ΡΙΖΟΣΠΑΣΤΗΣ
ΡΙΖΟΣΠΑΣΤΗΣ
Κυριακή 31 Οχτώβρη 2004
Σελ. /24
ΕΝΘΕΤΗ ΕΚΔΟΣΗ: "7 ΜΕΡΕΣ ΜΑΖΙ"
ΠΟΛΙΤΙΣΜΟΣ
ΤΟ ΑΠΟΛΥΤΟ ΡΟΔΟ
Ο κορυφαίος ψευδομάρτυρας

Συμβουλές σ' έναν υποψήφιο πρόεδρο από έναν ταπεινό και καταφρονεμένο πολίτη:

1. Πρέπει να σε έχει αφανίσει η φιλοδοξία, να έχει σοβαρό πρόβλημα η όρασή σου, και τ' αυτιά σου να λειτουργούν επιλεκτικά, για να δεχτείς να γίνεις Πρόεδρος της αναιμικής μας Δημοκρατίας.

2. Είτε ανήκεις στη Δεξιά είτε στο Συνασπισμό, είναι ακριβώς το ίδιο. Η μόνη αλήθεια σου είναι το μεγάλο κάθισμα του Προέδρου. Αυτό κοιτούσες από παιδί, αυτό θαύμαζες στην εφηβεία σου, και όλα τα άλλα μπροστά του ήταν μικρά ψέματα. Τώρα περιμένεις να σε ζυγίσουν, κι ας γνωρίζουν πως ακόμα και στα κιλά όλοι οι υποψήφιοι μοιάζετε. Μολυβιάτης ή Κωνσταντόπουλος, Σημίτης ή τρέχα γύρευε, όλοι ένα.

3. Μόλις δώσουν τα χέρια πάνω από το κεφάλι σου η ανάγκη και ο πρωθυπουργός, θα ανακαλύψεις αυτόματα την ταπεινότητα, τη σεμνότητα και ό,τι άλλο δε συμμαζεύεται.

4. Πάνε οι εποχές που μπορούσες να κρυφτείς πίσω από ιδέες και να κατακεραυνώνεις τους εχθρούς σου. Η πραγματική εικόνα σου είναι αυτή που είσαι τώρα. Ενας υποψήφιος, αμίλητος σαν ποντικός, θρασύς σαν μεγαλοδικηγόρος και απαιτητικός σαν ντοπαρισμένος Ολυμπιονίκης.

5. Η προεδρία σε απαλλάσσει από κάθε συνάντηση με την πραγματικότητα. Παίρνεις ένα ιδιόμορφο τρελόχαρτο, το οποίο πρέπει να ξεσκονίζεις τακτικά και να το εμφανίζεις στον εαυτό σου κάθε φορά που περνάς κρίση αξιοπρέπειας (αφού μπορεί να συμβεί κι αυτό).

6. Με την Εκκλησία η σχέση σου θα είναι μετρημένη. Πρέπει ο Χριστόδουλος να νιώθει πως ανάμεσα σ' αυτόν και τον Πανάγαθο μεσολαβεί το κράτος, κι όπως και να το κάνουμε εσύ είσαι ο αρχηγός.

7. Ανάμεσα στα αξεσουάρ που θα σε συνοδεύουν πρέπει απαραιτήτως να προσθέσεις δυο τρεις γνωστούς διανοούμενους, που θα σε διασκεδάζουν, από τη μια, και, από την άλλη, θα μεταφράζουν την πολύτιμη σκέψη σου. Δεν είναι δύσκολο, μια και το είδος αυτό διατελεί εν αφθονία.

8. Στο μέγαρό σου θα πρέπει να δέχεσαι ανθρώπινα δείγματα απ' όλους τους χώρους της εκλεκτής κοινωνίας μας. Αρκεί βεβαίως να είναι γνωστοί, να γυαλίζουν κι ας είναι ντενεκέδες. Η συμπεριφορά σου απέναντί τους φρόντιζε να είναι η ίδια: Είτε βρίσκεσαι μπροστά σε λαϊκή τραγουδίστρια, σε στρατηγό ή αρχηγό άλλου κράτους, οφείλεις να τους λες τα ίδια πράγματα, με τον ίδιο στόμφο, κοιτώντας τους, όσο αντέχεις βέβαια, στα μάτια.

