ΡΙΖΟΣΠΑΣΤΗΣ
ΡΙΖΟΣΠΑΣΤΗΣ
Κυριακή 31 Γενάρη 2016
Σελ. /32
ΟΙΚΟΝΟΜΙΑ
ΣΥΓΚΥΒΕΡΝΗΣΗ - ΕΥΡΩΖΩΝΗ - ΔΝΤ
Στον «αφρό» ο σκληρός πυρήνας των αναδιαρθρώσεων

Εντείνονται τα παζάρια συγκυβέρνησης ΣΥΡΙΖΑ - ΑΝΕΛ και ιμπεριαλιστικών οργανισμών (Ευρωζώνη - ΕΚΤ - ESM - ΔΝΤ) για τα ζητούμενα του κεφαλαίου

Η εκπρόσωπος του ΔΝΤ στο κουαρτέτο, Ν. Βελκουλέσκου

Eurokinissi

Η εκπρόσωπος του ΔΝΤ στο κουαρτέτο, Ν. Βελκουλέσκου
Με το σκληρό πυρήνα το μνημονίων να αναδύεται στην επιφάνεια της εφαρμοζόμενης αντιλαϊκής πολιτικής, εντείνονται τα παζάρια ανάμεσα στη συγκυβέρνηση ΣΥΡΙΖΑ - ΑΝΕΛ με τους ιμπεριαλιστικούς οργανισμούς (Ευρωζώνη - ΕΚΤ - ESM - ΔΝΤ), τα υψηλόβαθμα κλιμάκια των οποίων βρίσκονται στην Αθήνα για το κλείσιμο της πρώτης «αξιολόγησης». Οι πρόσφατες εξελίξεις έρχονται να καταδείξουν ότι το σύνολο των αντιλαϊκών μέτρων είναι αναπόσπαστα δεμένο με την επιχείρηση της διεξόδου από την καπιταλιστική κρίση σε όφελος και για λογαριασμό του κεφαλαίου. Σε αυτό το επίπεδο, η «επόμενη μέρα» σηματοδοτείται από το μπαράζ των αναδιαρθρώσεων που κρίνονται αναγκαίες για την προσέλκυση νέων κερδοφόρων επενδύσεων και για την ανάκαμψη της κερδοφορίας των επιχειρηματικών ομίλων, ταυτόχρονα και σε συνδυασμό με την κατακρεούργηση του Ασφαλιστικού και των συντάξεων, με το άνοιγμα και των ζητημάτων που αφορούν στην «αγορά εργασίας», όπως για τις ομαδικές απολύσεις και το νέο συνδικαλιστικό νόμο.

Την ίδια ώρα, ανεξάρτητα από χρονοδιαγράμματα και την πορεία εφαρμογής των προαπαιτούμενων μέτρων, η βεντάλια των συζητήσεων περιλαμβάνει και το ζήτημα της «ελάφρυνσης» του ελληνικού κρατικού χρέους, το οποίο με βάση τις ενδείξεις θα συνδυαστεί με την εφαρμογή και νέων αντιλαϊκών μέτρων, πέρα και πάνω από αυτά που έχουν συμφωνηθεί στο πλαίσιο του τρίτου μνημονίου. Η συμμετοχή του ΔΝΤ στη χρηματοπιστωτική στήριξη προς το ελληνικό κράτος, σύμφωνα με ορισμένες πληροφορίες θεσμών κυρίως απ' έξω, δεν αποκλείεται να απαιτήσει την υπογραφή ενός ακόμη μνημονίου συνεργασίας και βέβαια νέας δανειακής σύμβασης και με την πλευρά του συγκεκριμένου ιμπεριαλιστικού οργανισμού, σε συνέχεια του μνημονίου που συμφωνήθηκε με την πλευρά της Ευρωζώνης. Βεβαίως, είναι υπαρκτές οι διαφορές πάνω στην αξιολόγηση του ελληνικού προγράμματος ανάμεσα σε Κομισιόν - ΔΝΤ, που εκφράζουν μονοπωλιακούς ανταγωνισμούς που δεν έχουν άμεση σχέση με την Ελλάδα.

