ΡΙΖΟΣΠΑΣΤΗΣ
ΡΙΖΟΣΠΑΣΤΗΣ
Πέμπτη 31 Δεκέμβρη 2015
Σελ. /24
ΠΟΛΙΤΙΣΜΟΣ
«Μίστερ Μπούλντογκ» του Γιώργου Κακουλίδη

Αφορμή της συνάντησής μας με τον ποιητή, συγγραφέα και εικαστικό Γιώργο Κακουλίδη η κυκλοφορία από τις εκδόσεις «Λιβάνη» του τελευταίου του βιβλίου με τον ιδιόρρυθμο τίτλο «Μίστερ Μπούλντογκ».

-- Είναι το δεύτερό σας μυθιστόρημα, έτσι δεν είναι; Εκτός από το έργο σας που έχει, μέχρι τούδε, εκδοθεί: τις 14 δηλαδή ποιητικές συλλογές, τα 6 πεζογραφήματα, τα 2 θεατρικά, τη συλλογή διηγημάτων και τέλος τη μαρτυρία «Η μαύρη κούρσα του κυρίου Καρούζου»...

-- Είναι το δεύτερο μυθιστόρημά μου μετά το «Η λέσχη της στιγμής» και το έγραφα με πόνο ψυχής. Αυτό το βιβλίο με παίδεψε απίστευτα, το θεωρώ το δυσκολότερό μου.

-- Τι έχετε να πείτε για το τραχύ θέμα που επιλέξατε, τις στρατιές των λούμπεν νεαρών και όχι μόνο;

-- Η σκέψη να καταπιαστώ μ' αυτό το θέμα γεννήθηκε από τυχαίες συναντήσεις σε καφέ και ξενύχτια, δεν ήμουν όμως έτοιμος να βουτήξω στα βαθιά. Με ενοχλούσε η γενικότερη μυθοποίηση του λούμπεν στην Τέχνη, όχι σαν οδύνη, αλλά σαν αίσθηση και τρόπος ζωής. Ωστόσο, δεν ήμουν έτοιμος να αφηγηθώ τι ακριβώς συμβαίνει μ' όλα αυτά τα παιδιά, τα απρόσωπα αυτά πιόνια που συνιστούν μεγάλο κομμάτι της νεολαίας, που το μεγαλύτερό τους πρόβλημα είναι τα «φράγκα», που δεν έχουν καμιά ηθική ούτε καν προσωπική και που μπλέκονται σε κάθε είδους κομπίνες... Εν ολίγοις, κάνουν τα πάντα και στο τέλος, σύστημα και μηχανισμοί τα χρησιμοποιούν ποικιλότροπα... και πολιτικά.

Γνωρίζω τους περισσότερους από πρώτο χέρι κι έχω κάνει άπειρες συζητήσεις μαζί τους. Τα παιδιά αυτά δεν αλλάζουν γιατί δεν μπορούν. Αντίθετα πληθαίνουν... Η πλειοψηφία τους δεν έχει οικογένεια, όμως επιθυμεί να ανήκει στην ομάδα. Τα παιδιά αυτά είναι έτοιμα να γεμίσουν τις φυλακές, δυστυχώς τα περισσότερα καταλήγουν εκεί, σε ένα σωφρονιστικό σύστημα που βρωμάει. Οι κλίκες και το κύκλωμα της φυλακής γνωρίζουν λεπτομερώς τα πάντα για τους πάντες, για ποιον λόγο μπήκαν μέσα, τι ανάγκες έχουν και τους εκβιάζουν... Η φυλακή γίνεται αφετηρία μιας νέας περιπέτειας, πώς το κύκλωμα θα χρησιμοποιήσει τον καθένα τους όταν έρθει η ώρα. Υπάρχει ακόμα μια διάσταση: ένας έγκλειστος «κινεί» μια άλλου είδους παραοικονομία. Γιατί όλα λειτουργούν αλυσιδωτά: Εγκλημα, δικηγόρος, δικαστής, φυλακή, σωφρονιστικοί υπάλληλοι κ.λπ...

-- Συνθέσατε δηλαδή μια μυθοπλασία του περιθωρίου, ενός μικρόκοσμου που έχει την έδρα του στο κέντρο της πόλης...

