ΡΙΖΟΣΠΑΣΤΗΣ
ΡΙΖΟΣΠΑΣΤΗΣ
Τρίτη 30 Αυγούστου 2016
Σελ. /20
ΠΟΛΙΤΙΚΗ
ΣΥΓΚΥΒΕΡΝΗΣΗ - ΚΟΥΑΡΤΕΤΟ
Βιασύνη για την υλοποίηση των «προαπαιτούμενων» του κεφαλαίου

Να «τρέξουν» τα αντιλαϊκά προαπαιτούμενα μέτρα τόσο της πρώτης όσο και της δεύτερης «αξιολόγησης» δεσμεύτηκαν Τσακαλώτος και Σταθάκης στις Βρυξέλλες

Από παλιότερη συνάντηση του Ευ. Τσακαλώτου με τον Π. Μοσκοβισί

Eurokinissi

Από παλιότερη συνάντηση του Ευ. Τσακαλώτου με τον Π. Μοσκοβισί
Την αποφασιστικότητα και τη δέσμευση της συγκυβέρνησης ΣΥΡΙΖΑ - ΑΝΕΛ να επιταχύνει την προώθηση και υλοποίηση των αντιλαϊκών αναδιαρθρώσεων που περιλαμβάνονται στην πρώτη και τη δεύτερη «αξιολόγηση» του μνημονίου ήρθε να επιβεβαιώσει η χτεσινή συνάντηση, στις Βρυξέλλες, ανάμεσα στον υπουργό Οικονομικών, Ευ. Τσακαλώτο, τον υπουργό Οικονομίας, Γ. Σταθάκη, τον αναπληρωτή υπουργό Οικονομικών, Γ. Χουλιαράκη, και τον επίτροπο Οικονομικών της ΕΕ, Π. Μοσκοβισί.

Χαρακτηριστικά, κυβερνητικές πηγές ανέφεραν ότι στη συνάντηση με τον Π. Μοσκοβισί «επιβεβαιώθηκε η αναγκαιότητα να ολοκληρωθεί γρήγορα η διαδικασία με τα προαπαιτούμενα προκειμένου να εκταμιευθεί άμεσα η υποδόση των 2,8 δισ. ευρώ. Το ίδιο να συμβεί και με τα προαπαιτούμενα της δεύτερης αξιολόγησης, ούτως ώστε να ανοίξει ο δρόμος για τη ρύθμιση του χρέους».

Επιβεβαιώνεται, δηλαδή, η πρεμούρα της κυβέρνησης να προωθήσει τα μέτρα που έχει ανάγκη το κεφάλαιο, καθώς και να ενισχύσει τη «ρευστότητά» του με τη νέα υποδόση από τα δάνεια των ιμπεριαλιστικών οργανισμών, αλλά και με τη «ρύθμιση» του κρατικού χρέους, η οποία θα συνοδευτεί από νέα αντιλαϊκά μέτρα.

Στο πλαίσιο της επιτάχυνσης του αντιλαϊκού έργου της κυβέρνησης, οι ίδιες πηγές ανέφεραν ότι συμφωνήθηκε επίσης «να δημιουργηθεί ένα "κόκκινο τηλέφωνο" (crisis management) για απευθείας επικοινωνία μεταξύ Αθήνας και Βρυξελλών, προκειμένου να επιλύονται άμεσα τυχόν θέματα που ανακύπτουν», σημειώνοντας ότι «υπάρχουν μεγάλα περιθώρια βελτίωσης της συνεργασίας και πρέπει να αξιοποιηθούν».

Τέλος, σύμφωνα με την κυβέρνηση, «και οι δύο πλευρές θεωρούν σημαντικό να υπάρξει εξειδίκευση όλων των μέτρων αναδιάρθρωσης του χρέους, πριν από το τέλος του χρόνου, προκειμένου να δοθεί σαφές μήνυμα στις αγορές για τη βιωσιμότητα του ελληνικού χρέους».

Παράλληλα, στο πλαίσιο της εξασφάλισης «ρευστότητας» για τους εγχώριους επιχειρηματικούς ομίλους και της εκτέλεσης έργων που έχει ανάγκη το κεφάλαιο, ο Γ. Σταθάκης και ο αρμόδιος υφυπουργός Οικονομίας, αρμόδιος για θέματα δημοσίων επενδύσεων και ΕΣΠΑ, Αλ. Χαρίτσης, συναντήθηκαν, χτες, στις Βρυξέλλες, με την αρμόδια επίτροπο για την Περιφερειακή Πολιτική, Κορίνα Κρέτσου.

