ΡΙΖΟΣΠΑΣΤΗΣ
ΡΙΖΟΣΠΑΣΤΗΣ
Τετάρτη 30 Δεκέμβρη 2015
Σελ. /24
ΠΟΛΙΤΙΚΗ
ΥΠΟΥΡΓΟΣ ΥΠΟΔΟΜΩΝ, ΜΕΤΑΦΟΡΩΝ ΚΑΙ ΔΙΚΤΥΩΝ
Το 2020 και χρυσοπληρωμένο από το λαό το Μετρό Θεσσαλονίκης

Επανέναρξη των εργασιών στη βασική γραμμή μέσα στο πρώτο 10ήμερο του Γενάρη εξήγγειλε ο Χρ. Σπίρτζης

Από τη χτεσινή ομιλία του Χρ. Σπίρτζη σε φορείς της Θεσσαλονίκης

MotionTeam

Από τη χτεσινή ομιλία του Χρ. Σπίρτζη σε φορείς της Θεσσαλονίκης
Την επανέναρξη των εργασιών στη βασική γραμμή του Μετρό Θεσσαλονίκης, μέσα στο πρώτο δεκαήμερο του Γενάρη, την ενεργοποίηση της συμπληρωματικής σύμβασης ύψους 25 εκατ. ευρώ για τη συνέχιση των αρχαιολογικών εργασιών και την πλήρη επανεκκίνηση του έργου μέχρι την 1η Φλεβάρη, εξήγγειλε χτες ο υπουργός Υποδομών, Μεταφορών και Δικτύων, Χρ. Σπίρτζης, κατά την επίσκεψη που πραγματοποίησε στη Θεσσαλονίκη, προκειμένου να ενημερώσει τους φορείς της πόλης για τις εξελίξεις στο πολύπαθο έργο.

Με βάση τα νέα χρονοδιαγράμματα, η πρώτη φάση του έργου που αφορά το μεγαλύτερο μέρος των έργων πολιτικού μηχανικού, θα ολοκληρωθεί το Μάρτη του 2017, ενώ αναφέρεται ότι το έργο θα παραδοθεί προς χρήση στους κατοίκους της Θεσσαλονίκης μέσα στο πρώτο εξάμηνο του 2020.

Θυμίζουμε ότι η σύμβαση κατασκευής του έργου με την ανάδοχο κοινοπραξία ΑΕΓΕΚ, «Impregilo», «Ansaldo», «Seli» και «Ansaldobreda» (AIASA) υπογράφηκε τον Απρίλη του 2006 και προβλεπόταν χρόνος περάτωσης το 2012, με προϋπολογισμό περίπου 1 δισ. ευρώ. Η κατασκευή του έργου ξεκίνησε τον Ιούνη του 2006, με πρώιμη μελέτη και με το σύστημα «μελέτη - κατασκευή». Το 2012 συμφωνήθηκε τετραετής παράταση και ολοκλήρωση του έργου το 2016. Τώρα παραπέμπεται στο 2020...

Το έργο παραμένει στάσιμο εδώ και ένα χρόνο, μετά την αίτηση της κατασκευάστριας κοινοπραξίας για διάλυση της σύμβασης. Σε κάθε περίπτωση και με τα όσα ανακοίνωσε χτες ο υπουργός, επιβεβαιώνεται ότι η πολιτική των ιδιωτικοποιήσεων μέσα στην οποία εντάσσεται και η ανάθεση των δημόσιων έργων σε ιδιώτες εργολάβους, η οποία συνεχίζεται και από τη συγκυβέρνηση ΣΥΡΙΖΑ - ΑΝΕΛ, δε θέλει και δεν μπορεί να εξασφαλίσει την κατασκευή των έργων χωρίς το κόστος τους να εκτιναχθεί στα ύψη, χωρίς να υπάρχουν τεράστιες καθυστερήσεις, χωρίς να βάζουν σε κίνδυνο την εργασία και τα δικαιώματα των εργαζομένων σ' αυτά, αλλά και τις αρχαιότητες.

