ΡΙΖΟΣΠΑΣΤΗΣ
ΡΙΖΟΣΠΑΣΤΗΣ
Σάββατο 30 Νοέμβρη 2019 - Κυριακή 1 Δεκέμβρη 2019
Σελ. /40
ΕΡΓΑΤΙΚΑ
Να δυναμώσουμε τον αγώνα για Ναυπηγική Βιομηχανία στην υπηρεσία του λαού

Συζήτηση με μέλη της ΤΕ Βιομηχανίας της ΚΟ Αττικής, ενόψει της εκδήλωσης του Κόμματος την Τετάρτη 4/12

Εκδήλωση με θέμα «Η Ναυπηγοεπισκευαστική Βιομηχανία στη δίνη των ιμπεριαλιστικών ανταγωνισμών. Η πρόταση του ΚΚΕ είναι η μόνη συμφέρουσα για τους εργαζόμενους στη Ναυπηγοεπισκευή και το λαό μας» οργανώνουν οι ΚΟΒ Ναυπηγείων και Μετάλλου Αθήνας της ΤΕ Βιομηχανίας της ΚΟ Αττικής του ΚΚΕ.

Η εκδήλωση θα γίνει την Τετάρτη 4/12, στις 6.30 μ.μ. στο δημαρχείο Χαϊδαρίου (αίθουσα συνεδριάσεων του Δημοτικού Συμβουλίου).

Θα μιλήσει ο Ηλίας Τσιμπουκάκης, μέλος της Επιτροπής Περιοχής της ΚΟ Αττικής.

Για την πρωτοβουλία και τους στόχους της μιλούν στον «Ριζοσπάστη» τα μέλη της Τομεακής Επιτροπής Βιομηχανίας της ΚΟ Αττικής, Σωτήρης Πουλικόγιαννης, πρόεδρος του Συνδικάτου Μετάλλου Αττικής και Ναυπηγοεπισκευαστικής Βιομηχανίας Ελλάδας, και Παναγιώτης Καραμαγκιόλας.

***

-- Η πρωτοβουλία της ΤΕ Βιομηχανίας οργανώνεται σε μια περίοδο που καταγράφονται μια σειρά εξελίξεων γύρω από τη ναυπηγοεπισκευαστική βιομηχανία. Πώς μπορούμε να συνοψίσουμε τις εξελίξεις αυτές;

Σωτήρης Πουλικόγιαννης: Η ναυπηγοεπισκευαστική βιομηχανία, ένα σημαντικό κομμάτι του κλάδου του Μετάλλου, βρίσκεται ακόμα με το ενάμισι πόδι στην κρίση. Την ίδια στιγμή, όμως, μια προσεκτική ματιά στις εξελίξεις δείχνει ότι οι επιχειρήσεις ετοιμάζονται να κινηθούν σε τροχιά ανάπτυξης.


Σήμερα, τα ναυπηγεία σε Σκαραμαγκά και Ελευσίνα είναι στην ουσία κλειστά. Οι εργαζόμενοι πληρώνονται από το πρόγραμμα του Πολεμικού Ναυτικού έναν μισθό μειωμένο κατά 35%. Βρίσκονται σε μόνιμη ανασφάλεια, δεν ξέρουν αν αύριο θα έχουν δουλειά και με τι όρους. Αντίστοιχα, στη Ναυπηγοεπισκευαστική Ζώνη οι εργαζόμενοι κινούνται συνεχώς μεταξύ ανεργίας και εργασίας, ανάλογα με το πότε και πόσες δουλειές μπαίνουν. Δίνουν μάχη για την εφαρμογή της Συλλογικής Σύμβασης που έχουν υπογράψει, αφού οι εργοδότες προσπαθούν συνέχεια να παραβιάζουν τους όρους της. Στη Σύρο, όπου ολοκληρώθηκε το πέρασμα του ναυπηγείου από τον όμιλο Ταβουλάρη στην αμερικανικών συμφερόντων «ΟΝΕΧ», οι εργαζόμενοι δουλεύουν πλέον μέσω εργολάβου, δεν υπάρχει μόνιμη και σταθερή εργασία. Πάνω σε αυτό το έδαφος έρχονται οι επενδυτές.

