ΡΙΖΟΣΠΑΣΤΗΣ
ΡΙΖΟΣΠΑΣΤΗΣ
Κυριακή 4 Γενάρη 2004
Σελ. /32
ΟΙΚΟΝΟΜΙΑ
ΑΓΟΡΑ
«Καλή χρονιά» με ανατιμήσεις

Από τις επόμενες μέρες το νέο ξέσπασμα της ακρίβειας

Eurokinissi

Καθόλου ευχάριστα δεν είναι τα νέα που φέρνει ο καινούριος χρόνος για τους εργαζόμενους όσον αφορά στις τιμές προϊόντων και υπηρεσιών ευρείας κατανάλωσης. Μπορεί ο παλιός ο χρόνος να έφυγε, όμως δεν πήρε μαζί του την ακρίβεια, που εξακολουθεί να είναι εδώ. Δίνει καθημερινά το «παρών» και κλιμακώνεται, ροκανίζοντας τα λαϊκά εισοδήματα. Οι ανατιμήσεις, που, ούτως ή άλλως, ποτέ δεν ανακόπηκαν, παρά τη συνεπή κυβερνητική προσπάθεια να πείσει ότι φροντίζει για το αντίθετο, από Γενάρη κλιμακώνονται. Αυτό πέτυχε σε ένα βαθμό και η τακτική που εφάρμοσε όλους τους προηγούμενους μήνες η πολιτική ηγεσία του υπουργείου Ανάπτυξης, προεξάρχοντος του υφυπουργού Κ. Κουλούρη, που διαφήμιζε το περίφημο «πάγωμα» τιμών. Εδωσε, δηλαδή, ένα ακόμα «πάτημα» στους επιχειρηματίες να επιβάλουν μεγάλες ανατιμήσεις, με πρόσχημα τη δήθεν συγκράτηση των τιμών κατά το προηγούμενο διάστημα. Αυτό προκύπτει και από σχετικές δηλώσεις επιχειρηματιών. Υπενθυμίζουμε ότι σε δηλώσεις του τον προηγούμενο Νοέμβρη ο πρόεδρος των ιδιοκτητών σούπερ μάρκετ Π. Παντελιάδης «έδειχνε» μαζικές αυξήσεις τιμών από τον καινούριο χρόνο, τις οποίες θεωρούσε «λογικές», λόγω της... «συγκράτησης» των τελευταίων τριών μηνών.

Η πρώτη «φουρνιά» είναι εδώ

Από τα πρώτα είδη που «υποδέχονται» με ανατίμηση τον καινούριο χρόνο είναι το ψωμί. Οπως ανήγγειλαν ήδη από το Νοέμβρη οι αρτοποιοί, η τιμή του ψωμιού αυξάνεται - γενικευμένα γιατί οι πρώτες ανατιμήσεις επιβλήθηκαν ήδη το προηγούμενο διάστημα - κατά 5-10 λεπτά η φραντζόλα. Αυτό ισοδυναμεί με αύξηση της τιμής του κιλού μέχρι και 20 λεπτά ή σε ποσοστό μέχρι 20%! Την αύξηση αυτή οι αρτοποιοί την αποδίδουν στην ανατίμηση που επέβαλαν οι αλευροβιομηχανίες από το καλοκαίρι μέχρι 12% στην πρώτη ύλη του ψωμιού, οι οποίες, μέσα στις αρχές του χρόνου, θα «περάσουν» συνολικά αύξηση στην τιμή των αλεύρων μέχρι 25%. Αξίζει να υπενθυμίσουμε ότι στις αρχές του 2002, με πρόσχημα τη «στρογγυλοποίηση» της τιμής κατά τη μετατροπή από δραχμές σε ευρώ, το ψωμί είχε ανατιμηθεί κατά 13,5%. Από 300 δρχ. το κιλό (δηλαδή 0,88 ευρώ) «στρογγυλοποιήθηκε» σε 1 ευρώ (ή 340,75 δραχμές). Συνολικά στο διάστημα από τότε μέχρι τώρα -και με ενδιάμεσες «σιωπηρές» ανατιμήσεις της τάξης των 5-10 λεπτών τη φραντζόλα - η τιμή του ψωμιού έχει αυξηθεί κατά 36,3%.