Σύμφωνα με υψηλόβαθμο παράγοντα της Ευρωζώνης, το ζήτημα του Ασφαλιστικού ενδέχεται να απαιτήσει περαιτέρω παρεμβάσεις, ενώ τέτοιες ετοιμάζονται και σε άλλα ζητήματα, όπως η αναδιάρθρωση της Δημόσιας Διοίκησης, το Ταμείο Ιδιωτικοποιήσεων, η οριστικοποίηση των δημοσιονομικών στόχων για το 2016 (έσοδα - δαπάνες), αλλά και η μεταρρύθμιση της αγοράς ηλεκτρικής ενέργειας καθώς και οι μεταρρυθμίσεις στο χρηματοπιστωτικό τομέα.

Τροχιοδεικτικές βολές

Παράλληλα, τα παζάρια και οι συζητήσεις συνεχίζονται και στο εσωτερικό του κουαρτέτου, κατά κύριο λόγο σε ό,τι αφορά τους ρυθμούς εφαρμογής του αντιλαϊκού χρονοδιαγράμματος. Αυτό σε κάθε περίπτωση προσλαμβάνει εμπροσθοβαρή χαρακτήρα, ενώ κάθε άλλο παρά τυχαίες είναι και οι «διαρροές» από το ΔΝΤ για μεσοσταθμικές μειώσεις των συντάξεων σε ποσοστό 15% και μάλιστα με κλιμάκωση που θα ξεκινά από το πρώτο ευρώ.

Η επίτευξη του δημοσιονομικού στόχου για το Ασφαλιστικό θα επιτευχθεί μέσω της μεσοσταθμικής παραπέρα μείωσης των συντάξεων κατά 15%, σύμφωνα με πηγή του ΔΝΤ σε δημοσίευμα της αμερικανικής «Huffington Post». Το ΔΝΤ δε διέψευσε τους ισχυρισμούς, παραπέμποντας στα σχόλια του εκπροσώπου του ΔΝΤ, Τζ. Ράις, σύμφωνα με τον οποίο οι προτάσεις εξετάζονται και η διαδικασία αξιολόγησής τους δεν έχει ολοκληρωθεί.

Σύμφωνα με το ίδιο δημοσίευμα, αξιωματούχοι προσκείμενοι στην Κομισιόν εκφράζουν ανησυχίες για τη διαπραγματευτική στάση του ΔΝΤ. Η Κομισιόν εμφανίζεται «προβληματισμένη» για το ότι η πλευρά του ΔΝΤ έθεσε «πριν από την ώρα του» το ζήτημα των «μεταρρυθμίσεων» στα Εργασιακά, δηλαδή τις ομαδικές απολύσεις και το συνδικαλιστικό νόμο. «Οι ενστάσεις του ΔΝΤ μπορεί να οδηγήσουν σε αδιέξοδο την τελευταία φάση των μεταρρυθμίσεων που πρέπει να εφαρμόσει η Ελλάδα, πριν ξεκινήσουν οι συζητήσεις για την αναδιάρθρωση του χρέους», σύμφωνα με το ίδιο δημοσίευμα. Η ίδια πηγή είπε ότι το ΔΝΤ συζητά επίσης την πιθανότητα να ζητήσει περικοπές στους μισθούς των δημοσίων υπαλλήλων.

Τα παραπάνω, πέρα από το ζήτημα του «κατάλληλου» χρόνου για την κλιμάκωση των αντιλαϊκών μέτρων, αναδεικνύουν την αντιλαϊκή ουσία της διαπραγμάτευσης που συντελείται «εντός των τειχών» και για λογαριασμό του κεφαλαίου.

Σύμφωνα με πληροφορίες, τα τεχνικά κλιμάκια των ιμπεριαλιστικών οργανισμών, τα οποία ήδη βρίσκονται στην Αθήνα, εντοπίζουν δημοσιονομικά κενά και σε ό,τι αφορά το προσχέδιο για το Ασφαλιστικό που παρουσίασε η συγκυβέρνηση. Σε κάθε περίπτωση, η κάλυψη του στόχου για πρόσθετες εξοικονομήσεις ύψους 1,8 δισ. ευρώ το 2016 θα απαιτήσει πρόσθετες παρεμβάσεις, με κατεύθυνση, βέβαια, τη μεγαλύτερη καρατόμηση των συντάξεων. Ο επικεφαλής του Ευρωπαϊκού Μηχανισμού Σταθερότητας (ESM), Κλ. Ρέγκλινγκ, σε συνέντευξή του στη γαλλική εφημερίδα «Le Figaro», τονίζει: «Οι μεταρρυθμίσεις των συντάξεων είναι δύσκολες σε όλες τις χώρες, γιατί αυτό μπορεί να θέτει σε αμφισβήτηση κεκτημένα».