Οσον αφορά το θεσμικό πλαίσιο, με το νόμο 4607/2019 προβλέπεται η χρησιμοποίηση αιγιαλών σε όλη την Ελλάδα για την εξυπηρέτηση ναυπηγοεπισκευαστικών επιχειρήσεων. Την «απελευθέρωση» αυτή χαιρέτισε η Ενωση Εφοπλιστών προβλέποντας «τεράστια ανάπτυξη» της ναυπηγοεπισκευαστικής βιομηχανίας στα λιμάνια της Βόρειας Ελλάδας.

Στον Πειραιά ξεδιπλώνονται το master plan της «COSCO» και το ενδιαφέρον του κινεζικού μονοπωλίου να εξασφαλίσει άδεια ναυπηγείου. Ενδιαφέρον για τα ναυπηγεία της Ελευσίνας, μετά από αυτά της Σύρου, έχει εκδηλώσει η «ONEX». Τα παραπάνω έχουν να κάνουν με τα σχέδια μετατροπής της χώρας σε διαμετακομιστικό κόμβο, που διαμορφώνουν συνθήκες ανάπτυξης της ναυπηγοεπισκευής, αλλά και με τα εξοπλιστικά προγράμματα - μαμούθ σε συνθήκες όξυνσης των ενδοϊμπεριαλιστικών ανταγωνισμών.

Από πρόσφατη περιοδεία του Κόμματος στα Ναυπηγεία Ελευσίνας
Από πρόσφατη περιοδεία του Κόμματος στα Ναυπηγεία Ελευσίνας
Παναγιώτης Καραμαγκιόλας: Το ενδιαφέρον των επιχειρηματικών ομίλων εκδηλώνεται ακριβώς γιατί προκύπτουν μεγάλα περιθώρια κερδοφορίας. Στα χρόνια της κρίσης συρρικνώθηκαν, συγχωνεύθηκαν, καταστράφηκαν μονάδες και υποδομές, με τους εργαζόμενους και τις οικογένειές τους να καταδικάζονται στην ανεργία και τη φτώχεια. Αλλά και πριν από την κρίση, η ενσωμάτωση της Ελλάδας στην ΕΕ και η πολιτική των αστικών κυβερνήσεων συνολικότερα οδήγησε σε οδυνηρές συνέπειες για τους εργαζόμενους και για τις παραγωγικές δυνατότητες της χώρας. Μεγάλο κομμάτι της ναυπήγησης έχει συγκεντρωθεί στα χέρια επιχειρηματικών κολοσσών σε Γερμανία, Δανία, Ιταλία, Τουρκία. Σήμερα, λιμάνια και ναυπηγεία αξιοποιούνται στην κατεύθυνση της πολιτικής των κυβερνήσεων που θέλουν την Ελλάδα να παίζει το ρόλο του γεωστρατηγικού «μεντεσέ». Ο ελληνόκτητος εμπορικός στόλος είναι εξάλλου ενταγμένος στο στρατηγικό σχεδιασμό των ιμπεριαλιστικών επεμβάσεων και πολέμων ως το 4ο όπλο του ΝΑΤΟ.

Κέρδη για το κεφάλαιο, χτύπημα των εργατικών κατακτήσεων και δικαιωμάτων

-- Πώς επιδρούν τα παραπάνω στους εργαζόμενους στα ναυπηγεία, στη Ζώνη, στις επιχειρήσεις του κλάδου;

Σ. Π.: Κυβέρνηση, μονοπωλιακοί όμιλοι, εφοπλιστές, επιμελητήρια παρεμβαίνουν στις εξελίξεις με γνώμονα τους στόχους της κερδοφορίας και της ανταγωνιστικότητας και όχι τις ανάγκες των εργαζομένων και του λαού. Θεωρούν προϋπόθεση τη φθηνή και «ευέλικτη» εργατική δύναμη, την επέκταση της εργολαβοποίησης και των «δουλεμπορικών», την κατάργηση κατακτήσεων που έχουν να κάνουν με το ωράριο, με τα μέτρα για την υγεία και την ασφάλεια των εργαζομένων, με τις ρυθμίσεις για την προστασία του περιβάλλοντος.