Σύμφωνα, λοιπόν, με όσα είπε ο υπουργός, η διαπραγμάτευση με τους εκπροσώπους της κοινοπραξίας που έχουν αναλάβει την κατασκευή του μετρό ολοκληρώθηκε και συμφωνήθηκε ότι θα γίνουν αμοιβαία σεβαστές οι αποφάσεις των διαιτητικών δικαστηρίων στα οποία έχει προσφύγει η ανάδοχος του έργου, διεκδικώντας περίπου 1 δισ. ευρώ επιπλέον από την αρχική σύμβαση. Μέχρι τώρα έχουν εκδικαστεί διεκδικήσεις ύψους 600 εκατ. ευρώ και έχουν αναγνωριστεί στην ανάδοχο περίπου 80 εκατ. ευρώ. Επιχειρώντας να καθησυχάσει ότι το Δημόσιο δε θα κληθεί να πληρώσει επιπλέον υπέρογκα ποσά στην ανάδοχο, μέσω των διαιτητικών δικαστηρίων, ο Χρ. Σπίρτζης ανακοίνωσε ότι την εκδίκαση της μιας μεγάλης διαιτησίας, με την οποία η κοινοπραξία διεκδικεί περισσότερα από 350 εκατ. ευρώ, θα αναλάβει η πρόεδρος του Αρείου Πάγου και πρώην υπηρεσιακή πρωθυπουργός.

Σε κάθε περίπτωση, είπε πως τα διαιτητικά δικαστήρια θα ολοκληρωθούν μέσα στο πρώτο 4μηνο του 2016. Στη συνέχεια, η κατασκευάστρια κοινοπραξία θα άρει την αίτηση διάλυσης της σύμβασης που έχει καταθέσει από το Δεκέμβρη του 2014 και το Δημόσιο θα άρει τις αμφισβητήσεις του προς τις διαιτητικές αποφάσεις.

Στο μεταξύ, στην κατασκευή της κεντρικής γραμμής του έργου, ως υπερεργολάβος, μπήκε η εταιρεία «Ακτωρ» (τον τελευταίο χρόνο είχε μπει στο σχήμα ως σύμβουλος των τραπεζών), που έχει αναλάβει και την κατασκευή της επέκτασης προς την Καλαμαριά.

Προαναγγελία για... «εξορθολογισμό» των μισθών των εργαζομένων

Σε ό,τι αφορά το μέλλον των εργαζομένων, ο υπουργός προανήγγειλε επαναπρόσληψή τους, αλλά με νέους όρους και μείωση μισθών. Είπε ότι «οι εργαζόμενοι που απολύθηκαν, θα επανέλθουν στις δουλειές τους και οι μισθοί δε θα είναι με το διαλυμένο εργασιακό πλαίσιο που υπάρχει στη χώρα». Εσπευσε, όμως, να προσθέσει ότι «θα πρέπει να γίνει εξορθολογισμός και των μισθών».

Στο μεταξύ, από τη Δευτέρα ξεκίνησαν οι απολύσεις και των τελευταίων εργαζομένων που απέμειναν στο έργο. Οι εργαζόμενοι ενημερώθηκαν πως θα επαναπροσληφθούν στις αρχές Γενάρη από τον νέο υπερεργολάβο.

«Θολό» άφησε το τοπίο ο υπουργός σε ό,τι αφορά την κατασκευή του σταθμού «Βενιζέλου». Θυμίζουμε ότι η τελευταία απόφαση του ΚΑΣ αναιρεί την προηγούμενη, που μιλούσε για απόσπαση και επανατοποθέτηση και προβλέπει διατήρηση των αρχαίων και ανάδειξή τους κατά χώραν. Ο υπουργός «συνέστησε» να «σταματήσουμε να ασχολούμαστε με τον τρόπο που θα γίνει ο σταθμός» και ανέφερε πως υπάρχουν ικανοί αρχαιολόγοι και μηχανικοί, οι οποίοι μέσα στο χρονοδιάγραμμα θα υποδείξουν τις λύσεις ώστε και τα αρχαία να αναδειχθούν και ο σταθμός να γίνει. Διαβεβαίωσε ότι το 2020 το μετρό θα ολοκληρωθεί και θα παραδοθεί προς χρήση μαζί με το σταθμό της Βενιζέλου. Παράλληλα, με αφορμή τις αποφάσεις του ΚΑΣ για το σταθμό «Βενιζέλου», άφησε αιχμές για τη δομή, τη σύνθεση και τη λειτουργία του.

