ΡΙΖΟΣΠΑΣΤΗΣ
ΡΙΖΟΣΠΑΣΤΗΣ
Πέμπτη 31 Αυγούστου 2017
Σελ. /20
«Απογειώνεται» η εκμετάλλευση για τους εργαζόμενους στο αεροδρόμιο της Αθήνας

Σε αγώνα για τα δικαιώματά τους καλεί τους εργαζόμενους η ΔΑΣ ΟΠΑΜ

Eurokinissi

Συνθήκες εντατικοποίησης, ωράρια που επιμηκύνονται, μισθοί που δεν φτάνουν ούτε μέχρι τα μισά του κάθε μήνα. Την κατάσταση που αντιμετωπίζουν οι εργαζόμενοι στο Διεθνή Αερολιμένα Αθηνών σκιαγραφούν οι δυνάμεις της «Δημοκρατικής Αγωνιστικής Συνεργασίας» στην Ομοσπονδία Προσωπικού Αεροπορικών Μεταφορών (ΔΑΣ ΟΠΑΜ).

Στα... εγκώμια που πλέκονται στην ανάπτυξη, η ΔΑΣ αντιπαραθέτει τις συνθήκες δουλειάς που πάνω στις οποίες αυτή θεμελιώνεται, όπως τις βιώνουν οι εργαζόμενοι στο αεροδρόμιο.

«Καθημερινά ακούμε από τα ΜΜΕ στελέχη των επιχειρηματικών ομίλων, της κυβέρνησης, της ΝΔ και των άλλων κομμάτων του κεφαλαίου για την ιδιωτικοποίηση των αεροδρομίων, τη μεγάλη αύξηση της τουριστικής κίνησης, για τα εκατομμύρια τουριστών που φτάνουν στα αεροδρόμια, για τη δήθεν "ευεργετική" επίδραση που έχει αυτό στη συνολική ανάπτυξη της χώρας... Καθημερινά ακούμε για τα πολλά δισεκατομμύρια ευρώ που αποφέρει στους επιχειρηματικούς ομίλους... Αυτό που δεν ακούμε όμως, είναι για τις άθλιες συνθήκες κάτω από τις οποίες εργαζόμαστε, μισθοί 380 ευρώ για πεντάωρη δουλειά τη μέρα που επεκτείνεται σε 10ωρα και 11ωρα, για τα κομμένα ρεπό, για τις ελλείψεις και τον ελαττωματικό υλικοτεχνικό εξοπλισμό στο διαχωρισμό, τον έλεγχο, τη μεταφορά αποσκευών και εμπορευμάτων. (...) Δεν ακούμε να λέγεται τίποτα για τα ελλειπή μέτρα προστασίας, τους πετσοκομμένους μισθούς, που πολλές φορές δίνονται με τη μορφή κουπονιών. Για τις απολύσεις εργαζομένων με το πέρας της αιχμής της τουριστικής περιόδου και το γεγονός ότι σε όλα τα τμήματα η συντριπτική πλειοψηφία των εργαζομένων είναι καινούργιοι στη δουλειά, με αποτέλεσμα η δουλειά να βγαίνει πιο δύσκολα, τα λάθη να είναι συχνότερα και περισσότερα».

Η εντατικοποίηση φέρνει αύξηση των εργατικών ατυχημάτων


Ενδεικτικό για το φόρτο της δουλειάς, ειδικά την περίοδο που διανύουμε, είναι το γεγονός πως «για κάθε αεροπλάνο κατά τη διάρκεια μόνο της φόρτωσης ή της εκφόρτωσης αποσκευών, πάνω από δυο τόνοι αποσκευών περνούν από τα χέρια του εργάτη!», ενώ οι μέρες της άδειας μέσα στο καλοκαίρι είναι μετρημένες στα δάκτυλα. Στο φόντο αυτό, η ΔΑΣ εξηγεί πως είναι συχνά φαινόμενα «τα σπασμένα χέρια, τα ανοιγμένα κεφάλια, οι λιποθυμίες, οι σακατεμένες μέσες και γόνατα».