Διευκολύνοντας ουσιαστικά την κυβέρνηση, αφού υπενθυμίζει ότι ο Αλ. Τσίπρας έχει δηλώσει ότι το σημερινό σύστημα δεν είναι βιώσιμο, τονίζει και αυτός ότι αν η χώρα δεν κάνει τίποτα, δε θα έχει χρήματα για να χρηματοδοτήσει το συνταξιοδοτικό σύστημα σε πέντε χρόνια.

Χαρακτηριστικά, σύμφωνα με τον Κλ. Ρέγκλινγκ, «έχουμε τον ίδιο στόχο, να δημιουργηθεί ένα συνταξιοδοτικό σύστημα που θα είναι βιώσιμο (...). Αυτή όμως δεν είναι η μόνη σημαντική πλευρά της πρώτης αξιολόγησης των μεταρρυθμίσεων. Θα πρέπει εξίσου να είναι ευκρινείς οι δημοσιονομικοί στόχοι και οι προσαρμογές που πρέπει να κάνει η Ελλάδα για να τους πετύχει το 2016 και το 2017». Σε αυτό το πλαίσιο, στο αντιλαϊκό τραπέζι βρίσκονται και οι επιπλέον εμπροσθοβαρείς παρεμβάσεις με στόχο την παραπέρα μείωση των συντάξεων, έτσι ώστε αυτές να ενσωματωθούν στο «Μεσοπρόθεσμο Πλαίσιο Δημοσιονομικής Στρατηγικής» (2016 - 2018) και, βέβαια, στο τρέχον μνημόνιο. Ουσιαστικά, στο τραπέζι βρίσκεται το ψαλίδισμα και για το μέρος της σύνταξης που η συγκυβέρνηση ΣΥΡΙΖΑ - ΑΝΕΛ έχει βαφτίσει «προσωπική διαφορά». Αυτή, σύμφωνα με τους σχεδιασμούς και τα λεγόμενα της κυβέρνησης, θα αποδιδόταν στους συνταξιούχους μέχρι το 2018.

ΝΕΟΣ «ΑΝΑΠΤΥΞΙΑΚΟΣ ΝΟΜΟΣ» - «ΠΑΡΑΓΩΓΙΚΗ ΑΝΑΣΥΓΚΡΟΤΗΣΗ»
Βγαλμένος από τα σχέδια του κεφαλαίου, εξασφαλίζει κρατική ενίσχυση των επιχειρηματικών ομίλων

Το κράτος «πληρώνει» τους καπιταλιστές για να κάνουν επενδύσεις, δίνοντας στους εργαζόμενους ελάχιστες κακοπληρωμένες θέσεις εργασίας

Πάνω από τα 300.000 ευρώ έφτασε το ύψος της κρατικής επιδότησης ανά νέα «θέση απασχόλησης» των επιχειρήσεων που εντάχτηκαν στον προηγούμενο «αναπτυξιακό νόμο».

Σύμφωνα με πρόσφατα στοιχεία από το υπουργείο Οικονομικών:

Στον προηγούμενο αναπτυξιακό νόμο (3908/2011) εντάχθηκαν 1.276 επενδύσεις συνολικού ύψους 6,02 δισ. ευρώ (κρατική ενίσχυση, ίδια συμμετοχή, τραπεζική χρηματοδότηση), ενώ οι νέες θέσεις εργασίας διαμορφώθηκαν μόλις σε 6.167. Οπως προκύπτει, κατά μέσο όρο, το ύψος των επενδύσεων για κάθε νέα θέση απασχόλησης πλησιάζει στο 1 εκατ. ευρώ.

Σε περίπου 2 δισ. ευρώ έφτασε το ύψος της κρατικής ενίσχυσης των επενδύσεων, μέσω του «αναπτυξιακού νόμου», που ισοδυναμεί με κρατική ενίσχυση, σε μέσους όρους, στις 323.000 ευρώ ανά θέση απασχόλησης.

