ΡΙΖΟΣΠΑΣΤΗΣ
ΡΙΖΟΣΠΑΣΤΗΣ
Τετάρτη 31 Μάρτη 2021
Σελ. /28
ΠΟΛΙΤΙΣΜΟΣ
«Το Σπίτι της Μπερνάρντα Αλμπα» διαδικτυακά από το ΚΘΒΕ

Το κλασικό έργο «Το Σπίτι της Μπερνάρντα Αλμπα» του Φεντερίκο Γκαρθία Λόρκα έρχεται τον Απρίλη διαδικτυακά από το ΚΘΒΕ, σε σκηνοθεσία Εύης Σαρμή. Οι παραστάσεις θα προβάλλονται δωρεάν από το κανάλι του Κρατικού Θεάτρου Βορείου Ελλάδος στο vimeo και από την επίσημη ιστοσελίδα του οργανισμού www.ntng.gr.

Προσκεκλημένοι του ΚΘΒΕ, σ' ένα σπίτι όπου οι γυναίκες πενθούν την ίδια τη ζωή και τις χαρές της, θα μεταφερθούμε διαδικτυακά στο φτωχικό χωριό της ισπανικής υπαίθρου στις αρχές του 20ού αιώνα. Εκεί η Μπερνάρντα, μια μορφή ηγετική και μαζί τυραννική, έχοντας χάσει τον δεύτερο σύζυγό της, επιβάλλει οκταετή εγκλεισμό στις θυγατέρες της. Σε μια προσπάθεια να διατηρήσει την τιμή και την αξιοπρέπεια της οικογένειάς της, θέτει αυστηρούς κανόνες, όρους και όρια, στερώντας την ελευθερία τους. Η Ανγκούστιας, η ετεροθαλής πρωτότοκη, κληρονομώντας τον πατέρα της (τον πρώτο άνδρα της Μπερνάρντα), γίνεται η εκλεκτή του νεαρού Πέπε Ρομάνο, με τον οποίο όλες οι αδερφές είναι ερωτευμένες κατά κάποιον τρόπο. Η Αδέλα όμως (το στερνοπαίδι της οικογένειας) είναι εκείνη που θα βρεθεί στην αγκαλιά του μυστικά και ανυπόταχτα και θα συγκρουστεί με τους αυστηρούς κοινωνικούς κανόνες...

«Το Σπίτι της Μπερνάρντα Αλμπα» (La casa de Bernarda Alba) αποτελεί μέρος μιας δραματικής τριλογίας - σταθμό στο παγκόσμιο θεατρικό δραματολόγιο και ακολουθεί χρονολογικά τον «Ματωμένο Γάμο» (Bodas de sangre) και τη «Γέρμα» (Yerma). Το έργο ολοκληρώνεται συγγραφικά το 1936 και πρωτοπαίζεται στο Μπουένος Αϊρες μετά τη δολοφονία του συγγραφέα.

Ταυτότητα παράστασης:

Μετάφραση: Νίκος Γκάτσος. Σκηνοθεσία/ Προσαρμογή κειμένου/ Μουσική επιμέλεια: Εύη Σαρμή. Σκηνικά/ κοστούμια: Αλέξανδρος Πιεχόβιακ. Μουσική: Κωστίκα Τσολάκου. Επιμέλεια κίνησης /Χορογραφία: Ιωάννα Δεμερτζίδου. Φωτισμοί: Αρης Βακός. Μουσική διδασκαλία: Χρύσα Τουμανίδου. Επιμέλεια σκηνικού & φροντιστηριακού υλικού: Αννα Μαρία Βάσιακ. Βοηθός σκηνοθέτη/ Κινησιολόγου: Μάρα Μαλγαρινού. Οργάνωση Παραγωγής: Αθανασία Ανδρώνη. Τηλεσκηνοθεσία: Εύη Σαρμή, Αντα Λιάκου.