-- Ναι, το περιθώριο έπαιξε χοντρό παιχνίδι σ' αυτήν τη χώρα. Εγώ τόνισα τη διαφορά της χαριτωμένης αλητείας (το να περιφέρεται κανείς άσκοπα) από τους λούμπεν, που βλέπουν την Ελλάδα γεμάτη τρύπες όπου μπορούν να «τη χωθούν». Πιστεύουν ότι είναι πολύ έξυπνοι, ότι δε θα πιαστούν ποτέ. Στο σύνολό τους είναι θρησκευόμενοι και φασίστες, χωρίς να είναι κάπου ενταγμένοι. Η νοοτροπία τους είναι φασιστική, ρατσιστική. Είναι μισογύνηδες. Τους έμπλεξα με την κλεψιά και την απάτη και στο τέλος πρόσθεσα και το πολιτικό στοιχείο. Είναι η μικρογραφία του καπιταλισμού που θα στα πάρει όλα. Μια στημένη μηχανή που παράγει και τροφοδοτεί τις φυλακές αλλά και αυτοτροφοδοτείται από μέσα, μια που τα παιδιά αυτά βγαίνουν έτοιμα για «το καινούριο».

-- Ο αναγνώστης, όμως, θα μπορέσει να ερμηνεύσει με τον ίδιο ρεαλιστικό τρόπο τη μυθοπλασία με την αφήγηση σε πρώτο πρόσωπο από τον αυτοαποκαλούμενο «Μίστερ Μπούλντογκ», δηλαδή «Σκυλί που θα επιβιώσει»;

-- Ακολούθησα το μοτίβο του μυθιστορήματος, για να μην εξωκείλω σε μαρτυρία, που εμπεριέχει δημοσιογραφική αποτίμηση, που τα δελτία ειδήσεων είναι γεμάτα. Ηθελα να δώσω το σχήμα της λογοτεχνικής αποτύπωσης με στοιχεία μαρτυρίας, με ντοκουμενταρίστικη χροιά. Και ο αναγνώστης θα το καταλάβει. Εγώ μιλάω καθαρά για ανθρώπους που εξαγοράζονται, που πουλούν τους φίλους τους, το σώμα τους και δεν υπάρχει η παραμικρή ηρωοποίηση. Το δύσκολο είναι πώς οι ίδιοι θα γελοιοποιηθούν στα δικά τους μάτια. Το δύσκολο είναι να γίνει κατανοητό ότι, ανά πάσα στιγμή, μπορούν να χρησιμοποιηθούν από κάποιους, να μπλεχτούν οπουδήποτε... Γιατί ο θεός - χρήμα είναι ο υποκινητής των πάντων... Ο καπιταλισμός αξιοποιεί τους πάντες. Δεν αφήνει τίποτα αναξιοποίητο, από τον τελευταίο λούμπεν μέχρι το διανοούμενο... Ολα τα χρησιμοποιεί και τα εκμεταλλεύεται...

Ο ΓΓ της ΚΕ του ΚΚΕ στον «Καρυοθραύστη» του Τσαϊκόφσκι

Ο Δ. Κουτσούμπας με τον πρόεδρο της ΕΛΣ Αθανάσιο Θεοδωρόπουλο και τον χορογράφο Ρενάτο Τζανέλλα
Ο Δ. Κουτσούμπας με τον πρόεδρο της ΕΛΣ Αθανάσιο Θεοδωρόπουλο και τον χορογράφο Ρενάτο Τζανέλλα
Ο ΓΓ της ΚΕ του ΚΚΕ, Δημήτρης Κουτσούμπας, παρακολούθησε χτες το βράδυ στο θέατρο «Ολύμπια» την εξαιρετικά επιτυχημένη παραγωγή του Μπαλέτου της Εθνικής Λυρικής Σκηνής «Ο Καρυοθραύστης», σε μουσική Τσαϊκόφσκι, στο πλαίσιο της καθιερωμένης πια τα τελευταία χρόνια σειράς χριστουγεννιάτικων παραστάσεων. Στον «Καρυοθραύστη» συμμετέχουν η Ορχήστρα, οι Πρώτοι Χορευτές, οι Σολίστ, οι Κορυφαίοι και το «Corps de Ballet» της Λυρικής. Η χορογραφία είναι του Ρενάτο Τζανέλλα - χορογραφία που πρωτοπαρουσιάστηκε το 2000 στην Κρατική Οπερα της Βιέννης - και εστιάζει στο όνειρο της Κλάρας και στη δραματική διαδικασία ενηλικίωσής της μέσα από την αγάπη και το φόβο. Η μουσική διεύθυνση της παράστασης ανήκει στον Ηλία Βουδούρη και τη Ζωή Ζενιώδη. Τα σκηνικά και τα κοστούμια είναι έργο του σκηνογράφου Κριστόφ Κρέμερ, ο οποίος έχει συνεργαστεί με σημαντικά λυρικά θέατρα και φεστιβάλ, ενώ η Διεύθυνση της Παιδικής Χορωδίας ανήκει στην Μάτα Κατσούλη. Τους ρόλους ερμήνευσαν: Κλάρα Μαρία η Ελ. Ανδρεούδη, Πρίγκιπας Αλεξέι ο Α. Κουρούτης, Ντροσελμάγιερ ο Αγ. Αγαπιάδης και Νεράιδα του Βορρά η Π. Σακελλαροπούλου.

