ΡΙΖΟΣΠΑΣΤΗΣ
ΡΙΖΟΣΠΑΣΤΗΣ
Πέμπτη 30 Αυγούστου 2018
Σελ. /24
Στο σημερινό 4σέλιδο «Εργαζόμενοι και Κοινωνική Συμμαχία» μπορείτε να διαβάσετε τα εξής:
  • Ναυτεργάτες - Απεργία στις 3 Σεπτέμβρη: Κλιμάκωση της πάλης τους απέναντι στην ένταση της εκμετάλλευσης για τα κέρδη των εφοπλιστών
  • Συλλαλητήριο ΠΑΜΕ στη ΔΕΘ: Πλατιά συζήτηση με τους εργαζόμενους για την ανάγκη να αποτελέσει σταθμό στην ενίσχυση της πάλης
  • Κέρκυρα: Πλευρές της πείρας από τον αγώνα των εργαζομένων στο Καζίνο και τα βήματα στην οργάνωσή τους
  • Καινοτομία και Νέες Τεχνολογίες: Αρθρο με αφορμή τη ΔΕΘ και την εντεινόμενη συζήτηση για το ρόλο τους στην παραγωγή

ΝΑΥΤΕΡΓΑΤΕΣ - ΑΠΕΡΓΙΑ ΣΤΙΣ 3 ΣΕΠΤΕΜΒΡΗ
Κρίσιμη μάχη για τα δίκαια αιτήματά τους

Από παλιότερη απεργία των ναυτεργατών
Από παλιότερη απεργία των ναυτεργατών
Σε 24ωρη πανελλαδική απεργία, σε όλες τις κατηγορίες πλοίων και τα λιμάνια της χώρας, με προοπτική κλιμάκωσης, «κατεβαίνουν» τη Δευτέρα 3 Σεπτέμβρη οι ναυτεργάτες, εντείνοντας την πάλη τους για την υπογραφή ικανοποιητικών Συλλογικών Συμβάσεων Εργασίας με ουσιαστικές αυξήσεις, για τη βελτίωση των όρων και των συνθηκών εργασίας στα καράβια.

Τα ταξικά ναυτεργατικά σωματεία ΠΕΜΕΝ, «ΣΤΕΦΕΝΣΩΝ» και ΠΕΕΜΑΓΕΝ, με συσκέψεις και περιοδείες καράβι το καράβι, πρωτοστατούν στην οργάνωση της μάχης, ενώ για τη μέρα της απεργίας έχουν προγραμματίσει συγκέντρωση περιφρούρησης στις 5.30 το πρωί στην πλατεία Καραϊσκάκη.

Απευθύνουν κάλεσμα στους ναυτεργάτες όλων των ειδικοτήτων «με μαχητικότητα να πάρουμε στα χέρια μας την οργάνωση και περιφρούρηση» της απεργίας, διεκδικώντας: ΣΣΕ με αυξήσεις, επαναφορά της υποχρεωτικότητας της Εθνικής Γενικής Συλλογικής Σύμβασης, και του κατώτερου μισθού στα 751 ευρώ. Κατάργηση όλων των αντεργατικών και αντιασφαλιστικών νόμων που υπονομεύουν τις ΣΣΕ και την Κοινωνική Ασφάλιση. Μόνιμη - σταθερή εργασία για όλους, 7ωρο - 5ήμερο - 35ωρο, Κοινωνική Ασφάλιση, προστασία στη δουλειά, ενάντια στην ανεργία, με οργανικές συνθέσεις να ανταποκρίνονται στις σύγχρονες ανάγκες. Κατάργηση του ΕΝΦΙΑ, των χαρατσιών, της φοροληστείας. Να πληρώσει το μεγάλο κεφάλαιο.

Απέναντι στο αλισβερίσι εφοπλιστών - κυβέρνησης - εργατοπατέρων...

Το κάλεσμα των ταξικών ναυτεργατικών σωματείων συναντιέται με τις αγωνιστικές διαθέσεις των ναυτεργατών, οι οποίες εκφράστηκαν και χτες, όταν ναυτεργάτες των πληρωμάτων από τα καράβια του Πειραιά, ανταποκρινόμενοι στο κάλεσμα των τριών σωματείων, έσπευσαν στα γραφεία της ΠΝΟ όπου είχε προγραμματιστεί να συνεδριάσει η Εκτελεστική Επιτροπή της Ομοσπονδίας, παραμονές της απεργίας, με την παρουσία του εφοπλιστή και προέδρου του Συνδέσμου Επιχειρήσεων Επιβατηγού Ναυτιλίας (ΣΕΕΝ) Μ. Σακέλλη!

Το μαζικό «παρών» και η αποφασιστικότητα των ναυτεργατών ανάγκασαν τον εφοπλιστή να φύγει και επέβαλαν η συνεδρίαση της Εκτελεστικής Επιτροπής να πάρει τη μορφή οργανωτικής συνεδρίασης για την προετοιμασία της απεργίας.

