ΡΙΖΟΣΠΑΣΤΗΣ
ΡΙΖΟΣΠΑΣΤΗΣ
Παρασκευή 31 Γενάρη 1997
Σελ. /36
ΡΕΠΟΡΤΑΖ
Προκλητική προβολή στον μεγιστάνα Χρ. Λαμπράκη

Δωρεάν διαφημιστικό "σποτ" αποτέλεσε η προχτεσινή συνέντευξη του μεγαλοεπιχειρηματία Χρ.. Λαμπράκη. Το σποτ μεταδόθηκε από την κρατική ΕΤ - 1, στην εκπομπή της Α. Παναγιωταρέα. Μια "συνέντευξη" στην οποία δεν υπήρχε αντίλογος. Μια συζήτηση όπου ως "έπεα πτερόεντα" ακούστηκαν και... πολιτιστικές λέξεις όπως "μπούρδες", "κουβάς με ακαθαρσίες", "αχούρια", "ψωριάρικα", αλλά και κουβέντες για το... εκπολιτιστικό έργο που επιτελεί ο μεγαλοεκδότης με κρατικά και κοινοτικά χρήματα, μέσω του Μεγάρου Μουσικής. Το κρατικό κανάλι που συντηρείται από τον Ελληνα πολίτη, επιλέχθηκε για να βγει ο Χρ.. Λαμπράκης από τα καλικάντζαρα έγκατα των παρασκηνίων της εξουσίας και μεταβλήθηκε σε μέσο μονόπλευρης προπαγάνδας και αυτοπροβολής του ιδιώτη μεγιστάνα ο οποίος, προφανώς, δεν αρκείται στο γεγονός ότι τα κρατικά ταμεία τον χρυσοπληρώνουν, αλλά ζήτησε και πέτυχε και να τον διαφημίζουν τα κρατικά κανάλια.

Κάποιοι δεν υποτάσσονται

Η πρόκληση, βέβαια, δε θα μπορούσε να μείνει αναπάντητη. Με χτεσινή της ανακοίνωση η συντονιστική επιτροπή για τη σωτηρία του Πάρκου Ελευθερίας απαιτεί, από τους διευθύνοντες την ΕΤ - 1 και από την κυβέρνηση που έχει την τελική ευθύνη, ίση μεταχείριση ώστε να απαντήσει άμεσα στον Χρ.. Λαμπράκη πάνω στη συντελούμενη καταστροφή του Πάρκου Ελευθερίας.

Η συντονιστική παρατηρεί ότι η Α. Παναγιωταρέα αντιμετώπισε τον Χρ.. Λαμπράκη με δέος, "σαν να επιζητούσε την εύνοιά του". Μια από τις ελάχιστες φορές που του έκανε ουσιαστική ερώτηση, τον ρώτησε γιατί δεν οργανώνει ημερίδα στο Μέγαρο για τα έργα του Πάρκου Ελευθερίας για να ακουστούν και οι αντίθετες απόψεις. Ο Χρ.. Λαμπράκης απάντησε ψευδώς πως έχει οργανώσει ο Ν. Δεσύλλας, "λησμονώντας" ότι η συντονιστική έχει οργανώσει ημερίδα, σε συνεργασία με το σύλλογο αρχιτεκτόνων και το σύλλογο πολεοδόμων, όπου είχαν καλέσει και τον Ν. Δεσύλλα να εκφράσει τις απόψεις του ΟΜΜΑ.

"Ομως το ερώτημα αντιστρέφεται για την Α. Παναγιωταρέα", τονίζει η συντονιστική. "Γιατί δεν κάλεσε αυτή στην εκπομπή της, όπως η δεοντολογία επιβάλλει, αυτούς που εκφράζουν την αντίθετη άποψη; ".

"Ποιος, πότε, πώς; "

Ο Χρ.. Λαμπράκης ισχυρίστηκε ότι δε θα είναι όπερα η νέα αίθουσα, αλλά παραδέχτηκε ότι θα δίνονται και παραστάσεις όπερας, ότι η Κοινότητα ζήτησε το έργο να είναι ανταποδοτικό και να γίνονται στην άλλη νέα αίθουσα συνέδρια και άλλες κερδοφόρες εκδηλώσεις, ότι... εκτελεί κρατικές εντολές. "Αν είναι έτσι" σχολιάζει η συντονιστική, "τότε ο Χρ.. Λαμπράκης έχει προσφέρει πολύ κακές υπηρεσίες και στο κράτος και στην Κοινότητα, με το πλήθος παρανομιών που έχει διαπράξει στο Πάρκο και την ίδια την καταστροφή του. Και εν τέλει πού είναι η διαφάνεια που αρμόζει σε έναν "κρατικό" μηχανισμό; ".

