ΡΙΖΟΣΠΑΣΤΗΣ
ΡΙΖΟΣΠΑΣΤΗΣ
Σάββατο 31 Δεκέμβρη 2016 - Κυριακή 1 Γενάρη 2017
Σελ. /32
ΠΟΛΙΤΙΣΜΟΣ
Οι δημιουργοί οφείλουν να σκύψουν πάνω στα ζωντανά προβλήματα των ανθρώπων

Συζήτηση με τον καλλιτεχνικό διευθυντή του ΔΗΠΕΘΕ Πάτρας, Κώστα Καζάκο

Το Δημοτικό Περιφερειακό Θέατρο Πάτρας παρουσιάζει στην Κεντρική του Σκηνή, στο Δημοτικό Θέατρο «Απόλλων», το έργο του Μαξίμ Γκόρκι«Οι Μικροαστοί» σε σκηνοθεσία Κώστα Καζάκου. Μιλήσαμε με τον καλλιτεχνικό διευθυντή του ΔΗΠΕΘΕ Πάτρας και σκηνοθέτη της παράστασης Κώστα Καζάκο για την ενδιαφέρουσα δουλειά που γίνεται στην Πάτρα.

-- Πώς πάει το ΔΗΠΕΘΕ Πάτρας; Γίνεται ενδιαφέρουσα δουλειά από ό,τι φαίνεται...

-- Οι σύντροφοι της Πάτρας, όταν λένε ότι το ΔΗΠΕΘΕ είναι μια δράση «κοινωφελής» του Δήμου Πατρέων, το εννοούν στην κυριολεξία. Η χρηματοδότηση από το υπουργείο Πολιτισμού για το ΔΗΠΕΘΕ της πόλης μας ανέρχεται σε 46.500 ευρώ, ποσό ανεπαρκέστατο στο συνολικό προϋπολογισμό του ΔΗΠΕΘΕ, 950.000, που καλύπτει το σύνολο των δραστηριοτήτων του. Η λειτουργία στηρίζεται κατά 90% από το δήμο, δηλαδή από επιπλέον φορολόγηση του πατραϊκού λαού.

Το Θέατρο πρέπει να συναντήσει τους πιο αδικημένους πολίτες. Αυτοί κυρίως έχουν ανάγκη στήριξης, ενδυνάμωσης και ψυχαγωγίας.

Παρά τη δύσκολη κατάσταση των οικονομικών του δήμου και των Οργανισμών, δίνουμε έμφαση στη λαϊκή πολιτιστική και την ερασιτεχνική δημιουργία (Χορευτικό, ενίσχυση με υλικοτεχνική υποδομή πολιτιστικών συλλόγων κ.ά.), την πολιτιστική προσφορά στις πιο ευάλωτες και αδικημένες κοινωνικές τάξεις, στους ανέργους και κυρίως στη νεολαία. Γίνεται προσπάθεια να προσαρμοστεί η πολιτική εισιτηρίων για τα φτωχότερα λαϊκά στρώματα, ενώ πραγματοποιούνται και δεκάδες εκδηλώσεις με ελεύθερη είσοδο. Ακόμα, στις δομές που υπάρχει ανταποδοτικότητα (Δημοτικό Ωδείο, Εικαστικό Εργαστήρι, Δραματική Σχολή), υπάρχουν μια σειρά από ελαφρύνσεις γι' αυτές τις κατηγορίες.

Ενα πλήθος ντόπιων καλλιτεχνών ανταποκρίθηκαν στο κάλεσμα με ενθουσιασμό και επωμίσθηκαν την ευθύνη. Τα μέχρι σήμερα αποτελέσματα δικαίωσαν την προσπάθεια και ξεπέρασαν τις προσδοκίες.

