ΡΙΖΟΣΠΑΣΤΗΣ
ΡΙΖΟΣΠΑΣΤΗΣ
Παρασκευή 31 Μάη 2019
Σελ. /24
ΠΑΙΔΕΙΑ
Σοβαρά προβλήματα αντιμετωπίζουν τα παιδιά που βρίσκονται στην Ειδική Αγωγή

Ερώτηση του ΚΚΕ στη Βουλή

Από πρόσφατες κινητοποιήσεις για την Ειδική Αγωγή
Από πρόσφατες κινητοποιήσεις για την Ειδική Αγωγή
Τα σοβαρά προβλήματα των παιδιών που χρήζουν Ειδικής Αγωγής αφορά η Ερώτηση που επανακατέθεσε στη Βουλή το ΚΚΕ, προς τους υπουργούς Υγείας και Παιδείας.

Οι βουλευτές του ΚΚΕ Γιάννης Δελής, Γιάννης Γκιόκας, Νίκος Καραθανασόπουλος, Διαμάντω Μανωλάκου και Μανώλης Συντυχάκης, που υπογράφουν την Ερώτηση, σημειώνουν εισαγωγικά ότι η Ερώτηση υπ' αριθμ. 6841/04.04.2019 παραμένει αναπάντητη από τα αρμόδια υπουργεία, μολονότι έχει παρέλθει αρκετό διάστημα από την κατάθεσή της και την επανακαταθέτουν απαιτώντας απαντήσεις και μέτρα. Η Ερώτηση έχει ως εξής:

«Από το Φλεβάρη του 2019 μπήκαν σε εφαρμογή ο νέος κανονισμός παροχών του ΕΟΠΥΥ, ο ηλεκτρονικός τρόπος της συνταγογράφησης των θεραπειών και ο νέος τρόπος αποπληρωμής μέσω voucher, των ιδιοκτητών των Κέντρων Ειδικής Αγωγής.

Υπάρχουν καθημερινά πολλές καταγγελίες των οικογενειών των παιδιών που χρειάζονται υπηρεσίες Ειδικής Αγωγής διότι έρχονται αντιμέτωπες με τις νέες περικοπές του κανονισμού των θεραπειών των παιδιών με αναπηρίες και μαθησιακές δυσκολίες και ταυτόχρονα με τεράστιες δυσκολίες να εξασφαλίσουν από το δημόσιο σύστημα έγκαιρα την ηλεκτρονική συνταγογράφηση και την έγκριση που απαιτείται προκειμένου να συνεχιστούν απρόσκοπτα οι απαιτούμενες θεραπείες Ειδικής Αγωγής.

Η κυβέρνηση, με την προσφιλή της τακτική της παραπλάνησης των οικογενειών, επικαλείται ότι διεύρυνε τις παθήσεις που ενέταξε στις παροχές υπηρεσιών Ειδικής Αγωγής, ότι οι οικογένειες πλέον δεν θα πληρώνουν οι ίδιες για τις υπηρεσίες που δικαιούνται. Στην πραγματικότητα, με αυτά προσπαθεί να συγκαλύψει το "μαχαίρι" που έπεσε στη χρηματοδότηση του προϋπολογισμού στην Ειδική Αγωγή (από τα 110 εκατ. ευρώ στα 65) και τις περικοπές των παροχών στις θεραπείες.

Οι οικογένειες πρέπει να βάλουν πιο βαθιά το χέρι στην τσέπη για να πληρώσουν μεγαλύτερο από πριν μέρος των θεραπειών και να πληρώσουν και στον ιδιωτικό τομέα για να εξασφαλίσουν την ηλεκτρονική συνταγογράφηση αφού στο δημόσιο τα ραντεβού είναι μακροχρόνια. Ενώ συνεχίζουν να πληρώνουν τα ιδιωτικά Κέντρα Ειδικής Αγωγής, αφού με ευθύνη της κυβέρνησης δεν έχει διευθετηθεί το μέτρο της απευθείας πληρωμής τους από τον ΕΟΠΥΥ. Επιπλέον αποτέλεσμα αυτής της κατάστασης είναι πολλά παιδιά να έχουν σταματήσει τις θεραπείες τους ή να κινδυνεύουν να σταματήσουν και να ακυρωθεί στην πράξη η όποια βελτίωση είχε επιτευχθεί μέχρι τώρα.