Στα αιτήματα φορέων των εμπόρων για μέτρα στήριξης των «μετρόπληκτων», ο υπουργός είπε πως δε βλέπει να υπάρχει τέτοια δυνατότητα.

Σε ό,τι αφορά, τέλος, την επέκταση του μετρό για τη βορειοδυτική Θεσσαλονίκη, παρέπεμψε στο μέλλον και «έδειξε» κατασκευή μέσω ΣΔΙΤ.

Για το αεροδρόμιο «Μακεδονία» και τον ΟΑΣΘ

Στο πλαίσιο της παρουσίας του στη Θεσσαλονίκη, ο Χρ. Σπίρτζης επισκέφτηκε και το αεροδρόμιο «Μακεδονία» και ανακοίνωσε ότι με βάση το νέο χρονοδιάγραμμα, το έργο της επέκτασης του διαδρόμου προσαπογείωσης 10-28 του αεροδρομίου θα ολοκληρωθεί το Μάρτη του 2017.

Οπως είπε, «με το νέο χρονοδιάγραμμα που συμφωνήσαμε, το έργο θα ολοκληρωθεί το Μάρτιο του 2017, στο πλαίσιο αυτού του ΕΣΠΑ», ενώ έσπευσε να διαβεβαιώσει ότι δεν υπάρχει πιθανότητα απένταξης και ότι η κυβέρνηση, μετά μάλιστα την ιδιωτικοποίηση των 14 περιφερειακών αεροδρομίων, θα τηρήσει συνολικά τις δεσμεύσεις της για ολοκλήρωση των έργων στα αεροδρόμια Θεσσαλονίκης, Χανίων και Σκιάθου.

Τέλος, ο υπουργός αναφέρθηκε και στις συμβάσεις του ΟΑΣΘ με το ελληνικό Δημόσιο και τις επιδοτήσεις που λαμβάνει. Συγκεκριμένα, ανέφερε πως «ο ΟΑΣΘ διαχρονικά δεν τηρεί τη σύμβαση που έχει με το ελληνικό Δημόσιο. Αν δε λυθούν τα προβλήματα που υπάρχουν, δε θα υπάρξει και επιδότηση».

Ειδικότερα μίλησε για αδιαφάνεια, παραπέμποντας σε παρατηρήσεις του Συμβουλίου Αστικών Συγκοινωνιών Θεσσαλονίκης (ΣΑΣΘ), σχετικά με το γεγονός ότι ο ΟΑΣΘ δε δίνει στοιχεία για το μεταφορικό του έργο, ενώ δεν έχει προχωρήσει και στην εφαρμογή του ηλεκτρονικού εισιτηρίου.

ΛΗΞΙΠΡΟΘΕΣΜΕΣ ΟΦΕΙΛΕΣ ΣΤΗΝ ΕΦΟΡΙΑ
«Απογείωση» 1,5 δισ. το Νοέμβρη

Τον υψηλότερο ρυθμό που έχει καταγραφεί στη διάρκεια του 2015 εμφάνισαν το Νοέμβρη τα κάθε είδους ληξιπρόθεσμα χρέη στην Εφορία, σε μια εξέλιξη που συνδυάζεται με τα πολλαπλά χαράτσια της περιόδου (ΕΝΦΙΑ, φόροι εισοδήματος, ρυθμίσεις για παλαιότερης κοπής αντιλαϊκούς φόρους κ.ά.).

Σύμφωνα με τα στοιχεία της Γενικής Γραμματείας Δημοσίων Εσόδων (ΓΓΔΕ) του υπουργείου Οικονομικών, οι νέες οφειλές που χαρακτηρίστηκαν ληξιπρόθεσμες το Νοέμβρη έφτασαν το 1,5 δισ. ευρώ. Είναι χαρακτηριστικό ότι τον ίδιο μήνα, η μάζα των φορολογικών εσόδων που εισέρρευσε στο κρατικό ταμείο εμφάνισε σημάδια ανάκαμψης, μετά και τα μέτρα τόνωσης της φοροληστείας των λαϊκών στρωμάτων που έβαλε σε εφαρμογή η συγκυβέρνηση ΣΥΡΙΖΑ - ΑΝΕΛ.