Ανέβασε την παραγωγή «Γαλιλαίος», όπου παρακολουθήθηκε από 8.500 θεατές, έδωσε 65 παραστάσεις (όταν το μέγιστο έως τώρα για κεντρική παραγωγή ήταν 30) και διήρκησε τέσσερις μήνες, ενώ αξιοποίησε πλειάδα Πατρινών ηθοποιών και μουσικών. Απευθύνθηκε πλατιά στο λαό.

Θεσμοθέτησε το «Αρμα Θέσπιδος», που με την παράσταση «Ελιξήριον Τσέχωφ» περιόδευσε σε 50 γειτονιές της Πάτρας, 50 χωριά, αλλά και 10 πόλεις της Δυτικής Ελλάδας, ενώ παρακολουθήθηκε από 12.000 θεατές έως τώρα, με συμβολικό εισιτήριο (3 ευρώ το ατομικό και 5 ευρώ το οικογενειακό).

Οι «Μικροαστοί» του Γκόρκι γεμίζουν κάθε βράδυ το θέατρο. Τις παιδικές παραστάσεις τις παρακολουθούν σχεδόν το σύνολο των Νηπιαγωγείων και Δημοτικών Σχολείων της πόλης. Το «Αρμα Θέσπιδος» οργώνει χειμώνα - καλοκαίρι την περιφέρεια και φτάνει μέχρι το πιο απομονωμένο χωριό, παίζοντας με εισιτήριο 2, 3, 5 ευρώ, ακόμα και εντελώς δωρεάν. Είπαμε: «κοινωφελής δράση». Πολλά εκπαιδευτικά και ψυχαγωγικά προγράμματα προσφέρονται στα Ιδρύματα της Πάτρας, στα νοσοκομεία, στα ΚΑΠΗ, ακόμα και στις φυλακές. Ζούμε σ' ένα κλίμα ενθουσιασμού και αισιοδοξίας.

-- Και η συλλογική σύμβαση που υπέγραψε το ΔΗΠΕΘΕ με το ΣΕΗ αγκαλιάστηκε από τους ηθοποιούς...

-- Η Συλλογική Σύμβαση Εργασίας που υπέγραψε το ΔΗΠΕΘΕ της Πάτρας με το Σωματείο Ελλήνων Ηθοποιών εξασφαλίζει στους ηθοποιούς όρους αξιοπρεπούς διαβίωσης. Και κάτι ακόμα πιο σημαντικό. Η ΣΣΕ δημιουργεί στους καλλιτέχνες το κλίμα της ασφάλειας και της εμπιστοσύνης, που είναι απαραίτητο για να μπορέσουν να αποδώσουν στο κοινό τον καλύτερο εαυτό τους. Η απόφαση για την υπογραφή της ΣΣΕ με το ΣΕΗ - όπως κατατέθηκε από το ΣΕΗ - αποφασίστηκε κατά πλειοψηφία από τη διοίκηση του ΔΗΠΕΘΕ, με τον εκπρόσωπο της κυβερνητικής παράταξης να διαφοροποιείται.

-- Οι «Μικροαστοί» που παίχτηκαν - το 1902 - μια εποχή αλλαγών στην προεπαναστατική Ρωσία, καταγράφουν την τρομακτική κοινωνική αρρώστια που λέγεται μικροαστισμός και εξουθενώνει τους ανθρώπους.

-- Στις ταξικές κοινωνίες, ο «μικροαστισμός» καλύπτει ένα μεγάλο μέρος των χαμηλών στρωμάτων. Στις δύσκολες εποχές, απλώνεται σαν τη λαδιά και τείνει να καλύψει τη συντριπτική πλειονότητα του πληθυσμού. Οι άνθρωποι, πνιγμένοι στην άγνοια, παρά την περίφημη πληροφοριακή επανάσταση, πνιγμένοι στις δεισιδαιμονίες και στις προλήψεις, τρομοκρατούνται με το παραμικρό και κλείνονται, σαν τον σαλίγκαρο, στο καβούκι τους. Αδράνεια και στασιμότητα. Η παραμικρή κίνηση προκαλεί τρόμο. Ατομικισμός, εγωπάθεια, κακότητα, μισαλλοδοξία και βαριάς μορφής αγραμματοσύνη. Η ανθρώπινη ζωή μετατρέπεται σε ζωώδη επιβίωση. Ο «μικροαστισμός» είναι σαν το δόκανο. Γραπώνει το πόδι του ζώου και το κρατάει ακίνητο, μέχρι το θάνατό του.

