ΡΙΖΟΣΠΑΣΤΗΣ
ΡΙΖΟΣΠΑΣΤΗΣ
Παρασκευή 30 Αυγούστου 2019
Σελ. /20
ΚΥΒΕΡΝΗΣΗ - ΕΕ - ΕΠΙΧΕΙΡΗΜΑΤΙΚΟΙ ΟΜΙΛΟΙ
Βαριά αντιλαϊκή ατζέντα με το βλέμμα στην ανάκαμψη του κεφαλαίου

INTIME NEWS

Στην τελική ευθεία περνούν οι διεργασίες αναφορικά με τη διαμόρφωση των μεγεθών του κρατικού προϋπολογισμού για το 2020, ενώ παράλληλα από την επόμενη βδομάδα ξεκινούν στα «γεμάτα» και οι συζητήσεις κυβέρνησης και ευρωπαϊκών «θεσμών» γύρω από τη νέα φουρνιά με τα αντιλαϊκά προαπαιτούμενα του 4ου κύκλου «μεταμνημονιακής» «αξιολόγησης».

Σε αυτό το φόντο, η ατζέντα για το μήνα Σεπτέμβρη εγκαινιάζεται την ερχόμενη Πέμπτη με τη συνεδρίαση της Ομάδας Εργασίας του Γιούρογκρουπ, στο πλαίσιο της οποίας αναμένεται να τεθούν το ζήτημα του επόμενου κρατικού προϋπολογισμού καθώς επίσης οι τελευταίες εξελίξεις και τα δεδομένα που καταγράφονται στην ελληνική οικονομία.

Στο κάδρο βρίσκεται και το «επίδικο» του ρυθμού ανάκαμψης που θα εμφανίζει το ελληνικό ΑΕΠ για το β' τρίμηνο του 2019 που θα ανακοινώσει μια μέρα νωρίτερα (4/9) η ΕΛΣΤΑΤ.

Στο γενικότερο κάδρο βρίσκονται η επιβράδυνση και η «κόπωση» της οικονομικής δραστηριότητας στην Ευρωζώνη, γεγονός που σε κάθε περίπτωση θα επιβεβαιωθεί και από τα νεότερα στοιχεία που θα δημοσιοποιήσει η Γιούροστατ.

Σε αυτό το πλαίσιο, η πλευρά της Ευρωπαϊκής Κεντρικής Τράπεζας δείχνει στην κατεύθυνση νέου κύκλου «νομισματικής χαλάρωσης», ζήτημα που θα συζητηθεί στη συνεδρίαση του Διοικητικού Συμβουλίου της στις 12 Σεπτέμβρη. Την ίδια ώρα, από τη σκοπιά των εγχώριων τραπεζών και επιχειρηματικών ομίλων το κρίσιμο ζήτημα βρίσκεται στην «αναβάθμιση» της πιστοληπτικής ικανότητας του ελληνικού κράτους και της οικονομίας, προκειμένου μεταξύ άλλων να αποκτήσουν ισότιμη πρόσβαση στα προγράμματα άντλησης φτηνών κεφαλαίων και χρηματοδότησης. Σε κάθε περίπτωση, η προοπτική αυτή είναι αναπόσπαστα συνδεδεμένη με την κλιμάκωση των αντιλαϊκών αναδιαρθρώσεων.

Η σκυτάλη περνάει στη συνεδρίαση του Γιούρογκρουπ στις 13 Σεπτέμβρη. Σύμφωνα με τον συνοπτικό προγραμματισμό των προσεχών συνεδριάσεων (για το β' εξάμηνο του 2019) που δημοσιοποίησε το Γιούρογκρουπ, η ατζέντα περιλαμβάνει, μεταξύ άλλων, την «αξιολόγηση της προόδου αναφορικά με τις δεσμεύσεις "μετά το πρόγραμμα" που επισυνάπτονται στη δήλωση του Γιούρογκρουπ του Ιουνίου 2018 σχετικά με την εφαρμογή βασικών μεταρρυθμίσεων που συμφωνήθηκαν στο πλαίσιο του προγράμματος». Οπως επισημαίνεται, οι εκθέσεις «ενισχυμένης εποπτείας» θα χρησιμεύσουν ως βάση για την περαιτέρω εφαρμογή των μέτρων.

Αμέσως μετά τη συνεδρίαση του Γιούρογκρουπ επανέρχονται στην Αθήνα τα «τεχνικά κλιμάκια» των «θεσμών» με φόντο βέβαια τα «προαπαιτούμενα» της «αξιολόγησης», ενώ τα υψηλόβαθμα κλιμάκια των «θεσμών» ξεκινούν τις «συζητήσεις» με την κυβέρνηση στην Αθήνα στις 23 Σεπτέμβρη, σύμφωνα με το υπάρχον χρονοδιάγραμμα.

Σταθερά σε ρότα «πλεονασμάτων»

Οπως και να 'χει, «ένα το κρατούμενο» είναι η διατήρηση του στόχου (3,5% του ΑΕΠ) για τα πρωτογενή πλεονάσματα και στον κρατικό προϋπολογισμό για το 2020, προσχέδιο του οποίου κατατίθεται στη Βουλή στις 7 Οκτώβρη.