9. Ο κρίσιμος ρόλος κάθε προέδρου είναι αυτός του κορυφαίου ψευδομάρτυρα, που ομολογώ ότι σου πηγαίνει γάντι. Πρόσεξε πώς παίζεται ο ρόλος: Αρκεί να πιστέψεις πως θυσιάζεσαι για το έθνος, και όλα θα έρθουν στα μέτρα σου: Τα κοινωνικά προβλήματα, οι άθλιες συνθήκες διαβίωσης, οι φυλακές και τα ψυχιατρεία που ξεχειλίζουν - όλα θα τα προσπερνάς με μια τρυφερή δήλωση του τύπου «είναι μια μικρή κόλαση, υπό έλεγχο όμως μέσα στον παράδεισό μας». Ακόμα κι όταν καταφέρουν να σε σύρουν μπροστά στα προβλήματα, με ύφος ιερέα θα αναγνωρίζεις τον ανθρώπινο πόνο σαν προσφορά στην πατρίδα, αυτήν την αόριστη επικράτεια.

10. Μπορείτε να κοιμηθείτε τώρα, κύριε Πρόεδρε. Μόνο φροντίστε να ξυπνήσετε κάποτε...


Του
Γιώργου ΚΑΚΟΥΛΙΔΗ


Πάντα κοντά μας

«Σαντορίνη - Καλντέρα», υδατογραφία
«Σαντορίνη - Καλντέρα», υδατογραφία
Πέντε χρόνια απουσίας του Πάρι Πρέκα. Ηταν 1η του Νοέμβρη όταν το ταξίδι της ζωής για «τον καλλιτέχνη της φυγής και της αναζήτησης» σταμάτησε, απρόσμενα, στα 73 του χρόνια. Ο δημιουργός, που με πυξίδα την ψυχή του μας έκανε κοινωνούς μιας τέχνης μεγάλης ομορφιάς, ο ασυμβίβαστος άνθρωπος που διακρινόταν για το ήθος στην προσωπική και καλλιτεχνική του ζωή, πέρασε στον κόσμο της σιωπής.

Στον αξέχαστο Πάρι Πρέκα είναι αφιερωμένη η εκδήλωση που θα πραγματοποιηθεί αύριο (8μ.μ.) στο Μουσείο Μπενάκη. Με «οδηγό» την πολυτελή δίγλωσση έκδοση του χώρου τέχνης «Αιγόκερως», «Πάρις Πρέκας, ο ζωγράφος», τρεις καθηγητές της Ιστορίας της Τέχνης του Πανεπιστημίου Αθηνών, ο Νίκος Ζίας, η Νότα Κούρου και ο Στέλιος Λυδάκης, θα μιλήσουν για «το ανθρώπινο πνεύμα και την ιερή μνήμη του ανθρώπου που κόσμησε με την παρουσία του τη ζωή». Η ξεχωριστή αυτή έκδοση περιλαμβάνει τις ομιλίες των παραπάνω καθηγητών, στη βραδιά που πραγματοποιήθηκε στην αίθουσα του Πανεπιστημίου Αθηνών, τρεις μήνες μετά το τελευταίο ταξίδι του Π. Πρέκα.

Συγκεκριμένα, ο Νίκος Ζίας θα αναφερθεί στο γλυπτικό, κυρίως, έργο του, στην ανάγκη να μετουσιώσει τις φόρμες και τους τόνους της ζωγραφικής σε ύλη. Ο Π. Πρέκας φιλοτέχνησε γλυπτά, ισάξια των ζωγραφικών του έργων. Η γλυπτική του «συνομιλεί με τον κόσμο της παράδοσης, της μακραίωνης Ελληνικής παράδοσης», την οποία συνδυάζει με την αφαίρεση, τον κυβισμό, τον εξπρεσιονισμό, αλλά και τις σουρεαλιστικές αναζητήσεις. Ακόμη, ο Ν. Ζίας θα αναφερθεί στις μνημειακές συνθέσεις του κορυφαίου μας δημιουργού, στα έργα τα οποία ενσωμάτωσε στη σύγχρονη αρχιτεκτονική. Ενδεικτικά αναφέρουμε το ανάγλυφο σε μπρούντζο της Εθνικής Τράπεζας του Συντάγματος, τον εξωτερικό τοίχο της Τράπεζας της Ελλάδας στα Γιάννενα και την έκταση της εξωτερικής επιφάνειας του Γαλλικού Ινστιτούτου Αθηνών. «Με τα έργα αυτά... εκτός από την παρουσία του που μας γέμιζε μ' αυτό το άρωμα της ευγένειας άλλων καιρών, αλλά πάντοτε μέσα στη σύγχρονη εποχή, πλούτισε την καθημερινή μας ζωή μ' αυτά τα ψήγματα ομορφιάς, δίνοντας αισθητική σε άψυχα κτίρια, φέρνοντας κοντά μας τη ζωηφόρα φωνή της καλλιτεχνικής του δημιουργίας».