Συνεχίζεται το Φεστιβάλ Κουκλοθεάτρου

Για τρίτη συνεχή χρονιά το «Εργαστήρι Μαιρηβή» (Σαχτούρη 4 & Σαρρή, Ψυρρή) διοργανώνει το Φεστιβάλ Κουκλοθέατρου & Αφήγησης στην Αθήνα.

Στο πλαίσιο του Φεστιβάλ καλεσμένος είναι ο εξαιρετικός μαριονετίστας Jordi Bertran από την Ισπανία, στις 9 & 10 Γενάρη, στις 17.00, με την παράσταση θεάτρου κούκλας «Ανθολογία».

Ο Jordi Bertran θα πραγματοποιήσει και εργαστήρι εμψύχωσης κούκλας, το Σάββατο 9 Γενάρη, 11.00 - 14.00.

Τόσο για τις παραστάσεις, όσο και για το εργαστήρι εμψύχωσης κούκλας είναι απαραίτητη η κράτηση θέσης στο 210.5222.181, 694.2420.062.

«Εφυγε» ο ζωγράφος Γιώργος Γούλας

«Εφυγε» από τη ζωή ο Καρδιτσιώτης ζωγράφος Γιώργος Γούλας, σε ηλικία 96 ετών. Ο Γ. Γούλας γεννήθηκε το 1919 και τελείωσε το Γυμνάσιο στην Καρδίτσα. Οργανώθηκε στην ΟΚΝΕ, πήρε μέρος στον Ελληνοϊταλικό Πόλεμο και στη συνέχεια στην Εθνική Αντίσταση στην περιοχή του Ιτάμου, μέσα από τις γραμμές του ΕΑΜ και του ΚΚΕ, ιδιότητα που τίμησε μέχρι το τέλος της ζωής του. Μετά τη δικτατορία συμμετείχε ενεργά στο μαζικό κίνημα των καλλιτεχνών. Σπουδαίος καλλιτέχνης, ο οποίος συμμετείχε και στους κοινωνικούς αγώνες, που τους αποτύπωσε και στην τέχνη του. Οι νεότεροι συνάδελφοι και συναγωνιστές του τον θυμούνται μέχρι και πριν λίγα χρόνια να δίνει το «παρών» σε όλες τις συγκεντρώσεις.

Ο Γιώργος Γούλας πήρε μαθήματα ζωγραφικής κοντά στο ζωγράφο Κώστα Παύλου (Πωλ), πραγματοποίησε την πρώτη του έκθεση όντας παιδί ακόμα, το 1928, στη Λαϊκή Βιβλιοθήκη της Καρδίτσας, ενώ αργότερα παρακολούθησε μαθήματα στη Σχολή Καλών Τεχνών, που διακόπηκαν όταν στάλθηκε εξορία στη Μακρόνησο. Θεωρείται ένας από τους σημαντικότερους Καρδιτσιώτες ζωγράφους, που με τα έργα του απεικόνισε ρεαλιστικά τη θεσσαλική γη της δεκαετίας του '50, τα καμποχώρια της Καρδίτσας, τους αγρότες στο χωράφι με τα ζώα τους, αλλά και τις αγροτικές κινητοποιήσεις. Μεγάλο μέρος του έργου του επίσης είναι εμπνευσμένο από θέματα της Κατοχής. Με αφορμή έκθεση που πραγματοποιήθηκε το 1996 στην πόλη του, δώρισε αρκετούς πίνακες στη Δημοτική Πινακοθήκη Καρδίτσας, που εκτίθενται στη μόνιμη έκθεση της Πινακοθήκης. Ηταν, επίσης, μέλος του Εικαστικού Επιμελητηρίου.



Ο καθημερινός ΡΙΖΟΣΠΑΣΤΗΣ 1 ευρώ