Ο λαός μας έχει και τα αντισώματά του

-- Ο θεατής θα βρει στοιχεία που θα του δυναμώσουν τη θέληση να αγωνιστεί για καλύτερη ζωή;

-- Οπως και στην προεπαναστατική Ρωσία του Γκόρκι, έτσι και σήμερα η εποχή εγκυμονεί. Είναι «γκαστρωμένη», όπως έλεγαν οι παλιοί. Και απ' ώρα σε ώρα, είναι να γεννήσει. Αν ο μικροαστισμός μπορούσε να μολύνει ολόκληρο το σώμα της κοινωνίας, απ' άκρου εις άκρον, τότε θα είμαστε καταδικασμένοι. Ο Λαός μας, όμως, έχει και τα αντισώματά του. Εχει εκείνους τους ωραίους δικούς μας, τους ασυμβίβαστους, τους ανυπόταχτους, τους ανιδιοτελείς, τους δίκαιους, που αντιστέκονται στη φθορά και αγωνίζονται με νύχια και με δόντια για την αφύπνιση του λαού μας, για τη σωστή του ενημέρωση και για την οργάνωση του αγώνα του.

Οι Θέσεις της Κεντρικής Επιτροπής του Κόμματός μας, για το 20ό Συνέδριο, είναι το πιο σημαντικό κείμενο που κυκλοφορεί αυτή τη στιγμή στην ελληνική γλώσσα. Πρέπει να μελετηθεί προσεκτικά απ' όλο το λαό, γιατί δείχνει τη σωστή κατεύθυνση και το μοναδικό τρόπο με τον οποίο μπορεί να απελευθερωθεί ο άνθρωπος από το Φόβο, να πάρει τη ζωή στα χέρια του, να τη ζυμώσει και να της δώσει το σχήμα που εκείνος θέλει.

-- Ο λόγος για τον Γκόρκι είναι «όπλο», που αποκαλύπτει την άγρια εκμετάλλευση των προλετάριων της εποχής του και την αναγκαιότητα του συνειδητού ξεσηκωμού των σκλάβων για την ανατροπή του εφιάλτη που βιώνουν και την οικοδόμηση μιας κοινωνίας απαλλαγμένης από αφέντες και δούλους. Οι σύγχρονοι συγγραφείς στρέφουν το «όπλο» τους προς αυτά που βασανίζουν τους λαούς;

-- Οι κάθε είδους δημιουργοί, αν δεν θέλουν να τους πετάξει ο Χρόνος στο σκουπιδοντενεκέ της Ιστορίας, οφείλουν να σκύψουν πάνω στα ζωντανά προβλήματα των ανθρώπων, να χτυπήσουν το απάνθρωπο εκμεταλλευτικό σύστημα, να ξεσκεπάσουν το απαίσιο μοντέλο του Αφεντικού και του Δούλου, που αναπαράγεται με όλα τα μέσα, από τους βασιλιάδες τους, από τις εκκλησιές τους, από τα σχολειά τους και από τη συντήρηση του πιο άρρωστου κομματιού της παράδοσης. Οφείλουν να βοηθήσουν τον άνθρωπο να πετάξει από το πρόσωπό του τη μουτσούνα του δούλου.

