ΡΙΖΟΣΠΑΣΤΗΣ
ΡΙΖΟΣΠΑΣΤΗΣ
Παρασκευή 30 Σεπτέμβρη 2016
Σελ. /24
ΠΟΛΙΤΙΚΗ
ΣΥΓΚΥΒΕΡΝΗΣΗ - ΚΟΥΑΡΤΕΤΟ
Μπαράζ νέων αντιλαϊκών μέτρων με άξονα τα ματοβαμμένα πλεονάσματα

Προϋπόθεση για τους στόχους του κεφαλαίου η νέα αντιλαϊκή κλιμάκωση, με την «έγκαιρη» ολοκλήρωση της δεύτερης «αξιολόγησης»

Στη Βουλή κατατίθεται, μεθαύριο, το προσχέδιο του κρατικού προϋπολογισμού για το 2017, όπου ενσωματώνονται παλιά και νέα αντιλαϊκά μέτρα, με γνώμονα την επίτευξη των στόχων για τα ματοβαμμένα πρωτογενή πλεονάσματα.

Η μάζα των αντιλαϊκών φόρων έχει προϋπολογιστεί με βάση την εκτίμηση για ανάκαμψη του ΑΕΠ κατά 2,7%, σύμφωνα με τις τελευταίες προβλέψεις της Κομισιόν, ενώ πυλώνας της αντιλαϊκής πολιτικής για το επόμενο έτος είναι και η κλιμάκωση των ιδιωτικοποιήσεων.

Την ίδια ώρα, η συγκυβέρνηση «ξετυλίγει» το επόμενο διάστημα και νέα αντιλαϊκά μέτρα, τα οποία έχουν ήδη ψηφιστεί. Μεταξύ αυτών η κατάργηση της επιστροφής φόρου στο αγροτικό πετρέλαιο και η απογείωση του ειδικού φόρου κατανάλωσης στο πετρέλαιο θέρμανσης, ενώ από 1/1/2017 διογκώνονται τα χαράτσια ή επιβάλλονται νέα σε σταθερή τηλεφωνία, καύσιμα κίνησης, καφέ, τσιγάρα κ.ά.

Σε κάθε περίπτωση ο αντιλαϊκός στόχος για τα πρωτογενή πλεονάσματα του 2017 εκτοξεύεται στο 1,75% του ΑΕΠ, από 0,50% στο φετινό κρατικό προϋπολογισμό. Η επίτευξή του, βέβαια, περνά μέσα από την εντεινόμενη φοροληστεία στο λαϊκό εισόδημα και τα νέα αλλεπάλληλα χτυπήματα στα κονδύλια που αφορούν στην κάλυψη λαϊκών αναγκών.

Μάλιστα, σύμφωνα με ορισμένες πληροφορίες, η συγκυβέρνηση προσανατολίζεται στο να ανεβάσει τον αντιλαϊκό στόχο πάνω και από αυτόν που προβλέπεται στο μνημόνιο (1,75%), προς την περιοχή του 2%...

Η Ομάδα Εργασίας του Γιούρογκρουπ

Στο μεταξύ, οι «εκκρεμότητες» από τα προαπαιτούμενα της πρώτης «αξιολόγησης» ήταν στην ατζέντα της χτεσινής συνεδρίασης της Ομάδας Εργασίας του Γιούρογκρουπ.

Σύμφωνα με πληροφορίες, οι εκπρόσωποι των «θεσμών» ενημέρωσαν για την εφαρμογή των 12 από τα προαπαιτούμενα που «εκκρεμούν», ενώ παράλληλα η ελληνική πλευρά δεσμεύτηκε πως τα υπόλοιπα 3 θα εκπληρωθούν μέσα στην επόμενη βδομάδα.

Αξιωματούχος της ΕΕ ανέφερε πως εφόσον ρυθμιστούν και τα τελευταία προαπαιτούμενα, το Γιούρογκρουπ στις 10/10 θα είναι σε θέση να αποφασίσει την εκταμίευση της υποδόσης των 2,8 δισ. ευρώ.

Στη χτεσινή συνεδρίαση συμμετείχε και ο επικεφαλής του ESM, Κλ. Ρέγκλινγκ, ο οποίος ενημέρωσε για την πορεία των τεχνικών εργασιών σε ό,τι αφορά τα βραχυπρόθεσμα μέτρα «ελάφρυνσης» του ελληνικού κρατικού χρέους, προϋπόθεση για την εφαρμογή των οποίων είναι έτσι κι αλλιώς η νέα κλιμάκωση της αντιλαϊκής επίθεσης, με την «έγκαιρη» ολοκλήρωση της δεύτερης «αξιολόγησης».