Διανομή:

Μπερνάρντα Αλμπα: Μαρία Χατζηιωαννίδου. Μαρία Χοσέφα: Λίλιαν Παλάντζα. Ανγκούστιας: Χρύσα Ζαφειριάδου. Μαγδαλένα: Μομώ Βλάχου. Αμέλια: Ελένη Θυμιοπούλου. Μαρτίριο: Ιωάννα Δεμερτζίδου. Αδέλα: Χρυσή Μπαχτσεβάνη. Πόνθια: Ιωάννα Παγιατάκη. Υπηρέτρια: Ελευθερία Αγγελίτσα. Κορίτσι: Μάρα Μαλγαρινού.

ΑΡΧΑΙΟΛΟΓΟΙ ΔΩΔΕΚΑΝΗΣΟΥ
Διαφωνούν με τον δανεισμό εμβληματικών εκθεμάτων της Ρόδου

Αρχαιολογικό Μουσείο της Ρόδου
Αρχαιολογικό Μουσείο της Ρόδου
Την αντίθεσή του στο δανεισμό μιας σειράς εκθεμάτων του Αρχαιολογικού Μουσείου Ρόδου στο Μουσείο Κυκλαδικής Τέχνης (ίδρυμα Ιδιωτικού Δικαίου), χωρίς μάλιστα να τηρείται ο όρος της αμοιβαιότητας, εκφράζει το Παράρτημα Δωδεκανήσου του Συλλόγου Ελλήνων Αρχαιολόγων.

Ο προτεινόμενος δανεισμός θα είναι τετράμηνος και θα αφορά έκθεση με θέμα «Κάλλος», που θα διοργανωθεί στην Αθήνα και τα εγκαίνιά της έχουν προγραμματιστεί για τον Σεπτέμβρη του 2021.

Μάλιστα, η πρόταση δανεισμού περιλαμβάνει και τα δύο πλέον εμβληματικά εκθέματα του μουσείου της Ρόδου, τη «λουόμενη Αφροδίτη» και τη μαρμάρινη κεφαλή του Απόλλωνα - Ηλιου, κορωνίδα των εκθεμάτων του, που αποτελούν το επίκεντρο ειδικών ξεναγήσεων στο Μουσείο και γι' αυτό είχαν περιληφθεί στον κατάλογο των «αμετακίνητων» έργων (που δεν δύνανται να δανειστούν), ο οποίος όμως ποτέ δεν έλαβε την τελική έγκριση με ευθύνη της εκάστοτε πολιτικής ηγεσίας.

«Οι Αρχαιολόγοι της Εφορείας Αρχαιοτήτων Δωδεκανήσου διαφωνούμε με τον διαφαινόμενο δανεισμό», σημειώνει το τοπικό παράρτημα του ΣΕΑ, που τονίζει: «Σύμφωνα με το άρθρο 25, παρ. 1 της αρχαιολογικής νομοθεσίας (Ν.3028/2002), ο δανεισμός δημοσιευμένων κινητών μνημείων, που ανήκουν στο Δημόσιο και βρίσκονται στην κατοχή του, σε μουσεία ή εκπαιδευτικούς οργανισμούς, επιτρέπεται σε εξαιρετικές περιπτώσεις για εκθεσιακούς ή παιδαγωγικούς σκοπούς, υπό τον όρο όμως της αμοιβαιότητας. Στην πρόταση δανεισμού δεν υπάρχει καμία πρόβλεψη τήρησης του παραπάνω όρου, καθιστώντας τον δανεισμό μια μονόδρομη μετακίνηση αρχαιοτήτων από την ακριτική περιφέρεια προς την πρωτεύουσα, προκειμένου να εμπλουτίσει τις βιτρίνες ακόμη μιας περιοδικής έκθεσης ενός ιδρύματος Ιδιωτικού Δικαίου»...

Ο ΣΕΑ καλεί τα μέλη του αρμόδιου Κεντρικού Συμβουλίου να μη συναινέσουν στον δανεισμό αυτών των αρχαιοτήτων.