Σύμφωνα με κυβερνητικές πηγές, «συζητήθηκε εκτενώς η ομαλή ολοκλήρωση των έργων που χρηματοδοτούνται από προγράμματα της περιόδου 2007 - 2013, καθώς και η επιτυχής ενεργοποίηση των προγραμμάτων της περιόδου 2014 - 2020», ενώ σημειώνεται ότι συζητήθηκε και «η καλύτερη δυνατή αξιοποίηση των επιπλέον πόρων που θα λάβει η Ελλάδα μέσω της "ρήτρας αναθεώρησης"».

Αλλεπάλληλα αντιλαϊκά μέτρα

Στο ίδιο μήκος κύματος με τη συνάντηση με τον Π. Μοσκοβισί αναμενόταν να κινηθεί η τοποθέτηση της κυβέρνησης και στη συνεδρίαση του Euro Working Group, που πραγματοποιήθηκε επίσης χτες στις Βρυξέλλες, προκειμένου να εξετάσει, ενόψει της συνεδρίασης του Γιούρογκρουπ στις 9 Σεπτέμβρη στην Μπρατισλάβα, την πορεία υλοποίησης των 15 «εκκρεμοτήτων» από την πρώτη «αξιολόγηση» του μνημονίου, αλλά και να οριστικοποιήσει τη λίστα των αντιλαϊκών «προαπαιτούμενων» για τη δεύτερη «αξιολόγηση», κυρίαρχη θέση στην οποία κατέχουν τα νέα χτυπήματα στα Εργασιακά.

Η προθεσμία για την υλοποίηση των «εκκρεμοτήτων» της πρώτης «αξιολόγησης» και την εκταμίευση της υποδόσης των 2,8 δισ. ευρώ λήγει στις 31/10, ωστόσο, όπως αποτυπώθηκε ανάγλυφα και στη συνάντηση της κυβερνητικής αντιπροσωπείας με τον Π. Μοσκοβισί, στόχος του Μεγάρου Μαξίμου είναι να καταγραφεί σαφής «πρόοδος» μέχρι το Γιούρογκρουπ της 9ης Σεπτέμβρη, καθώς και να επιταχυνθεί αντίστοιχα η διαδικασία της δεύτερης «αξιολόγησης».

Μεταξύ των προαπαιτούμενων της πρώτης «αξιολόγησης» περιλαμβάνονται και τα εξής:

-- Ολοκλήρωση της συγκρότησης του Εποπτικού Συμβουλίου του νέου Ταμείου Ιδιωτικοποιήσεων και του κανονισμού λειτουργίας του.

-- Μεταφορά στο Ταμείο Ιδιωτικοποιήσεων της συμμετοχής του κράτους στη δεύτερη παρτίδα επιχειρήσεων (σε ΕΥΑΘ, ΕΥΔΑΠ, «Κτιριακές Υποδομές ΑΕ», ΕΛΒΟ, «Αττικό Μετρό», ΔΕΗ, ΑΔΜΗΕ και ενδεχομένως ΕΑΒ).

-- Μεταφορά μετοχών του ΟΤΕ από το Δημόσιο στο ΤΑΙΠΕΔ.

-- Απεύθυνση πρόσκλησης από το ΤΑΙΠΕΔ για την εκδήλωση ενδιαφέροντος για την Εγνατία Οδό.

-- Κύρωση από τη Βουλή της συμφωνίας ιδιωτικοποίησης της έκτασης του πρώην αεροδρομίου του Ελληνικού.

-- Αναμόρφωση των τιμολογίων της ΔΕΗ για τους μεγάλους βιομηχανικούς καταναλωτές (με κατεύθυνση τη μείωση του λεγόμενου «ενεργειακού κόστους» τους).

-- Μεταφορά στην εθνική νομοθεσία και προώθηση μέτρων για την παραπέρα προώθηση της απελευθέρωσης της αγοράς ηλεκτρικής ενέργειας και φυσικού αερίου. Εκκίνηση του διαγωνισμού για την πώληση τουλάχιστον του 20% του ΑΔΜΗΕ σε «στρατηγικό επενδυτή».