Παράλληλα, το μέσο ύψος της επένδυσης, από τον προηγούμενο «αναπτυξιακό νόμο», έφτασε στα 4,7 εκατ. ευρώ, με τη «δημιουργία» μόλις 4,8 θέσεων εργασίας ανά επιχειρηματικό σχέδιο...

Σε αυτό το πλαίσιο, «φύκια για μεταξωτές κορδέλες» αποτελούν οι υποσχέσεις και της συγκυβέρνησης ΣΥΡΙΖΑ - ΑΝΕΛ, περί αύξησης της απασχόλησης και μείωσης της ανεργίας, μέσω του νέου «αναπτυξιακού νόμου», που αναμένεται να κατατεθεί στη Βουλή στο προσεχές διάστημα.

Επιπλέον, η απόδοση των κρατικών ενισχύσεων της «επόμενης μέρας» με αιχμή τους κλάδους «υψηλής προστιθέμενης αξίας», «καινοτομίας» κ.λπ. είναι απόλυτα βέβαιο ότι θα απογειώσει την αναλογία της κρατικής επιδότησης σε ακόμη μεγαλύτερα ύψη. Σε κάθε περίπτωση, η προσέλκυση κερδοφόρων επενδύσεων, παράλληλα και σε συνδυασμό με τις κρατικές ενισχύσεις, προϋποθέτει τη θωράκιση του αντεργατικού οπλοστασίου με νέα μέτρα, μεγαλύτερη ευελιξία στην αγορά εργασίας, την ολοκλήρωση σε πρώτη φάση των προαπαιτούμενων της πρώτης «αξιολόγησης». Σε αυτό το πλαίσιο, ο νέος «αναπτυξιακός νόμος» έρχεται να κουμπώσει με το υπό διαμόρφωση νέο «πρότυπο παραγωγικής ανασυγκρότησης» (ανακοινώνεται φέτος το Μάρτη), με ειδική έμφαση σε σειρά από διαρθρωτικού χαρακτήρα παρεμβάσεις και μάλιστα στοχευμένα σε τμήματα του κεφαλαίου και σε «δυναμικούς» τομείς της οικονομίας και της παραγωγής, στη γραμμή του «συγκριτικού πλεονεκτήματος», της ανταγωνιστικότητας των μονοπωλίων, της μεγάλης παραγωγικότητας και προστιθέμενης αξίας - όπως ζητά και ο ΣΕΒ - και βέβαια της διευρυμένης κερδοφορίας τους στην κλίμακα της παραγωγής.

Οι διατάξεις του σχεδίου νόμου

Για την «αλλαγή του παραγωγικού μοντέλου και τη στρατηγική της έξυπνης εξειδίκευσης», η συγκυβέρνηση εστιάζει στους παρακάτω 8 «βασικούς άξονες»: Αγρο-διατροφή, βιοεπιστήμες - Υγεία - φάρμακα, τεχνολογίες πληροφορικής και επικοινωνιών, Ενέργεια - περιβάλλον και βιώσιμη ανάπτυξη, μεταφορές, υλικά - κατασκευές, τουρισμός - πολιτισμός - «δημιουργικές βιομηχανίες».

Χαρακτηριστικές είναι διατάξεις του σχεδίου νόμου, σύμφωνα με τις οποίες:

-- Παρέχεται φορολογική απαλλαγή, ως ποσοστό επί της αξίας των κρατικών ενισχύσεων του επενδυτικού σχεδίου. Μάλιστα, αυτή θα υπολογίζεται επί του συνόλου των κερδών του επιχειρηματικού ομίλου, δηλαδή και για τυχόν άλλες δραστηριότητες, πέρα από αυτές που εντάσσονται στον «αναπτυξιακό νόμο».

-- Κρατική επιδότηση στο «κόστος της δημιουργούμενης απασχόλησης». Μέσω αυτής, το κράτος επιδοτεί και τις «νέες θέσεις απασχόλησης» που «δημιουργούνται και συνδέονται με το επενδυτικό σχέδιο».

-- Επιπλέον, προβλέπεται η επιδότηση του επιτοκίου που καταβάλλεται στις τράπεζες κ.ά.