ΕΘΝΙΚΗ ΛΥΡΙΚΗ ΣΚΗΝΗ
«Τέσσερις εποχές» για μικρούς και μεγάλους διαδικτυακά

Και μια σειρά ακόμα παραστάσεις στην GNO TV

Ενα διαχρονικό αριστούργημα που υμνεί τις εναλλαγές της φύσης και την κυκλικότητα του χρόνου, οι «Τέσσερις εποχές» του Αντόνιο Βιβάλντι, προβάλλονται στην GNO TV, τη διαδικτυακή τηλεόραση της Εθνικής Λυρικής Σκηνής, μέσα από μια πρωτότυπη παράσταση που καλλιεργεί το σεβασμό και την αγάπη για τη φύση και το περιβάλλον, με την υπογραφή της θεατρικής ομάδας «Patari Project».

Οι «Τέσσερις εποχές», ένα από τα πιο δημοφιλή έργα της μπαρόκ μουσικής, ενθουσίασαν μικρούς και μεγάλους σε μια σειρά επιτυχημένων παραστάσεων (Νοέμβρης 2019 - Γενάρης 2020) στην Εναλλακτική Σκηνή της ΕΛΣ. Λόγω της πανδημίας, οι παραστάσεις που είχε προγραμματιστεί να παρουσιαστούν στο κοινό σε επανάληψη από τον Νοέμβρη του 2020 έως τον Γενάρη του 2021 δεν πραγματοποιήθηκαν. Ωστόσο, η παράσταση βιντεοσκοπήθηκε στα μέσα Δεκέμβρη 2020 στην Εναλλακτική Σκηνή και έρχεται να συνεχίσει το ταξίδι της στην GNO TV, προσφέροντας μια νέα ψηφιακή εμπειρία.

Η παράσταση είναι διαθέσιμη στο nationalopera.gr/GNOTV μέχρι το τέλος της χρονιάς, με δυνατότητα επιλογής ελληνικών ή αγγλικών υπότιτλων. Εισιτήρια στην τιμή των 5 ευρώ διατίθενται στο https://ticketservices.gr και στο https://tickets.public.gr

Στην GNO TV διατίθενται αυτήν την περίοδο συνολικά 13 παραγωγές όπερας, χορού, μουσικού θεάτρου, θεάματα για παιδιά, συναυλίες κ.ά. Πρόκειται για μια on demand πλατφόρμα που παρέχει στους θεατές τη δυνατότητα να βλέπουν παραστάσεις της ΕΛΣ σε όποιο χρόνο επιλέξουν και όσες φορές επιθυμούν, στο διάστημα ενός μήνα από την πρώτη προβολή, ενώ παραμένουν διαθέσιμες στο κοινό για αρκετούς μήνες.

Αυτήν την περίοδο είναι διαθέσιμες με εισιτήριο οι παραστάσεις «Μαντάμα Μπατερφλάι», «Ντον Τζιοβάνι», «Τέσσερις εποχές», «Ρέκβιεμ Αχμάτοβα & Η επέτειος», «Λευκό ρόδο», «Το λυκόφως των χρεών», «Ο μικάδος», «Ο πρίγκιπας Ιβάν και το πουλί της φωτιάς», «Το αηδόνι του αυτοκράτορα».

Παράλληλα είναι διαθέσιμες για δωρεάν προβολές οι παραστάσεις «Οχι! Δεν θα μας μπείτε στη μύτη!», Ρεσιτάλ πιάνου του Στέφανου Θωμόπουλου, Ρεσιτάλ πιάνου του Γιώργου Κωνσταντίνου, Παρουσίαση Σχολής Χορού ΕΛΣ.