"Ο Χρ.. Λαμπράκης", αναφέρει η ανακοίνωση της συντονιστικής, "είπε πως ο Δήμος Αθηναίων τού είχε ζητήσει να κάνει κάτι για το Πάρκο, ώστε να πάψει να είναι ένα "αχούρι"!! Ρωτάμε: Ποιος, πότε, πώς; Ωστε να αναλάβει ο κάθε δήμαρχος τις ευθύνες του. Εμείς πάντως, για να υπερασπιστούμε τη μνήμη ενός νεκρού, θυμίζουμε πως ο Α. Τρίτσης είχε αντιταχθεί σθεναρά σε αυτό το καταστροφικό εγχείρημα".

Ο μεγαλοεκδότης με καρδινάλειο ύφος συνέχισε ακάθεκτος με χαρακτηρισμούς λέγοντας ότι είναι "μπούρδες" αυτά που λένε όσοι υπερασπίζονται το Πάρκο και... ασεβώς του αντιτάσσονται. Υποστήριξε μάλιστα ότι αποκάλεσαν το υπαίθριο θέατρο του Πάρκου "αρχαίο θέατρο" και "καλλιμάρμαρο". Ρωτάμε: "ποιος, πού, πότε; " ", αναφέρει η ανακοίνωση. "Η αλήθεια είναι πως ήταν ένα ταπεινό, λαϊκό θεατράκι που έχει προσφέρει όμως πλήθος καλλιτεχνικών εκδηλώσεων, δωρεάν, στους Αθηναίους".

Ας τολμήσει η ΕΤ - 1

Ο μεγαλοεκδότης χαρακτήρισε "ψωριάρικα" δέντρα τους εικοσάμετρους ευκάλυπτους που ξερίζωσαν οι μπουλντόζες του. "Εκείνο που θα είναι ψωριάρικο, είναι το πράσινο που θα φυτέψει ο Χρ.. Λαμπράκης πάνω στην πλάκα του μπετόν, ώστε να δημιουργήσει τους τεχνητούς "παραδείσους" που ψευδώς μάς υπόσχεται", αναφέρει η ανακοίνωση της συντονιστικής.

"Ακόμη έχουμε να πούμε στον Χρ.. Λαμπράκη, τον Κ. Λαλιώτη, την Α. Παναγιωταρέα, σε όλους τους Αθηναίους, πως η παρανομία και η ανηθικότητα στο τέλος δε θα περάσουν. Γιατί το αντίθετο θα ήταν πλήγμα για τον πολιτισμό μας, την κοινωνία μας και τη ζωή μας. Εμείς θα προσπαθήσουμε με κάθε πρόσφορο τρόπο να πείσουμε την κυβέρνηση, τα δικαστήρια, τους εισαγγελείς, να εφαρμόσουν το νόμο και το Σύνταγμα. Και θα τα καταφέρουμε. ".

Η συντονιστική αναμένει να την καλέσει η ΕΤ - 1 για να αποδείξει την αλήθεια των ισχυρισμών της, "ώστε να σπάσει το φράγμα της σιωπής που επέβαλε στα μέσα πληροφόρησης ο "μέγας αφέντης" Χρ.. Λαμπράκης".

Γ. Α.

Λίγα περί των καζίνο ή καζίνων

Πολλά και ποικίλα λέγονται και γράφονται γι' αυτό το θρυλικό καζίνο του Φλοίσβου και κατ' επέκταση και για τα άλλα, που κοσμούν την ωραία χώρα μας. Εκείνο που επισημαίνουμε εμείς οι απ' έξω από το χορό των ευαγών αυτών ιδρυμάτων, είναι το φαγοπότι που έχει στηθεί στο μαγικό χώρο της ρουλέτας και των άλλων παιχνιδιών της τύχης.

Ακούμε για γερές μίζες, για παχιά λαδώματα, για ηρωικές αρπαχτές, για το όργιο του γρήγορου πλουτισμού, στο οποίο επιδίδονται οι χρυσοχέρηδες, και μένουνε εκστατικοί, αναφωνούντες:

- Ω, πω, πω! Τι γίνεται!

Σ' εμένα προσωπικά δημιουργείται, απ' αυτή την κατάσταση, το ψυχολογικό φαινόμενο του συνειρμού. Καθώς παρακολουθώ την αξιοθαύμαστη δράση των χρυσοχέρηδων, σκέφτομαι τον παλιό καλό μουσικοσυνθέτη Μουζάκη. Τον καιρό που έγραφα, μόνος ή με άλλους, θεατρικές επιθεωρήσεις, ο καλός μου φίλος Γιώργος έγραφε συχνά τη μουσική των τραγουδιών του έργου και μας έπαιζε την κάθε σύνθεσή του, ωραία πάντα, στο πιάνο. Οταν τελείωνε το παίξιμο, εμείς χειροκροτούσαμε κι αυτός φιλούσε τα δυο του χέρια.