Η πίεση στους εργαζόμενους να αποδεχθούν την κατάσταση αυτή εκφράζεται και μέσα από την παρέμβαση αστικών και οπορτουνιστικών δυνάμεων, που καλλιεργούν τα επιχειρήματα κυβέρνησης και εργοδοσίας και στο συνδικαλιστικό πεδίο. Ετσι, «συμβουλεύουν» τους εργαζόμενους να εγκαταλείψουν τις «κόκκινες γραμμές», δηλαδή Συλλογικές Συμβάσεις, δικαιώματα και διεκδικήσεις, στο όνομα της διευκόλυνσης των επενδύσεων και της ανάπτυξης.

Π. Κ.: Η κυβέρνηση και τα αστικά κόμματα εξυμνούν τα αμερικανικά επιχειρηματικά συμφέροντα, τους κινεζικούς μονοπωλιακούς κολοσσούς και όποιους άλλους επενδυτές εμφανιστούν. Επιδιώκουν να στοιχίσουν τους εργαζόμενους στη γραμμή που λέει πως «θα έχουμε πολέμους, άρα θα έχουμε δουλειά», το πιο επικίνδυνο σκεπτικό που μπορεί να υιοθετήσει ένας εργάτης. Είναι χαρακτηριστικό ότι πρόσφατα ελλιμενίστηκε για δεύτερη φορά το αμερικανικό ταχύπλοο μεταφοράς στρατευμάτων «USNS Carson City» του αμερικανικού Πολεμικού Ναυτικού στο λιμάνι της Σύρου. Πρόκειται για εξέλιξη που επιβεβαιώνει τα σχέδια της λειτουργίας του ναυπηγείου ως μιας «άτυπης βάσης» των ΗΠΑ και ένα παράδειγμα που δείχνει πως η ανάπτυξη του κλάδου βαδίζει χέρι χέρι με τις ιμπεριαλιστικές στρατιωτικές επεμβάσεις, εκθέτοντας το λαό σε μεγάλους κινδύνους.

Συζητάμε πλατιά για τους δύο δρόμους, για την ανάγκη ισχυροποίησης του ΚΚΕ

-- Σε ποια κατεύθυνση καλεί το ΚΚΕ τους εργαζόμενους να αναζητήσουν διέξοδο στα προβλήματα που αφορούν στους όρους αμοιβής και εργασίας, αλλά και τους στόχους που καλείται να υπηρετήσει ο κλάδος;

Π. Κ.: Λέμε στους εργαζόμενους ότι στο δρόμο της καπιταλιστικής ανάπτυξης πάντα υπάρχουν «κοντά ποδάρια», αφού τη φάση της ανάπτυξης διαδέχεται αργά ή γρήγορα η κρίση. Διέξοδος και πραγματική λύση είναι η ναυπηγική βιομηχανία να υπηρετεί τις εργατικές - λαϊκές ανάγκες, με κεντρικό επιστημονικό σχεδιασμό, με εργατικό έλεγχο, συμβάλλοντας με τον τρόπο αυτό στην ανάπτυξη και άλλων κλάδων, όπως των Μεταφορών, της Ενέργειας, της χαλυβουργίας.