Οσο κι αν οι συνδικαλιστές του εργοδοτικού και κυβερνητικού συνδικαλισμού - επικεφαλής των οποίων είναι ο γγ της ΠΝΟ Γ. Χαλάς και ο πρόεδρος της Ενωσης Ναυτών Αντ. Νταλακογιώργος - έκαναν τους... ανήξερους για την εμφάνιση του εφοπλιστή στα γραφεία της ΠΝΟ, ήρθε ο ίδιος ο ΣΕΕΝ λίγες ώρες αργότερα με δελτίο Τύπου να «βγάλει στη φόρα» ότι στο παρασκήνιο βρίσκεται σε εξέλιξη αλισβερίσι μεταξύ εφοπλιστών, κυβέρνησης και αυτών των συνδικαλιστών, για την υπονόμευση της απεργίας.

Συγκεκριμένα, ο ΣΕΕΝ εκφράζει την... «έκπληξή του», όπως αναφέρει, «για τη σημερινή αδικαιολόγητη απόφαση της ΠΝΟ για την πραγματοποίηση απεργίας την 3η Σεπτεμβρίου» και γιατί... «περιέργως δεν επιτράπηκε η παρουσία» του Μ. Σακέλλη στη συνεδρίαση, αν και βρέθηκε εκεί σύμφωνα με το δελτίο Τύπου «κατόπιν τηλεφωνικής συνεννόησης, σε συμφωνημένη ώρα, με σκοπό να ενημερώσει την Εκτελεστική Επιτροπή για τις νέες προτάσεις του ΣΕΕΝ».

Αναφέρει ακόμα ότι όλα αυτά είχαν προγραμματιστεί σε συνάντηση που είχε γίνει μία μέρα πριν, στο υπουργείο Ναυτιλίας, «του Συνδέσμου μας, με εκπροσώπους της ΠΝΟ, παρουσία της ηγεσίας του υπουργείου και συγκεκριμένα του τ. υπουργού κ. Κουρουμπλή, του υφυπουργού κ. Σαντορινιού», «με σκοπό τη ματαίωση της εξαγγελθείσας απεργίας την 3/9».

...και στη γνωστή επιχείρηση καλλιέργειας «κοινωνικού αυτοματισμού»...

Η συντονισμένη επιχείρηση χτυπήματος της απεργίας έχει ξεκινήσει βέβαια εδώ και μέρες, με τις γνωστές προσπάθειες ενεργοποίησης του περιβόητου «κοινωνικού αυτοματισμού», αυτήν τη φορά στο όνομα του Τουρισμού.

Ενδεικτικά, η Ομοσπονδία Συνδέσμων Γραφείων Ταξιδίων και Τουρισμού με επιστολή της ζητά από την κυβέρνηση να παρέμβει ενάντια στην απεργία, επικαλούμενη την «ταλαιπωρία των τουριστών» και τη «δυσφήμιση για τη χώρα»...

Παρέμβαση από την κυβέρνηση ζήτησε και ο Σύνδεσμος Ελληνικών Τουριστικών Επιχειρήσεων (ΣΕΤΕ), για να αποφευχθεί - όπως ανέφερε - «ο αποκλεισμός της πρόσβασης των ξένων επισκεπτών, αλλά και των Ελλήνων, σε έναν σημαντικό αριθμό προορισμών της χώρας». Μπαίνοντας στο «ψητό» της υπόθεσης, στα κέρδη των μεγαλοεπιχειρηματιών του Τουρισμού και της Ναυτιλίας, σημειώνει ότι «το 10% επί του συνόλου των άμεσων τουριστικών εσόδων της χώρας εισπράττονται τον Σεπτέμβριο».

Ο δε περιφερειάρχης Νοτίου Αιγαίου, Γ. Χατζημάρκος, ανέφερε ότι η απεργία θα καταφέρει πλήγμα στην «εξυπηρέτηση των κατοίκων των νησιών», λες και η εξουθενωτική εκμετάλλευση των ναυτεργατών από τους εφοπλιστές, η δρομολόγηση πλοίων με μόνο κριτήριο τα κέρδη τους, διασφαλίζει την εξυπηρέτηση και την ασφάλεια των νησιωτών.

Αντίστοιχα, δημοσιεύματα στον αστικό Τύπο έσπευσαν να κάνουν λόγο για «μαξιμαλιστικές αξιώσεις» όσον αφορά τα αιτήματα των ναυτεργατών.

Αγώνας που αφορά συνολικά τους εργαζόμενους και το λαό

Απέναντι στη συντονισμένη επίθεση ενάντια στην απεργία, τα ταξικά ναυτεργατικά σωματεία καλούν τους εργαζόμενους, τους αυτοαπασχολούμενους και τους μικρομεσαίους αγρότες σε αλληλεγγύη και απομόνωση των δυνάμεων του «κοινωνικού αυτοματισμού». Οπως υπογραμμίζουν, ο αγώνας των ναυτεργατών είναι δίκαιος, μπορεί να ενισχύσει την πάλη συνολικά του λαού απέναντι στην κλιμακούμενη αντιλαϊκή πολιτική.