Οι αυξήσεις στις τιμές των αλεύρων μέχρι και 25%, όπως ανακοίνωσαν οι αλευροβιομήχανοι, με πρόσχημα τη μειωμένη παραγωγή σιτηρών λόγω ακραίων καιρικών φαινομένων, είναι αυτονόητο ότι φέρνει αλυσιδωτές ανατιμήσεις σε μια σειρά προϊόντων που έχουν τα άλευρα ως πρώτη ύλη. Ετσι, επόμενο είναι να περιμένουμε ανατιμήσεις στα είδη ζαχαροπλαστικής τυποποιημένα και μη - ήδη τα γλυκίσματα των γιορτών πωλήθηκαν ακριβότερα ακόμα και 30% σε σύγκριση με πέρσι - αλλά και σε ζυμαρικά, στο αλεύρι που διατίθεται στην κατανάλωση κ.ά.

Παράλληλα, όλους τους προηγούμενους μήνες ο ένας μετά τον άλλο μεγάλοι βιομηχανικοί κλάδοι και εισαγωγείς γνωστοποιούσαν στο υπουργείο Ανάπτυξης τις προθέσεις τους για επιβολή ανατιμήσεων μικρότερων ή μεγαλύτερων από το ύψος του πληθωρισμού. Οι μεγαλύτερες από αυτές είναι στα κρασιά, που φτάνουν μέχρι 15%, ενώ στους κλάδους που προτίθενται να γνωστοποιήσουν νέους τιμοκαταλόγους με αυξημένες τιμές εντάσσονται μεταξύ άλλων εκείνοι των απορρυπαντικών, καλλυντικών, ειδών προσωπικής υγιεινής, γαλακτοκομικών, ελαιολάδου κ.ά.

Ερχονται και νέες ανατιμήσεις στα ασφάλιστρα ΙΧ

Την παράδοση να «υποδέχονται» τον καινούριο χρόνο με ανατιμήσεις δε θα μπορούσαν να «σπάσουν» οι ασφαλιστικές εταιρίες. Σύμφωνα με πληροφορίες, οι ανατιμήσεις που απεργάζονται για τα τιμολόγια των ασφαλίστρων οχημάτων που αρχίσουν να εφαρμόζονται από το Γενάρη - το πολύ Φλεβάρη - κινούνται γύρω στο 10%. Αυτό, όμως, μόνο «ονομαστικά» και μόνο για ένα διάστημα. Αφού, όπως εξηγούν ωμά οι εταιρίες σε επίσημες ανακοινώσεις τους, οι ανατιμήσεις δε γίνονται μόνο μια φορά το χρόνο, ούτε είναι ίδιες για όλες τις εταιρίες. Ακριβώς αυτό αποδείχτηκε και πέρσι, όταν ασφάλιστρα ανατιμήθηκαν τουλάχιστον μια φορά το Φλεβάρη και άλλη μια στο τέλος του καλοκαιριού με το «κόλπο» της μείωσης του ποσοστού της έκπτωσης στο σύστημα «μπόνους - μάλους». Συγκεκριμένα, τότε μειώθηκε η έκπτωση από κλίμακα σε κλίμακα από 6% σε 4%, με αποτέλεσμα να ανατιμηθούν αυτόματα τα ασφάλιστρα της κάθε κλίμακας. Συνολικά οι αυξήσεις που πλήρωσαν οι πελάτες των ασφαλιστικών εταιριών μέσα στη χρονιά που πέρασε δεν ήταν ούτε 5% ούτε 10%. Δεν ήταν λίγοι οι ασφαλισμένοι που «έτριβαν τα μάτια τους» όταν στη διάρκεια του χρόνου παραλάμβαναν τα ανανεωμένα ασφαλιστήρια με αυξήσεις που έφταναν ακόμα και το 50%!