Την ίδια στιγμή εφαρμόζεται ο νόμος για τις Νέες Δομές, που μετακυλίει με αντιεπιστημονικό τρόπο την ευθύνη της ειδικής παρέμβασης στο γενικό σχολείο, με το υπάρχον προσωπικό, χωρίς να είναι προαπαιτούμενη η διεπιστημονική γνωμάτευση για το είδος της δυσκολίας που αντιμετωπίζει το παιδί, το ανάλογο σχολικό πλαίσιο που έχει ανάγκη, καθώς και η απαιτούμενη ειδική παρέμβαση. Ενώ με εγκύκλιο του υπουργείου Παιδείας για την ίδρυση των Τμημάτων Ενταξης μετακυλίεται η ευθύνη για τη χρηματοδότηση της λειτουργίας τους από το κράτος στους δήμους και τις σχολικές επιτροπές, τη στιγμή που αδυνατούν, λόγω της υποχρηματοδότησης, να καλύψουν πάγιες λειτουργικές ανάγκες των σχολείων.

Οι παραπάνω εξελίξεις εντάσσονται στις κατευθύνσεις της ΕΕ που με συνέπεια προωθούσαν και προσυπέγραφαν οι προηγούμενες κυβερνήσεις, αλλά και η σημερινή του ΣΥΡΙΖΑ, για αποφασιστική συρρίκνωση και υποβάθμιση των δημόσιων κοινωνικών δαπανών και υπηρεσιών. Πρόκειται για μια βαθιά αντιλαϊκή πολιτική που προκειμένου να εξασφαλιστούν τα ματωμένα πλεονάσματα επεκτείνονται τα ματωμένα ελλείμματα ακόμα και για τις ανάγκες των παιδιών που έχουν ανάγκη υπηρεσιών Ειδικής Αγωγής. Ενας τομέας που έπρεπε και μπορούσε να είναι στην πλήρη κρατική ευθύνη, με την πολιτική της η κυβέρνηση τον αναθέτει στην ατομική ευθύνη και δυνατότητα των οικογενειών να αντεπεξέλθουν στις πρόσθετες ανάγκες των παιδιών τους, πρακτικά τους σπρώχνει στα χέρια των επιχειρηματιών».

Οι βουλευτές του ΚΚΕ ρωτούν τους αρμόδιους υπουργούς τι μέτρα προτίθεται να πάρει η κυβέρνηση έτσι ώστε:

1. Να αρθεί κάθε περιορισμός (πλαφόν) στον αριθμό και στο είδος των θεραπειών και να αναλάβει 100% το κράτος τη δαπάνη όλων των επιστημονικά ενδεδειγμένων θεραπειών των παιδιών, με βάση τα παραπεμπτικά των ειδικών.

2. Να καλυφθεί άμεσα και πλήρως η δαπάνη όλων των θεραπειών που έγιναν αυτό το διάστημα, αποκλειστικά από το κράτος, χωρίς περικοπές και «πλαφόν». Η συνταγογράφηση να έχει αναδρομική ισχύ αφού δεν έχουν ευθύνη οι γονείς για την καθυστέρηση.

3. Να αναπτυχθούν άμεσα δημόσιες δομές πρώιμης διάγνωσης και έγκαιρης παρέμβασης, εκπαίδευσης και αποκατάστασης των παιδιών με αναπηρίες και μαθησιακές δυσκολίες με υψηλής ποιότητας και δωρεάν υπηρεσίες και να σταματήσουν οι γονείς να πληρώνουν με οποιονδήποτε τρόπο για την εκπαίδευση και αποκατάσταση των παιδιών τους. Μέχρι να αναπτυχθούν οι απαραίτητες δημόσιες δομές, το κράτος να αποζημιώνει πλήρως και άμεσα όλες τις θεραπείες που εξαναγκάζονται οι οικογένειες να πραγματοποιούν στον ιδιωτικό τομέα.


Περίπου 12.480 προσφυγόπουλα στα δημόσια σχολεία

Για «στοχευμένες παρεμβάσεις στην Εκπαίδευση και τη σταδιακή ένταξη των προσφύγων στο ελληνικό εκπαιδευτικό σύστημα» κάνει λόγο το υπουργείο Παιδείας, με αφορμή την παρουσίαση της Παγκόσμιας Εκθεσης της UNESCO για την Παρακολούθηση της Εκπαίδευσης.