Καταγγέλλοντας τις άθλιες συνθήκες εργασίας που επικρατούν και στο αεροδρόμιο της Αθήνας, η ΔΑΣ τονίζει πως η κατάσταση έχει γίνει αφόρητη. «Τα εργατικά ατυχήματα και οι επαγγελματικές ασθένειες αυξάνονται με γεωμετρική πρόοδο, με οδυνηρές συνέπειες για τις εργατικές - λαϊκές οικογένειες», υπογραμμίζει και απαιτεί να σταματήσουν «τα ξεδιάντροπα λόγια προϊσταμένων και στελεχών των εταιρειών για την "κακή στιγμή" και το ιατρικό ιστορικό των εργαζομένων», που επιδιώκουν να κρύψουν τον πραγματικά υπεύθυνο για τα «ατυχήματα» που σημειώνονται.

«Οι εργαζόμενοι σακατευόμαστε γιατί δουλεύουμε σε σκληρές απάνθρωπες συνθήκες, 10ωρα και 11ωρα, με 50 βαθμούς Κελσίου, από αεροπλάνο σε αεροπλάνο, από "gate" σε "gate", πολλές φορές χωρίς ανάσα. Γνωρίζουμε ότι τα αεροπλάνα φεύγουν με τον ιδρώτα και το αίμα μας, από το φιλότιμο και τη συνεργασία όλων των εργαζομένων των τμημάτων στο Διεθνές Αεροδρόμιο της Αθήνας και στα άλλα αεροδρόμια της χώρας», εξηγεί η ΔΑΣ. «Η πάση θυσία αύξηση της κερδοφορίας των επιχειρηματικών ομίλων είναι ακόρεστη επιλογή του σάπιου εκμεταλλευτικού συστήματος, επιλογή που περιλαμβάνει και "ανθρωποθυσίες". Αυτό προστάζει η "ανάπτυξή" τους, γι' αυτό είναι συνυπεύθυνοι όλοι όσοι τη στηρίζουν!», καταλήγει.

Ιδιο σκηνικό σε όλα τα αεροδρόμια

Αντίστοιχες συνθήκες και προβλήματα, όπως εξηγεί η ΔΑΣ, αντιμετωπίζουν οι εργαζόμενοι σε όλα τα αεροδρόμια της χώρας: «Η εντατικοποίηση της εργασίας, η κατάφωρη παραβίαση των Συλλογικών Συμβάσεων Εργασίας και των κανόνων υγιεινής και ασφάλειας των εργαζομένων στο Διεθνές Αεροδρόμιο της Αθήνας (ΔΑΑ), γενικότερα στα αεροδρόμια της χώρας, συνδέονται με τη μεγιστοποίηση της κερδοφορίας των επιχειρηματικών ομίλων που κυριαρχούν στον κλάδο των αεροπορικών μεταφορών, με οδυνηρές συνέπειες για την υγεία και την ασφάλεια των εργαζομένων στον κλάδο. Είναι το τίμημα της περιβόητης καπιταλιστικής ανάπτυξης, της αντιλαϊκής πολιτικής κυβέρνησης ΣΥΡΙΖΑ - ΑΝΕΛ, ΕΕ, ΔΝΤ, που ένα σκοπό έχει, το ξεζούμισμα των εργαζομένων για την αύξηση των κερδών του κεφαλαίου».

Η ΔΑΣ καλεί τους εργαζόμενους σε συμπόρευση με τις δυνάμεις της, με το ταξικό εργατικό κίνημα, σε αγώνα για τα δικαιώματά τους: «Να παλέψουμε για τα συμφέροντα των εργατών, για σύγχρονες, ασφαλείς και φτηνές αεροπορικές μεταφορές, που να υπηρετούν τις σύγχρονες ανάγκες του λαού, για τη μεταφορά αγαθών, την ανάπτυξη του λαϊκού τουρισμού κ.λπ. Για να αποφασίζουν οι εργάτες με κριτήριο τις σύγχρονες ανάγκες του λαού και όχι τα συμφέροντα - τα κέρδη του κεφαλαίου. Αυτήν την προοπτική παλεύουμε, για οικονομία και εξουσία που εξασφαλίζει την εργατική ευημερία, χωρίς ανεργία και φτώχεια, και την απεμπλοκή της χώρας από τους ιμπεριαλιστικούς πολέμους».