ΠΑΝΕΛΛΗΝΙΟΣ ΜΟΥΣΙΚΟΣ ΣΥΛΛΟΓΟΣ
Οχι στον αποκλεισμό μουσικών από το επίδομα στήριξης

Παρά τη νέα προθεσμία που δόθηκε μέχρι τις 12 Απρίλη, για τους εγγεγραμμένους στο Μητρώο Καλλιτεχνών, σχετικά με τις αποζημιώσεις Γενάρη - Φλεβάρη, ανάστατος είναι ο χώρος των μουσικών καθώς η κυβέρνηση χωρίς καμία τεκμηρίωση έβγαλε από την επιδότηση άγνωστο αριθμό μουσικών που μέχρι σήμερα έπαιρναν τα επιδόματα δηλωμένοι ως «μουσικοί του δρόμου».

Ο Πανελλήνιος Μουσικός Σύλλογος εκτιμά ότι ακόμα και με την παράταση μεγάλο μέρος του κλάδου θα παραμείνει εκτός μέτρων στήριξης και ταυτόχρονα σημειώνει: «Είναι προκλητικά το κυνήγι και τα πρόστιμα σε βάρος συναδέλφων μας που είτε για να συμπληρώσουν μεροκάματο είτε για να επικοινωνήσουν την τέχνη τους βγαίνουν και παίζουν στο δρόμο». Ο ΠΜΣ εκτιμά ότι πρόκειται για μια τακτική της κυβέρνησης για να κόψει δικαιούχους και εξηγεί: «Στην ειδικότητα "Μουσικοί του δρόμου" γράφτηκαν πολλοί ενεργοί συνάδελφοι οι οποίοι δεν μπόρεσαν να ενταχθούν σε κάποια από τις υπόλοιπες κατηγορίες. Πρόκειται για κόσμο που ασκεί επαγγελματικά τη δραστηριότητα του μουσικού και συμπληρώνει εισόδημα παίζοντας στο δρόμο. Αυτή η κατάσταση έχει λάβει μεγάλες διαστάσεις ήδη πριν από το ξέσπασμα της πανδημίας. Οι απαράδεκτοι όροι στα μαγαζιά, η ραγδαία πτώση στα μεροκάματα έστρεψαν μεγάλο τμήμα των συναδέλφων όλο και πιο πολύ σε αυτό τον προσανατολισμό».

Ο ΠΜΣ ξεκαθαρίζει ότι «για εμάς δεν υπάρχει και δεν μπορεί να υπάρχει αμφισβήτηση πως αυτός ο κόσμος είναι μέρος του κλάδου και πρέπει να ενταχθεί στα μέτρα στήριξης. Από την άλλη είναι ξεκάθαρο πως η ειδικότητα "Μουσικός του δρόμου" δεν είναι επαγγελματική κατηγορία αλλά μπορεί να περιλάβει οποιονδήποτε βγαίνει στο δρόμο και παίζει. Σε αυτό δεν μπορεί να μπει κανένα κριτήριο διαχωρισμού του επαγγελματία από τον ερασιτέχνη γιατί απλά δεν υπάρχει επάγγελμα. Εμείς ζητάγαμε να ενταχθεί το σύνολο των εργαζομένων του κλάδου στα μέτρα στήριξης, έχοντας ως κριτήριο καταρχήν τα 5 ένσημα μουσικού μέσα στο 2019. Πρόκειται για ένα μέτρο το οποίο θα κάλυπτε τη μεγάλη πλειονότητα του κλάδου, χωρίς την εμπλοκή του Μητρώου».

Ο ΠΜΣ καλεί να δυναμώσει ο αγώνας για ένταξη όλων των εργαζομένων του κλάδου στα μέτρα στήριξης, καθώς και να ενισχυθούν τα μέτρα αυτά με επέκταση της επιδότησης ενοικίου σε όλους τους δικαιούχους της αποζημίωσης, να μην αποκλείονται οι επιδοτούμενοι άνεργοι του ΟΑΕΔ, να συνεχιστεί η επιδότηση για όσο διαρκούν οι επιπτώσεις της πανδημίας κ.ά.



Μνημεία & Μουσεία Αγώνων του Λαού
Ο καθημερινός ΡΙΖΟΣΠΑΣΤΗΣ 1 ευρώ