Πηγές του υπουργείου Οικονομικών ανέφεραν ότι η δεύτερη «αξιολόγηση» αναμένεται να ξεκινήσει στις 18/10, με την επιστροφή των υψηλόβαθμων κλιμακίων του κουαρτέτου στην Αθήνα.

Πιο πριν, στις 7 - 9/10 συνέρχεται στην Ουάσιγκτον η Φθινοπωρινή Σύνοδος του ΔΝΤ, που αναμένεται να αποτελέσει φόρουμ παρασκηνιακής συζήτησης για το ελληνικό μνημόνιο και τη διαχείριση του ελληνικού κρατικού χρέους.

Διαβεβαιώσεις στους «επενδυτές»

Την ίδια ώρα, ο υπουργός Οικονομίας, Γ. Σταθάκης, διαβεβαίωσε πως «η κυβέρνηση είναι πλήρως δεσμευμένη στους όρους του προγράμματος βοήθειας», σε συνέντευξή του στο πρακτορείο CNBC.

Υποστήριξε ακόμα ότι η κυβέρνηση έχει εστιάσει στο «σωστό μείγμα της δημοσιονομικής πολιτικής» και ειδικότερα στην αύξηση των φορολογικών συντελεστών για τους... έχοντες, όπως ισχυρίστηκε, και στη «χαλάρωση των περικοπών στον δημόσιο τομέα». Βέβαια, πρόκειται για έναν ακόμη απροκάλυπτο εμπαιγμό, μπροστά στην ομοβροντία των αντιλαϊκών φορολογικών μέτρων και των περικοπών...

Σύμφωνα με τον ίδιο, το κλείσιμο της δεύτερης «αξιολόγησης» μέχρι τα Χριστούγεννα θα φέρει και την ένταξη της χώρας στο πρόγραμμα ποσοτικής χαλάρωσης της ΕΚΤ, λέγοντας ότι αυτό θα αποτελέσει μια ισχυρή ένδειξη ότι η ελληνική οικονομία επιστρέφει στην «κανονικότητα» και ότι είναι ασφαλές για τους ξένους να επενδύσουν στην Ελλάδα. Σε κάθε περίπτωση, η ένταξη στα προγράμματα νομισματικής χαλάρωσης σε όφελος του εγχώριου κεφαλαίου έχει προϋπόθεση το κλείσιμο της «αξιολόγησης», με την επιβολή και των επόμενων αντιλαϊκών μέτρων.

Από την πλευρά του, ο αντιπρόεδρος της κυβέρνησης, Γ. Δραγασάκης, συναντήθηκε χτες με τον διοικητή της Κεντρικής Τράπεζας του Ιράν, V. Seif. Σύμφωνα με κυβερνητική ανακοίνωση, ο Γ. Δραγασάκης εξέφρασε τη βούληση της κυβέρνησης για περαιτέρω ανάπτυξη της διμερούς οικονομικής σχέσης, στη βάση συγκεκριμένων έργων και σχεδίων.

Από την πλευρά του, ο V. Seif εστίασε «στις διμερείς οικονομικές σχέσεις» και ιδιαίτερα στις σχέσεις στον τραπεζικό τομέα ως βάση μελλοντικών οικονομικών συνεργασιών.

Ο Ιρανός αξιωματούχος συναντήθηκε επίσης με τον υπουργό Περιβάλλοντος και Ενέργειας, Π. Σκουρλέτη, με τη συζήτηση να εστιάζει στην ενδυνάμωση της ενεργειακής συνεργασίας των δύο χωρών και τις δυνατότητες διεύρυνσης της δραστηριοποίησης ιρανικών εταιρειών στον ενεργειακό τομέα στην Ελλάδα.

Οι εγχώριες τράπεζες

Ταυτόχρονα, προχωρούν οι διεργασίες που αφορούν στη διαχείριση των «κόκκινων» δανείων και τα άλλα ζητήματα σχετικά με το εγχώριο τραπεζικό σύστημα.

Σε αυτό το πλαίσιο, οι 4 τραπεζικοί όμιλοι αναμένεται να υποβάλουν σήμερα στον Ενιαίο Εποπτικό Μηχανισμό (SSM) τα αναλυτικά σχέδια για τη διαχείριση κινδύνων, τη ρευστότητα, την απομείωση των «κόκκινων» δανείων με ορίζοντα το 2019 κ.ά. Οι στόχοι αυτοί ποσοτικοποιούνται ανά κατηγορία δανείων και τραπεζικό όμιλο, ενώ ο «έλεγχος προόδου» αναμένεται να ξεκινήσει από το Νοέμβρη.