Τα αιτήματα που προβάλλει η ΔΑΣ
  • Υπογραφή Συλλογικής Σύμβασης Εργασίας, σταθερή και μόνιμη δουλειά με πλήρη εργασιακά δικαιώματα.
  • Να σταματήσει η αθλιότητα της εργοδοσίας να καλύπτει μισθούς και υπερωρίες εργαζομένων με κουπόνια για σούπερ μάρκετ τροφίμων.
  • Αποκλειστικά δημόσια Κοινωνική Ασφάλιση και παροχή υπηρεσιών Υγείας και Πρόνοιας.
  • Οχι στις απολύσεις, να μη χαθεί ούτε μια θέση εργασίας.
  • Να παρθούν άμεσα όλα τα απαραίτητα μέτρα προστασίας για την ασφάλεια και υγιεινή των εργαζομένων σε όλους τους χώρους δουλειάς.

Περιοδεία από το Εργατικό Κέντρο Λαυρίου

Περιοδεία στους εργαζόμενους στο Διεθνές Αεροδρόμιο Αθηνών (ΔΑΑ) πραγματοποίησε την περασμένη Δευτέρα κλιμάκιο του Εργατικού Κέντρου Λαυρίου, με επικεφαλής τον πρόεδρό του, Βάλσαμο Συρίγο. Η περιοδεία έγινε με αφορμή τα εργατικά ατυχήματα που έχουν σημειωθεί στο χώρο, ως αποτέλεσμα των συνθηκών εντατικοποίησης κάτω από τις οποίες δουλεύουν οι εργαζόμενοι. Μάλιστα, είχε προγραμματιστεί αρχικά για τις 17/8 αλλά η διοίκηση του ΔΑΑ δεν είχε επιτρέψει την πραγματοποίησή της.

Το κλιμάκιο συζήτησε με τους εργαζόμενους που δουλεύουν στη φορτοεκφόρτωση αποσκευών και εμπορευμάτων, ενώ μοίρασε την ανακοίνωση του ΠΑΜΕ για τα εργατικά ατυχήματα, καθώς και την ανακοίνωση της ΔΑΣ. Στον τομέα της φορτοεκφόρτωσης συγκεντρώνεται μεγάλος αριθμός εργαζομένων, που δουλεύουν σε μια βαριά δουλειά, κάτω από συνθήκες μεγάλης πίεσης. Οι λειψοί μισθοί, που «ροκανίζονται» ακόμα περισσότερο από τα έξοδα της καθημερινής μετακίνησης από και προς το αεροδρόμιο, αλλά και οι άσχημες συνθήκες δουλειάς τέθηκαν στη συζήτηση από τους εργαζόμενους. Είναι ενδεικτικό ότι πολλοί εργαζόμενοι δεν άντεξαν και παραιτήθηκαν στα μέσα της σεζόν. Οι προσλήψεις συμβασιούχων συνεχίστηκαν ακόμα και τον Αύγουστο, για να «μπαλώσουν» τα κενά που προέκυπταν, με τους εργαζόμενους να βγαίνουν στην πίστα του αεροδρομίου και μάλιστα το διάστημα με το μεγαλύτερο φόρτο εργασίας, μετά από στοιχειώδη μόνο εκπαίδευση.

Ενα μεγάλο μέρος των εργαζομένων είναι συμβασιούχοι που δουλεύουν με ολιγόμηνες συμβάσεις κατά τους μήνες της αυξημένης τουριστικής κίνησης, που πολλαπλασιάζει τις αφίξεις και τις αναχωρήσεις. Με δεδομένο ότι οι συμβάσεις τους λήγουν το επόμενο διάστημα, από τα τέλη του Σεπτέμβρη έως τα μέσα Οκτώβρη, εξέφρασαν την αγωνία τους μπροστά στην προοπτική να επιστρέψουν στην ανεργία.

Ο πρόεδρος του Εργατικού Κέντρου Λαυρίου επισήμανε πως οι ταξικές δυνάμεις στο πλαίσιο πάλης τους περιλαμβάνουν το αίτημα για μόνιμη και σταθερή εργασία, εναντιώνονται στις απολύσεις και διεκδικούν να μη χαθεί καμία θέση δουλειάς. Απαντώντας στον προβληματισμό των εργαζομένων για το πώς μπορούν να διεκδικήσουν τα δικαιώματά τους, τους κάλεσε να συμμετέχουν δραστήρια στην οργάνωση της πάλης, στις συλλογικές διαδικασίες, στις πρωτοβουλίες των ταξικών δυνάμεων στο συνδικαλιστικό κίνημα.



Ο καθημερινός ΡΙΖΟΣΠΑΣΤΗΣ 1 ευρώ