Η εκδήλωση που οργανώνουμε, οι εξορμήσεις και οι περιοδείες για την προετοιμασία της εντάσσονται στη δράση για την ισχυροποίηση του Κόμματος στους χώρους δουλειάς, σε χώρους στρατηγικής σημασίας. Επιδιώκουμε ταυτόχρονα να δυναμώσει ο αγώνας πλάι στο Συνδικάτο Μετάλλου και Ναυπηγοεπισκευαστικής Βιομηχανίας Ελλάδας, να γίνουν βήματα στη συνειδητοποίηση της ανάγκης να αλλάξει ο συσχετισμός δυνάμεων στα επιχειρησιακά σωματεία που επικρατεί ο εργοδοτικός - κυβερνητικός συνδικαλισμός. Να βρεθούν στο επίκεντρο της συζήτησης και των αγωνιστικών πρωτοβουλιών αιτήματα που ανταποκρίνονται στις σύγχρονες ανάγκες, για μόνιμη σταθερή δουλειά, Συλλογικές Συμβάσεις, μέτρα για την υγεία και την ασφάλεια στην Εργασία, σύγχρονες, ασφαλείς και φθηνές ακτοπλοϊκές συγκοινωνίες.

Σ. Π.: Επιδιώκουμε να αναδείξουμε σε ποιους όρους δουλειάς και ζωής μεταφράζεται για τους εργαζόμενους η καπιταλιστική ανάπτυξη. Θέλουμε να ανοίξουμε τη συζήτηση για τους δύο διαφορετικούς δρόμους, για την ανάγκη να παλέψουμε σήμερα για ανάπτυξη που να υπηρετεί τις λαϊκές ανάγκες και όχι την κερδοφορία μιας χούφτας επιχειρήσεων και τα ματωμένα σχέδια των ιμπεριαλιστών. Στο πλαίσιο αυτού του δρόμου μπορεί να δουλέψει με σύγχρονα δικαιώματα και το επιστημονικό εργατικό δυναμικό που σήμερα αναζητά δουλειά στις τέσσερις γωνιές του ορίζοντα. Στη βάση αυτή, απευθυνόμαστε στους εργαζόμενους και τους καλούμε να συζητήσουμε γύρω από την πρόταση του ΚΚΕ, να δυναμώσουμε τους αγώνες για Ναυπηγική Βιομηχανία στην υπηρεσία του λαού.


ΝΟΜΟΣΧΕΔΙΟ ΓΙΑ ΤΗΝ ΕΝΕΡΓΕΙΑ
Νέα πεδία κερδοφορίας για τα μονοπώλια, στο λαό και τους εργαζόμενους τα σπασμένα

Με «σημαία» τη στρατηγική της ΕΕ και μπούσουλα τα συμφέροντα του κεφαλαίου, η κυβέρνηση της ΝΔ ψήφισε την περασμένη Πέμπτη στην Ολομέλεια της Βουλής το αντιλαϊκό νομοσχέδιο «Απελευθέρωση αγοράς Ενέργειας, εκσυγχρονισμός της ΔΕΗ, ιδιωτικοποίηση της ΔΕΠΑ και στήριξη των ΑΠΕ», με το οποίο, παραλαμβάνοντας τη σκυτάλη από τον ΣΥΡΙΖΑ, προχωρά ακόμα πιο αποφασιστικά στο δρόμο της «απελευθέρωσης» της Ενέργειας, προκειμένου τα μονοπώλια να επενδύουν ανεμπόδιστα τα λιμνάζοντα κεφάλαιά τους σε αυτόν τον χρυσοφόρο τομέα.

Η εξέλιξη αυτή έρχεται να σημάνει την ακόμα μεγαλύτερη ενεργειακή φτώχεια για τα εργατικά - λαϊκά στρώματα, την παραπέρα ανατροπή των δικαιωμάτων των εργαζομένων στον κλάδο, ενώ εμπλέκει τη χώρα βαθύτερα στο επικίνδυνο για τους λαούς κουβάρι των ανταγωνισμών για τις ενεργειακές πηγές και τους δρόμους μεταφοράς.