-- «Κατ' εξαίρεση» των γενικών διατάξεων, μπορούν να υπαχθούν επιχειρηματικές δραστηριότητες, όπως υδατοδρόμια, μαρίνες, logistics, τουριστικές μονάδες Υγείας κ.ά. Στην ίδια κατηγορία περιλαμβάνονται οι ιχθυοκαλλιέργειες και βέβαια έχει τη σημασία του το γεγονός ότι πρόκειται για κλάδο που συνολικά χαρακτηρίζεται για το μεγάλο όγκο των προβληματικών δανείων προς τις τράπεζες, που με τη σειρά τους έχουν τον πρώτο λόγο στην πορεία της αναδιάρθρωσής τους. Ζητήματα όπως τα παραπάνω θα διευκρινιστούν στη συνέχεια, μέσω της έκδοσης υπουργικών αποφάσεων.

-- «Ειδικές ενισχύσεις» προβλέπονται για επιχειρήσεις «εξαγωγικού προσανατολισμού», σε αυτές που προχωρούν σε διαδικασίες συγχωνεύσεων (αύξηση του επιχειρηματικού μεγέθους), σε αύξηση της απασχόλησης (συνδέεται με την αύξηση της επιχειρηματικής δραστηριότητας), καθώς και σε συνεταιρισμούς, κοινωνικές συνεταιριστικές επιχειρήσεις, ομάδες παραγωγών, αγροτικές συμπράξεις, σε κλάδους πληροφοριών - επικοινωνίας, αγροδιατροφής, καθώς και σε όσες αφήνουν «οικολογικό αποτύπωμα» (π.χ. διαχείριση αποβλήτων).

-- Προβλέπεται η ενίσχυση τουριστικών εγκαταστάσεων «ειδικής υποδομής», όπως συνεδριακών κέντρων, θαλασσοθεραπείας, τουριστικών λιμένων, τουρισμού Υγείας, χιονοδρομικά κέντρα, αυτοκινητοδρόμια κ.ά. Η ενίσχυση των ξενοδοχειακών μονάδων (ίδρυση ή επέκταση) έχει ως προϋπόθεση την αναβάθμισή τους τουλάχιστον στην κατηγορία των τριών αστέρων.

-- Για τις «μεγάλες επενδύσεις» καταβάλλεται 100% της προβλεπόμενης περιφερειακής ενίσχυσης (από 10% μέχρι και 45% ανάλογα με τη γεωγραφική περιοχή), για ποσά μέχρι 50 εκατ. ευρώ. Για τα ποσά που ξεπερνούν τα 100 εκατ. ευρώ, προβλέπονται ενισχύσεις μετά από σχετική έγκριση της Ευρωπαϊκής Επιτροπής. Να σημειωθεί ότι τα μονοπώλια και οι ισχυροί επιχειρηματικοί όμιλοι θα έχουν στη διάθεσή τους και άλλα εργαλεία κρατικής ενίσχυσης, πέρα και πάνω από αυτά του «αναπτυξιακού νόμου».

-- Διαμόρφωση «σταθερού φορολογικού καθεστώτος» για 7 χρόνια (πιθανόν για επενδύσεις πάνω από 20 εκατ. ευρώ), στη ρότα που έχουν ήδη υποδείξει οι εγχώριοι βιομήχανοι, προκειμένου να εμπεδωθεί κλίμα «επιχειρηματικής εμπιστοσύνης». Και βέβαια, με το «σταθερό φορολογικό καθεστώς» εννοούν ότι δεν μπορεί να υπάρξει αύξηση του συντελεστή επί των κερδών, ενώ αντίθετα μπορεί να υπάρξει και περαιτέρω μείωση.