-- Κατάργηση όλων των εξαιρέσεων των χαμηλών εισφορών Υγείας.

Επιπλέον, στο μπαράζ των αντιλαϊκών αναδιαρθρώσεων που θα διαδεχτούν το «κλείσιμο» της πρώτης «αξιολόγησης», εκτός από τα νέα χτυπήματα στα Εργασιακά, περιλαμβάνονται η σταδιακή ενεργοποίηση ενός εθνικού συστήματος «Ελάχιστου Εγγυημένου Εισοδήματος», η οποία θα συνδεθεί με την «αξιολόγηση των κοινωνικών παροχών» (βλ. νέο «σφαγείο» στις παροχές - ψίχουλα για τη διαχείριση της ακραίας φτώχειας), τα νέα «δημοσιονομικά ισοδύναμα» για το «πάγωμα» της αναστολής των μισθολογικών ωριμάνσεων στους εργαζόμενους στο Δημόσιο με ειδικά μισθολόγια, νομοθεσία για την ακόμα ταχύτερη αδειοδότηση των επιχειρήσεων, αξιολόγηση των διοικήσεων των τραπεζών και του ΤΧΣ, ανάλυση των «κόκκινων» δανείων, στοχοθέτηση της απομείωσής τους και τροποποίηση του νομικού πλαισίου εξωδικαστικής διευθέτησης, ενεργοποίηση εφαρμοστικών διατάξεων για το νέο καθεστώς αξιολόγησης των δημοσίων υπαλλήλων, αλλαγή στο νομικό πλαίσιο χρηματοδότησης των πολιτικών κομμάτων κ.ά.

Παζάρια για χρέος και πλεονάσματα, με το λαό μόνιμα χαμένο

Σε ό,τι αφορά δε το Μεσοπρόθεσμο Πλαίσιο Δημοσιονομικής Στρατηγικής 2017 - 2020, ενδέχεται τελικά να κατατεθεί από την κυβέρνηση νωρίτερα μέσα στο φθινόπωρο και όχι στο τέλος του χρόνου, όπως είχε δηλώσει ο Ευ. Τσακαλώτος, καθώς φαίνεται να μπαίνει «στον πάγο» η όποια συζήτηση για προσαρμογή στους στόχους για τα πρωτογενή πλεονάσματα μετά την τυπική λήξη του μνημονίου το 2018.

Η κυβέρνηση επιδιώκει χαμηλότερα πλεονάσματα από το 3,5% που προβλέπεται στις μέχρι τώρα αποφάσεις, προκειμένου να διασφαλίσει μεγαλύτερα περιθώρια «ευελιξίας» για την κρατική στήριξη της καπιταλιστικής ανάκαμψης, ωστόσο καθώς η συζήτηση για τα πλεονάσματα συνδέεται άμεσα και με το ζήτημα της διαχείρισης του ελληνικού κρατικού χρέους - άρα και τις συνολικότερες κόντρες εντός και εκτός ΕΕ για τη διαχείριση των μεγάλων κρατικών χρεών - το θέμα παραπέμπεται για το μέλλον.

Επισήμως, αυτό που αναμένεται στα σχετικά παζάρια είναι οι συγκεκριμένες προτάσεις του Ευρωπαϊκού Μηχανισμού Σταθερότητας (ESM) για τα βραχυπρόθεσμα μέτρα διασφάλισης της βιωσιμότητας του κρατικού χρέους, στη βάση των σχετικών αποφάσεων του Γιούρογκρουπ, καθώς και η έκθεση του ΔΝΤ για το ελληνικό κρατικό χρέος.

Σε ένα τέτοιο φόντο, μετά το Γιούρογκρουπ της Μπρατισλάβας, στα μέσα Σεπτέμβρη, αναμένεται να επανέλθουν στην Αθήνα τα υψηλόβαθμα κλιμάκια του κουαρτέτου, τα οποία, σύμφωνα με πληροφορίες, θα βρεθούν και δεύτερη φορά στην Ελλάδα μετά τα μέσα Οκτώβρη και αφού θα έχουν προηγηθεί η νέα συνεδρίαση του Γιούρογκρουπ στις 10/10, η Φθινοπωρινή Σύνοδος του ΔΝΤ (7 - 9/10) και η κατάθεση του προσχεδίου του κρατικού προϋπολογισμού για το 2017 (αρχές Οκτώβρη).