Η Νότα Κούρου θα αναφερθεί στον άνθρωπο Π. Πρέκα. Στο σπάνιο ήθος του, στην ευαίσθητη, ανήσυχη και ασυμβίβαστη προσωπικότητά του. «Η ακούραστη εργατικότητα και η διακριτική παρατηρητικότητα ήταν στη φύση του Πρέκα που δεν προσπερνούσε τίποτα βιαστικά, αλλά κατέγραφε στη μνήμη του τα πάντα με ένα δικό του μυστικό κώδικα, επιδιώκοντας τη γνώση για να τη διεργαστεί σύντομα και αβίαστα σε μια εικαστική πρόταση».

Ο Στέλιος Λυδάκης θα διατρέξει όλα τα στάδια των ενδιαφερόντων του πολύμορφου ζωγράφου, ξεκινώντας από την αναζήτηση του ηρωικού - τραγικού και καταλήγοντας στην ιδέα του Ικάρου. Ανάμεσά τους, τα πορτρέτα, μία «από τις σημαντικότερες πτυχές του έργου του Πρέκα», τα οποία δεν είναι «απλώς η απεικόνιση ορισμένων χαρακτηριστικών, αλλά η ερμηνεία της ψυχής». Ακόμα, θα αναφερθεί στη λατρεία του ζωγράφου για το άλογο και τους ιππείς, που καταλήγουν στη θαυμάσια σειρά του «Νικητή και Ηττημένου», για να συνεχίσουν στα άλογα του Παρθενώνα, τα Φειδιακά αγάλματα, τους ήρωες του Ριάτσε... Μοναδικά και ανεπανάληπτα τα τάνκερ του Π. Πρέκα, που «άλλαξαν τη ματιά μας για τους γίγαντες αυτούς της θάλασσας», αλλά και τα τοπία του. Ενα «πορτρέτο» της Ελλάδας, που ξεκινά από τη Βεργίνα, συνεχίζει στο Αγιον Ορος, στο Πήλιο και την Ιτέα, για να καταλήξει στην Κρήτη, τις Κυκλάδες και το Καστελόριζο, «την τελευταία σταγόνα Ελλάδας κατάντικρυ στην Ιωνία». «Ενας θησαυρός ανεπανάληπτος» οι ακουαρέλες του, οι οποίες αποτελούν «ένα μεγάλο κεφάλαιο στα πλαίσια της Νεο-Ελληνικής ζωγραφικής».

«Τάνκερς», λάδι σε μουσαμά
«Τάνκερς», λάδι σε μουσαμά
Η βραδιά θα κλείσει με την ηθοποιό Λήδα Τασοπούλου, που θα διαβάσει ποίηση των: Γ. Σεφέρη, Κ. Μόντη, Α. Μπάρα, τα ποιήματα δηλαδή, που συντρόφευαν τον Π. Πρέκα για τους μεγάλους κύκλους της εικαστικής δουλιάς του. Τέλος, ο Πέτρος Στεργιόπουλος (φλάουτο) θα ερμηνεύσει αγαπημένα του μουσικά κομμάτια: έργα Ντε Μπισύ, Βιβάλντι και Μπαχ.


Η. ΜΟΡΤΟΓΛΟΥ




Διαβάστε στο «Ρ»
Ο καιρός
Weather data from openweathermap.org