Παράλληλα, η κυβερνητική επιχειρηματολογία προσπαθεί να εστιάσει γύρω από τη δυνατότητα ενίσχυσης μικρότερου μεγέθους επιχειρήσεων, όπως, για παράδειγμα, αυτών της λεγόμενης «κοινωνικής οικονομίας», άλλων «συνεταιριστικών εταιρειών» και «αγροτικών συμπράξεων». Στην πραγματικότητα, στις προς ένταξη επιχειρήσεις συγκαταλέγονται αποκλειστικά και μόνο αυτές που μπορούν να ανταποκριθούν στην κούρσα της ανταγωνιστικότητας, που είναι σε θέση να υποβάλουν και αποδείξουν ότι έχουν τα κατάλληλα επιχειρηματικά πλάνα, που να διασφαλίζουν επάρκεια κερδοφορίας σε βάθος χρόνου. Και βέβαια, απαραίτητη προϋπόθεση γι' αυτό είναι η πρόσβασή τους σε φτηνή τραπεζική χρηματοδότηση, μέσω της οποίας θα συμπληρωθούν τα απαραίτητα κεφάλαια για την αρχική εγκατάσταση ή την αναβάθμιση του πάγιου εξοπλισμού, για τα κεφάλαια κίνησης κ.ο.κ.

Η αξιολόγηση των «επενδυτών»

«Είχαμε μια πολύ γόνιμη συζήτηση με τον πρωθυπουργό, Αλ. Τσίπρα, η οποία επικεντρώθηκε στην ελληνική οικονομία και τις επικείμενες προκλήσεις που αντιμετωπίζει. Εκφράσαμε την αισιοδοξία μας για τον μακροπρόθεσμο ρόλο της Ελλάδας μέσα στη Ζώνη του Ευρώ και επιβεβαιώσαμε τη στήριξή μας στις προοπτικές της χώρας». Αυτό τόνισε ο επικεφαλής του Ομίλου της «Fairfax Financial Holdings», Πρεμ Γουάτσα, στο πλαίσιο της προχτεσινής συνάντησης με τον Αλ. Τσίπρα και με την παρουσία 10 «κορυφαίων διεθνών funds», δηλαδή χαρτοφυλακίων και διαχειριστών κεφαλαίων, που εντοπίζουν επενδυτικές ευκαιρίες για την απόσπαση κερδών. Σύμφωνα με τον Πρεμ Γουάτσα «συνεχίζουμε να επενδύουμε στην Ελλάδα, όχι μόνο μέσω της συμμετοχής μας στη Eurobank, την οποία και αυξήσαμε με την πρόσφατη ανακεφαλαιοποίηση των ελληνικών τραπεζών, και των επενδύσεών μας στην Grivalia, την Praktiker και άλλες εταιρείες, αλλά επιπλέον με την εξαγορά της ασφαλιστικής εταιρείας Eurolife».

Στο κλιμάκιο των «επενδυτών» μετείχε και ο Τζον Πόλσον, η εταιρεία του οποίου διαθέτει συμμετοχές στους τραπεζικούς ομίλους της Πειραιώς, της Αlpha, καθώς και στην ΕΥΔΑΠ.

Σύμφωνα με την κυβερνητική ανακοίνωση «αντικείμενο της συνάντησης ήταν η πορεία της πρώτης αξιολόγησης, ο αναπτυξιακός σχεδιασμός της κυβέρνησης και οι πρωτοβουλίες της κυβέρνησης για δημιουργία φιλικού επενδυτικού κλίματος», με άξονες τη διαμόρφωση «σταθερού φορολογικού συστήματος» την αντιμετώπιση της γραφειοκρατίας και της διαφθοράς, ο πολλαπλασιασμός των «επενδυτικών ευκαιριών» καθώς επίσης και η «εδραίωση της πολιτικής σταθερότητας».

Οπως χαρακτηριστικά τονίζεται «κοινή διαπίστωση ήταν ότι η ολοκλήρωση της πρώτης αξιολόγησης θα είναι μια αλλαγή σελίδας για την Ελλάδα».

Και, βέβαια, η κάθοδος των «επενδυτών», που έχουν τοποθετήσει κεφάλαια στους εγχώριους τραπεζικούς ομίλους, σχετίζεται και με το κρίσιμο ζήτημα της διαχείρισης των «κόκκινων δανείων», η επίλυση του οποίου μέσω της πώλησής τους σε άλλους επενδυτές - «κοράκια», συγκαταλέγεται στα προαπαιτούμενα της πρώτης αξιολόγησης.