Σε αυτό το επίπεδο, τυχόν «αποτυχία» στη διαχείρισή τους, κάτι το οποίο φαίνεται να προβληματίζει τους εγχώριους τραπεζίτες και άλλους «επενδυτές», διαμορφώνει τις προϋποθέσεις για ένα νέο κύκλο αυξήσεων μετοχικών κεφαλαίων από το επόμενο έτος, με αβέβαιη έκβαση.

Σε παρέμβασή του, εξάλλου, ο επίτιμος πρόεδρος της Τράπεζας Πειραιώς, Μ. Σάλλας, σημειώνει ότι «οι πλειστηριασμοί κατοικιών οδηγούν σε σοβαρά δυσμενέστερη θέση όλα τα μέρη», αναφερόμενος βέβαια στους «κινδύνους» που θα αντιμετωπίσουν οι τράπεζες ως αποτέλεσμα των μαζικών πλειστηριασμών και της καθίζησης των τιμών των ακινήτων που θα τους ακολουθούσε.

Σε αυτό το πλαίσιο, επανέφερε την πρόταση για μεταβίβαση του ακινήτου στην τράπεζα μέχρις ότου αποπληρωθεί το ρυθμισμένο δάνειο του οφειλέτη. Οπως λέει, «οι τράπεζες θα μπορούσαν να διαχωρίσουν το κάθε κόκκινο στεγαστικό δάνειο σε δύο μέρη. Το πρώτο μέρος του δανείου που θα αντιστοιχεί π.χ. στο 90% της αξίας του ακινήτου, θα προτείνεται από την τράπεζα για "sale and lease back" (πώληση και επαναγορά), επεκτείνοντας αντίστοιχα τη διάρκειά του και μειώνοντας σημαντικά το ύψος της μηνιαίας εξυπηρέτησης, σύμφωνα με τις δυνατότητες του δανειολήπτη».


ΣΕΒ
Προαναγγελία νέου κύκλου αντιλαϊκής κλιμάκωσης με «λαγό» το ΔΝΤ

«Κανείς δεν γνωρίζει εάν και πότε θα έρθει ανάπτυξη, και πόσο ισχυρή θα είναι, καθώς και ποιο είναι το ύψος του πρωτογενούς πλεονάσματος που οδηγεί στην έξοδο από την κρίση».

Αυτό επισημαίνει ο ΣΕΒ στο «εβδομαδιαίο δελτίο» του, ενώ ταυτόχρονα επιβεβαιώνει το γεγονός ότι το ΔΝΤ, μέσω της πρόσφατης έκθεσης για την ελληνική οικονομία, ανέλαβε να παίξει το ρόλο του «λαγού» σε ό,τι αφορά την ικανοποίηση πάγιων αξιώσεων του κεφαλαίου, στο πλαίσιο των νέων αντιλαϊκών μέτρων που περιλαμβάνονται στη δεύτερη «αξιολόγηση».

Οι «ενοχλητικές αλήθειες» των αναγκών του κεφαλαίου

Οπως τονίζει χαρακτηριστικά ο ΣΕΒ, «το ΔΝΤ εστιάζει σε τέσσερις πολιτικά ενοχλητικές αλήθειες» και συγκεκριμένα:

1) Στα δημοσιονομικά απαιτείται αλλαγή στο μείγμα πολιτικής με στοχευμένη μείωση του αφορολογήτου ορίου, καθώς και του μη μισθολογικού κόστους (...), έτσι ώστε «να αντιστραφεί η υπερφορολόγηση που εμποδίζει την ανάκαμψη και να περιορισθεί ο αριθμός των εν δυνάμει φορολογουμένων που δεν πληρώνει φόρο (είναι το 50% του συνόλου σήμερα)».

Πρόκειται για την περαιτέρω σύνθλιψη ή ακόμη και κατάργηση του αφορολόγητου ορίου που έχει απομείνει για μισθωτούς και συνταξιούχους, πρόταση που ήδη έχει βάλει στο τραπέζι ο ΣΕΒ. Κατεύθυνση, δηλαδή, είναι η επιβολή άμεσων φόρων στα λαϊκά νοικοκυριά, ακόμη και για εισοδήματα χαμηλότερα από τα όρια της επίσημης φτώχειας, σε συνέχεια, βέβαια, της φοροληστείας που συντελείται μέσω των έμμεσων φόρων στη λαϊκή κατανάλωση.