Σύμφωνα με τις πρώτες πληροφορίες, το Γενικό Λογιστήριο του Κράτους (ΓΛΚ) δρομολογεί παρεμβάσεις αναφορικά με την περαιτέρω συμπίεση «δαπανών», με την εκτίμηση ότι θα προκύψει πρόσθετος «δημοσιονομικός χώρος» 1 δισ. ευρώ σε ετήσια βάση. Μάλιστα, γίνεται λόγος για επέκταση της «αξιολόγησης» των δαπανών σε όλα τα υπουργεία και τους κρατικούς φορείς, ενώ ταυτόχρονα «ψαλιδίζονται» και οι «οροφές δαπανών» που έχουν υποβάλει τα υπουργεία και οι κρατικοί φορείς προς το ΓΛΚ ενόψει του νέου προϋπολογισμού. Την ίδια ώρα, σχεδιάζεται η κατάρτιση ειδικών δεικτών για την παρακολούθηση της «αποδοτικότητας των δαπανών», που με τη σειρά τους στρώνουν το έδαφος για νέες περικοπές κονδυλίων που αφορούν στην κάλυψη λαϊκών αναγκών για τα επόμενα χρόνια.

Τα παραπάνω φωτογραφίζουν την προσπάθεια της κυβέρνησης αναφορικά με το κλείσιμο του «δημοσιονομικού κενού» που έχει εντοπίσει η πλευρά της Ευρωπαϊκής Επιτροπής στην 3η έκθεση της «ενισχυμένης εποπτείας», η οποία αναμένεται να προχωρήσει σε επαναξιολόγηση των στοιχείων το φθινόπωρο φέτος, με φόντο την κατάθεση του τελικού κρατικού προϋπολογισμού για το 2020.

Επίσης, σύμφωνα με πληροφορίες, η κυβέρνηση προσανατολίζεται στην αναβολή της όποιας μείωσης στους φορολογικούς συντελεστές είχε υποσχεθεί για τα εισοδήματα μισθωτών και συνταξιούχων. Σ' αυτό το φόντο, το ύψος της φοροληστείας ουσιαστικά παραμένει αμετάβλητο ακόμα και σε σχέση με τα επίπεδα του 2015, όταν η κυβέρνηση ΣΥΡΙΖΑ προχώρησε στην κατακρεούργηση του αφορολόγητου ορίου, σε συνέχεια βέβαια αντίστοιχων παρεμβάσεων των προκατόχων της.

Αβέρτα «χώρος» για το κεφάλαιο

Δεδομένες, επίσης, είναι και οι νέες φοροαπαλλαγές στους επιχειρηματικούς ομίλους και τις ισχυρές επιχειρήσεις που θα προωθηθούν σε επόμενο νομοσχέδιο, προκειμένου να ενσωματωθούν στον κρατικό προϋπολογισμό του 2020.

Μεταξύ άλλων, προωθείται η περαιτέρω μείωση του συντελεστή φορολογίας επιχειρήσεων από 28% σε 20% σε δύο χρόνια, κάτι που σε ένα τμήμα του ήδη έχει προνομοθετήσει η κυβέρνηση ΣΥΡΙΖΑ. Ως πρώτη δόση θα προχωρήσει η μείωση του συντελεστή επί των επιχειρηματικών κερδών στο 24%.

Σε συνδυασμό με τα παραπάνω δεδομένη είναι και η μείωση του φόρου επί των μερισμάτων που διανέμονται στους μετόχους (από 10% σε 5%), σε συνέχεια και εδώ της πολιτικής ΣΥΡΙΖΑ, ενώ σχεδιάζονται και ειδικά κίνητρα για προσέλκυση επενδύσεων με διπλασιασμό του χρόνου για συμψηφισμό ζημιών και δυνατότητα υπεραποσβέσεων στο 200%.

Την ίδια ώρα, σε πρόωρη φάση βρίσκονται οι αντιλαϊκές διεργασίες και τα παζάρια αναφορικά με τη μείωση του στόχου (3,5% του ΑΕΠ) που προβλέπει η αντιλαϊκή συμφωνία για την περίοδο μέχρι και το 2022. Στις προτάσεις που βρίσκονται στο τραπέζι υπάρχει και αυτή γύρω από τον τρόπο υπολογισμού της επιστροφής κερδών των ευρωπαϊκών κεντρικών τραπεζών από τα «ακούρευτα» κρατικά ελληνικά ομόλογα. Σε κάθε περίπτωση, η επιστροφή των κερδών στον ελληνικό κρατικό προϋπολογισμό (μέχρι το 2022) έχει όρο και προϋπόθεση την πλήρη εφαρμογή της «μεταμνημονιακής» συμφωνίας με τα αντιλαϊκά μέτρα που προβλέπονται σε αυτή...

Τα εν λόγω έσοδα για την ώρα (με βάση τη συμφωνία) δεν συνυπολογίζονται στη μάζα των πλεονασμάτων, ωστόσο στο παρασκήνιο συζητείται η ενσωμάτωσή τους στα έσοδα του Προγράμματος Δημοσίων Επενδύσεων (ΠΔΕ) από το 2021 και βέβαια ο συνυπολογισμός τους στο ύψος των πλεονασμάτων των κρατικών προϋπολογισμών. Πρόκειται για ετήσια έσοδα της τάξης του 1,2 δισ. ευρώ (0,6% του ΑΕΠ), σε μια εξέλιξη που θα σηματοδοτούσε την έμμεση μείωση του στόχου για τα πλεονάσματα στην περιοχή του 2,9% του ΑΕΠ. Παράλληλα, μέσω του ΠΔΕ διασφαλίζεται πρόσθετος «δημοσιονομικός χώρος» (1,2 δισ. σε ετήσια βάση), προκειμένου και αυτός με τη σειρά του να αποδοθεί σε νέες παρεμβάσεις τόνωσης των επιχειρηματικών ομίλων...



Ο καθημερινός ΡΙΖΟΣΠΑΣΤΗΣ 1 ευρώ