Στο μεταξύ, κυβερνητικές πηγές ανέφεραν ότι η υπόθεση της ΕΛΣΤΑΤ δε συζητήθηκε στη συνάντηση της κυβερνητικής αντιπροσωπείας με τον Π. Μοσκοβισί, ωστόσο ο εκπρόσωπος της Κομισιόν, Μ. Σχοινάς, δήλωσε χτες ότι η σχετική επιστολή της Επιτροπής προς τον Ευ. Τσακαλώτο «ήταν πολύ σαφής» και ως εκ τούτου το περιεχόμενό της δεν μπορεί να υποτιμηθεί, ενώ εξέφρασε την πεποίθηση ότι το θέμα θα απασχολήσει και το Eurogroup του Σεπτέμβρη.

Επανέλαβε εξάλλου τις επισημάνσεις τόσο της επιστολής της Κομισιόν, όσο και της επιτρόπου Απασχόλησης της ΕΕ, Μ. Τίσεν, ότι η αξιοπιστία των ελληνικών στατιστικών στοιχείων της περιόδου 2010 - 2015 είναι «υπεράνω κάθε αμφιβολίας».


ΑΕΠ
Πτώση 0,9% στο β' τρίμηνο του 2016

Τη συνέχιση της πορείας συρρίκνωσης του παραγόμενου ΑΕΠ στην ελληνική οικονομία, εν μέσω και της επιβράδυνσης των ρυθμών ανάκαμψης που εκδηλώνονται στην Ευρωζώνη, επιβεβαίωσαν τα στοιχεία της ΕΛΣΤΑΤ για το β' τρίμηνο του 2016, τα οποία μάλιστα αναθεωρούν προς το χειρότερο την πρώτη εκτίμηση που είχε παρουσιαστεί πριν περίπου δύο βδομάδες.

Συγκεκριμένα, σύμφωνα με τα χτεσινά στοιχεία της στατιστικής υπηρεσίας, το ΑΕΠ στο β' τρίμηνο του 2016 παρουσίασε μείωση 0,9% σε σχέση με το αντίστοιχο τρίμηνο του 2015 (έναντι μείωσης 0,7% που είχε ανακοινωθεί στην πρώτη εκτίμηση της ΕΛΣΤΑΤ), ενώ σε σχέση με το α' τρίμηνο του 2016 παρουσίασε οριακή αύξηση 0,2% (έναντι αύξησης 0,3% που είχε ανακοινωθεί στην πρώτη εκτίμηση).

Επίσης, η ΕΛΣΤΑΤ αναθεώρησε προς το χειρότερο σε ύφεση 1% την πορεία του ΑΕΠ για το α' τρίμηνο σε ετήσια βάση (από ύφεση 0,8% κατά την πρώτη εκτίμηση).

Σύμφωνα με την ΕΛΣΤΑΤ, η δυσμενής αναθεώρηση είναι αποτέλεσμα της χρησιμοποίησης στοιχείων που δεν ήταν διαθέσιμα κατά την πρώτη εκτίμηση. Τα στοιχεία αυτά, αναφέρει, είναι είτε μηνιαία (όπως του Ιούνη για το ισοζύγιο πληρωμών), είτε τριμηνιαία (όπως για τον κύκλο εργασιών των κλάδων των υπηρεσιών και για την έρευνα εργατικού δυναμικού).

Σε ετήσια βάση, τα επιμέρους στοιχεία που μετέχουν στη διαμόρφωση του ΑΕΠ είχαν ως εξής:

-- Οι ακαθάριστες επενδύσεις παγίου κεφαλαίου αυξήθηκαν 7%

-- Μείωση 11,4% παρουσίασαν οι εξαγωγές αγαθών και υπηρεσιών

-- Μείωση 7,1% παρουσίασαν οι εισαγωγές αγαθών και υπηρεσιών

-- Η συνολική τελική καταναλωτική δαπάνη παρουσίασε μείωση 1,9%.



Ο καθημερινός ΡΙΖΟΣΠΑΣΤΗΣ 1 ευρώ