- Χεράκια μου, τους έλεγε, το κάνατε πάλι το θαύμα σας!

Το ίδιο φαντάζομαι ότι θα κάνουν και οι χρυσοχέρηδες κάθε φορά που αρπάζουν ένα γερό ποσό μίζας, λαδώματος ή νομιμοφανούς κλοπής. Θα ασπάζονται, συγκινημένοι, τα δυο επιτήδεια χέρια τους και θα τους λένε:

- Μπράβο σας, χεράκια μου! Ετσι σας θέλω, να εργάζεσθε και να θαυματουργείτε πάντα!

Σε παρόμοια εκδήλωση θα προβαίνουν και οι οικείοι του κάθε χρυσοδάκτυλου. Φαντάζομαι την ερωμένη του καθενός ή τη σύζυγό του, να του πιάνει τα δυο του χέρια, να τα φιλεί παράφορα και να τους λέει:

- Καλά μου χεράκια! Γλυκά μου χεράκια! Να είστε καλά και πάντα τέτοια να κάνετε!...

Συγκινητικά πράγματα. Συγκινητικά και συναισθηματικά. Και ύστερα κατηγορούν πολλοί τη σημερινή κοινωνία για έλλειψη συναισθηματικότητας. Ποιοι είναι αυτοί που την κατηγορούν; Οι φτωχοί, ποιοι άλλοι; Αυτοί οι "μίζεροι", που δε λένε να εκτιμήσουν τίποτε το "καλό" αυτού του κόσμου στον οποίο ζούμε. Σκέφτομαι, πόσο με εντυπωσίασε η φράση, που άκουσα κάποτε από τα χείλη ενός παραλή:

- Η ζωή είναι ωραία, αλλά δυστυχώς την κατηγορούνε οι φτωχοί!...

Επανέρχομαι στους συνειρμούς μου. Το σημερινό φαγοπότι των επιτηδείων μού θυμίζει ένα παλιό επιθεωρησιακό νούμερο. Είχε κυκλοφορήσει ένα νέο χαρτονόμισμα, που είχε στη μια όψη του ένα ζωγραφικό πίνακα, που παρίστανε το Συμπόσιο του Πλάτωνα. Ο σκηνογράφος εμεγέθυνε το νόμισμα και το έκανε σκηνικό. Και μπροστά του έβγαινε ο ηθοποιός Βασίλης Αυλωνίτης και απευθυνόταν σ' εκείνους, που τότε λυμαίνονταν το δημόσιο χρήμα.

- Φάτε, τους έλεγε. Φάτε, κυβερνήτες! Φάτε, μεσίτες! Φάτε, φαγάνες! Φάτε, πουτάνες!...

Κάθε φορά που ο θαυμάσιος ηθοποιός έλεγε το "φάτε", με γεμάτο στόμα, το κοινό σπαρταρούσε από τα γέλια. Αν η αθηναϊκή επιθεώρηση δε βρισκόταν σε κάμψη, θα μπορούσαν να γραφούν και σήμερα παρόμοια νούμερα, υμνούντα τις ρεμούλες που γίνονται με τα καζίνα.

Εγραψα: Τα καζίνα. Μερικοί όμως θέλουν τη λέξη άκλιτη. Λένε, δηλαδή, ή γράφουν: Τα καζίνο. Των καζίνο. Αυτό όμως προκάλεσε την οργή ενός γλωσσαμύντορα.

- Ντροπή, είπε. Η λέξη αυτή πρέπει να ελληνοποιηθεί και να κλίνεται: το καζίνο, του καζίνου. Τα καζίνα, των καζίνων, ω καζίνα! Πρέπει να σεβόμαστε τη γλώσσα μας.

Σωστά. Συμφωνώ απολύτως. Φθάνει που όσοι τρώνε τον αγλέουρα από τα καζίνα χαλάνε το δόντια τους από την άφθονη και συνεχή μάσα. Μη χαλάσουμε και τη γλώσσα μας. Προς Θεού!...

Ασημάκης ΓΙΑΛΑΜΑΣ

Τα ..."ψωριάρικα" δέντρα που αποψίλωσαν

Το θεατράκι που πρόσφερε δωρεάν πολιτιστικές εκδηλώσεις στους Αθηναίους. Στη θέση του, θα γίνει όπερα για όσους έχουν και κατέχουν...



Ο καθημερινός ΡΙΖΟΣΠΑΣΤΗΣ 1 ευρώ