Εξάλλου, το νομοσχέδιο προβλέπει ριζικές ανατροπές για τα δικαιώματα των εργαζομένων στη ΔΕΗ, καθώς καταργεί τη μονιμότητα για τους νεοπροσλαμβανόμενους και τους εξαιρεί από τις Συλλογικές Συμβάσεις, μειώνει τους μισθούς των «μονίμων», καταργώντας το εκπτωτικό τιμολόγιο ρεύματος για τους εργαζόμενους και συνταξιούχους της ΔΕΗ, το οποίο είχε δοθεί αντί αυξήσεων, ενώ προβλέπει χιλιάδες «εθελούσιες» απολύσεις, όλα αυτά ως προϋπόθεση ώστε «η ΔΕΗ να συμμετέχει με ισότιμους όρους στον ανταγωνισμό», όπως λέει η κυβέρνηση, επιβεβαιώνοντας ότι η ανάκαμψη των κερδών των επιχειρηματικών ομίλων περνάει μέσα από το τσάκισμα των εργασιακών δικαιωμάτων.

Στην άλλη όψη του ίδιου νομίσματος, ο νόμος πλέον προσφέρει νέα προκλητικά κίνητρα στους επιχειρηματικούς ομίλους, όπως στα «αρπακτικά» που δραστηριοποιούνται στις Ανανεώσιμες Πηγές Ενέργειας, ενώ η ΔΕΠΑ τριχοτομείται προκειμένου να δοθούν σε ιδιώτη η ΔΕΠΑ Εμπορίας και η ΔΕΠΑ Υποδομών. Υπό κρατικό έλεγχο θα παραμείνει προς το παρόν η ΔΕΠΑ Διεθνών Εργων, που θα αναλάβει την κατασκευή και τη διαχείριση των διεθνών αγωγών.

ΝΔ, ΣΥΡΙΖΑ και τα άλλα αστικά κόμματα στη διάρκεια της συζήτησης στην Ολομέλεια της Βουλής σήκωσαν κουρνιαχτό αντιπαράθεσης, όχι βέβαια για τα συμφέροντα του λαού, αλλά για το καταλληλότερο «μοντέλο» της «απελευθέρωσης» και τον τρόπο παραπέρα ιδιωτικοποίησης της ΔΕΗ και της ΔΕΠΑ.

Οι βουλευτές του ΚΚΕ ανέδειξαν ότι ο καβγάς κυβέρνησης και των άλλων αστικών κομμάτων είναι για τα συμφέροντα των μονοπωλίων, επισήμαναν τι έχει στοιχίσει μέχρι τώρα στο λαό η πολιτική της «απελευθέρωσης» της ΕΕ, κατέθεσαν τροπολογία για την προστασία των δικαιωμάτων των εργαζομένων στη ΔΕΠΑ, η οποία απορρίφθηκε από την κυβέρνηση και «διά της σιγής» από τα υπόλοιπα κόμματα, ενώ για να σηματοδοτήσουν τον αντιδραστικό χαρακτήρα του νομοσχεδίου, κατέθεσαν αίτημα να γίνει η ψήφιση του νομοσχεδίου με ονομαστική ψηφοφορία. Υπέρ του νομοσχεδίου ψήφισαν 153 βουλευτές, δηλαδή η κυβερνητική πλειοψηφία.

Παράλληλα, απηύθυναν κάλεσμα για οργάνωση της πάλης συνολικά κατά της πολιτικής της «απελευθέρωσης» της Ενέργειας, της στρατηγικής του κεφαλαίου, κάνοντας σαφές ότι στο πλαίσιο αυτής της πολιτικής οι ανάγκες των εργαζομένων, συνολικά του λαού θα θυσιάζονται διαρκώς στο βωμό της κερδοφορίας του κεφαλαίου και πως η λύση βρίσκεται στον ριζικά διαφορετικό δρόμο ανάπτυξης, όπου τα συγκεντρωμένα μέσα παραγωγής θα είναι κοινωνική ιδιοκτησία και σκοπός της παραγωγής θα είναι η κάλυψη των πραγματικών σύγχρονων εργατικών - λαϊκών αναγκών και στην Ενέργεια.




Διαβάστε στο «Ρ»
Ο καιρός
Weather data from openweathermap.org