Την ίδια ώρα, ο ΣΕΒ, μέσω νέας παρέμβασης, τονίζει: «Τα ελλείμματα του ασφαλιστικού συστήματος συνεχίζουν να προκύπτουν από αδικαιολόγητα υψηλά ποσοστά αναπλήρωσης και χαμηλές ηλικίες συνταξιοδότησης μεγάλου αριθμού συνταξιούχων». Οπως χαρακτηριστικά αναφέρει για την «αντιμετώπιση των προκλήσεων θα αποδειχθεί χρήσιμο εργαλείο η υιοθέτηση του τρίτου πυλώνα των ασφαλιστικών συστημάτων, που δημιουργεί ατομικούς λογαριασμούς». Πρόκειται για την ιδιωτική Ασφάλιση, που ελπίζουν να αναπτυχθεί πάνω στα συντρίμμια του κοινωνικού χαρακτήρα της Ασφάλισης, ενώ βέβαια δεν είναι τυχαία η πρόσφατη εξαγορά της εγχώριας ασφαλιστικής εταιρείας (ΕuroLife) από τον όμιλο της Fairfax, που βλέπει «επενδυτικές ευκαιρίες» στην Ελλάδα και μάλιστα εν μέσω κρίσης.

Οι «λελογισμένες απαιτήσεις» του κεφαλαίου

Προϋπόθεση για την έγκαιρη και ομαλή ολοκλήρωση της πρώτης αξιολόγησης χαρακτήρισε ο υπουργός οικονομικών, Ευ. Τσακαλώτος, την επίδειξη «λελογισμένων απαιτήσεων» από πλευράς των δανειστών. Μιλώντας, προχτές Παρασκευή, στο συνέδριο του «Economist», σημειώνοντας πως εάν δεν υπάρξει ένας «λογικός συμβιβασμός» με τους θεσμούς, θα καθυστερήσει η «έναρξη του ενάρετου κύκλου» για την οικονομία, ομολογώντας, επί της ουσίας ότι το κλείσιμο της αξιολόγησης είναι ζήτημα χρόνου. Οπως χαρακτηριστικά τόνισε, «στο καλό σενάριο, η αξιολόγηση θα έχει ολοκληρωθεί τέλη Μαρτίου, το αργότερο αρχές Απριλίου»...

Την ίδια ώρα, σχεδιάζεται να δοθεί και νέος πακτωλός κρατικών ενισχύσεων για τα τμήματα του κεφαλαίου, μέσω του κρατικού χρέους που φορτώνεται στις πλάτες του λαού. Σύμφωνα με τον Ευ. Τσακαλώτο, η αξιοποίηση για «επενδυτικούς σκοπούς» των αδιάθετων κεφαλαίων από το πακέτο με τα 25 δισ. ευρώ για την ανακεφαλαιοποίηση των τραπεζών, αποτελεί βασικό σημείο για την επιστροφή στη βιώσιμη ανάπτυξη. Να σημειωθεί ότι τα εν λόγω αδιάθετα ποσά φτάνουν στα 19,5 δισ. ευρώ.

Κρίσιμο σημείο, χαρακτήρισε τις παρεμβάσεις με «ποιοτικά χαρακτηριστικά», έτσι ώστε να τροφοδοτηθεί η προσέλκυση επενδύσεων με μακροχρόνιο ορίζοντα. Ανάμεσα σε αυτές ξεχώρισε την πριμοδότηση εταιρειών ανάπτυξης λογισμικού που εξάγεται σε τρίτες χώρες.

Σε ό,τι αφορά τις αναδιαρθρώσεις στον κρατικό μηχανισμό, εστίασε στο διορισμό μόνιμων Γενικών Γραμματέων σε όλα τα υπουργεία, έτσι ώστε ο διοικητικός μηχανισμός να αποκτήσει την απαραίτητη «θεσμική μνήμη».

Σημαντικός, σύμφωνα με τον υπουργό, θα είναι ο ρόλος της Ευρωπαϊκής Τράπεζας Επενδύσεων και της Ευρωπαϊκής Τράπεζας Ανασυγκρότησης και Ανάπτυξης στην προσέλκυση μακροπρόθεσμου ορίζοντα επενδύσεων.

Κείμενα: Ανδρέας ΣΑΚΑΡΕΛΛΟΣ



Ο καθημερινός ΡΙΖΟΣΠΑΣΤΗΣ 1 ευρώ