Η πρόκληση έχει και συνέχεια, καθώς οι βιομήχανοι συνδέουν τη μείωση του αφορολόγητου ορίου (και τους πρόσθετους φόρους που θα περιέλθουν στο κρατικό ταμείο) με τις ελαφρύνσεις στο «μη μισθολογικό κόστος», δηλαδή με τη μείωση των εργοδοτικών ασφαλιστικών εισφορών...

2) Το «έλλειμμα του συνταξιοδοτικού συστήματος», ακόμη και μετά την πρόσφατη ασφαλιστική μεταρρύθμιση, διαμορφώνεται σε 10% του ΑΕΠ,«και συνεπώς πρέπει να μειωθεί περαιτέρω για να υπάρξει δημοσιονομικός χώρος ώστε να καταπολεμηθεί η επίπτωση της ανεργίας και της φτώχειας στο βιοτικό επίπεδο του πληθυσμού και να καλυφθούν οι κοινωνικές ανάγκες, κυρίως στον τομέα της Υγείας».

Οι βιομήχανοι βάζουν πλάτες στην παραπέρα μείωση και των σημερινών συντάξεων, επικαλούμενοι τα προγράμματα διαχείρισης της ακραίας φτώχειας με ψίχουλα, τα οποία, όπως επιβεβαιώνεται, θα «εξοικονομούνται» από την ένταση της επίθεσης σε βάρος συνολικά των εργαζομένων και των φτωχών λαϊκών στρωμάτων.

3) Να αντιμετωπιστούν κατά προτεραιότητα τα προβληματικά δάνεια και να αρθούν οι περιορισμοί στην κίνηση κεφαλαίων για να επιστρέψει η ρευστότητα στην αγορά, καθώς και να επιταχυνθούν οι διαρθρωτικές αλλαγές, έτσι ώστε να διευκολυνθεί η ανάκαμψη της οικονομίας.

Πρόκειται για την επιβολή των αντιλαϊκών αναδιαρθρώσεων που έχει ανάγκη το κεφάλαιο και τη διαχείριση των «κόκκινων» δανείων, προκειμένου στη συνέχεια να απελευθερωθούν κεφάλαια για τη χρηματοδότηση των «ανταγωνιστικών» επιχειρήσεων.

4) «Δεν μπορεί να αφεθεί η βιωσιμότητα του χρέους στην αβέβαιη επίτευξη υψηλών ρυθμών ανάπτυξης χωρίς ρύθμιση του χρέους και, ταυτόχρονα, να διατηρούνται πρωτογενή πλεονάσματα 3,5% του ΑΕΠ στο διηνεκές, όταν η ανεργία αναμένεται να κυμανθεί σε διψήφιο επίπεδο μέχρι τα μέσα του αιώνα!», καταλήγει ο ΣΕΒ, με την επισήμανση ότι «η επιδίωξη πρωθύστερης ρύθμισης του χρέους είναι προφανώς επιθυμητή, σε καμιά περίπτωση όμως δεν μπορεί να είναι υποκατάστατο των προσπαθειών νοικοκυρέματος της οικονομίας που στηρίζονται στις δικές μας δυνάμεις».

Σε αυτό το πλαίσιο, η επιζητούμενη μείωση των στόχων για τα πρωτογενή πλεονάσματα αποσκοπεί στην απελευθέρωση κεφαλαίων που σήμερα πηγαίνουν στην εξυπηρέτηση του κρατικού χρέους, προκειμένου να κατευθυνθούν στο εγχώριο κεφάλαιο, με νέες κρατικές επιδοτήσεις, ελαφρύνσεις, απαλλαγές κ.ο.κ.

Επιπλέον, σύμφωνα με τον ΣΕΒ, «κατ' ελάχιστον, η χώρα θα πρέπει να επιδείξει διατηρήσιμη δημοσιονομική πειθαρχία, ακόμη και με μικρά αλλά σταθερά πρωτογενή πλεονάσματα, καθώς και αξιοπιστία στην υλοποίηση των μεταρρυθμίσεων, ώστε να μπορέσει, μια ώρα αρχύτερα, να αποκτήσει πρόσβαση στις αγορές. Ολα τα άλλα έπονται»...



Ο καθημερινός ΡΙΖΟΣΠΑΣΤΗΣ 1 ευρώ