Μετάφραση: Λυκούργος Καλλέργης. Προσαρμογή - Σκηνοθεσία: Κώστας Καζάκος. Σκηνικά - Κοστούμια: Θάλεια Ιστικοπούλου. Μουσική: Σοφία Καμαγιάννη. Σχεδιασμός φωτισμών: Νίκος Σωτηρόπουλος. Διανομή: Μπεσσέμενωφ - Κώστας Καζάκος, Ακουλίνα - Μελίνα Βαμβακά, Πιοτρ - Αλμπέρτο Φάις, Τατιάνα - Κοραλία Καράντη, Νηλ - Αντώνης Καραστεργίου, Περτσίχιν - Διονύσης Βούλτσος, Πόλια - Γεωργία Σωτηριανάκου, Ελενα - Βίκυ Μαραγκάκη, Τέτερεφ - Φάνης Δίπλας, Σίσκιν - Γεράσιμος Ντάβαρης, Τσβετάιεβα - Ηρα Ρόκου, Στεπανίντα - Ιωάννα Στεφανάτου, Γιατρός - Περικλής Βασιλόπουλος.

Παραστάσεις: Πέμπτη, Παρασκευή, Σάββατο στις 21.00. Κυριακή στις 19.00. Τιμές εισιτηρίων: Γενική είσοδος 15 ευρώ. Φοιτητικό 10 ευρώ. Ομαδικό και άνω των 65 ετών 10 ευρώ. Ανέργων - ΑμεΑ 5 ευρώ. Πληροφορίες - κρατήσεις 2610.27361.


Σ. Α.


ΤΟ ΑΠΟΛΥΤΟ ΡΟΔΟ
Ο νέος χρόνος είναι χρήμα - Τι κρίμα

1. Απίστευτα προβλέψιμος, ο νέος χρόνος παίρνει τη σκυτάλη και σίγουρα θα ακολουθήσει την πεπατημένη. Για άλλη μια φορά ουδέν νεώτερον από το δυτικό μέτωπο. Αλλά η ζωή είναι μία και μοναδική, το πέρασμα γρήγορο. Είμαστε εδώ για να καταργήσουμε με τις πράξεις μας το 1, 2, 3 του ιστορικού χρόνου και να ορίσουμε εμείς πώς θα κινηθούμε και πότε, για να ξηλώσουμε αυτό το γελοίο κατασκεύασμα των αστών που πιστεύουν ότι ο χρόνος είναι χρήμα.

2. Μόλις κλείσουν τα φώτα της γιορτής του νέου εμπορεύματος «2017», τελειώνει κάθε ρεμβασμός και τα κεφάλια μέσα. Μπροστά μας, βαρετή και γερασμένη, η δημοκρατία θα επανέλθει στη θέση της καχύποπτη όσο ποτέ, μπροστά σε κάθε ταραχή που αργά ή γρήγορα θα κάνει την εμφάνισή της.

3. Οσοι επιμένουν να είναι παραμυθιασμένοι, ας γνωρίζουν πως τα βεγγαλικά τελειώνουν γρήγορα. Θα ξυπνήσουν απότομα στο περιβάλλον των τραπεζιτών, που δεν αναγνωρίζει καμιά άλλη μορφή από το εμπόρευμα. Η εργατική τάξη θα σηκώσει όλο το βάρος αυτού όπως και του προηγούμενου χρόνου. Δεν φτάνει η αλήθεια της στις βιτρίνες των τηλεοπτικών καναλιών. Είτε το θέλει είτε όχι, ο εργαζόμενος οφείλει να υπερασπιστεί τις επιθυμίες, τους πόθους και τα σχέδια που έχει για τη ζωή, αλλιώς θα εξαφανιστεί.

4. Οσοι καλλιεργούν προσδοκίες για το νέο χρόνο είναι συστηματικοί απατεώνες. Οχι μόνο διαχειρίζονται τη δημόσια αγανάκτηση, αλλά όποτε κρίνουν αιφνιδιάζουν τον πολίτη με έναν ακόμη κλονισμό. Η οικονομία μας είναι σχεδιασμένη, δηλώνουν οι απανταχού τραπεζίτες, μέχρι το 2020. Ετσι θα μας επιτραπεί να έχουμε μια εξελικτική διαδικασία, που θα θέσει επιτέλους σε κίνηση το έρημο κράτος. Ποιον κοροϊδεύουν; Κάθε τους κίνηση έχει αρνητικές συνέπειες για τους πολίτες και αποκαλύπτει μια νέα πραγματικότητα, ένα νέο αξεπέραστο εμπόδιο.

