παντρεύεται τη χήρα του πεθαμένου αδελφού του, Αικατερίνη της Αραγωνίας. Οταν, όμως, ο Μορ (που επί χρόνια ανεχόταν τα βασιλικά «χούγια») αρνήθηκε να βοηθήσει την επιθυμία του Ερρίκου για ακύρωση του γάμου του με την Αικατερίνη ώστε να παντρευτεί την Αννα Μπόλεϊν (και αυτήν την αποκεφάλισε ο βασιλιάς) και αντέδρασε στο να ανακηρυχθεί ο βασιλιάς και επικεφαλής της Αγγλικανικής εκκλησίας, τότε διώκεται, συλλαμβάνεται, φυλακίζεται και καθώς παραμένει ανυποχώρητος στα «κόλπα» του βασιλιά, αλλά και της εκκλησίας (η οποία πολύ καιρό αργότερα, τον «αγιοποίησε για να καλύψει τις δικές της πομπές), δικάζεται, καταδικάζεται και αποκεφαλίζεται. Το έργο, σε μετάφραση Ροδόλφου Μορώνη, διασκευή Ελσας Ανδριανού, και «στρωτή», χωρίς περιττά ευρήματα, σκηνοθεσία του Βαγγέλη Θεοδωρόπουλου, υπηρετούν με τις κυρίαρχες ερμηνείες τους οι Γιώργος Μιχαλακόπουλος και Γιώργος Μοσχίδης (μεγεθύνει τον πολύ μικρό ρόλο του), αλλά και με τη γόνιμη υποκριτική τους οι υπόλοιποι ηθοποιοί (με σειρά εμφάνισης): Δημήτρης Πιατάς, Μαίρη Σαουσοπούλου, Αλέξανδρος Μαυρόπουλος, Μάνος Βακούσης, Ανέζα Παπαδοπούλου, Στεφανία Γουλιώτη, Αλέξανδρος Μυλωνάς, Γιώργος Γιαννακάκος, Ρίνο Τζάνι, Παναγιώτης Κατσώλης, Γιάννης Τσιρτέκης, Κώστας Γαλανάκης. Γόνιμη είναι και η συμβολή των Κλερ Μπρέισγουελ (κοστούμια εποχής), Αντώνη Δαγκλίδη (σκηνικά), Αγγελική Στελλάτου (κίνηση), Σταύρου Γασπαράτου (μουσική).


ΘΥΜΕΛΗ



Μνημεία & Μουσεία Αγώνων του Λαού
Ο καθημερινός ΡΙΖΟΣΠΑΣΤΗΣ 1 ευρώ