Χαιρετισμό στην εκδήλωση παρουσίασης της Εκθεσης με τίτλο «Μετανάστευση, εκτοπισμός και εκπαίδευση: Χτίζοντας γέφυρες, όχι τείχη» που διοργάνωσε χτες το υπουργείο Παιδείας, σε συνεργασία με το Ιδρυμα Μ. Βαρδινογιάννη, απηύθυνε η υφυπουργός Μερόπη Τζούφη. Οπως υπογράμμισε ανάμεσα σε άλλα, βασικό διακύβευμα για την κυβέρνηση αποτελεί «ο διαρκής αγώνας για τη συγκρότηση μιας ευρωπαϊκής οικογένειας που θα εμπνέεται και θα προωθεί τις ανθρωπιστικές αξίες ενάντια στον ρατσισμό, την ξενοφοβία και, εν τέλει, τον φασισμό». Τέτοιες δηλώσεις άλλωστε επαναλαμβάνονται συχνά από την κυβέρνηση, η οποία την ίδια στιγμή, με τη συμφωνία και άλλων κομμάτων, υλοποιεί τις αποφάσεις της ΕΕ για εγκλωβισμό των προσφύγων στη χώρα μας και στηρίζει την πολιτική που δημιουργεί τις προσφυγικές ροές.

Οπως ανέφερε η Μ. Τζούφη, ο συνολικός αριθμός των εγγεγραμμένων μαθητών προσφύγων στο ελληνικό δημόσιο σχολείο αυτήν τη στιγμή φτάνει περίπου στους 12.480. Την τρέχουσα σχολική χρονιά λειτουργούν 113 Δομές Υποδοχής Εκπαίδευσης Προσφύγων, με 4.244 παιδιά, στην ενδοχώρα αλλά και σε Μυτιλήνη, Χίο, Σάμο και Κω. Σ' αυτές περιλαμβάνονται 30 νηπιαγωγεία εντός Κέντρων Φιλοξενίας και Κέντρων Υποδοχής και Ταυτοποίησης. Εκανε παράλληλα λόγο για σημαντική αύξηση των σχολικών μονάδων με τάξεις υποδοχής, που έχουν φτάσει τα 1.451 σχολεία και στις οποίες είναι εγγεγραμμένοι και φοιτούν 8.230 μαθητές αιτούντες άσυλο - δικαιούχοι διεθνούς προστασίας. Στην πραγματικότητα, η κατάσταση σε ό,τι αφορά ειδικά τις τάξεις υποδοχής βρίσκεται πολύ πίσω από τις πραγματικές ανάγκες, ενώ όπου υπάρχει ένταξη των προσφύγων συνοδεύεται με πολύπλευρα προβλήματα, χωρίς την εξασφάλιση των απαραίτητων όρων σε υποδομές, εκπαιδευτικούς και περιεχόμενο που να ανταποκρίνεται στις ανάγκες των προσφυγόπουλων. Για τη στελέχωση των τάξεων υποδοχής προσλαμβάνονται συμβασιούχοι εκπαιδευτικοί, συχνά με καθυστέρηση, ενώ ως σημαντική εντοπίζεται και η έλλειψη μεταφραστών και κατάλληλου εκπαιδευτικού υλικού.

Η υφυπουργός Παιδείας σημείωσε ανάμεσα σε άλλα πως «όλες οι εκπαιδευτικές μονάδες στελεχώνονται πλέον και με ψυχολόγους που παρέχουν συμβουλευτική υποστήριξη στους μαθητές πρόσφυγες, στις οικογένειές τους, ενώ παράλληλα συνδράμουν στη διαχείριση τυχόν προβλημάτων εντός της σχολικής μονάδας». Ωστόσο παραμένουν και εκεί ελλείψεις, όπως διαπίστωσε την προηγούμενη βδομάδα κλιμάκιο της «Λαϊκής Συσπείρωσης» σε περιοδεία του στο Δημοτικό Σχολείο Διαπολιτισμικής Εκπαίδευσης Παλαιού Φαλήρου, που φιλοξενεί 130 παιδιά από Ιράκ, Κίνα, Τουρκία, Πακιστάν κ.α. Εκπαιδευτικοί είχαν επισημάνει το πώς εκδηλώνονται τα τραυματικά βιώματα αυτών των παιδιών είτε από τις πατρίδες τους είτε από την προσπάθειά τους να απομακρυνθούν από τον κίνδυνο, περνώντας Αιγαίο και Εβρο, ωστόσο η απάντηση του υπουργείου Παιδείας ήταν ότι δεν προβλέπεται ψυχολόγος γιατί δεν είναι 10τάξιο το σχολείο...



Ο καθημερινός ΡΙΖΟΣΠΑΣΤΗΣ 1 ευρώ