5. Η νεότητα έχει στερηθεί την ίδια την υπόστασή της. Κοντεύει να γίνει ανάμνηση. Κοιτάξτε τους νέους μεταφορείς κάθε είδους, που διασχίζουν καθημερινά την πόλη από τη μια άκρη στην άλλη με αυτά τα άθλια μηχανάκια, θέτοντας τη ζωή τους σε κίνδυνο. Δείτε πόσα νέα κορίτσια κι αγόρια σερβίρουν ακατάπαυστα όλη μέρα όρθιοι, με μελλοντικά μυοσκελετικά προβλήματα έναντι πινακίου φακής. Μια ολόκληρη κοινωνία υποτάσσεται στον απόλυτο έλεγχο μιας παρασιτικής τάξης - η νεότητα θα έμενε απ' έξω;

6. Η πραγματική ζωή και η απόλαυσή της είναι δικαίωμα αναφαίρετο κάθε ανθρώπου. Αν έχει καταντήσει μια μακρά και αγωνιώδης δοκιμασία, είναι γιατί αφεθήκαμε. Και αυτό είναι άξιο απορίας. Ας μιλήσει το ένστικτο που κατοικεί στον καθένα, χτυπάει ακαριαία με αξιοθαύμαστη δεξιότητα. Ο κάθε πολίτης πρέπει να θεωρεί καθήκον τη ματαίωση των σχεδίων των τραπεζιτών. Η αποφασιστικότητα να κρατηθούμε γερά στη ζωή είναι το πρώτο βήμα ενάντια στην κυρίαρχη διάλυση. Οσοι προσπαθούν να τη συντηρήσουν θα μας βρουν μπροστά τους.

7. Σιγά μην περιμένουμε να δούμε και άλλα έργα της κυβέρνησης για να την απορρίψουμε. Αν πηγαίναμε πάσο, η ζωή θα είχε εξελιχθεί σε μια τεράστια φάρσα από μπλοφαδόρους δεξιούς κι αριστερούς, που δεν θα αργήσουν να αποκαλυφθούν σε όλη τους την ωμότητα. Εχουμε επαρκή γνώση της ιστορικής διάστασης του θέματος και έχουμε πάρει τα μέτρα μας. Αυτό που βαραίνει πάνω μας δεν είναι κάποια μυστηριώδης συνθήκη, αλλά το κεφάλαιο, που έχει ανάγκη κι από άλλα κεφάλαια, με αποτέλεσμα να αρμέγει ό,τι έχει απομείνει. Αλλά, όπως τονίζει ο Πάμπλο Νερούδα στο ποίημα «Θα ζήσω», έτσι κι εμείς, θα τα καταφέρουμε: «Εγώ δεν θα πεθάνω. Φεύγω προσώρας αυτή τη μέρα που είναι γεμάτη ηφαίστεια, φεύγω για τη ζωή και τα πλήθη. Εδώ αφήνω πράγματα τακτοποιημένα, σήμερα που οι γκάνγκστερς σεργιανίζουν με τη "δυτική κουλτούρα", με τα χέρια που σκοτώνουν στην Ισπανία, με τις ταλαντευόμενες αγχόνες της Αθήνας, την ατιμία που κυβερνάει τη Χιλή. Κι ας σταματήσω εδώ...».


Του
Γιώργου ΚΑΚΟΥΛΙΔΗ



Μνημεία & Μουσεία Αγώνων του Λαού
Ο καθημερινός ΡΙΖΟΣΠΑΣΤΗΣ 1 ευρώ