Στο 11μηνο (Γενάρης - Νοέμβρης), τα νέα ληξιπρόθεσμα χρέη διαμορφώνονται στα 11,8 δισ. ευρώ, ενώ το εμφανιζόμενο συνολικό ληξιπρόθεσμο χρέος διαμορφώθηκε στα 83,6 δισ. ευρώ.

Σύμφωνα, επίσης, με τα στοιχεία της ΓΓΔΕ, το «αποτελεσματικό» ληξιπρόθεσμο χρέος για το 2015 (αυτό που εμφανίζει μεγαλύτερες πιθανότητες είσπραξης, αφού δεν περιλαμβάνει οφειλές όπως είναι τα φορολογικά πρόστιμα και οι καταπτώσεις εγγυήσεων δανείων που δόθηκαν από το κράτος σε ιδιώτες) ανήλθε σε 7,2 δισ. ευρώ το Νοέμβρη και αφορά κατά κύριο λόγο σε ΕΝΦΙΑ, ΦΠΑ και φόρο εισοδήματος.

Τα παραπάνω σηματοδοτούν και τα διαχειριστικά ζόρια του κεφαλαίου και της συγκυβέρνησης, που μέχρι πριν από λίγο καιρό επιχειρούσε να διαφημίσει τη «φορολογική συμμόρφωση» στα μέτρα της φορολογικής αφαίμαξης των λαϊκών στρωμάτων. Πλέον θεωρείται βέβαιο ότι τα ληξιπρόθεσμα χρέη θα διογκωθούν περαιτέρω, καθώς στις «υποχρεώσεις» του Δεκέμβρη προστίθενται και τα τέλη κυκλοφορίας.

«ΑΣΤΕΡΑΣ ΒΟΥΛΙΑΓΜΕΝΗΣ»
«Επεσαν» οι υπογραφές για την ιδιωτικοποίηση

Συμφωνία μεταξύ του ΤΑΙΠΕΔ και της Εθνικής Τράπεζας με τον επιχειρηματικό όμιλο «Jermyn Street Real Estate» υπογράφτηκε χτες για την ιδιωτικοποίηση του «Αστέρα Βουλιαγμένης», σε μια ακόμα εξέλιξη ενταγμένη στη συνολικότερη παράδοση ολόκληρου του παραλιακού μετώπου της Αττικής στα μεγάλα επιχειρηματικά συμφέροντα.

Υπενθυμίζουμε ότι το Συμβούλιο της Επικρατείας (ΣτΕ) είχε μπλοκάρει το σχέδιο που είχε καταθέσει ο «ενδιαφερόμενος» επιχειρηματικός όμιλος για την κατασκευή 100 πολυτελών «καμπανών», καθώς θεωρήθηκε «αυξημένη δόμηση», ενώ η συμφωνία που υπογράφηκε χτες προβλέπει... «ήπια οικιστική ανάπτυξη». Πιο συγκεκριμένα, προβλέπεται η κατασκευή 13 πολυτελών καμπανών, δύο ξενοδοχείων έξι αστέρων και άλλα παρόμοια που αφορούν στην εξασφάλιση της κερδοφορίας που απαιτεί ο μονοπωλιακός όμιλος, κάνοντας βέβαια την περιοχή απρόσιτη για τις εργατικές - λαϊκές οικογένειες.

Με το νέο σχέδιο εκτιμάται ότι το ΣτΕ θα συμφωνήσει ώστε να προχωρήσει η... «αξιοποίηση». Σύμφωνα με πληροφορίες που διέρρευσαν από το ΤΑΙΠΕΔ, «εντός του επόμενου τριμήνου εκτιμάται ότι το ΣτΕ θα δώσει την έγκρισή του στο νέο και πιο φιλικό στο περιβάλλον σχέδιο, οπότε και αναμένεται να ολοκληρωθεί η πώληση της "Αστήρ Παλλάς" στο fund».

Στο επενδυτικό σχήμα συμμετέχουν κεφάλαια από Κουβέιτ και Ηνωμένα Αραβικά Εμιράτα, καθώς και η τουρκική «Dogus». Το τίμημα φέρεται να ανέρχεται στα 400 εκατ. ευρώ, όπως είχε αρχικά συμφωνηθεί.



Μνημεία & Μουσεία Αγώνων του Λαού
Ο καθημερινός ΡΙΖΟΣΠΑΣΤΗΣ 1 ευρώ