Από κοντά και ανατιμήσεις σε εκατοντάδες φάρμακα

Το «κύμα» των ανατιμήσεων θα «ενισχύσουν» ακόμα οι ανατιμήσεις σε εκατοντάδες φάρμακα ευρείας κυκλοφορίας που θεωρούνται δεδομένες βάσει των ανειλημμένων δεσμεύσεων της κυβέρνησης απέναντι στους φαρμακοβιομήχανους. Ηδη τις προηγούμενες μέρες έγινε γνωστό ότι ο υφυπουργός Ανάπτυξης Κ. Κουλούρης έδωσε το «πράσινο φως» για αυξήσεις τιμών μέχρι 20% σε 1.000 φάρμακα που κοστίζουν μέχρι 2,00 ευρώ. Και αυτή θα είναι μόνο η αρχή, καθώς η κυβέρνηση έχει ήδη δεσμευτεί απέναντι στους βιομήχανους του κλάδου να ικανοποιήσει σειρά αξιώσεών τους που έχουν να κάνουν τόσο με άμεσες ανατιμήσεις - περίπου 700 φάρμακα ακόμα που πωλούνται μέχρι 3,00 ευρώ θα ακολουθήσουν - όσο και με ανατιμήσεις που θα προκύψουν μέσα από αλλαγές στη νομοθεσία που διέπει την κοστολόγηση των φαρμάκων.

Με «φόρουμ» αποπροσανατολισμού απαντά η κυβέρνηση

Τη στιγμή που οι καθημερινές ανατιμήσεις και η ακρίβεια οδηγούν σε απόγνωση εκατοντάδες χιλιάδες νοικοκυριά, η κυβέρνηση εξαντλεί την «αυστηρότητά» της απέναντι στους κερδοσκόπους με τους λεονταρισμούς του Κ. Κουλούρη ότι δήθεν «δεν πρόκειται να... γίνουν δεκτές» ανατιμήσεις μεγαλύτερες από το ύψος του πληθωρισμού, ενώ είναι τοις πάσι γνωστό ότι σε καθεστώς «ελεύθερης αγοράς» οι τιμές διαμορφώνονται «ελεύθερα» και οι επιχειρηματίες γράφουν εν πολλοίς στα παλιά τους τα παπούτσια εάν η κυβέρνηση κάνει ή όχι δεκτές τις ανατιμήσεις που επιβάλλουν κάθε φορά. Ταυτόχρονα, η κυβέρνηση εμπλουτίζει την προπαγάνδα αποπροσανατολισμού και παραπλάνησης των εργαζομένων με φιέστες σαν κι αυτή που διοργανώθηκε με την πρόθυμη συμμετοχή επιχειρηματιών και κάποιων καταναλωτικών οργανώσεων, γνωστών ομοτράπεζων των κυβερνώντων. Φιέστες του τύπου «διαρκές φόρουμ καταναλωτών», με προφανή στόχο να καλλιεργήσει την ψευδαίσθηση ότι είναι δυνατό, ενώ η κυβέρνηση έχει απεμπολήσει κάθε μέσο συγκράτησης των κερδοσκοπικών ορέξεων των επιχειρηματιών, οι ίδιοι καταναλωτές να... «διαπραγματεύονται» (σ.σ. ο όρος ανήκει στον Α. Τσοχατζόπουλο όταν ανέλυε τη... χρησιμότητα του «φόρουμ») με τους επιχειρηματίες! Στην πραγματικότητα, η κυβέρνηση επιδιώκει να επιμερίσει την ευθύνη για την καταλήστευση των λαϊκών εισοδημάτων και στους ίδιους τους εργαζόμενους, που στην πραγματικότητα είναι οι μόνοι που δεν έχουν λόγο για τη διαμόρφωση των τιμών.


Μελίνα ΖΙΑΓΚΟΥ



Ο καθημερινός ΡΙΖΟΣΠΑΣΤΗΣ 1 ευρώ