Στα επιβατηγά πλοία (ακτοπλοϊκά, πορθμεία, μεσογειακά τουριστικά), από το 2009 έως το 2017, η ανανέωση των ΣΣΕ γίνεται με μηδενικές αυξήσεις, την ίδια ώρα που έχει εκτοξευτεί η κερδοφορία των εφοπλιστών. Παράλληλα, τα ταξικά ναυτεργατικά σωματεία δίνουν αδιάκοπη μάχη για την εφαρμογή των Συμβάσεων, καθώς καταστρατηγούνται συνεχώς από τους εφοπλιστές.

Οπως επιβεβαιώνει άλλωστε και η πρόσφατη πυρκαγιά στο ακτοπλοϊκό πλοίο «Ελ. Βενιζέλος», ο αγώνας των ναυτεργατών αφορά και την ίδια την προστασία της ζωής στη θάλασσα.

Μια ματιά, για παράδειγμα, στα δρομολόγια των ακτοπλοϊκών πλοίων, όπου το υπουργείο Ναυτιλίας έχει αδειοδοτήσει ταξίδια - οδύσσειες για να καλυφθούν τα τεράστια κενά που αφήνουν στις ακτοπλοϊκές συγκοινωνίες οι εφοπλιστές, αποδρομολογώντας πλοία όταν δεν τους συμφέρει, σε συνδυασμό με τις δραστικά μειωμένες οργανικές συνθέσεις, αλλά και την υποσυντήρηση των πλοίων, είναι αρκετή για να διαπιστωθούν τα εξαντλητικά ωράρια, ακόμα και με 72 ώρες δουλειάς τη βδομάδα. Αποτέλεσμα είναι οι απανωτές βλάβες και τα ναυτικά ατυχήματα.

Οι εφοπλιστές των επιβατηγών πλοίων, μάλιστα, προσήλθαν σε διαπραγμάτευση για τη ΣΣΕ αξιώνοντας μείωση κατά 50% του επιδόματος των εξπρές δρομολογίων, τα οποία κυριαρχούν ειδικά τη θερινή περίοδο, αλλά και μείωση κατά 50% του ημερομισθίου των ναυτεργατών για την τελευταία μέρα παραμονής τους στο καράβι, πριν δηλαδή αντικατασταθούν.

Οσο για τη βελτιωμένη πρόταση που λένε ότι έχουν, προβλέπει αύξηση... 1% στο μισθό, όταν η ΑΝΕΚ έκλεισε το 2017 με κέρδη 9,8 εκατ. ευρώ, από 0,6 εκατ. το 2016, η «Attica» (στην οποία ανήκουν η «Blue Star», η «Superfast», ενώ εξαγόρασε και την HSW) είχε κέρδη για το 2017 50,36 εκατ. ευρώ, και οι «Μινωικές Γραμμές» (ανήκουν στον ιταλικό όμιλο «Γκριμάλντι») 4,1 εκατ. ευρώ. Για το 2018 η κερδοφορία τους αναμένεται να είναι ακόμα πιο αυξημένη, αφού πριν τον Αύγουστο τα στοιχεία τους έδειχναν 2% αύξηση στη κίνηση των επιβατών.

Τα πανιά της επιθετικότητας των εφοπλιστών φουσκώνει η κυβέρνηση ΣΥΡΙΖΑ - ΑΝΕΛ, η οποία, την ίδια ώρα που προπαγανδίζει την επαναφορά των ΣΣΕ, στρώνει το δρόμο στη μεγαλοεργοδοσία, ενισχύοντας με απανωτά μέτρα το ήδη αντιδραστικό θεσμικό πλαίσιο, για να ξεμπερδεύουν μια κι έξω με τις ΣΣΕ. Είναι χαρακτηριστικό ότι τον περασμένο Απρίλη, και ενώ ήταν σε εξέλιξη οι διαπραγματεύσεις των εφοπλιστών των επιβατηγών πλοίων με την ΠΝΟ για την υπογραφή ΣΣΕ, η κυβέρνηση επιδίωξε να περάσει Υπουργική Απόφαση που προέβλεπε τη ναύλωση καραβιών στις εσωτερικές θαλάσσιες μεταφορές με σημαίες ευκαιρίας και με ελάχιστη στελέχωση (το λεγόμενο «safe manning»), που σημαίνει χωρίς οργανική σύνθεση και με ναυτεργάτες ανασφάλιστους, χωρίς κανένα συγκροτημένο εργασιακό δικαίωμα και Συλλογική Σύμβαση, αυξάνοντας τους κινδύνους σε βάρος της ανθρώπινης ζωής στη θάλασσα, με το πρόσχημα της «ανεπάρκειας πλοίων»...



Ο καθημερινός ΡΙΖΟΣΠΑΣΤΗΣ 1 ευρώ